• Anonym (Förvirrad)

Betala mitt ex för att få flytta?

Jag och mitt ex som Jag har barn med bor för tillfället på samma ställe, nu har jag bestämt mig för att flytta en timma bort till min nya tjej. Idag har vi barnen varannan vecka och detta skulle innebära att jag kommer ha barnen varannan helg ist. 

Saken är den att mitt ex kommer tvingas byta jobb då Hon jobbar kvällar varannan vecka och nu påstår hon att familjerätten sagt att jag tvingas betala mellanskillnaden på hennes lön då min flytt innebär förlorad arbetsinkomst för henne? Kan detta verkligen stämma?

Förstår givetvis att jag behöver betala underhåll och resor vid umgänge. Men i mina öron låter annat orimligt, någon där ute som har koll på om detta verkligen kan stämma? 

• Svar på tråden Betala mitt ex för att få flytta?
  • Anonym (MR klister)
    Tow2Mater skrev 2022-12-13 17:39:11 följande:
    Då ska jag försöka med det argumentet på jobbet - eftersom jag får lön en gång varannan vecka ska jag ju kunna hävda till chefen att jag aldrig får betalt.
    I förhållande till någon som får lön dagligen skulle du kunna använda mitt argument att du i jämförelse med dem, och nu citerar jag mig själv, ''i princip'' och sedan fylla på med din i övrigt haltande jämförelse ''aldrig får betalt''
  • Anonym (MR klister)
    Anonym skrev 2022-12-13 18:41:35 följande:
    Det är du, min vän, som inte förstår.
    Trots din oerhörda, självutnämnda, kapacitet.

Grattis.
    Jag förstår, gott och väl till och med att det är läs- och eventuellt ordförståelsen som brister hos dig. 
    Så peka gärna ut vad som i mitt inlägg inte stämmer om jag har fel och du faktiskt har både läst och förstått vad jag skrev. 
  • Tow2Mater
    Anonym (MR klister) skrev 2022-12-13 20:27:42 följande:
    I förhållande till någon som får lön dagligen skulle du kunna använda mitt argument att du i jämförelse med dem, och nu citerar jag mig själv, ''i princip'' och sedan fylla på med din i övrigt haltande jämförelse ''aldrig får betalt''
    Säg två av 14 dagar (kanske t o m tre om det kan t ex finnas mojligheter till att jobba en kort fredag). Det är inte i princip aldrig. Det kanske är din egen tolkning, och du kanske känner så av någon anledning.

Själv träffade jag min far två ggr per år (och vi hade ändå en relativt bra relation trots allt). Vet inte vad du skulle kalla den frekvensen i din värld.
  • Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2022-12-13 23:55:50 följande:
    Själv träffade jag min far två ggr per år (och vi hade ändå en relativt bra relation trots allt). Vet inte vad du skulle kalla den frekvensen i din värld.
    Gick han från att leva med din mor, till att ha dig halva tiden, för att sen i skolålder dra så ni sågs så sällan?
    Jag menar, om han aldrig varit närvarande har du ju inget att jämföra med, och hade inget att sakna.
    Det har TS barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2022-12-13 23:58:14 följande:
    Gick han från att leva med din mor, till att ha dig halva tiden, för att sen i skolålder dra så ni sågs så sällan?
    Jag menar, om han aldrig varit närvarande har du ju inget att jämföra med, och hade inget att sakna.
    Det har TS barn.
    Så två av 14 dagar (kanske t o m tre om det kan t ex finnas mojligheter till att jobba en kort fredag) anser du också är i princip att inte träffas alls, och att träffas 2 ggr per år räknas inte på skalan om man inte bott 50/50 innan?

OT, men i mitt fall flyttade mamma med mig långt.
  • Anonym (MR klister)
    Tow2Mater skrev 2022-12-13 23:55:50 följande:
    Säg två av 14 dagar (kanske t o m tre om det kan t ex finnas mojligheter till att jobba en kort fredag). Det är inte i princip aldrig. Det kanske är din egen tolkning, och du kanske känner så av någon anledning.

Men det är väl självklart att det är min egen tolkning, det var ju jag som skrev det. Trodde det var ganska uppenbart. 
  • Drottningen1970
    Anonym (Konstigt) skrev 2022-12-12 17:41:29 följande:

Ge alternativ till vad han ska göra. Bo med ett ex som är otrogen och som försöker lura honom på pengar genom att hävda att en domstol beslutat detta. 

Är ni på riktigt? Boenden är oftast begränsade och det finns sällan gott om valmöjligheter. Så berätta hur han ska lösa det på andra sätt. Personligen ser jag det som kvinnan som fattade det här beslutet genom att vara otrogen. Barnen hamnar i kläm för att deras mamma gjorde det hon gjorde. 

Oj vilket märkligt resonemang. Mitt ex var en idiot på fler sätt än vad jag kan beskriva. Varför detta skulle vara ett skäl för mig att överge mitt barn däremot har jag svårt att förstå.
  • LFF
    Anonym skrev 2022-12-13 18:40:00 följande:
    Jag kommenterade ett korkat "förslag" som ingen vuxen människa hade accepterat.
    Vet flera som gör så, som har dubbla boenden och två kullar med ungar. Varannan helg bor alla barn och det nya paret vuxna tillsammans, varannan vecka har särkullsföräldern sina särkullar och den andra veckan bor hen med sin nya familj och nya ungar. Just för att det är det bästa för de tidigare barnen! 
  • Tow2Mater
    Anonym (MR klister) skrev 2022-12-14 06:26:11 följande:
    Men det är väl självklart att det är min egen tolkning, det var ju jag som skrev det. Trodde det var ganska uppenbart. 
    Inte alls uppenbart eftersom du pratar om rätt och fel - du sa t ex peka gärna ut vad som i mitt inlägg inte stämmer om jag har fel.
  • Anonym
    LFF skrev 2022-12-14 08:09:58 följande:
    Vet flera som gör så, som har dubbla boenden och två kullar med ungar. Varannan helg bor alla barn och det nya paret vuxna tillsammans, varannan vecka har särkullsföräldern sina särkullar och den andra veckan bor hen med sin nya familj och nya ungar. Just för att det är det bästa för de tidigare barnen! 
    Såklart att du gör. Som alltid här på FL så känner folk andra som gör alla möjliga konstigheter. 
  • Anonym
    Anonym (MR klister) skrev 2022-12-13 20:29:52 följande:
    Jag förstår, gott och väl till och med att det är läs- och eventuellt ordförståelsen som brister hos dig. 
    Så peka gärna ut vad som i mitt inlägg inte stämmer om jag har fel och du faktiskt har både läst och förstått vad jag skrev. 
    Säger du det?
    Det verkar som att du inte förstår speciellt mycket alls.

Peka själv du om det roar dig. Jag har mer intressanta saker att ägna mig åt än att förklara uppenbara saker för personer som inte förstår det uppenbara.

Godkväll med dig.
  • Anonym (Klo)

Varför skaffar man ett gemensamt barn INNAN man löst situationen med boendet för de barn som redan finns? 

självklart får ni köpa ett ställe mittemellan där ni bor, ta ansvar för er situation och köra barnen en halvtimme enkelsäng åt båda hållen.. kanske byta själv till ett jobb där du TS kan jobba hemifrån för att få ihop pendlingen. Varför ska ditt ex axla DITT föräldraansvar  och tvingas gå back ekonomiskt? Galet

• Anonym
    Anonym (Klo) skrev 2022-12-14 20:21:47 följande:

Varför skaffar man ett gemensamt barn INNAN man löst situationen med boendet för de barn som redan finns? 

självklart får ni köpa ett ställe mittemellan där ni bor, ta ansvar för er situation och köra barnen en halvtimme enkelsäng åt båda hållen.. kanske byta själv till ett jobb där du TS kan jobba hemifrån för att få ihop pendlingen. Varför ska ditt ex axla DITT föräldraansvar  och tvingas gå back ekonomiskt? Galet

Det kanske inte var planerat. 
    Och din "lösning" må vara självklar för dig. Det innebär dock inte att den är det för ts. 
  • Anonym (MR klister)
    Anonym skrev 2022-12-14 20:08:20 följande:
    Säger du det?
    Det verkar som att du inte förstår speciellt mycket alls.

Peka själv du om det roar dig. Jag har mer intressanta saker att ägna mig åt än att förklara uppenbara saker för personer som inte förstår det uppenbara.

Godkväll med dig.
    Det förväntade ''ickesvaret''. Tack då vet jag att du inte har något att komma med. 
    Goder afton.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-12-12 07:02:34 följande:

Med tanke på att flesta svar handlar om att döma mig ist för att svara på min fråga så ska jag förklara hur min situation ser ut. Jag vart bedragen av mitt ex och lämnad i en stor lägenhet med en dyr hyra, sedan ett år tillbaka har jag vart med min nya tjej och under den här tiden har vi pendlat. Nu väntar hon mitt barn och där jag självklart vill vara delaktig. 

OCH nej jag vill givetvis inte lämna mina barn för ett annat men kostnaden och det stor avståndet till mitt arbete gör att jag inte har råd att bo kvar, möjligheterna till jobb och annat boende är små, nästan obefintliga i den kommun ja bor i. 

jag har självklart pratat med barnen under en lång tid om detta. Helst hade jag vela ta med barnen men eftersom jag är den som flyttar fick mamman i fråga bestämma vart barnen skulle bo, jag har erbjudit mig att ta dom varje helg för att vi ska få mer tid tillsammans och dom är dessutom så stor att dom enkelt tar en buss från dörr till dörr när dom är ledig Och vill komma.

Min nuvarande tjej har gjort allt i sin makt för att hon ska kunna flytta dit jag bort men hon har ett arbete som inte bara är att byta tyvärr och sedan har hon barn sedan innan också och bedömningen vart tillslut att barnen måste få ha möjlighet att gå kvar i sina skolor utan att slitas upp, vi båda känner att det är enormt jobbigt att vi ska behöva bo ifrån barnen men vet att jag kommer få till maximalt med tid tillsammans med dom Och dom vet att dom alltid är
    välkommen här. 

ibland är folk så snabba på att måla upp en annan människas liv utefter 5 rader på familjeliv. Så trist 

Ja jag dömde dig och det var inget i ditt nya inlägg som fick mig att ändra mig. Tvärtom. 

Oväsentligt att ditt ex bar otrogen. Det har inget med dig och dina barn att göra. Dessutom kan förhållanden alltid ta slut på massa olika sätt. Inget sätt skulle få mig att inte vilja vara med mina barn varannan vecka. 

Jag har också en särbo som bor långt bort och har barn på sin ort. Därför vet vi också att vi kommer vara just särbo ett bra tag framöver. I flera år. För vi båda vill bo kvar nära barnen. Detta innebär att vi tex inte kan bilda en egen familj. Hade jag velat det hade jag behövt träffa en man som bor nära mig eller är villig att flytta till mig. För jag kan absolut inte tänka mig att flytta ifrån orten där mina barn bor. 

Varför är det självklart att du ska vara delaktig på heltid med nya barnet men bara varannan helg med de äldre barnen? Förstår inte det resonemanget. 

Nej du får inte maximalt tid med dem med detta upplägg. Är man separerad är maximalt upplägg att ha halva tiden var.

Förstår inte vad avståndet till ditt jobb har med saken att göra? Måste väl varit samma avstånd även när du var tillsammans med exet? 

Jag förstår till fullo att man intr vill slita upp barnen från sin ort och skola etc men det  betyder att även jag stannar kvar i deras ort. 

Ja så är det välballtid på familjeliv. I början har man ju intr mer info än det som står i trådstarten. Nu fick du utveckla lite men jag tycker fortfarande att det är konstigt att du ska lämna dina barn. Hade aldrig kunnat göra det. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (C) skrev 2022-12-18 18:57:34 följande:

Försvann du TS?

Ts fick nog inte den sympatin som han trodde han skulle få.
Svar på tråden Betala mitt ex för att få flytta?