• Anonym (Krishanteraren)

    Se om sig själv om krisen kommer eller klaga på att politiker inte gjort det?

    I och med den hyggligt stora energikrisen som råder nu så har jag försökt få in en kamin här hemma som backup ifall nåt skulle gå rejält åt skogen och det blir strömavbrott under längre tid, men jag får nobben på det av maken.

    Det som inte går ihop för mig är att min man tycker det är ok att klaga på alla tidigare regeringar som inte förutsett krisen och stängt ner kärnkraftverk MEN han tycker inte att vi själva har nåt ansvar att göra vad vi kan för att motverka problem utan allt är politikernas ansvar. Vi har bergvärme så vi har relativt låga uppvärmningskostnader, men vad tusan gör det ifall strömmen på riktigt skulle slås ut. Det går ingen nöd på oss heller ekonomiskt så det är inte en kostnadsfråga.

    Hur har ni andra resonerat i och med ev. hot mot strömförsörjningen? Bara sitta lugnt i båten och ev. muttra lite på tidigare regeringar ifall nåt går snett? Eller är jag bara domedagsprofet och funderar på lösningar i onödan för absolut ingenting kommer gå snett?

    (och om nån undrar så har jag även lagt undan lite kontanter här hemma för nödsituationer och införskaffat ett splitternytt spritkök som jag aldrig använt Skrattande )

  • Svar på tråden Se om sig själv om krisen kommer eller klaga på att politiker inte gjort det?
  • Anonym (Kvinna 39)

    Jag håller med dig. Varför vill han inte ha kamin?? Har han något förslag på vad ni gör om det blir strömavbrott några dagar mitt i smällkalla vintern?

    Jag tycker du ska samla på dig de saker du tycker behövs för ett krispaket, både kring mat, ljus, värme och vatten.

  • Anonym (Krishanteraren)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-12-08 15:51:59 följande:

    Jag håller med dig. Varför vill han inte ha kamin?? Har han något förslag på vad ni gör om det blir strömavbrott några dagar mitt i smällkalla vintern?

    Jag tycker du ska samla på dig de saker du tycker behövs för ett krispaket, både kring mat, ljus, värme och vatten.


    Han säger att det blir smutsigt av veden. Men jag ser det som att kaminen inte behöver användas förrän det verkligen behövs. Sen gnäller han om bristen på utrymme för ved, men vi har ett förråd som skulle ha plats med en del ved. Säkert inte för en hel vinter, men för nån vecka i alla fall.

    Jag antar att om det blir strömavbrott i några dagar så ska vi hålla värmen genom att sitta och klaga på politikerna för allt är deras fel. Cool

    Ljus har jag bunkrat upp en hel del av så just på den punkten är det också lugnt. Har även koll på var vi har vattendunken på 10 liter eller vad det kan vara även om den inte är fylld med vatten för tillfället.
  • Tukt

    Beror inte det där mer på hur en bor? Lever du ditt liv i lägenhet är det på snudd omöjligt installera en kamin och härbärgera nödvändiga mängder ved. Du kan heller inte dra i gång en bensindriven elgenerator hur som helst. Och risken för ett behov är också så pass mycket mindre, att motivet blir mindre. 

  • Anonym (Kanske)

    Nu låter jag väl dom en kommunist, men, från alla efter förmåga, till alla efter behov.

    Kan man så bör man ha det man kan, så att säga. Det frigör hjälpresurser till de som inte kan själva.

    Själv sitter jag i en hyresrätt på sjätte våningen, rörelsehindrad och med psykiska funktionshinder. Fördel - värme rör sig uppåt. Nackdel - om elen går kommer jag ingenstans. Jo, jag letar efter någon annanstans att bo. En annan nackdel är att mina sladdade hjälpmedel inte kommer fungera och laddningsbara kommer ju ta slut om elen blir borta länge. 

  • Anonym (Husägare)

    Det är klart att man måste se över sina egna möjligheter och tillgångar.
    Vi har inte direktverkade el tex
    Folk som bor i gamla dragiga stora hus och klagar på elpriset får skylla sig själva 
    Självklart kommer det en energikris.
    Din man vill inte ha kamin för det blir smutsigt äter han chips vid köksbordet så det inte blir fettfläckar i soffan?

  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Krishanteraren) skrev 2022-12-08 16:00:35 följande:
    Han säger att det blir smutsigt av veden. Men jag ser det som att kaminen inte behöver användas förrän det verkligen behövs. Sen gnäller han om bristen på utrymme för ved, men vi har ett förråd som skulle ha plats med en del ved. Säkert inte för en hel vinter, men för nån vecka i alla fall.

    Jag antar att om det blir strömavbrott i några dagar så ska vi hålla värmen genom att sitta och klaga på politikerna för allt är deras fel. Cool

    Ljus har jag bunkrat upp en hel del av så just på den punkten är det också lugnt. Har även koll på var vi har vattendunken på 10 liter eller vad det kan vara även om den inte är fylld med vatten för tillfället.
    Ved smutsar ner EN gång och det är när man bär in den, det går att dammsuga upp. Och så måste man inte elda om man inte vill och det funkar med annat, men det är ju mysigt också! :) Man måste inte ha ett megautrymme för ved, en kubik räcker. Jag tror inte man kan köpa mindre ärligt talat. Men det räcker långt!

    Haha jaa man får låta munlädret gå då! :D

    Du ska också veta att man kan bygga en värmekälla av två terrakottakrukor och använda värmeljus! En sådan ska kunna värma ett mindre rum.
  • Anonym (Miniprepper)

    Även tidigare, utan energikris, så har man ju uppmanas att utrusta sig så man klarar 2-3 dagar med strömavbrott eller annan kris. 

    Vi bodde tidigare i villa ganska centralt i en halvstor stad, men hade ändå strömavbrott flera gånger varje år pga diverse orsaker. Brand i nån kopplingscenral eller vad det heter, träd över luftledningar mm. Det var sällan mer än några timmar men det var rätt najs att kunna elda i kaminen och åtminstone göra sig en kopp kaffe på stormköket. 

  • Anonym (Krishanteraren)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-12-08 17:34:21 följande:
    Ved smutsar ner EN gång och det är när man bär in den, det går att dammsuga upp. Och så måste man inte elda om man inte vill och det funkar med annat, men det är ju mysigt också! :) Man måste inte ha ett megautrymme för ved, en kubik räcker. Jag tror inte man kan köpa mindre ärligt talat. Men det räcker långt!

    Haha jaa man får låta munlädret gå då! :D

    Du ska också veta att man kan bygga en värmekälla av två terrakottakrukor och använda värmeljus! En sådan ska kunna värma ett mindre rum.
    Det skulle nog vara mitt humör som värmer ifall elen går för jag skulle vara skitförbannad på maken.

    Jag googlade värmekälla med stearinljus tidigare men jag tror det stod att det är sak samma om man använder nåt över ljusen eller inte.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Krishanteraren) skrev 2022-12-08 17:53:25 följande:
    Det skulle nog vara mitt humör som värmer ifall elen går för jag skulle vara skitförbannad på maken.

    Jag googlade värmekälla med stearinljus tidigare men jag tror det stod att det är sak samma om man använder nåt över ljusen eller inte.
    Hehe jaa ilska är bra en sån gång så blodtrycket går för fullt ;)

    Jag skulle tro att det som är bra med krukorna är att de behåller värmen i sig själva ett tag efter att ljusen brunnit ut också. Skadar iaf inte att försöka! Som du ser bygger man en lätt.
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2022-12-08 16:24:10 följande:
    Beror inte det där mer på hur en bor? Lever du ditt liv i lägenhet är det på snudd omöjligt installera en kamin och härbärgera nödvändiga mängder ved. Du kan heller inte dra i gång en bensindriven elgenerator hur som helst. Och risken för ett behov är också så pass mycket mindre, att motivet blir mindre. 
    +1
  • Anonym (Z)
    Anonym (Husägare) skrev 2022-12-08 17:28:21 följande:

    Det är klart att man måste se över sina egna möjligheter och tillgångar.
    Vi har inte direktverkade el tex
    Folk som bor i gamla dragiga stora hus och klagar på elpriset får skylla sig själva 
    Självklart kommer det en energikris.
    Din man vill inte ha kamin för det blir smutsigt äter han chips vid köksbordet så det inte blir fettfläckar i soffan?


    Ok var ska folk som bor i dragiga hus bo istället då? Vem ska de sälja sina hus till för att flytta till vad? Lägenhet som det är brist på?

    Alla kan inte ha kamin. Jag bor i lägenhet, var ska jag ställa min kamin?
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Z) skrev 2022-12-08 21:38:20 följande:
    Ok var ska folk som bor i dragiga hus bo istället då? Vem ska de sälja sina hus till för att flytta till vad? Lägenhet som det är brist på?

    Alla kan inte ha kamin. Jag bor i lägenhet, var ska jag ställa min kamin?
    Husägaren borde skaffat tex bergvärme, solceller eller annan värmekälla som inte drivs med el.
    Bor du i  lägenhet med direktverkande el och tidigare tyckt det är skönt med 23 grader så kanske man borde kunna tänkt på att lägga undan lite pengar till en sämre framtid 
  • Tukt
    Anonym (Husägare) skrev 2022-12-08 22:27:04 följande:
    Husägaren borde skaffat tex bergvärme, solceller eller annan värmekälla som inte drivs med el.
    Bor du i  lägenhet med direktverkande el och tidigare tyckt det är skönt med 23 grader så kanske man borde kunna tänkt på att lägga undan lite pengar till en sämre framtid 
    Är inte problemet i resonemanget här och ovan, att man utgår från sina egna möjligheter, och tänker att alla har det på samma sätt?
    Tänker att om man bor i ett risigt hus, så gör man det av en anledning. Anledningen är att det är billigt. Att det behöver vara billigt är för att man inte har råd med mer. Som att exempelvis borra efter bergvärme.
    Jag håller däremot helt med att folk skulle behöva förbereda sig mer. Men det måste nog i så fall göras utifrån den egna situationen och inte med utgångspunkt att alla kan totalrenovera och köpa solceller. Eller för den delen köra ett diselaggregat i sin tvårummare.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Husägare) skrev 2022-12-08 22:27:04 följande:
    Husägaren borde skaffat tex bergvärme, solceller eller annan värmekälla som inte drivs med el.
    Bor du i  lägenhet med direktverkande el och tidigare tyckt det är skönt med 23 grader så kanske man borde kunna tänkt på att lägga undan lite pengar till en sämre framtid 
    Det är inte så lätt om man är tex pensionär. Om man varken har pengarna eller kan få lån.
    Inte heller jättelätt att bara sänka värmen om man får ont av kyla tex.
    Jag tror vi ändå ska förutsätta att alla faktiskt gör vad de kan eftersom elräkning på flera tusen mer än förut inte är roligt för någon.
    Jag tycker bara det är konstigt att säga att folk ska skylla sig själva när elen plötsligt är 300-500% dyrare än förut. Hur skulle vi se det komma? Och hur ska folk ha kunnat lägga undan pengar de inte hade? Och hur roligt är det för de som HAR sparat genom åren att se allt försvinna på dyra elräkningar?
    Lite empati skadar aldrig. Att hånfullt säga till de som kämpar att skylla sig själva hjälper precis inget!
  • Anonym (äää)

    Jag ser detta som olika saker. Ja, vi kan klaga på och ställa krav, på våra valda politiker. Deras jobb är att försöka se till att landet fungerar med olika infrastrukturer som vägar, vård, el etc. 
    Givetvis otroligt viktigt! 

    Men samtidigt ska man förstås se över sitt eget och ha planer för om det går illa. Man kanske ska prata ihop sig med grannar eller släkt, om det blir så illa att man tex behöver lämna ett icke fungerande hem en period? 
    Under 2:v-kriget var min pappa bara ett par år gammal. Farfar var utskickad att vara soldat mot norska gränsen. Farmor + de barn de hittills fått, fick flytta in hos farfars systers familj, för de hade något bättre plats och det blev billigare för dem alla att dela. 
    Sånt här är det ingen av oss som är yngre än typ 75, som har varit med om. Vi kanske måste inse, och förbereda oss på att livet kan bli tuffare. Då spelar det inte så stor roll vad regeringen gör, för det är ofta mer långsiktiga saker och man kanske måste ta snabba beslut i sin vardag, helt själv. 

  • Kockobello

    Han resonerar efterblivet. Givetvis ska ni ha eldstäder.

  • Anonym (Miniprepper)
    Anonym (Z) skrev 2022-12-09 06:21:00 följande:
    Det är inte så lätt om man är tex pensionär. Om man varken har pengarna eller kan få lån.
    Inte heller jättelätt att bara sänka värmen om man får ont av kyla tex.
    Jag tror vi ändå ska förutsätta att alla faktiskt gör vad de kan eftersom elräkning på flera tusen mer än förut inte är roligt för någon.
    Jag tycker bara det är konstigt att säga att folk ska skylla sig själva när elen plötsligt är 300-500% dyrare än förut. Hur skulle vi se det komma? Och hur ska folk ha kunnat lägga undan pengar de inte hade? Och hur roligt är det för de som HAR sparat genom åren att se allt försvinna på dyra elräkningar?
    Lite empati skadar aldrig. Att hånfullt säga till de som kämpar att skylla sig själva hjälper precis inget!
    Ja, hela poängen med generell krisberedskap är att om de som är hyfsat raska och friska gör vad de kan för att klara sig i några dagar, så kan hjälpen först gå till de svaga och sjuka. Det _kan_ tex innebära att prata ihop sig med grannar om vem man samlas hos om elen försvinner. 

    Nu är ju den nuvarande situationen lite extrem, eftersom priserna varit höga under lång tid, elbrist är ett överhängande hot men ingen vet om det verkligen kommer hända, och man vet heller inte vad som händer i framtiden. Men istället för att bara ge upp och klaga får man försöka göra det man kan. Har man möjlighet och råd att sätta in kamin - jättebra. Har man råd att bjuda in en frusen granne på kaffe - också jättebra. 
  • nihka

    Givetvis gör man allt man kan själv samtidigt som man får hålla i åtanke att alla inte kan göra lika mycket och att vad man kan göra också bestäms av exempelvis boendeform och ekonomi. 

    Här finns vedeldad panna, vedkamin, solcellsuppvärmt vatten och krukkamin bara ihopkastad av en lerungsgryta. Sedan finns också elverk och bränsle för att exempelvis rädda frysar vid ett lite längre strömavbrott. Kontanter, powerbanks till mobiler, vevradio, ett lager med torrvaror samt tändstickor, gaständare och tändstål.

    Egentligen inte så mycket nytt utan sådant man mest alltid har hemma eller för friluftsliv men som man kollar upp inför potentiella svårtider.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Kockobello
    nihka skrev 2022-12-09 09:47:42 följande:

    Givetvis gör man allt man kan själv samtidigt som man får hålla i åtanke att alla inte kan göra lika mycket och att vad man kan göra också bestäms av exempelvis boendeform och ekonomi. 

    Här finns vedeldad panna, vedkamin, solcellsuppvärmt vatten och krukkamin bara ihopkastad av en lerungsgryta. Sedan finns också elverk och bränsle för att exempelvis rädda frysar vid ett lite längre strömavbrott. Kontanter, powerbanks till mobiler, vevradio, ett lager med torrvaror samt tändstickor, gaständare och tändstål.

    Egentligen inte så mycket nytt utan sådant man mest alltid har hemma eller för friluftsliv men som man kollar upp inför potentiella svårtider.


    Tummen upp.
Svar på tråden Se om sig själv om krisen kommer eller klaga på att politiker inte gjort det?