• Johannanj

Sambo förnekar alkoholproblem

Har levt med min sambo i snart 10 år och har till och från haft diskussioner kring hans drickande. Han har svårt att sätta stopp när han dricker, är han ute med jobbet kommer han alltid hem och kan knappt prata på grund av hur full han är. Han står ändå på sig och säger att han inte har något problem eftersom han bara dricker på helgen. Hans argument är att de som har problem dricker flera gånger i veckan. Men min poäng är att han visst har alkoholproblem eftersom han inte kan hantera det när han väl dricker. För några veckor sedan var jag ute med jobbet (har 3 barn, 4år, 3år & 8mån, så blir väldigt sällan) och bad honom att inte dricka. Det lovade han att inte göra. Några dagar senare hittar jag en vinflaska i soptunnan, han har alltså gått ut med den samma kväll så att jag inte skulle upptäcka den. När jag konfronterar honom om det säger han att han bara drack ett par glas och glömde flaskan ute på diskbänken över natten och därför slängde han den. Men jag noterade absolut ingen flaska i köket när jag kom hem.

Anledningen till att jag skriver nu är för att han nu under kvällen har druckit 2 flaskor vin själv. Efter första flaskan frågade jag om han var full men det förnekade han tvärt. Är det här normalt? Han blir så arg när jag tar upp hans drickande och vet inte hur jag ska göra med allt. Jag känner mig inte trygg med att göra saker och lämna honom med barnen på helgerna för att han då kanske dricker i smyg. Men två flaskor vin själv på en kväll - är det normalt eller har han faktiskt ett problem?

Står helt handfallen, tar gärna emot tips och råd!

• Svar på tråden Sambo förnekar alkoholproblem
  • Anonym (M)
    Anonym (Vin) skrev 2022-12-17 13:28:55 följande:

Är det verkligen vanligt att dricka 2 flaskor vin ens på en fest själv ?? 

Två flaskor vin motsvarar närmre en hel 50cl flaska sprit eller hela 12 glasflaskor starköl. Ingen jag känner dricker så mycket och står på benen efter det. Man passar absolut inte 3 små barn på den mängden!! 

Om man är stor och har lite tolerans är det inte så stora mängder. Men allt beror på tiden - sätter man i sig 2 flaskor på kort tid så lär nog de flesta gå i däck. Är det under en hel kväll däremot kan man hålla sig salongsberusad.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (M) skrev 2022-12-17 20:41:54 följande:

Så länge det inte påverkar hans jobb, barnen eller ert förhållande negativt så ser jag inget problem med det. Javisst 2 vinflaskor på 1 kväll är en del men han kanske gillar att känna sig berusad. Sker det bara enstaka helger så ser jag inget fel i det.

Det påverkar hans sambo, hon skriver ju här för att hon är orolig och han vägrar lyssna. Det normala om ens livspartner uttrycker oro över levnadsvanor är att man blir bekymrad och tar reda på mer och hur man kan göra för att stoppa oron. Det går också ut över barnen för drar pappa i sig en flaska vin i smyg och gömmer flaskor efteråt så mamma inte ska märka kan jag lova att barnen märker det. Fråga vem som helst som varit med om samma i barndomen. 

Det påverkar helt klart både relationen och barnen. Jobbet - tja vem vet? Hur mår man måndag morgon efter en helg med massa drickande? Hur mår man på fredag eftermiddag när suget börjar kicka in? 

det är konstigt att det fortfarande finns den här bilden av att alkoholister sitter på en parkbänk och skrålar. Man VET ju idag vad alkoholism är och massa människor kan vittna om hur de gått till jobbet varje dag i åratal men varit fullständigt nerdekade fredag till söndag. Min egen pappa hade aldrig en sjukdag men söp ner sig VARJE helg. Han fick så småningom skrumplever och dog så då fick han några sjukdagar ändå. :( 

• Anonym (Stina)

Din sambo kunde göra detta test om han är intresserad av en förändring. 

https://www.alkoholprofilen.se/

Väger han 90 kg och har druckit två flaskor vin på 4 timmar har han 1,3 promille i blodet. Här kan du läsa hur det påverkar en. 
    en flaska vin på 3 timmar medan han är ensam med barnen är ca 0,8 promille. Läs om det också. Han kan förklara hur han tror att hans barn har det med en pappa som:

Är högljudd. Överdrivna rörelser. Långsammare reflexer. Sämre koordination. Sämre synförmåga. Överdriven självsäkerhet. Tydlig alkoholdoft.

https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/kropp-och-halsa/bruk-och-beroende/sa-reagerar-vi-vid-olika-promille/

Jag tycker du ska ta din egen oro på allvar. Att han dricker i smyg är ett varningstecken, att han viftar bort din oro också och att han dessutom dricker sig fullständigt redlös när han är ute är direkt farligt. Två flaskor vin på en kväll är mycket. Det är också ett märkligt beteende att dra i sig två flaskor vin ensam medan partnern sitter nykter bredvid och barnen sover. Det låter faktiskt allvarligt. Tycker du ska söka hjälp själv för detta om han nu inte vill prata. En kurator kanske som kan ge dig konkreta råd på hur du ska tänka? 

• Anonym (Nfnf)

Har samma problem. Min dricker med så han blir helt galen. Skriker åt en 1mm ifrån ansiktet, knuffar och blir otrevlig. Gör om skiten gång på gång. Nu lovat på egen hand att sluta dricka men det tror jag vad jag vill om. Han dricker nästan aldrig. Men gör han det så blir det kaos.

• Anonym (E)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-12-17 22:45:58 följande:

Har samma problem. Min dricker med så han blir helt galen. Skriker åt en 1mm ifrån ansiktet, knuffar och blir otrevlig. Gör om skiten gång på gång. Nu lovat på egen hand att sluta dricka men det tror jag vad jag vill om. Han dricker nästan aldrig. Men gör han det så blir det kaos.

När ska du lämna honom?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-12-17 22:45:58 följande:

Fruktansvärt. 

Försök tänka på vad du skulle gjort om det var en kompis till dig som gjorde så. Skulle du förlåta? 

Det här handlar ju (som alltid med alkoholism) inte bara om hur personen är när han blir full utan om de val han gör på vägen till att bli full. 

Han har alltså: 
    Vaknat upp på morgonen och insett att han kvällen innan varit elak och aggressiv mot dig. 

Han har lovat att det inte ska hända igen. Första gångerna sa han kanske även förlåt, men jag gissar att det börjar tunnas ut. 

Sen väljer han att ändå köpa alkohol. Dricka alkohol. 

Allt detta gör han nykter. Det är ett svek och det är farligt för dig. 

Jag har dåliga erfarenheter av alkoholister och önskar så att min mamma lämnat min alkoholiserade pappa. Jag mådde otroligt dåligt av hans drickande hela min barndom och allt detta för att HAN inte skulle behöva förändra något. Vi andra fick anpassa hela våra liv efter honom. Aldrig en kompis hemma på helgen För då skulle hon se min fulla pappa. Alltid på helspänn. Alltid ont i magen av oro. Elakheterna jag hörde skickas åt min mamma. Och min mamma som försökte släta över vilket var väldigt förvirrande när man var liten. 

Det sätter spår för livet och du ska inte leva så. 

• Anonym (Problem)

Mängden är inte det viktiga. Två flaskor en enstaka gång är inte ett problem. Att han gömmer drickandet och inte kan kontrollera det är varningstecken utan dess like. Han uppvisar klassiskt riskbeteende. 

• Anonym (Spårar ur)
    Anonym (Problem) skrev 2022-12-17 23:29:24 följande:

Mängden är inte det viktiga. Två flaskor en enstaka gång är inte ett problem. Att han gömmer drickandet och inte kan kontrollera det är varningstecken utan dess like. Han uppvisar klassiskt riskbeteende. 

När man inte klarar av att sluta dricka och detta händer gång på gång, som i fallet med den TS beskriver, är det problem.
  • Kaede

Han har alkoholproblem. Du är medberoende. Man tappar verklighetsuppfattningen när någon blir arg, förnekar, (bort)förklarar. Man tänker att det är man själv som kanske överdriver, tänker fel, är hård osv. Det faktum att du upplever ett problem med hans drickande och han blir arg på dig för det är ett varningstecken i sig. Det borde han ta på allvar. Det faktum att han gömmer flaskor är ett varningstecken. Dricker jag vin så kan jag lämna flaskan framme. Om han gömmer den med motiveringen att du blir arg eller ngt så flyttar han skuld. 

Jag letade helt besatt efter bevis med mitt ex. Han förnekade och kunde alltid förklara. Nu i efterhand har jag insett att det var han som betedde sig shady. Det är dags för ett allvarligt snack. Det är för övrigt mängden per vecka och inte vilka dagar som avgör. Och vilket beteende man har när man dricker. Två flaskor vin är en hög toleransnivå hur som helst. Gå på jakt säger jag. En alkoholist har alltid back up hemma. Jag skulle leta reda på alla gömmor och så hälla ut allting. Se reaktionen. Eller sätta hårt mot hårt. 

Tex.
    jag är så besviken på dig som drack fast du lovade att inte göra det. Det var ett brutet löfte. Eftersom du inte har problem med alkohol så kunde du avstått två glas vin. Eftersom du inte har problem med alkohol så kan du ta tre vita månader nu. Det blir ditt sätt att bevisa att  du inte har problem. Annars får du flytta ut tills vi löst våra problem. Förutsatt att du är beredd att göra det. En alkoholist slutar aldrig föreän den är redo. Att förlora sin familj kan vara det som får den att bli redo. Det är tyvärr den hårda sanningen.

• Anonym (Problem)

För att klargöra så skrev jag precis det, svar till spårar ur då jag inte kan citera.

Mängden är helt ointressant. Man har inte ett alkoholberoende beroende på mängd. Kan du inte avstå från fredagsölen är det ett riskbeteende. Även om det bara är en öl. Två flaskor vin är inte problemet utan att han uppvisar klassiska riskbeteenden som att gömma alkohol och ljuga om det. 

Tyvärr har han kommit rätt långt på vägen och frågan är om han "bara" dricker på helgerna. Du kan här inte göra speciellt mycket. En alkoholist kan du inte bota och personen kommer inte att lyssna. Mitt råd som en som vuxit upp med alkoholister är att redan nu förbereda dig på att lämna honom. Du vill inte spendera resten av livet med att vara medberoende. 

Vill han inte sluta eller avstå att dricka när han är ensam med barnen lämnar du direkt. Utsätt dem inte för det helvetet det är att ha en pappa som är alkoholist. För det är ett helvete utan dess like som sätter djupa spår i barnen som tyvärr inte försvinner.

Jag kan fortfarande känna när någon ens sniffat på alkohol. Jag är ledsen för att du sitter i den här situationen men han måste vilja söka hjälp på egen hand och inse att han har problem. Men du kan inte påverka det mer än att ställa ett ultimatum och du måste du lämna om han inte vill ta tag i problemet.

• Anonym (Nykter alkoholist)

Det kommer aldrig att sluta lyckligt om han inte lägger av helt. Ställ ultimatum, en alkis behöver få en rejäl spark i baken så de förstår situationen. Tyvärr måste han få insikten om sitt missbruk själv det går aldrig att tala dem tillrätta.

• Anonym (input)

Har två kollegor som haft stora alkoholproblem, inget hände förrän fruarna ställde ultimatum- sluta eller skilsmässa.

Den ene gick till rehab/AA och blev nykter, han har varit öppen på fb med både sina problem och sina AA-besök och har nu klarat det i 8-9 år men går fortfarande på möten.

Den andre fick flytta ifrån fru och barn efter en social katastrof där han var fullare än sin son på dennes studentfest och kräktes över hela festtältet inför alla gäster.

Han förlorade ett tag därefter även jobbet då alla rehabchanser var uttömda. Han vidhöll att han skulle lära sig dricka måttligt istället för att sluta helt. Nu 7 år efter vet jag inte alls vad han gör förutom att han lever, och på linkedin står han fortfarande som att han är kvar på sitt gamla jobb. En ensam död i förtid är vad jag tror väntar och det är sorgligt.

Svar på tråden Sambo förnekar alkoholproblem