• Anonym (Hopplöst)

Har jag rätt till något bidrag??

min Sambo och jag har valt att gå isär, vi har tre barn under 18 ihop som kommer bo lika mycket hos båda två.
    tyvärr så har jag just nu en skuldsanering som det är 3 år kvar på. min månadslön innan skatt ligger på 24.500 och när jag betalat min telefon och skuldsanering har jag ca 12.000kr kvar. 

just nu hyr vi en lägenhet, fyra rum och kök och den är på ca 95kvm. Hyran ligger på 10.100kr. eftersom jag har skuldsanering så är det rätt kört för mig att hitta en egen lägenhet så sambon sa att han kunde flytta och jag får bo kvar här. Men jag kommer aldrig kunna betala hela Hyran själv + mat och andra räkningar. har jag rätt att få bostadsbidrag eller tjänar jag för mycket? finns det något annat bidrag jag kan söka just nu när jag har min skuldsanering?

• Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??
  • Anonym (kim)
    EpicF skrev 2022-12-07 11:08:37 följande:

Anonym (kim):Med den inkomsten ts har, tillsammans med 3 på barn på halvtid och den höga hyran så har i den preliminära uträkningen rätt till 0kr. 

Hon kan absolut pröva att söka, men det är förmodligen så att hon tjänar för mycket. 

Nej, det stämmer inte. Jag har koll på omständigheterna och hon har rätt till ca 2.000kr. 
  • EpicF
    Anonym (kim) skrev 2022-12-07 14:37:59 följande:
    Nej, det stämmer inte. Jag har koll på omständigheterna och hon har rätt till ca 2.000kr. 
    Och igår var det 0kr, med exakt samma siffror. 

Men det spelar ingen roll. Ts borde söka oavsett. Vilket jag även sagt tidigare. 
  • Anonym (Ellene)

Säkert en opopulär åsikt nu. Men hade det inte varit bättre att vänta med att separera tills dina skulder är borta?
    Om det inte är massa misshandel och bråk i bilden, så kanske det är bättre att fortsätta dela elonomin ett tag till. Nu kanske det är din sambo som vill lämna så jag förstår att det inte är lätt! Men bättre för barnen att en förälder inte måste vrida och vända på varje krona.

En annan tanke är att ditt ex skaffar en etta och att ni turas om att bo med barnen i den större lägenheten vv. Om den stora kostar 10 000 och ni får tag i en 1a för 4000, så blir det ju bara 7000 kr i hyra var och barnen slipper flytta omkring. Bättre för din ekonomi. Men då gäller det ju att ni separerar som vänner.

• EpicF
    Anonym (Ellene) skrev 2022-12-07 15:13:39 följande:

Säkert en opopulär åsikt nu. Men hade det inte varit bättre att vänta med att separera tills dina skulder är borta?
    Om det inte är massa misshandel och bråk i bilden, så kanske det är bättre att fortsätta dela elonomin ett tag till. Nu kanske det är din sambo som vill lämna så jag förstår att det inte är lätt! Men bättre för barnen att en förälder inte måste vrida och vända på varje krona.

En annan tanke är att ditt ex skaffar en etta och att ni turas om att bo med barnen i den större lägenheten vv. Om den stora kostar 10 000 och ni får tag i en 1a för 4000, så blir det ju bara 7000 kr i hyra var och barnen slipper flytta omkring. Bättre för din ekonomi. Men då gäller det ju att ni separerar som vänner.

Så ts ska stå ut i ett dåligt förhållande i 3 år till. Enbart pga skuldsaneringen?
  • Anonym (Ellene)
    EpicF skrev 2022-12-07 15:18:41 följande:
    Så ts ska stå ut i ett dåligt förhållande i 3 år till. Enbart pga skuldsaneringen?
    Vi vet ju inte om det är dåligt eller om bara kärleken tagit slut. Jag skrev dessutom att det såklart inte går om det är misshandel och bråk mellan dem.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ellene) skrev 2022-12-07 15:13:39 följande:

Tanken på att TS blivande EX skaffar en etta och de byter lägenhet vv är ju god. På pappret låter det ju väldigt bra faktiskt.

Dock så får man titta på irl också. TS har inte nämnt i vilken stad hon bor i.. I de flesta större städer är det skitsvårt att få tag i en etta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF
    Anonym (Ellene) skrev 2022-12-07 15:27:59 följande:
    Vi vet ju inte om det är dåligt eller om bara kärleken tagit slut. Jag skrev dessutom att det såklart inte går om det är misshandel och bråk mellan dem.
    Det finns dåliga förhållande som inte innehåller misshandel och bråk utan där kärleken helt enkelt har tagit slut. Det är inte bra att stanna för varken ts, hennes partner eller barnen. 
  • Anonym (Debit Kredit)
    EnAnonumius skrev 2022-12-07 14:36:32 följande:
    Så har du fel (igen)

Skulder på 500k blir knappast preskriberat efter 5år.
    Kronan kommer at göra av sig till dig igen.. De gör detta till personer som har stora skulder, hör av sig  lite då och då.
    Dumheter. När skulden är preskriberad har KF ingen rätt eller möjlighet att kräva in den. Detta är avslutat sen flera år tillbaka.
  • Anonym (....)
    Anonym (Debit Kredit) skrev 2022-12-07 15:44:33 följande:
    Dumheter. När skulden är preskriberad har KF ingen rätt eller möjlighet att kräva in den. Detta är avslutat sen flera år tillbaka.
    Jo, så länge de du har skuld till kontaktar KF med jämna mellanrum. 
  • Anonym (Ellene)
    EpicF skrev 2022-12-07 15:43:19 följande:
    Det finns dåliga förhållande som inte innehåller misshandel och bråk utan där kärleken helt enkelt har tagit slut. Det är inte bra att stanna för varken ts, hennes partner eller barnen. 
    Så kan det också vara. Bara ts och hennes sambo vet vad som är bäst för dem. Ibland kan det bara vara bra att få fler synvinklar på problemet. Det är många som inte kan flytta isär pga ekonomin.
    Ts vet ju inte heller om hyresvärden godkänner att hon står ensam på kontraktet när hon har skulder.
Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??