• Anonym (Hopplöst)

Har jag rätt till något bidrag??

min Sambo och jag har valt att gå isär, vi har tre barn under 18 ihop som kommer bo lika mycket hos båda två.
    tyvärr så har jag just nu en skuldsanering som det är 3 år kvar på. min månadslön innan skatt ligger på 24.500 och när jag betalat min telefon och skuldsanering har jag ca 12.000kr kvar. 

just nu hyr vi en lägenhet, fyra rum och kök och den är på ca 95kvm. Hyran ligger på 10.100kr. eftersom jag har skuldsanering så är det rätt kört för mig att hitta en egen lägenhet så sambon sa att han kunde flytta och jag får bo kvar här. Men jag kommer aldrig kunna betala hela Hyran själv + mat och andra räkningar. har jag rätt att få bostadsbidrag eller tjänar jag för mycket? finns det något annat bidrag jag kan söka just nu när jag har min skuldsanering?

• Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??
  • Citronella

När man har skuldsanering ska man leva på existensminimum så eventuellt bidrag och inkomster (t.ex om du hyr ut ett rum) går till att betala dina skulder. Bostadsbidrag räknas på din lön inte vad du har kvar efter kronofogden dragit pengar. 

Du kan ansöka om att få betala mindre hos Kronofogden om du har ökade utgifter. 

• Anonym (S)

När jag betalat min telefon och skuldsanering och får ut 24.500kr säg att du skämtar bra prioriteringar. Finns de som har det värre och lyckas trolla vrida och vända på varje slant iaf. Du har varken rätt till bostadsbidrag än mindre Ekonomiskt bistånd det ges 12.000kr/familj som ska gå till utgifter mat osv så räkna hur mkt dom familjerna har att rör sig på efteråt när allt är färdigt betalt, de har rätt till tex bidrag.

• Citronella
    Kockobello skrev 2022-12-06 23:00:09 följande:

Det är bättre att försöka byta jobb om det går. Bästa sättet att öka lönen är att byta arbetsgivare.

Det kan hon såklart göra men hon får inte mer pengar eftersom hon ska leva på existensminimum. 
  • EnAnonumius
    Kockobello skrev 2022-12-06 23:00:09 följande:

Det är bättre att försöka byta jobb om det går. Bästa sättet att öka lönen är att byta arbetsgivare.

Har man en skuldsanering så får man inte "ut mer pengar" bara för att man byter till ett jobb med bättre betalt. Kronofogden sätter upp ett s.k existensminimum som man skall leva på i ett visst antal år sedan så avskrivs skulderna. 

Nu har TS fått ändrade förhållande då hon har gått isär med sin sambo.. Då kan h*n göra en ny ansökan för att få förändrat sitt existensminimum.

Men att byta jobb till ett bättre betalt jobb, som du föreslår kommer inte att ge TS "mer pengar i plånboken".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kockobello
    Citronella skrev 2022-12-07 06:43:26 följande:
    Det kan hon såklart göra men hon får inte mer pengar eftersom hon ska leva på existensminimum. 
    Ah just ja.
  • Anonym (D)

Du verkar inte ha fyllt i rätt uppgifter i beräkningssnurran på FK. Sätter jag in dina siffror får jag ut att du har rätt till 2100 kr i bostadsbidrag. 
    Det finns en hel del "rullgardinsval" om du troligen missat.

Dock kan du troligen inte betala av skulderna i samma takt längre. Kontakta kronofogden och informera dem om de nya omständigheterna. 

• EpicF

Anonym (kim):Med den inkomsten ts har, tillsammans med 3 på barn på halvtid och den höga hyran så har i den preliminära uträkningen rätt till 0kr. 

Hon kan absolut pröva att söka, men det är förmodligen så att hon tjänar för mycket. 

• EpicF

Verkar som att folk missar att ts inte ska barnen fullt8d, utan att de ska bo lika mycket hos vardera förälder. Gissar på halva tiden var. 

Hade hon haft barna heltid så hade hon fått runt 2700kr i bostadsbidrag. 

Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??