• Anonym (Hopplöst)

Har jag rätt till något bidrag??

min Sambo och jag har valt att gå isär, vi har tre barn under 18 ihop som kommer bo lika mycket hos båda två.
    tyvärr så har jag just nu en skuldsanering som det är 3 år kvar på. min månadslön innan skatt ligger på 24.500 och när jag betalat min telefon och skuldsanering har jag ca 12.000kr kvar. 

just nu hyr vi en lägenhet, fyra rum och kök och den är på ca 95kvm. Hyran ligger på 10.100kr. eftersom jag har skuldsanering så är det rätt kört för mig att hitta en egen lägenhet så sambon sa att han kunde flytta och jag får bo kvar här. Men jag kommer aldrig kunna betala hela Hyran själv + mat och andra räkningar. har jag rätt att få bostadsbidrag eller tjänar jag för mycket? finns det något annat bidrag jag kan söka just nu när jag har min skuldsanering?

• Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??
  • Anonym (Debit Kredit)
    Anonym (....) skrev 2022-12-07 15:52:29 följande:
    Jo, så länge de du har skuld till kontaktar KF med jämna mellanrum. 
    Nej, det verkar bara gälla nåt som kallas enskilda mål. Det jag hade var en skatteskuld och i så fall hade KF behövt ansöka till förvaltningsrätten om förlängd preskriptionstid innan den gick ut. Det gjorde de inte. Den är preskriberad. Men tack för omtanken.

kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/betala-en-skuld/det-har-galler-for-en-preskriberad-skuld
  • Kockobello
    Anonym (Ellene) skrev 2022-12-07 15:27:59 följande:
    Vi vet ju inte om det är dåligt eller om bara kärleken tagit slut. Jag skrev dessutom att det såklart inte går om det är misshandel och bråk mellan dem.
    Så hon ska livnära sig på en man hon vill lämna? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-07 15:44:33 följande:
    Dumheter. När skulden är preskriberad har KF ingen rätt eller möjlighet att kräva in den. Detta är avslutat sen flera år tillbaka.
    Och du du kan stoppa ditt ord "dumheter" där bak på dig själv där solen inte skiner.
    För jag har inte hävdat att kronofogden kan höra av sig till dig när skulden är preskriberad. Det är ditt eget hiitte på att det står så i min text.

Jag skrev detta citera mig själv:  "Skulder på 500k blir knappast preskriberat efter 5år."

Det är en signifikant skillnads mellan det jag faktiskt skrev med det som du väljer att hitta på att jag skrev.

Gör om gör rätt.  Ganska så osmakligt av dig att hitta på eget innehåll i mitt inlägg och sedan hålla ditt hitte på emot mig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Debit Kredit)
    EnAnonumius skrev 2022-12-07 16:26:39 följande:
    Och du du kan stoppa ditt ord "dumheter" där bak på dig själv där solen inte skiner.
    För jag har inte hävdat att kronofogden kan höra av sig till dig när skulden är preskriberad. Det är ditt eget hiitte på att det står så i min text.

Jag skrev detta citera mig själv:  "Skulder på 500k blir knappast preskriberat efter 5år."

Det är en signifikant skillnads mellan det jag faktiskt skrev med det som du väljer att hitta på att jag skrev.

Gör om gör rätt.  Ganska så osmakligt av dig att hitta på eget innehåll i mitt inlägg och sedan hålla ditt hitte på emot mig.
    Finns ingen anledning att bli otrevlig. Du har fel helt enkelt. Skatteskulder preskriberas efter 5 år (oavsett belopp) om KF inte ansöker om förlängning hos Förvaltningsrätten. För att göra det måste de ha belägg för att jag undanhåller pengar eller liknande. Uppenbarligen hade de inte det, eftersom de inte ansökte om nåt sådant och eftersom min skuld de facto preskriberades för tre år sen och jag inte längre har något skuldsaldo över huvudtaget hos varken KF eller Skatteverket. Jag har inte ens nån betalningsanmärkning längre och kan handla på kredit och delbetalning som alla andra skuldfria. Det är som om min skuld aldrig hade funnits. Om du har en annan erfarenhet så får den stå för dig.
  • Anonym (Ellene)
    Kockobello skrev 2022-12-07 16:01:53 följande:
    Så hon ska livnära sig på en man hon vill lämna? 
    Vi vet ju inte hur skulderna uppstod eller hur deras ekonomi varit uppdelad.
    Vad vi vet är att hon inte klarar sig på en hyra på 10000 kr. En lägenhet hon kanske inte ens får behålla själv pga skulderna.

De har 3 barn tillsammans och måste lösa det så det blir bra för båda. Ingen av dem vinner på att hon blir hemlös, allra minst barnen.
    Pappan känner kanske att han hellre hjälper henne, vad vet vi? Bara ts och hennes ex.
  • Anonym (Debit Kredit)
    Anonym (Ellene) skrev 2022-12-07 17:25:06 följande:
    Vi vet ju inte hur skulderna uppstod eller hur deras ekonomi varit uppdelad.
    Vad vi vet är att hon inte klarar sig på en hyra på 10000 kr. En lägenhet hon kanske inte ens får behålla själv pga skulderna.

De har 3 barn tillsammans och måste lösa det så det blir bra för båda. Ingen av dem vinner på att hon blir hemlös, allra minst barnen.
    Pappan känner kanske att han hellre hjälper henne, vad vet vi? Bara ts och hennes ex.
    Klart hon ska ha kvar lägenheten när hon har tre hemmaboende barn. Hyran är fullt rimlig i det avseendet.
  • Wolfard

Kontakta kronofogden och begär att de gör en omprövning av vilket belopp som du ska betala i skuldsaneringen p.g.a. ändrade förhållanden. Vidare bör du undersöka om du kan byta till en billigare bostad samt höra med försäkringskassan om du kan få bostadsbidrag.

• Anonym (Ellene)
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-07 17:34:17 följande:
    Klart hon ska ha kvar lägenheten när hon har tre hemmaboende barn. Hyran är fullt rimlig i det avseendet.
    Ja alltså jag menar om hyresvärden godkänner att hon står ensam på kontraktet med den inkomsten plus skulder.
    Inte att jag inte tycker att hon ska få ha den. Jag hoppas det för hennes skull.
  • Anonym (Hopplöst)

Tack för alla svar.

det här med att vi skulle bo ihop så länge vill jag inte, varken som vänner eller ovänner. Att vi skulle ta en etta och att vi bor där när den andra är hemma med barnen hade absolut varit ett bra alternativ, främst för barnen så dom slipper åka fram och tillbaka. Dock är mitt ex inte villig att samarbeta tyvärr. Han blev väldigt arg när jag sa att jag ville gå isär då kärleken är helt död pga många anledningar. Han sjunker tyvärr till den nivån när han ska ?straffa? mig för att jag vill lämna. 

jag är chockad över att han vill flytta och låta mig ta över lägenheten. 

jag har kollat med vår hyresvärd och jag får ta över den om jag har en ?borgenär? som står med och det kan min mamma. 

har även pratat med försäkringskassan och hennes preliminära belopp hon kunde ge mig var ca 2100 i bostadsbidrag.

• Anonym (snälla)
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-07 11:22:23 följande:
    Initialt kan hon visst få mer pengar i plånboken genom ett bättre betalt jobb. Hon behöver inte upplysa KF om det. Det är KF's uppgift att driva in skulder, men det betyder inte att den skuldsatte måste hjälpa dem med det. Kan dröja nåt år innan inkomstökningen upptäcks och då kan hon göra om samma sak igen.
    Men snälla, ts är redan så privilegierad att hon fått skuldsanering godkänt. Hen har alltså lånat en massa pengar eller slarvat med ekonomin tidigare men med väldigt generösa regler kan man få skulderna avskrivna. 
    Bara att leva på existensminimum i 5 år så kan man tydligen vara hur slarvig och låna hur mycket pengar som helst innan.
    Jag har levt på existensminimum i 13 år. Utan en enda skuld, helt rent namn. När jag tänker på det i efterhand hade jag kunnat leva loppan ordentligt och under den tiden som jag ändå levt på existensminimum kunnat få flera miljoner avskrivna i 2 omgångar! Men så kan man ju inte tänka!
    Jag tycker det är väldigt generöst att kronofogden erbjuder skuldsanering efter bara 5 år på existensminimum.
    Skulle hen på det hela ljuga och undanhålla pengar utöver det?
    Ts har fått en fantastisk chans att bli skuldfri, hen borde vara tacksam för det! Vilket hen troligtvis är. Man kan inte räkna med att då bo i en stor lägenhet när barnen dessutom bara bor halvtid och få extrabidrag för det.
    Skulle alla med skuldsanering få extrabidrag för att kunna bo stort och leva bekvämt under tiden, då skulle skuldsanering inte vara speciellt jobbigt att genomföra.

Nej, skulle alla tänka som dig hade ingen ens kanske fått möjlighet till skuldsanering. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-07 16:53:11 följande:
    Finns ingen anledning att bli otrevlig. Du har fel helt enkelt. Skatteskulder preskriberas efter 5 år (oavsett belopp) om KF inte ansöker om förlängning hos Förvaltningsrätten. För att göra det måste de ha belägg för att jag undanhåller pengar eller liknande. Uppenbarligen hade de inte det, eftersom de inte ansökte om nåt sådant och eftersom min skuld de facto preskriberades för tre år sen och jag inte längre har något skuldsaldo över huvudtaget hos varken KF eller Skatteverket. Jag har inte ens nån betalningsanmärkning längre och kan handla på kredit och delbetalning som alla andra skuldfria. Det är som om min skuld aldrig hade funnits. Om du har en annan erfarenhet så får den stå för dig.
    "Skatteskulder preskriberas efter 5 år (oavsett belopp) om KF inte ansöker om förlängning hos Förvaltningsrätten."

Jaha och hur skulle man kunna veta att det handlade om skatteskulder i ditt unika fall? Du skrev ju inte ett ord om att det var skatteskulder det handlade om i ditt fall i dina tidigare poster. 
    Utan du maler på om att andra har fel och utan att stanna upp och tänka efter att TS står under skuldsanering. SKULDSANERING! Och då funkar det inte med att bara "strunta i att betala". Och att du struntade i att betala skatteskulder betyder inte heller att du kan utgå från att det funkar så med alla olika typer av skulder som folk kan ha och som kronokalle driver.

Du anser att man inte skall vara "otrevlig"..  Nej det har du rätt i.. 
    Hur trevligt är det att  man får tillskrivet något som man inte har sagt/skrivit alls och sedan bli utskälld baserat på ditt hitte på?
    Hur trevlig är det att du sitter och tjatar emot folk och samtidigt som du struntar i att folk diskutera utifrån TS fall, då TS har skuldsanering?
    Jag tycker du är den siste som skall säga åt folk att de inte behöver vara otrevliga. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-07 17:34:17 följande:
    Kunde lika gärna varit pappan som kunde behålla lägenheten, barnen skulle kunna bo kvar där ändå och räknas som hemmavarande barn.

Bara för att de var sambos så kan de ju ha gemensam vårdnad om barnen ialf.  Det är ju något som inte har framgått från TS huruvida de har gemensam vårdnad eller om hon har enskild vårdnad.
    Så det kunde ju lika gärna varit mannen som kunde bo kvar med hemmavarande barn.

Den enda informationen som finns från TS är att mannen erbjöd sig att hon kunde ta lägenheten.
  • EnAnonumius
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-07 16:53:11 följande:
    Finns ingen anledning att bli otrevlig.
    Glömde detta till dig också..

Hur trevligt är det att säga till folk att de skriver "dumheter"  för att sedan hitta på eget innehåll i andras texter?

Som sagt du är den sista som skall påtala om att "man inte behöver bli otrevlig", i synnerhet när du initialt var direkt otrevlig från första början själv.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (snälla) skrev 2022-12-08 02:20:29 följande:
    Men snälla, ts är redan så privilegierad att hon fått skuldsanering godkänt. Hen har alltså lånat en massa pengar eller slarvat med ekonomin tidigare men med väldigt generösa regler kan man få skulderna avskrivna. 
    Bara att leva på existensminimum i 5 år så kan man tydligen vara hur slarvig och låna hur mycket pengar som helst innan.
    Jag har levt på existensminimum i 13 år. Utan en enda skuld, helt rent namn. När jag tänker på det i efterhand hade jag kunnat leva loppan ordentligt och under den tiden som jag ändå levt på existensminimum kunnat få flera miljoner avskrivna i 2 omgångar! Men så kan man ju inte tänka!
    Jag tycker det är väldigt generöst att kronofogden erbjuder skuldsanering efter bara 5 år på existensminimum.
    Skulle hen på det hela ljuga och undanhålla pengar utöver det?
    Ts har fått en fantastisk chans att bli skuldfri, hen borde vara tacksam för det! Vilket hen troligtvis är. Man kan inte räkna med att då bo i en stor lägenhet när barnen dessutom bara bor halvtid och få extrabidrag för det.
    Skulle alla med skuldsanering få extrabidrag för att kunna bo stort och leva bekvämt under tiden, då skulle skuldsanering inte vara speciellt jobbigt att genomföra.

Nej, skulle alla tänka som dig hade ingen ens kanske fått möjlighet till skuldsanering. 

Jag är jätte tacksam över det här och skulle aldrig undanhålla några pengar. 

för att svara på dina tankar kring lägenhet. Det är inte så att jag utgår ifrån och ser det som en självklarhet att bo kvar i en stor lägenhet. Problemet är att det är väldigt svårt att få hyra något när man har skuldsanering. Därav min fråga om bostadsbidrag. 

• Anonym (Debit Kredit)
    EnAnonumius skrev 2022-12-08 07:08:14 följande:
    Glömde detta till dig också..

Hur trevligt är det att säga till folk att de skriver "dumheter"  för att sedan hitta på eget innehåll i andras texter?

Som sagt du är den sista som skall påtala om att "man inte behöver bli otrevlig", i synnerhet när du initialt var direkt otrevlig från första början själv.
    Nej, jag var verkligen inte otrevlig. Men nu kommer jag bli det, för du behöver höra det här.

Anledningen till att jag gav mig in i tråden över huvudtaget var att du och några andra som vanligt utgav er för att vilja ge TS "goda och omtänksamma råd", när det fullkomligen bubblade av förakt och fördömanden mellan raderna. Jag har sett dig göra det här i så många trådar och det är ett vidrigt beteende, rent ut sagt. Det är uppenbart att du går och bär på en massa frustration och missunnsamhet över att folk får en andra chans när de gjort misstag i livet. Du är en typisk person som gottar dig åt andras olyckor och hellre tar fram mobiltelefonen för att knäppa en bild istället för att hjälpa till. Jag har noll respekt för människor som dig och skulle önska att du verkligen tar en paus och rannsakar ditt egna beteende.

Ha det fint nu. Eller nåt annat.
  • Anonym (snälla)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-08 09:54:06 följande:

Jag är jätte tacksam över det här och skulle aldrig undanhålla några pengar. 

för att svara på dina tankar kring lägenhet. Det är inte så att jag utgår ifrån och ser det som en självklarhet att bo kvar i en stor lägenhet. Problemet är att det är väldigt svårt att få hyra något när man har skuldsanering. Därav min fråga om bostadsbidrag. 

Jag förstår att du är tacksam. Det är en väldigt fin möjlighet när man är så ekonomiskt bakbunden att man aldrig beräknas kunna betala tillbaka sina skulder hur mycket man än jobbar.
    Många inkassoföretag och Kronofogden lägger ju dessutom på ockerräntor så det blir omöjligt att kunna amortera och bli fri, så det är superbra att det går att ansöka och få beviljat sanering. Glad att du fått möjlighet till det!
    Finns ju samhällen där barnen ärver skulder av sina föräldrar, för väl att det inte är så här!
    Men även här i Sverige finns ju många som får avslag på skuldsanering också om de inte skött ekonomin under ansökansperioden(om det heter så?), tex bara tagit tidningsprenumerationer och inte betalat så kan ansökan avslås enbart pga det vad jag förstår. Så du måste ha skött det riktigt bra och tagit detta seriöst för att ens bli beviljad saneringen, bra jobbat!
    Var inte meningen att misstro eller förminska dig, var mer ett svar till den som skrev att det enbart är KFs ansvar att driva in skulder, som att man kan göra vad som helst och undanhålla pengar och att det är upp till KF att upptäcka det, vilket jag tyckte var sanslöst låg moral. Inte att jag ville anklaga dig för något.

Ja, bostadsbristen är så svår nu och värdarna, även de kommunala är stenhårda. Iaf i och utanför storstäderna. Min värd godkänner varken a-kassa, sjukskrivning eller csn för en nyinflyttad, ingen utanför kommunen får ens stå i bostadskön, vilket jag tycker är helt överdrivet av ett kommunalt bolag. Typiskt kommuner som bara vill locka till sig välbärgade människor som kan köpa boende (eller "hyra av banken" som man också kan uttrycka det), riktigt hemskt faktiskt att man måste ha riktigt bra inkomst för att kunna flytta. Enda sättet att inte bli hemlös är att hålla hårt i sin lägenhet.
  • Anonym (Emily)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-07 23:09:53 följande:

Tack för alla svar.

det här med att vi skulle bo ihop så länge vill jag inte, varken som vänner eller ovänner. Att vi skulle ta en etta och att vi bor där när den andra är hemma med barnen hade absolut varit ett bra alternativ, främst för barnen så dom slipper åka fram och tillbaka. Dock är mitt ex inte villig att samarbeta tyvärr. Han blev väldigt arg när jag sa att jag ville gå isär då kärleken är helt död pga många anledningar. Han sjunker tyvärr till den nivån när han ska ?straffa? mig för att jag vill lämna. 

jag är chockad över att han vill flytta och låta mig ta över lägenheten. 

jag har kollat med vår hyresvärd och jag får ta över den om jag har en ?borgenär? som står med och det kan min mamma. 

har även pratat med försäkringskassan och hennes preliminära belopp hon kunde ge mig var ca 2100 i bostadsbidrag.

Har du kollat med kronofogden hur mycket pengar du kommer att få behålla som ensamstående med barnen på halvtid? Det kan ju inte vara lika lite som du har nu.
  • EnAnonumius
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-08 09:57:12 följande:
    Nej, jag var verkligen inte otrevlig. Men nu kommer jag bli det, för du behöver höra det här.

Anledningen till att jag gav mig in i tråden över huvudtaget var att du och några andra som vanligt utgav er för att vilja ge TS "goda och omtänksamma råd",
    Så nu skall du sitta och direkt ljuga med?

Jag har inte föraktat TS..

Mitt råd var detta till TS, jag citera mig själv:
    EnAnonumius skrev 2022-12-07 03:47:24 följande:
    Har jag rätt till något bidrag??

Du kunde ju gått in på kronofogdens hemsida.

Hittade denna informationen på deras hemsida..
    D.v.s en omprövning på skuldsanering.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/ansokan-om-omprovning-av-skuldsanering

(slut citat)

Hur får det till att man föraktar TS? Vad är det för fel på det rådet?

Har du inget vettigare att komma med än direkta lögner nu?

• EnAnonumius
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-08 09:57:12 följande:
    Jag var inte otrevlig emot dig heller.

Men nu när jag vet att du väljer att sitta och direkt ljuga nu om att man har föraktat TS med att råda henne att ansöka om omprövning av skuldsaneringen, enligt dig.

Men vill du forsätta och hävda att jag har föraktat TS (fast det är en direkt lögn), så SKA du bevisa det med.

Bevisa eller sluta och ljug.
Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??