• Anonym (Mamma)

Mitt barn gav igen mot taskig lärare

En lärare i mitt barns skola kallar henne efter en termin fortfarande för fel namn och hon känner att hon gör det med flit. Läraren säger aldrig fel när föräldrar är närvarande, däremot på lektioner etc. Mitt barn har ett arabiskt namn och läraren säger ständigt den svenska motsvarigheten.

Idag fick jag ett samtal från skolans biträdande rektor om att mitt barn är kaxig mot läraren i fråga. Va? Det låter inte som henne alls, vad gör hon då? Jo! De senaste två veckorna har mitt barn konsekvent tilltalat läraren med fel namn! Om vi säger att läraren heter Elin så kallar mitt barn henne för Ella, alltså nästan samma, men ändå inte, precis som läraren gör mot mitt barn.

Alltså jag kan inte bli arg, jag är om något sjukt imponerad att min timida dotter kunde komma på och våga göra något sånt!

De på skolan är däremot inte lika imponerade...

• Svar på tråden Mitt barn gav igen mot taskig lärare
  • Anonym (80)

Varför kan Ts heller inte svara på vad det är för andra konstiga saker läraren gör?

Hade jag varit lärare hade dessutom en helt annan typ av elever varit de som kunnat irritera mig om jag hade en dålig dag. Pojkar som är högljudda och aldrig kan sitta tysta och stilla, barn som tagit över sjuka fördomar eller snobberier från sina föräldrar som de gärna meddelar alla andra, elever som mobbar eller trycker ner andra elever tex. Aldrig att en timid, lugn och snäll elev som tar undervisningen på allvar och är snäll mot andra elever och lärare skulle skapa irritation.
    Däremot förstår jag de lärare som skrivit i tråden att de har svårare att komma ihåg namnen på tysta, lugna och snälla elever. Det får ses som en fördel att läraren har svårt för namn hos den typen av elever eftersom de inte utmärker sig negativt.

När jag själv var liten så blandade många vuxna, lärare och annan skolpersonal ihop mitt och min systers namn. Var verkligen ingen big deal.
    Vissa sa fel många gånger. Hände aldrig någonsin att jag fick någon idé om att läraren skulle ogilla mig för det, det märker man på helt andra saker än att bli kallad fel namn då och då.

• AndreaBD
    Fiona M skrev 2022-12-15 19:35:17 följande:
    Du tror inte vuxna beter sig dumt eller har en övertro till att lärare inte gör det?
    Gör man något som skadar en själv mest? I regel inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (80) skrev 2022-12-15 20:44:59 följande:

Att som lärare med flit säga ett fel namn tror jag är extremt ovanligt. Finns betydligt bättre sätt att dryga med en elev om läraren nu skulle vilja det, än att öppet och inför alla säga fel namn, om nu läraren skulle ha en lågstadieelevs mindset och tycka att det är roligt att med flit säga fel namn. Det låter verkligen helt galet.

Hur går tankarna i huvudet på en sån lärare?
    'Nu ska jag säga fel namn till den timida, snälla flickan så att hon ska känna att hennes namn inte är viktigt, he he vad evil jag är', för att sen känna sig stolt över att göra en liten (?) tjej osäker.

Det bästa hade väl varit att tjejen frågat läraren när de är ensamma om läraren verkligen har svårt för hennes namn eller om hon säger fel med flit innan hon börjar göra samma sak som hon själv ogillar, tillbaka?

Men.. som någon skrev tidigare; 'låter som något jag läst på Reddit'.
    Mycket möjligt att det är så. Den här Ts har inte haft svar på många frågor så frågan är om denna Ts med dotter verkligen upplevt detta själv eller kopierat något hen läst någon annanstans?

Precis! Det verkar totalt orimligt. Vad skulle man vinna på det? 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-14 07:18:15 följande:
    Mer jämförbart om eleven heter Hassan, men du kallar honom bara för det om föräldrarna är närvarande, annars är han Hans.
    Det råder inga som helst tvivel om att läraren gör det med flit. Hon gör fler konstiga saker, men inte tillräckligt stora för att det skulle tas på allvar vid anmälan heller.
    Fast de flesta svenska barn heter Hans i Sverige och inte Hassan.... Väljer man att döpa sin unge till ett arabiskt namn med arabiskt uttal när man inte bor i ett arabiskt land så får man leva med att man gör det svårare för sitt barn. Att ungen sedan hyllas för respektlös attityd säger mig att hon kommer bli ett stort kostsamt problem för skattebetalarna om några år...
  • Anonym (Y)
    Anonym (80) skrev 2022-12-14 04:42:06 följande:
    Jag är tidig 80-talist. Hade en klassföreståndare som liten som hette Christina, som lär ha varit född i slutet av 40-talet.
    Fler namn som fanns bland vuxna när jag var liten: Christel, Chatarina, Ann-Chatrine, alla betydligt äldre än mig.
    Fanns en annan elev som hette Krisztina, vilket alla fattade var samma namn som läraren Christina men med olika stavning.
    Rent påhitt att Christine skulle varit "exotiskt" i Sverige i slutet av 70/början av 80.

Undrar var du föddes och växte upp om ditt namn sågs som exotiskt där ingen kunde uttala det rätt eller ens kände igen namnet sen tidigare?
    Byhåla med tre boende antagligen
  • Anonym (Y)
    Vargaflickan skrev 2022-12-14 11:33:39 följande:

And then everybody clapped ?

EXAKT SÅ.
    Luktar reddit över hela texten.
  • Anonym (Hmm)

Om läraren använder rätt uttal när föräldrarna är närvarande men fel uttal vid alla andra tillfällen så är den enklaste och sannolikaste förklaringen att det sker medvetet.

• Anonym (Hmm)
    AndreaBD skrev 2022-12-15 10:03:18 följande:
    Som sagt, det är så pass kontraproduktivt, alltså det skulle bara sabotera och göra hennes arbete svårare - så varför skulle hon göra så? Visst förekommer det att folk, om de mår dåligt t.ex. gör saker som skadar dem själva, men det här är ändå en sak som verkar onödigt. Om hon verkligen hade aggression att ta ut på någon - det brukar yttra sig på annat sätt, mer direkt, irritation eller så. 

Många lärare är ju stressade och nära utbrändhet och då kan minnet svika, och det behöver inte vara i alla situationer. Tyvärr så minns man ibland det som man sa förra gången, även om det var fel. Att hon kom ihåg det i samtal med er kan ju helt enkelt bero på att hon har förberett sig och då läst barnets namn. Man kan faktiskt också minnas olika saker beroende på omgivning, t.ex. säga fel namn just i klassrummet. 

Det som vore synd här är om det drabbar ditt barns inlärning och välbefinnande. Och därför bör man inte tro det värsta, det påverkar barnet negativt. Hen tror då att läraren inte gillar hen och tappar lusten att göra sitt bästa i det ämnet. Och allt för att läraren kanske är nära att bli utbränd och inte gör det med flit. 
    Att säga fel namn eller uttala det på fel sätt är ju ett av de enklaste sätten att gå någon på nerverna. Även lätt att bortförklara om det tas upp med att man glömde bort, sa fel eller inte visste hur det skulle uttalas. Med tiden upplevs det som allt mer respektlöst att personen inte ens kan bemöda sig att lära sig vad man heter.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är vad denna lärare ägnar sig åt men det är en mycket enklare förklaring än att läraren skulle lida av utbrändhet och selektiv minnesförmåga som råkar yttrar sig just i att endast glömma namnet när föräldrarna inte är närvarande.
  • AndreaBD
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-18 11:50:36 följande:
    Att säga fel namn eller uttala det på fel sätt är ju ett av de enklaste sätten att gå någon på nerverna. Även lätt att bortförklara om det tas upp med att man glömde bort, sa fel eller inte visste hur det skulle uttalas. Med tiden upplevs det som allt mer respektlöst att personen inte ens kan bemöda sig att lära sig vad man heter.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är vad denna lärare ägnar sig åt men det är en mycket enklare förklaring än att läraren skulle lida av utbrändhet och selektiv minnesförmåga som råkar yttrar sig just i att endast glömma namnet när föräldrarna inte är närvarande.
    Det är den mest sannolika förklaringen ändå. Som sagt  - man skulle göra sitt arbete svårare på det sättet. Ingen lärare saboterar medvetet åt sig själv. Det du beskriver passar inte där, inte mot barn och inte i en situation där man faktiskt är någorlunda beroende på att barnen samarbetar. 
  • Anonym (80)
    Fiona M skrev 2022-12-15 18:58:14 följande:

Att få ha sitt eget namn, rätt namn, med rätt uttal, hör till det mest grundläggande.

Säg det till alla som heter Elin och bor i engelskspråkiga länder: ) 
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2022-12-14 18:04:02 följande:
    Ja, jag läste om TS och tycker också att det är konstigt. Men det som jag kom på nu också  - minnet kan variera beroende på miljön. Som jag skrev i förra inlägget - jag har lärt mig namnen väldigt snabbt, men det funkade bara om eleverna satt på sina platser. Och en felsägning kan ge fler felsägningar, just för att man kommer ihåg detta. Och man kopplar det till platsen.

Orsaken varför jag har svårt att tro att en lärare skulle göra så med flit är ju att man sabbar för sig själv om man gör så. Nuförtiden, när läraren knappt får göra något för att få respekt, så är man helt beroende på att ha en (bra) relation till sina elever. Det vore inte en bra idé att göra så. 

Har haft en lärare som var så jävla dum att hon brukade småjävlas med vissa och favoriserade andra, det slutade med att hon blev mobbad.
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2022-12-22 17:06:42 följande:

Har haft en lärare som var så jävla dum att hon brukade småjävlas med vissa och favoriserade andra, det slutade med att hon blev mobbad.
    På den tiden var det kanske inte heller så svårt som numera - jag menar att kanske inte alla lärare hade klart för sig då hur viktigt det är att ha en bra relation med sina elever, eftersom det oftare fungerade då. 
Svar på tråden Mitt barn gav igen mot taskig lärare