• Anonym (Anonym)

    Be tjejen om lov, är det vanligt?

    Hur vanligt är det att män frågar sina flickvänner om lov när man frågar om de vill dricka och umgås? Jag har en polare (vi är i 25 års åldern) och jag frågade honom om han vill komma till mig och ta nån öl och han sa att han skulle höra med tjejen, han säger så väldigt ofta så inte bara denna gång. Verkar vara hon som styr och ställer. Nu blev det ett nej så han stannar hemma. Jag själv har en sambo men jag brukar aldrig be henne om lov. 

  • Svar på tråden Be tjejen om lov, är det vanligt?
  • Gullvivor

    Gud vad pinsamt att behöva be flickvännen om lov.  Men jag undrar mer varför man säger detta högt, varför vill man uppfattas som en mes utan egen vilja? 

  • EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2022-12-02 16:17:28 följande:
    Be tjejen om lov, är det vanligt?

    Hur vanligt är det att män frågar sina flickvänner om lov när man frågar om de vill dricka och umgås? Jag har en polare (vi är i 25 års åldern) och jag frågade honom om han vill komma till mig och ta nån öl och han sa att han skulle höra med tjejen, han säger så väldigt ofta så inte bara denna gång. Verkar vara hon som styr och ställer. Nu blev det ett nej så han stannar hemma. Jag själv har en sambo men jag brukar aldrig be henne om lov. 


    Det handlar inte om att "fråga om lov".
    Många hör med partnern om det "är okey" att sticka ut med polaren för att "kolla upp" om det finns andra planer eller inte.
    Finns det andra planer så blir det ju naturligt att säga "h*n sa nej".

    Men många vill ju medvetet och med vet och vilja få det till att det handlar om "kontroll" och"att h*n styr och ställer" etc etc negativa tolkningar av det hela.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Soryu
    Anonym (Stig) skrev 2022-12-02 19:25:32 följande:

    Självklart frågar man.
    Det är respektfullt att göra så.
    I en sund relation så är detta inget problem.
    Det är i de relationer där det råder kontrollbehov som problemen är.


    Verkligen detta!

    I en relation mellan vuxna människor som har god kommunikation är det självklart att man stämmer av med varandra på det sättet. Det handlar inte om att ha makt över varandra utan att förhålla sig till varandra med ömsesidig respekt. Om det visar sig att partnern hade ser fram emot en kväll tillsammans så får man ju prata om det, hur viktigt är detta just idag för var och en? Kan man kompromissa på något sätt? Det går inte att komma runt att man ibland vill olika saker i en relation, och utan dialog är det ju omöjligt att kommunicera på ett bra sätt kring det som sker i relationen.
  • Anonym (Perka)

    Hade en kompis som alltid sa så.
    visade sig att han inte alls frågade utan bara inte orkade alla gånger men ville inte ta diskussionen eller nåt med oss.
    Trodde han var värsta toffeln och hon en bitch i flera år.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Fläder) skrev 2022-12-03 03:12:56 följande:
    Ja det är ju en självklarhet, det gör jag med. Om mina tjejkompisar undrar om vi ska gå ut i helgen och festa lite så är det helt normalt att jag först kollar med min man. han kanske vill att vi gör nåt annat, åker iväg över helgen och dylikt. Det är även bra att ha som ursäkt ifall man verkligen inte känner för att hänga med kompisarna. 
    Ok, så du vill gå ut och festa och din man vill åka iväg?

    Då åker ni iväg.
  • Cartjan1

    Alltså att kolla med den man lever ihop med hör väl till vanligt hyfs, kan inte alls tycka att det är ett tecken på att någon är en mes, toffel eller vilka elakheter som vissa andra kallar folk för här. Att det blev ett nej denna gång  behöver inte heller indikera att sambon sa att han inte fick, utan att de hade en konversation och kanske gemensamt alt han själv kom fram till att det inte passade så bra. Hade själv en snarlik situation förra veckan och när jag pratade med sambon så påmindes jag om att vi hade ganska mycket att göra dagen efter vilket ledde till att jag inte längre kände lust/ork att hänga med på aw...Men för kollegorna lät det ju säkert som att jag fick ett nej på hemmaplan...

  • Anonym (Sanna)

    Frågar aldrig. Däremot berättar jag om mina planer. Min man gör likadant. Och ingen av oss skulle för få oss att säga att de ska stanna hemma istället. 

    Är jag inte säker på att jag är ledig så säger jag att jag ska kolla upp om jag är ledig. Vill jag inte så säger jag det direkt. 

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-12-03 09:59:21 följande:
    Ok, så du vill gå ut och festa och din man vill åka iväg?

    Då åker ni iväg.
    Håller med, det låter konstigt. Då vill man ju inte från början. Jag skulle aldrig neka min man att göra något med andra genom att hitta på någon aktivitet. 
  • pamilya

    Min sambos kollega gjorde också så och alla tyckte hans tjej var astråkigt som sabbade allt och alltid sa nej. Sen visade det sig att han bara skyllde på henne för han ville inte gå ut. Hon var mer den som försökte få honom att gå ut men till henne sa han att ingen ville ha med honom längre så hon blev ju sur på kollegorna. Blev pinsamt och jobbigt när sanningen kom fram..

  • Anonym (KC)
    pamilya skrev 2022-12-03 16:22:51 följande:

    Min sambos kollega gjorde också så och alla tyckte hans tjej var astråkigt som sabbade allt och alltid sa nej. Sen visade det sig att han bara skyllde på henne för han ville inte gå ut. Hon var mer den som försökte få honom att gå ut men till henne sa han att ingen ville ha med honom längre så hon blev ju sur på kollegorna. Blev pinsamt och jobbigt när sanningen kom fram..


    Så förbannat elakt att göra så mot sin tjej, jag hade blivit väldigt arg, ledsen och besviken. Vilket svin!

    Hur uppdagades det?
  • Anonym (Normalt)

    Om jag skall bjuda över grannfamiljen på grillat frågar jag alltid hans fru eftersom jag vill ha ett snabbt svar.

  • Anonym (Jo)
    Cartjan1 skrev 2022-12-03 13:42:15 följande:
    Alltså att kolla med den man lever ihop med hör väl till vanligt hyfs, kan inte alls tycka att det är ett tecken på att någon är en mes, toffel eller vilka elakheter som vissa andra kallar folk för här. Att det blev ett nej denna gång  behöver inte heller indikera att sambon sa att han inte fick, utan att de hade en konversation och kanske gemensamt alt han själv kom fram till att det inte passade så bra. Hade själv en snarlik situation förra veckan och när jag pratade med sambon så påmindes jag om att vi hade ganska mycket att göra dagen efter vilket ledde till att jag inte längre kände lust/ork att hänga med på aw...Men för kollegorna lät det ju säkert som att jag fick ett nej på hemmaplan...
    +1
  • Anonym (Solklart!)

    Tycker det är naturligt att kolla av om man bor ihop. Handlar ju enbart om respekt. Det innebär inte för mig att man frågar om lov utan man har koll på varandras planer så ingen känner sig överkörd. Jag skulle bli väldigt fundersam om min sambo bara drog iväg utan att säga något och skulle aldrig göra det själv visar ju på noll respekt skulle jag säga. 

  • Anonym (Ebba)

    Man kollarsåklart med sin partner(kön är oviktig) innan man bjuder hem  någon eller sticker iväg. 

  • Anonym (olika barn)

    Finns olika modeller på det där.

    Jag jobbar med nästan bara män och det är ju flera där som säger att de ibland skyller på sin kvinna när de faktiskt bara inte har lust att hänga med person X, eller är mannen kanske introvert och bara vill komma hem till ett lugnt hörn en fredagkväll.

    En av mina bästa vänner har en man som liksom "tar slut" efter ett par timmar social samvaro och då går iväg och läser en bok i ett hörn, och då får han väl göra det. Han tycker ändå det är kul så länge energin räcker. Deras ena barn är likadant. Men den mannen har t.ex. inte varit på sitt jobbs julfest på åtta år, det tycker han blir för mycket folk.

    Sen har vi min svåger, som är högre chef och har örnkoll på sitt jobb, men är totalt väck på allt socialt och med barnen. Han måste fråga frun om han kan träffa brorsan på söndag för det är bara hon som vet om barnen har julkonsert eller fotbollsmatch eller svärmor har bokat lunch osv osv. De har delat upp det så och det funkar tydligen för dem.

    Och så har vi grabbarna på jobbet som är ihop med skiftjobbande vårdkvinnor, och därför måste kolla för att de inte kan sin frus schema, och någon måste faktiskt vara hemma och ta hand om barnen. Deras frus schema drabbar ibland även deras jobb på företaget, då de inte hur som helst kan säga ja till supportärenden eller resor. 

    Till sist har vi klart också den riktigt kontrollerande sjukliga partnern, som inte gärna släpper iväg sin respektive med kompisarna. Antingen p.g.a. att det finns otrohet bakåt i tiden, eller att man bara har den extrema osäkerheten och bristen i sin personlighet. Dessa tycker jag klart att man bör springa långa vägar från, för det blir aldrig något bra av det vad jag har sett.

  • Anonym (Många anledningar)

    Ja, det finns nog många anledningar till att man kollar. Jag har haft två män. Den första skyllde alltid på att jag redan planerat något annat om han inte orkade. Den nuvarande är det helt enkelt att han inte minns om det finns andra planer eller inte. Han minns ofta inte ens sina egna planer t ex kan han fråga mig om det är ok att han går ut och tar en öl på lördag med Pelle när han redan planerat in att träffa Kalle. 

  • Pope Joan II
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-03 09:22:38 följande:

    Detta är Peak Familjeliv. 


    Detta är vad som sagts

    G: man kollar väl med partnern om det finns andra planer 

    Pope: Varför då?!!!! 


    G: För att man kan ha planerat middag osv. 


    Pope: Vilken dålig kommunikation!!!!!

    Pope Joan, om du läser om er konversation, kan du se att dina svar är lite märkliga? Kan du se dig själv svara en person på samma sätt IRL? Kan du tänka dig att du läser in saker som överhuvudtaget aldrig sagts? Kan du möjligen t o m dra dig till minnes något tillfälle då du fått frågan om att hänga med på något och du blivit osäker på om du och maken hade bestämt något den kvällen och vill kolla det? 


    Det här forumet är bara FÖR hetsigt nu, det är som att alla trådar måste urarta i hätska bråk. Och du är med i väldigt många av dessa bråk. Vad ger det dig att konstant tolka andra på maximalt dåliga sätt för att sedan kunna skriva inlägg på inlägg om vilken idiot du diskuterar med? 


    Vår generation borde aldrig fått tillgång till internet. Vi är värst. Eller nej, värst är riktigt gamla. De är snäppet elakare. 


    Det är du som borde läsa mitt inlägg en gång till, du har uppenbarligen inte förstått det.
  • Anonym (Leia)

    Om vill ut och träffa en kompis brukar jag alltid fråga min man "är det ok" eller "funkar det". Inte i syfte att be om tillåtelse, utan för att stämma av så att det finns en vuxen kvar i huset med barnet. Tycker vi har bra kommunikation, men ibland glömmer jag att han skulle sticka med bilen på besiktning efter jobbet eller kanske har han fått samma förfrågan från en kompis under dagen och inte hunnit stämma av med mig. Helt normalt och rimligt. Hade jag dock behövt be om tillåtelse att träffa kompisar hade jag tagit min unge i famnen och stuckit för länge sen för att aldrig komma tillbaka.

  • Johan70
    Anonym (Anonym) skrev 2022-12-02 16:17:28 följande:
    Be tjejen om lov, är det vanligt?

    Hur vanligt är det att män frågar sina flickvänner om lov när man frågar om de vill dricka och umgås? Jag har en polare (vi är i 25 års åldern) och jag frågade honom om han vill komma till mig och ta nån öl och han sa att han skulle höra med tjejen, han säger så väldigt ofta så inte bara denna gång. Verkar vara hon som styr och ställer. Nu blev det ett nej så han stannar hemma. Jag själv har en sambo men jag brukar aldrig be henne om lov. 


    Det är väl självklart att man pratar med sin partner om sådant. Inte så att hon bestämmer exklusivt, men man är ju ett par och planerar sina dagar tillsammans.
Svar på tråden Be tjejen om lov, är det vanligt?