• Anonym (Fundersam)

    Dom tycker sig skämta men jag tar det ganska hårt vid mig.

    Hej! 


    Jag är en tjej på 25 år som dejtar en kille varpå det är så pass nytt med så det är fortfarande inte helt exklusivt då vi båda vill ta det lugnt kch kanske inte berätta för hela världen.  Jag har haft ett annat kämpigt förhållande till en man som gått mycket upp och ner, också lite i smyg så på kalaset med min pappas släkt häromdagen så sa pappa rakt ut inför alla och skakade på huvudet ?Kan du inte bara säga att du är lesbisk, eller vafan är grejen? Bara för att han tycker att jag borde träffa någon men det har jag ju gjort, vi vill bara inte skylta med det än pga vissa orsaker. Även om han kanske skämtade till en viss nivå så fanns det en ton i honom som gjorde mig ledsen inombords. Allting behöver man liksom inte berätta för sin pappa i min ålder, vilka man träffar och dejtar etc. 


    Bara en kvart senare så frågar jag alla vid bordet om dom har tips på vad man kan köpa för paket till julklappsspelet ihop med jobbet, som ska symbolisera en själv. Då säger min farfar rakt ut. ?Jag vet vad du kan köpa, slå in en flaska vin och ge för kollar man på ditt instagram så ser du ut att ha grova alkoholproblem?. 

    Visst, jag lägger ut bilder på en Aw med vännerna ibland, jag lägger ut på en festlig högtid med ett glas bubbel i handen, för ofta när man tar bilder och postar dessa så har man ju gjort i ordning sig lite extra och vid sådana tillfällen är det ofta helg eller semester och då kanske man ser ett glas på någon bild eller två men absolut inte överdrivet mer än någon annan jag känner. 
    Den kommentaren rakt ut fick mig också ledsen inombords. Liksom låt mig ta mitt kärleksliv i min takt och låt mig förfan lägga ut på vad jag vill på instagram. Det är ju fina/ordentliga bilder. Inte tragiskt någonstans men dessa kommentarer däremot är rätt tragiska. Även om farfar också sa det med kanske glimten i ögat så är det helt fel forum att ta upp en sån grej.
    Vad tycker ni? Överdriver jag? 


    Dom har aldrig lagt sånna här kommentarer någonsin tidigare utan snarare vart väldigt vänliga med hur dom pratar till mig men vad hände nu?

  • Svar på tråden Dom tycker sig skämta men jag tar det ganska hårt vid mig.
  • Anonym (äää)

    Farfar är för det första en annan generation så ta inte vid dig av detta. Han fattar säkert inte detta med sociala medier så mycket? (var det kanske någon annan som gav dig ett bättre tips där, än farfars? Det är lätt att man bara hakar upp sig på det som var negativt) 

    Din pappa däremot tycker jag du ska ta ett snack med i lugn och ro. Tala om att du blev ledsen av hans kommentar. Fråga varför det är så viktigt för honom att du ska träffa någon fort? Det är liksom ditt liv. Sedan kan du ju om du vill, antyda att det finns en person i din närhet som du har ett gott öga till men inget du vill dela med dig av för tillfället. 

  • Anonym (Beowolfia)
    Anonym (äää) skrev 2022-12-09 08:25:20 följande:

    Farfar är för det första en annan generation så ta inte vid dig av detta. Han fattar säkert inte detta med sociala medier så mycket? (var det kanske någon annan som gav dig ett bättre tips där, än farfars? Det är lätt att man bara hakar upp sig på det som var negativt) 

    Din pappa däremot tycker jag du ska ta ett snack med i lugn och ro. Tala om att du blev ledsen av hans kommentar. Fråga varför det är så viktigt för honom att du ska träffa någon fort? Det är liksom ditt liv. Sedan kan du ju om du vill, antyda att det finns en person i din närhet som du har ett gott öga till men inget du vill dela med dig av för tillfället. 


    Håller helt med. Strunta i farfar men prata allvar med pappa. Du är hans dotter, men du är vuxen nu och rätt till ett privatliv. Du har ingen skyldighet att berätta allt för honom och han borde inse att det är du som bestämmer vilka delar av ditt liv han får insyn i. Och om han skyller på att det var ett skämt så är det inte ok. Skämt är roliga om alla inblandade skrattar, inte annars. 

  • Anonym (Fundersam)

    Precis, jag har svårt att tro att min pappa berättade exakt ALLT kring sitt kärleksliv när han var yngre till sina föräldrar. 
    Det här med farfars kommentar, ja även om vi är från olika generationer så tog det nästan hårdare. Känner mig som en alkholist, då även farmor har sagt att det är mycket vinglas på mina bilder tidigare när vi pratat om sociala medier. Är det fult av mig om man gör så att dom inte följer mig längre? Orkar inte höra sådana här kommentarer mer. Ska liksom inte behöva tänka så mycket kring varje bild jag lägger ut om det ser ut som att jag har det alldeles för trevligt. 

  • Hemmabloggen

    Vilka taskiga jävla idioter. Får hederskulturvibbar av det där. De ska ge fan i om du har en relation eller inte. 


    Jag förstår om du blev sårad av båda kommentarerna. De "skämtar" verkligen på din bekostnad.

  • Anonym (Beowolfia)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-12-09 10:16:41 följande:

    Precis, jag har svårt att tro att min pappa berättade exakt ALLT kring sitt kärleksliv när han var yngre till sina föräldrar. 
    Det här med farfars kommentar, ja även om vi är från olika generationer så tog det nästan hårdare. Känner mig som en alkholist, då även farmor har sagt att det är mycket vinglas på mina bilder tidigare när vi pratat om sociala medier. Är det fult av mig om man gör så att dom inte följer mig längre? Orkar inte höra sådana här kommentarer mer. Ska liksom inte behöva tänka så mycket kring varje bild jag lägger ut om det ser ut som att jag har det alldeles för trevligt. 


    Det är oförskämt av dina farföräldrar att kommentera dina bilder så, om de inte är uppriktigt oroliga, men då hade de nog uttryckt det på ett annat sätt. 


    Men jag kan förstå hur de tänker. Jag har samma tankar om en del av mina bekanta på facebook. Det är vinglas och bubbel på var och varannan bild och intrycket man får är att det är människor som är fullkomligt inkapabla att roa sig utan alkohol - det vill säga ganska trista (i värsta fall sorgliga) människor. Det ger ett väldigt tråkigt intryck helt enkelt.


    MEN jag skulle aldrig påpeka det så som din farfar gjorde. Såna tankar behåller jag för mig själv. Ska man kommentera någons alkoholintag ska man vara uppriktigt orolig och beredd att hjälpa personen i fråga. (Det har jag också gjort vid ett tillfälle och då rörde det sig om betydligt värre grejer än bilder på vinglas på fb.)


    Det kanske vore bra att fundera över varför det nästan alltid ingår ett vinglas när du har trevligt. Och vad det är för bild av dig själv du vill skapa när du lägger upp många såna bilder. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-12-09 10:16:41 följande:

    Precis, jag har svårt att tro att min pappa berättade exakt ALLT kring sitt kärleksliv när han var yngre till sina föräldrar. 
    Det här med farfars kommentar, ja även om vi är från olika generationer så tog det nästan hårdare. Känner mig som en alkholist, då även farmor har sagt att det är mycket vinglas på mina bilder tidigare när vi pratat om sociala medier. Är det fult av mig om man gör så att dom inte följer mig längre? Orkar inte höra sådana här kommentarer mer. Ska liksom inte behöva tänka så mycket kring varje bild jag lägger ut om det ser ut som att jag har det alldeles för trevligt. 


    Jag tycker det är helt ok om du vill slippa dem.
  • Anonym (KH)
    Anonym (M) skrev 2022-12-09 14:20:47 följande:
    Jag tycker det är helt ok om du vill slippa dem.

    Hade nog vid tillfälle sagt att det är okej att avfölja själv om de vill slippa se ditt fördärv. Eller bjudit ut dem på ett glas nästa gång. 


    Du behöver inte berätta något för din pappa. 
    Men jag tycker att sån jargong kan vara okej sålänge det bara är ni i rummet eller möjlige din mamma också. 
    Att använda den inför hela tjocka släkten är lite gränslöst och man vet inte vad andra pratar vidare om sen eller om de bara hör en liten del och sen spinner lös på det.

  • Anonym (Nfnf)

    Vad är det för folk. så gör man inte. Nej du överdriver verklgien inte. Stackare. 

  • Cusoon

    Jag tycker det låter som att du tog åt dig för hårt. Jag tänker att din fars jargong bottnar i ett genuint undrande vart du står i livet nu. Du är hans dotter. Hur vuxen du än är kommer du alltid vara hans dotter, han är nyfiken och vill veta. Din far och din farfar har säkert pratat med varandra, om dig, vad du gör, om du skaffat en ny partner och där kom dom fram till att du visar på att du festar men inte visar upp någon kärleksbild. Jag tror inte din farfar tror att du är alkoholist.

  • Anonym (Beowolfia)
    Cusoon skrev 2022-12-09 23:00:48 följande:

    Jag tycker det låter som att du tog åt dig för hårt. Jag tänker att din fars jargong bottnar i ett genuint undrande vart du står i livet nu. Du är hans dotter. Hur vuxen du än är kommer du alltid vara hans dotter, han är nyfiken och vill veta. Din far och din farfar har säkert pratat med varandra, om dig, vad du gör, om du skaffat en ny partner och där kom dom fram till att du visar på att du festar men inte visar upp någon kärleksbild. Jag tror inte din farfar tror att du är alkoholist.


    Fast bara för att man undrar är det inte rätt att fråga, särskilt inte på ett så oförskämt sätt inför halva släkten. 
  • Bis mis

    Lite oförskämt är det allt, beror visserligen på vilken jargong ni brukar ha. Jag hade struntat i det men gränssatt genom att säga att jag håller vissa delar av mitt privatliv doldt tills saker är mer klara. Och jag hade antagligen skämtat om vad jag lägger ut på instagram men på ett ironiskt sätt. Om jag känt för det i stunden. För att markera att här finns en gräns jag sätter.

  • Anonym (äää)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-12-09 10:16:41 följande:

    Precis, jag har svårt att tro att min pappa berättade exakt ALLT kring sitt kärleksliv när han var yngre till sina föräldrar. 
    Det här med farfars kommentar, ja även om vi är från olika generationer så tog det nästan hårdare. Känner mig som en alkholist, då även farmor har sagt att det är mycket vinglas på mina bilder tidigare när vi pratat om sociala medier. Är det fult av mig om man gör så att dom inte följer mig längre? Orkar inte höra sådana här kommentarer mer. Ska liksom inte behöva tänka så mycket kring varje bild jag lägger ut om det ser ut som att jag har det alldeles för trevligt. 


    Du kan göra helt hur du vill med dina konton. 
  • Kockobello

    Man väljer själv att ta åt sig eller inte. 

    Tjänar du något på att ta åt dig? Om inte, gå vidare.

  • Cusoon

    Anonym (Beowolfia) Pff, vadå inte rätt att undra, vad grundar du det på, är det en oskriven regel du har? TS har å andra sidan ingen skyldighet att berätta, för den skull finns det ingen anledning att ta såhär pass illa vid sig. Dom är nyfikna, dom är släkt, det är naturligt att undra. Alla kan uttrycka sig klumpigt och ogenomtänkt någon gång. TS beskriver att farfar sa det med glimten i ögat, då var det alltså inte en anklagelse per se eller sagt med mening att såra. Jag tycker TS ska tänka att hon har släkt som bryr sig, det är fint!

  • Kockobello

    Jobba med självkänslan. När folk har självkänsla lipar  de inte över småsaker.

  • Anonym (prata)

    Nej det är inte ok men om det inte var illa ment av pappa (vilket jag knappast tror) så skulle jag lugnt och fint prata med honom och tala om hur jag kände. typ. Jag förstår att du inte vill mig något illa men jag blir riktigt ledsen när du gör dig rolig på min bekostnad så där. Skulle uppskatta om du inte skämtar på det sättet fortsättningsvis. Du kan skämta på din egen bekostnad i så fall, inte på min.


    Sen skulle jag ta det därifrån.
    Står han på sig och menar att det är hans rättighet att fortsätta så skulle jag begränsa umgänget och, faktiskt, resa mig och gå därifrån nästa gång han gör så. Till slut lär han sig att han får uppföra sig om han vill ha en fortsatt relation.


    Farfar skulle jag kunna prata med i lugn och ro också, mellan 4 ögon. Förklara att jag inte har några alkoholproblem alls, tacka för omtanken, och säga att jag uppskattar att han tar upp den typen av frågor mellan 4 ögon och inte på släktmiddagar.
    Beroende på hur pigg och frisk han är skulle jag ev. ställa en retorisk fråga:
    - om jag är orolig för dig och din hälsa på något sätt, vill du att jag pratar med dig om det? Inte alls? Eller ska jag ta upp det när vi äter middag med hela släkten?


    hur ska vi sköta sånt tycker du?


    I båda dessa samtal skulle jag se till att vara lugn och mild, inte anklagande utan bara beskriva hur det känns ur mitt perspektiv? Det tar bättre än att man ger igen


    Och, ja. Jag skulle blocka farmor och farfar samt meddela dem det.
    - förresten så har jag stängt mitt instagram så ni slipper se och bli oroliga för mig. Det blir nog bättre för alla.

  • Kewi
    mitt tips är att prata med båda och tala om för dem att du inte vill bli behandlad så, sätt gränser!

    Att farfar är av äldre generation är INGEN URSÄKT! Ska man få bete sig hur man vill och slänga ur sig sådana kommentarer för att man är gammal? 

    Nej du överdriver inte och snälla förminska inte dina egna känslor. Sätt ner foten och säg ifrån, det är enda sättet att lära andra hur man vill bli behandlad.
Svar på tråden Dom tycker sig skämta men jag tar det ganska hårt vid mig.