• dudly

    Val i livet

    Jag är 38 år och har verkligen inget liv! 
    Hatar mitt jobb som är att gå på en industri och montera, ingen flickvän elr barn heller inga kompisar!
    Mitt stora intresse är fotografering och skulle vilja jobba som det, bosättamig i skogen i ett litet hus!
    Men känner lite samtidigt att det skulle ta tid å då missa chansen med fru å barn!
    Så jag väljer mellan att jobba kvar å satsa på fotografering på fritiden å då kanske få ett jobb i framtiden elr gå en 1 elr 2 årig utbildning få ett bra betalt jobb å sen familjeliv!

    Ni som varit i typ samma sits vilken väg valde ni?

  • Svar på tråden Val i livet
  • Silverjenny

    Livet är alldeles för kort för att slösa det på ett jobb du avskyr. Om du inte trivs, gör något annat!

    Nu är just branschen som fotograf inte den enklaste att slå sig in på, det finns inte många anställningar utan du får starta eget och räkna med att det är tufft och kanske inte går att leva på i alla fall som heltidsjobb. Men om du känner att det är det du vill göra och du tror att du skulle ha en chans, prova.

    Ett alternativ är att du funderar på något annat jobb som är mer stimulerande och du skulle vilja byta till och att du fortsätter med fotograferandet som hobby eller sidoverksamhet.

    Om du kan så försök spara undan så du har en liten buffert, kan vara skönt om du ska plugga också att ha lite extra att ta av.

  • dudly

    Tack för svar!
    Nä de är ju problemet att jag kanske inte ha talang för fotografi.
    Men mitt liv suger just nu på grund av sugit jobb ingen flickvän heller !
    För många hade valet varit lätt tro jag , plugga till ett bättre jobb och fota samtidigt :P hahha
    Men jag mår för dåligt för att ta tag i något, ligger mest hemma å drömmer ....

  • Silverjenny
    dudly skrev 2022-11-30 20:53:06 följande:

    Tack för svar!
    Nä de är ju problemet att jag kanske inte ha talang för fotografi.
    Men mitt liv suger just nu på grund av sugit jobb ingen flickvän heller !
    För många hade valet varit lätt tro jag , plugga till ett bättre jobb och fota samtidigt :P hahha
    Men jag mår för dåligt för att ta tag i något, ligger mest hemma å drömmer ....


    Det handlar inte bara om talang för fotograferandet, du kan vara en jätteduktig fotograf men måste också gilla att driva företag, skaffa kunder mm. Men ge det en ordentlig funderare, omöjligt är det inte! Har du något specialintresse eller kunskap som du skulle kunna nischa in dig på? Gillar du att fota landskap, sport, djur, konserter osv? Jag vet t.ex en tjej som är duktig hundfotograf, hon har lite egen stil och tar gärna actionbilder utomhus på folks hundar och hon klarar sig bra på det. Hundägare betalar gärna för att få stiliga bilder på sina älsklingar. Kan tänka mig det skulle finnas en marknad för att fotografera folks motorcyklar eller vad som helst. Bröllopsfotograf, mäklarannonser, reklam.. Jag spånar bara lite här nu :)

    Jag har bytt bana många gånger i livet och har nog aldrig ångrat mig. Man kan inte mer än misslyckas ;) och det har jag också gjort kan jag lova. Har inte dött av det än.
  • dudly

    Nä det har du rätt!
    Är ju nybörjare i fotandet, men bara att ge sig på att :)
    Har du bra tips på hur man mår bra med :)?

  • dudly

    skrev detta i en annan tråd:P

    Jag kan inte få vänner, ingen vill fortsätta prata med mig. Kommer jag till ett nytt jobb så kommer folk fram och vill prata, efter bara några meningar så bli dom tysta å svara bara på mina frågor, sen undviker dom mig helst?
    Jag är inte otrevlig utan det verka vara min kemi som inte passar in någonstanns?
    När jag va liten hade jag inga problem alls!
    Blir jag full så har jag hur lätt som helst att få vänner, men nykter funkar det inte alls.

    Någon som känner igen sig? hur löste ni problemet?

  • Silverjenny
    dudly skrev 2022-11-30 21:37:22 följande:

    skrev detta i en annan tråd:P

    Jag kan inte få vänner, ingen vill fortsätta prata med mig. Kommer jag till ett nytt jobb så kommer folk fram och vill prata, efter bara några meningar så bli dom tysta å svara bara på mina frågor, sen undviker dom mig helst?
    Jag är inte otrevlig utan det verka vara min kemi som inte passar in någonstanns?
    När jag va liten hade jag inga problem alls!
    Blir jag full så har jag hur lätt som helst att få vänner, men nykter funkar det inte alls.

    Någon som känner igen sig? hur löste ni problemet?


    Hej förlåt att jag inte svarat på ett tag, har inte varit inne på FL senaste dagarna. Jag har inget enkelt svar på frågan om hur du ska må bättre men jag har varit i samma situation som du och kan berätta vad jag insåg som fick mig att slappna av och våga prata med folk. Det kan låta lite oförskämt så ta det på rätt sätt, jag säger det med kärlek. 

    Min teori är att när man mår dåligt och har dåligt självförtroende blir man väldigt självcentrerad och tror att hela världen kretsar kring en själv. En narcissist sätter sig själv i centrum och tycker han är bättre än alla andra, du gör samma sak men tycker istället du är sämre än alla andra. Båda synsätten är lika fel och lika dåliga, men en narcissist är destruktiv mot omgivningen medan du är destruktiv mot dig själv. När jag var yngre var jag som sagt extremt blyg, vågade inte prata med folk, tyckte jag sa dumma saker så fort jag öppnade munnen och blev paranoid så jag fick för mig folk tittade konstigt på mig, hörde t.o.m hur de skrattade åt mig och viskade bakom ryggen på mig. Men det var bara i mitt huvud! För i verkligheten är du inte så himla intressant för andra människor för alla är så upptagna med sig själva att de inte har tid att analysera allt du gör och säger. När jag kom till insikten att andra människor faktiskt inte bryr sig om mig ens en procent så mycket som jag inbillade mig, då började det släppa för mig!

    Du säger att när du är full har du inga problem att få vänner. Tänk efter nu - vad tror du det beror på?

    Jo för att när du är full är det du som ändrar din syn på dig själv, det handlar inte alls om att du plötsligt blir så himla mycket roligare och smartare på fyllan - eller jo det är ju vad alkohol och droger gör, man får ett artificiellt självförtroende och tycker man är störst bäst och vackrast (fast det egentligen är tvärtom) men det förändrar inte din personlighet egentligen, bara hur du uppfattar dig själv och vad du vågar visa av dig själv. Så alla de människor som gärna pratar med dig på fyllan - de skulle precis lika gärna vilja prata med dig när du är nykter men det är du själv som sätter hinder i vägen och inte låter dem göra det. Förstår du hur jag menar? Och det positiva är att det inte är din personlighet som måste förändras, du är ju samma människa hela tiden. Du behöver bara sluta vara så negativ mot dig själv. När du låter människor komma dig nära så kommer de att vilja göra det!

    Tänk på hur du själv ser på andra människor i din omgivning. Nu utgår jag ifrån att du inte är en extremt dömande person som ser ner på andra för visst såna finns det också (och de hatar alla, inte så mycket att göra något åt tyvärr men då behöver du inte ta det personligt heller). Men om du är en normalt funtad person så gillar du de allra flesta du träffar. Du har överseende med folks brister och är förlåtande och förstående om en medmänniska är blyg, säger något konstigt eller dumt, är lite udda - eller hur? Varför skulle det vara annorlunda för dig?? Ingen människa är perfekt, det är väldigt orättvist mot dig själv att kräva att du ska vara det.

    Så ja mitt korta svar på frågan är en sanning så sann att den är en klyscha. Du måste tycka om dig själv och sluta vara din egen största fiende. Ingen annan dömer dig lika mycket som du gör själv, jag lovar!

    Om du ju skulle säga något konstigt eller korkat någon gång - so what? Vad gör det om hundra år? Går du och ältar och kritiserar om någon säger något mindre smart någon gång, nej du glömmer det en sekund senare och exakt detsamma gör andra människor. Vi är sociala varelser som är genetiskt skapta för att leva i flock och pga det är vi också genetiskt programmerade att ha förståelse för andra, vi vill tycka om andra människor och fokuserar hellre på det vi gillar än det vi ogillar. 

    Och om det nu är någon enstaka person som inte gillar dig, för visst en del personligheter kommer vi inte överens med. So what? Vi är åtta miljarder människor på jorden, om det är 3-4 eller 10 stycken som inte gillar dig - men undvik just de personerna då! Det finns tillräckligt många andra som tycker du är sympatisk = de flesta.
  • Omicron

    Du beskriver att socialt samspel inte funkar så bra för dig... Innan det här med personkemi blir aktuellt behöver folk i din omgivning kunna etablera kontakt - ofta ger nog folk upp snabbt om den de pratar med avviker något från ?normen?. Det här är ett typiskt problem för personer med drag av autism - utan att veta om just det är en orsak till dina problem, så kan det kanske vara värt att kolla lite vad för strategier som kan vara hjälpsamma:

    https://autismguiden.learnways.com/

  • dudly

    Silver Jenny hur svara jag på dina inlägg ? hoppas du läser detta :)

  • Silverjenny
    dudly skrev 2023-01-14 13:49:33 följande:

    Silver Jenny hur svara jag på dina inlägg ? hoppas du läser detta :)


    Klicka på kugghjulet och välj Citera så skriver du svar direkt på ett av mina meddelanden. Du kan skriva till mig privat också om du hellre vill det. Jag är här lite oregelbundet men ska kika in då och då för att se om jag fått svar från dig :)
  • Ekdahl
    dudly skrev 2022-11-30 20:53:06 följande:

    Tack för svar!
    Nä de är ju problemet att jag kanske inte ha talang för fotografi.
    Men mitt liv suger just nu på grund av sugit jobb ingen flickvän heller !
    För många hade valet varit lätt tro jag , plugga till ett bättre jobb och fota samtidigt :P hahha
    Men jag mår för dåligt för att ta tag i något, ligger mest hemma å drömmer ....


    De som mår sämst är de som drömmer utan att göra något för att nå sina drömmar.

    Så att du mår dåligt kommer inte förändras förrän du börjar göra något. Men du säger att du inte kan göra något för att du mår dåligt. Du måste helt enkelt bara börja...
Svar på tråden Val i livet