• Lassemaja007

    Granskad av Skattemyndigheten

    Hej! Ny användare här som har haft grav ångest hela helgen. 

    Jag samlar klockor och har haft en webbsida där jag listar de jag ska försöka sälja av, målet är inte vinst utan att få in pengar som går till nya klockor. Jag har inget registrerat företag utan vanlig anställning. Och det har inkommit ett anonymt tips till skattemyndigheten om detta.

    Nu har jag fått brev av skattemyndigheten som kräver att jag redovisar för hundratalet swish och bankinsättningar under 2021-2022 på ca 200tkr. Förutom massa swish från vänner för icke varor (utan utlägg, betalt krognota etc etc) så finns det klockrelaterade insättningarna från några hundralappar till ca 20tkr per styck till ett värde av ca hälften av de 200tkr.

    Lite frågor:


    1. De borde rimligtvis ta in i beaktningen att de 200tkr inte är ren vinst och straffskatta på det? Kommer beloppet kunna räknas av om jag visar på nya inköp pengarna gått till? 

    2. Är det slut med granskning 2020-2021? Hur långt kan de gå tillbaka i tiden? Har för mig det är för 7 år för enskild firma?

    Tacksam för svar, och om nån vet lite mer vad som gäller om man säljer av samling etc. 

    Tacksam för svar, 
    Lasse

  • Svar på tråden Granskad av Skattemyndigheten
  • Gullvivor
    emmabjork skrev 2022-12-05 14:15:00 följande:
    Okej gullvivor. 
    Skatteverket gör sitt jobb jättebra och får fram information om denna bedragare men tycker det är fel att man ljuger och fejkar saker på andra forum. Men det verkar du helt ok med. OK, i see
    Det är ju lite det som är problemet, ni får för er saker och börjar sedan kasta skit på henne utan belägg. Ingenting i denna tråd tyder på att det skulle vara hon men ändå sitter du och andra och kastar skit på henne för att hon "ljuger och fejkar saker på andra forum" för att ni bestämt att hon är ts. Skärp er och låt skatteverket, som gör sitt jobb jättebra, ta hand om det.
  • Egon den stora
    emmabjork skrev 2022-12-05 14:15:00 följande:
    Okej gullvivor. 
    Skatteverket gör sitt jobb jättebra och får fram information om denna bedragare men tycker det är fel att man ljuger och fejkar saker på andra forum. Men det verkar du helt ok med. OK, i see
    Det där känns ju bara löjligt. Varför skulle en person som ber om råd gällande skatteverket automatiskt vara någon som luras? Jag vet flera som haft en hobby och köpt och sålt en massa saker utan att tänka på att dom kommer upp i för stora summor. I alla fall så går det ju att ordna upp, i alla fall så länge kvitton är sparade, eller i alla fall betalningar och det finns ju lagrat hos banken.
    Det Ts behöver göra är att ta fram allt som har med verksamheten att göra och sedan redovisa detta. I samma veva om Ts skall fortsätta är det ju läge att registrera en enskild firma osv..
  • Pehrmedh
    Lönnsirap skrev 2022-12-05 13:03:41 följande:

    Om du haft transaktioner för över 100 000 på ett år, borde det plingar till hos dig att det kanske behövs skatt.

    Eftersom hobbyn omsätter en hel del, så behöver du ju nu sätta igång och sammanställa bra underlag, Skatten ska in och skatteverket kommer att göra en uppfattning!


    Tror man får göra en vinst om året på cirka 65k utan att behöva betala skatt.
  • me33

    Det här är bara en verksamhet i mängden som invandrarna kör med i det här landet.

    -Blocket bluff-uthyrning
    -Personlig assistans-bedrägeri
    -Svarttaxi
    -Restaurang/krog-fusk

  • Egon den stora
    Pehrmedh skrev 2022-12-06 20:30:38 följande:
    Tror man får göra en vinst om året på cirka 65k utan att behöva betala skatt.
    Nej, det får man givetvis inte.
  • Pehrmedh
    Egon den stora skrev 2022-12-06 21:59:39 följande:
    Nej, det får man givetvis inte.
    Det är lagligt att sälja varor som privatperson i Sverige.

    Kan vara på marknader och på Internet.

    Ex jag kan köpa en bil och sälja den för 50k mer än vad jag gav för den, inget Skatteverket har att göra med.
  • Lönnsirap
    Pehrmedh skrev 2022-12-06 20:30:38 följande:
    Tror man får göra en vinst om året på cirka 65k utan att behöva betala skatt.
    Det spelar ingen roll vad du tror! När pengar börjar rulla in BEHÖVER man tänka på skatt om man inte i ett senare skede vill ha kontakt med skatteverket.

    Mycket går att lösa, men att inbilla sig att man nog får ha massa extra inkomst utan att skatt är obildat.
  • Daisy28
    Pehrmedh skrev 2022-12-06 22:09:28 följande:
    Det är lagligt att sälja varor som privatperson i Sverige.

    Kan vara på marknader och på Internet.

    Ex jag kan köpa en bil och sälja den för 50k mer än vad jag gav för den, inget Skatteverket har att göra med.
    Ja, det är lagligt. Men vid vissa nivåer kommer skyldighet att redovis moms bokföra, vinstredovisa mm in.

    Sen är det skillnad på omsättning och vinst.
  • Pehrmedh
    Lönnsirap skrev 2022-12-07 08:40:22 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tror! När pengar börjar rulla in BEHÖVER man tänka på skatt om man inte i ett senare skede vill ha kontakt med skatteverket.

    Mycket går att lösa, men att inbilla sig att man nog får ha massa extra inkomst utan att skatt är obildat.
    Helt fel. Skilj mellan omsättning och vinst, som en annan i tråden skriver.

    Jag kan köpa en bil för 100k och sälja den för 150k, det har inte Skatteverket med att göra. 

    Var på julmarknad i helgen och där omsattes det mycket pengar. Helt lagligt att sälja.
  • Daisy28
    Pehrmedh skrev 2022-12-07 15:20:52 följande:
    Helt fel. Skilj mellan omsättning och vinst, som en annan i tråden skriver.

    Jag kan köpa en bil för 100k och sälja den för 150k, det har inte Skatteverket med att göra. 

    Var på julmarknad i helgen och där omsattes det mycket pengar. Helt lagligt att sälja.
    Det kan vara helt lagligt att sälja och ha hög omsättning, vid vissa gränser ska det redovisas moms, bokföras mm
  • Pehrmedh
    Daisy28 skrev 2022-12-07 15:26:47 följande:
    Det kan vara helt lagligt att sälja och ha hög omsättning, vid vissa gränser ska det redovisas moms, bokföras mm
    Rätt och riktigt, men vissa i tråden verkar tro att det måste redovisas bara för att beloppet är högt, vilket är fel.
  • Lönnsirap
    Pehrmedh skrev 2022-12-07 15:32:16 följande:
    Rätt och riktigt, men vissa i tråden verkar tro att det måste redovisas bara för att beloppet är högt, vilket är fel.
    Det handlar inte om att tänka att man måste skatta, det handlar om att man måste förstå att vi har ett skattesystem där man behöver undersöka vad som gäller.

    Skatteverket är en del i det hela och man behöver inse att man inte bara kan starta hobbyverksamhet och tro att allt är skattefritt. Att någonting KAN vara lagligt betyder inte att det ALLTID är lagligt.

    Så himla kul är det väl inte att få vite och dömmas för skattebrott.
Svar på tråden Granskad av Skattemyndigheten