Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-08 09:54:06 följande:
Jag är jätte tacksam över det här och skulle aldrig undanhålla några pengar.
för att svara på dina tankar kring lägenhet. Det är inte så att jag utgår ifrån och ser det som en självklarhet att bo kvar i en stor lägenhet. Problemet är att det är väldigt svårt att få hyra något när man har skuldsanering. Därav min fråga om bostadsbidrag.
Jag förstår att du är tacksam. Det är en väldigt fin möjlighet när man är så ekonomiskt bakbunden att man aldrig beräknas kunna betala tillbaka sina skulder hur mycket man än jobbar.
Många inkassoföretag och Kronofogden lägger ju dessutom på ockerräntor så det blir omöjligt att kunna amortera och bli fri, så det är superbra att det går att ansöka och få beviljat sanering. Glad att du fått möjlighet till det!
Finns ju samhällen där barnen ärver skulder av sina föräldrar, för väl att det inte är så här!
Men även här i Sverige finns ju många som får avslag på skuldsanering också om de inte skött ekonomin under ansökansperioden(om det heter så?), tex bara tagit tidningsprenumerationer och inte betalat så kan ansökan avslås enbart pga det vad jag förstår. Så du måste ha skött det riktigt bra och tagit detta seriöst för att ens bli beviljad saneringen, bra jobbat!
Var inte meningen att misstro eller förminska dig, var mer ett svar till den som skrev att det enbart är KFs ansvar att driva in skulder, som att man kan göra vad som helst och undanhålla pengar och att det är upp till KF att upptäcka det, vilket jag tyckte var sanslöst låg moral. Inte att jag ville anklaga dig för något.
Ja, bostadsbristen är så svår nu och värdarna, även de kommunala är stenhårda. Iaf i och utanför storstäderna. Min värd godkänner varken a-kassa, sjukskrivning eller csn för en nyinflyttad, ingen utanför kommunen får ens stå i bostadskön, vilket jag tycker är helt överdrivet av ett kommunalt bolag. Typiskt kommuner som bara vill locka till sig välbärgade människor som kan köpa boende (eller "hyra av banken" som man också kan uttrycka det), riktigt hemskt faktiskt att man måste ha riktigt bra inkomst för att kunna flytta. Enda sättet att inte bli hemlös är att hålla hårt i sin lägenhet.