Anonym (fundera mera) skrev 2022-12-14 15:44:15 följande:
Mitt julbord är bara någon hundralapp dyrare i år
Jag har precis satt mig och räknat på mitt/familjens julbord. Vi är en riktig kött-och-potatisfamilj och egentligen inte så förtjusta i julgodis heller. Jag gör lite knäck och vi köper ett paket pepparkakor och lite non stop, på den nivån är vi.
Förra året betalade vi 1150 kr ungefär för julbordet. I år beräknar jag 1210 kr, efter att ha provhandlat online. Inga extrapriser är medräknade så beroende på vad de faktiskt har för extrapriser nästa veckan kan det bli lite billigare. Även skafferivaror som vi brukar ha hemma men behöver köpa tog jag med.
Så, ja, typ 300 kr/person och helt utan den hotade jättechocken alla pratar om 25-30% dyrare julmat.
Vad kostar era julbord och hur mycket dyrare blir det i år för er?
Ingen aning.
Jag skulle aldrig sätta mig och räkna på det sättet du beskriver. Och julen är mer än bara julbordet, det är ett helt jullov med hemmavarande tonåringar som ska matas varje dag. Dessutom ser våra jula olika ut varje år, ibland är vi 10 pers, och folk övernattar, ibland bara 4 och inga gäster utöver familjen, så det är ingen idé att räkna på kronan sådär.
Själva julmaten håller vi nere på, inte på grund av kostnaden utan för att ingen gillar den maten så mkt. Vi har bara några få av de klassiska julrätterna och satsar mer på annan mat istället. Inte så förtjust i att proppa mig med kött och kött.
Däremot är ALL mat vi köper till familjen omkring 30-40% dyrare nu än tidigare, det tycker jag är ett större bekymmer i min vardag än maten för en enda upphausad dag där man ska klämma i sig massiva mängder mat bara för att det är tradition.