• Anonym (TS)

Hur kan man försvara personer som begått övergrepp mot barn?

Som rubriken lyder, hur kan man försvara exempelvis sexuella övergrepp mot barn?

Har exempelvis en person i min närhet som skaffat barn tillsammans med en man som är dömd för flera sexuella övergrepp mot barn. Jag har läst domarna och det är inte trevlig läsning alls?

Många kan försvara det med att personen är dömd och då är det klart.

Jag tycker inte man ska döma ut personer som människor och typ att någon begått ett sånt här brott ska bli totalt isolerade eller sitta bakom galler för resten av sitt liv.

Men från att tycka att även pedofiler typ kan få jobba som ekonomer, lokalvårdare eller piloter men absolut inte nära barn till att pedofiler efter avtjänat straff ska få jobba på skola eller att någon aktivt väljer att skaffa barn med dessa eller låter dessa bo med sina barn?. Det är ett steg längre.

Är dessa försvarare också pedofiler eller har dom någon annan störning själva? 

• Svar på tråden Hur kan man försvara personer som begått övergrepp mot barn?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Pio) skrev 2022-12-23 20:43:09 följande:
    Du kanske ska läsa mitt inlägg. Jag skrev hur det var i Sverige, sen kan. Man tycka vad man vill.

Man får rent lagligt inte ens varna på FB att en pedofil flyttat in i huset brevid om han avtjänat sitt strafg
    Stämmer. Olagligt att göra så, självklart.
  • Anonym

Man kan varna muntligen direkt till människor
    Man kan varna anonymt
    Man kan skriva på Flashback
    Man kan tipsa Dumpen och liknande sidor
    Det skulle jag göra om en pedofil startade verksamhet för barn

• Anonym (Olika)
    Anonym skrev 2022-12-23 20:59:42 följande:

Man kan varna anonymt

Varna Dumpen som driver människor till sjlävmord.
  • Anonym
    Anonym (Olika) skrev 2022-12-23 21:01:10 följande:
    Varna Dumpen som driver människor till sjlävmord.
    Det är pedofiler som driver folk till psykisk ohälsa och självmord. Därför viktigt att stoppa  dem
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2022-12-23 20:59:42 följande:

Man kan varna anonymt

Jag tycker det är viktigt att vara nyanserad. Mitt inlägg handlar inte om att vi ska springa och varna allt och alla om att någon är dömd för exempelvis våldtäkt mot barn när den blivit frigiven?. 

I den meningen är man fri. Men det finns en ganska stor skillnad på att ha avtjänat ett straff och ha rätt att arbeta och att kvinnor väljer att dejta dessa sexualförbrytare som är dömda för sexualbrott mot barn. Att typ ta med dom hem till sina barn. Som att dom gjort ett dumt misstag enbart

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2022-12-23 21:20:43 följande:

Jag tycker det är viktigt att vara nyanserad. Mitt inlägg handlar inte om att vi ska springa och varna allt och alla om att någon är dömd för exempelvis våldtäkt mot barn när den blivit frigiven?. 

I den meningen är man fri. Men det finns en ganska stor skillnad på att ha avtjänat ett straff och ha rätt att arbeta och att kvinnor väljer att dejta dessa sexualförbrytare som är dömda för sexualbrott mot barn. Att typ ta med dom hem till sina barn. Som att dom gjort ett dumt misstag enbart

Håller helt med 
    Det är när pedofiler startar verksamheter för barn som man ska varna
    Eller orosanmäla när de får egna barn
  • Anonym
    Anonym skrev 2022-12-23 17:04:44 följande:
    En orosanmälan görs inte för att sabba. Tvärtom.
    En orosanmälan görs för att skydda barn.
    Tycker du ja...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sofia) skrev 2022-12-24 11:25:47 följande:

www.dumpen.se

En känd profil och hans medarbetare som jobbar för att stoppa nätpedofiler/män som tar kontakt med 12-14 åringar eller yngre! för träff via nätet

Sprid vidare :)

www.dumpen.se

Du har missuppfattat hela min trådstart. Sånt här skit vill jag inte beblanda mig med. Man kan fortfarande tycka att pedofiler inte ska jobba nära barn, men för den saken skull inte hänga ut dom på nätet. Det är liksom förtal. Och det är en ganska stor nyansskillnad på att stå och försvara någon som begått sexbrott mot barn och typ tänka att han ska bli bonuspappa till mitt barn och sova bredvid mina barn?. Jag förstår inte hur man kan välja en sån sak. Men jag kan absolut prata med personer som begått sexuella övergrepp, även folk som mördat andra människor? Alla människor förtjänar att bli behandlade med respekt. Men det betyder inte att jag tar hem dom till mig eller att jag inleder kärleksrelationer med dessa 
  • Anonym
    Anonym (Sofia) skrev 2022-12-24 11:25:47 följande:

www.dumpen.se

En känd profil och hans medarbetare som jobbar för att stoppa nätpedofiler/män som tar kontakt med 12-14 åringar eller yngre! för träff via nätet

Sprid vidare :)

www.dumpen.se

Inlägget är anmält.
  • Anonym (anon26)

Inge koll men borde inte kriminalvården göra en bedömning ang risk för återfall?
    Kanske har han fått tekniker/metoder att inte utsätta barn igen.

För att bota pedofili är väl lika lätt som att bota homosexualitet etc.

• Anonym (TS)
    Anonym (anon26) skrev 2022-12-24 11:57:28 följande:

Inge koll men borde inte kriminalvården göra en bedömning ang risk för återfall?

Skulle man vilja chansa med sitt barn då menar du? 

• Anonym

Pedofili är en psykisk diagnos, homosexualitet är en läggning.
    Det är inte jämförbart på något sätt.

Även om det görs en riskbedömning så är brottet så sonat det kan bli när straffet är avtjänat. Så fungerar det i vårt land. Precis som det ska.

Hade inte heller tagit hem en dömd pedofil till mina barn, skulle dock inte se honom som ett direkt hot heller. Förhoppningsvis lärde han sig något i fängelset.
  • Anonym (Ghost)

För det första, nej det gör de inte. Det ingår öht inte i deras jobb eller någon annan instans. För det andra, vad hade du tänkt att de skulle göra även om de bedömde att en person har stor risk för återfall? Låsa in dem lite extra för säkerhets skull....? Finns inget lagstöd för det så klart och personer som har gjort sin tid har ingen skyldighet att fortsätta hålla kontakt med kriminalvården efteråt. För det tredje, det finns inget "botemedel" mot pedofili, självkontroll kan läras ut till vissa men längre än så sträcker sig inte terapi för det mesta. Det antal pedofiler som helt vuxit ifrån sin läggning kan nog räknas på en hand (med några fingrar borta). Terapi är dessutom helt frivilligt.

Utveckla gärna dina tankar kring hur man "botar" homosexualitet? Fysiska ingrepp i hjärnan kanske? Lobotomi testade man ju förr i tiden, med varierande resultat. Vet inte om jag skulle kalla liknande saker för att "bota" snarare än att totalt förstöra en person.
  • Anonym (anon26)
    Anonym (Ghost) skrev 2022-12-24 12:20:29 följande:
    För det första, nej det gör de inte. Det ingår öht inte i deras jobb eller någon annan instans. För det andra, vad hade du tänkt att de skulle göra även om de bedömde att en person har stor risk för återfall? Låsa in dem lite extra för säkerhets skull....? Finns inget lagstöd för det så klart och personer som har gjort sin tid har ingen skyldighet att fortsätta hålla kontakt med kriminalvården efteråt. För det tredje, det finns inget "botemedel" mot pedofili, självkontroll kan läras ut till vissa men längre än så sträcker sig inte terapi för det mesta. Det antal pedofiler som helt vuxit ifrån sin läggning kan nog räknas på en hand (med några fingrar borta). Terapi är dessutom helt frivilligt.

Utveckla gärna dina tankar kring hur man "botar" homosexualitet? Fysiska ingrepp i hjärnan kanske? Lobotomi testade man ju förr i tiden, med varierande resultat. Vet inte om jag skulle kalla liknande saker för att "bota" snarare än att totalt förstöra en person.
    Som sagt, har en väldigt begränsad kunskap och erfarenhet om allt detta.
    Ok, trodde Sverige var mer för att vårda än att straffa. Men klart det skulle vara dumt att hålla någon inne längre än vad domen blev.

Den innan dig sa att pedofili är en psykisk diagnos, du säger att det är en läggning som jag också trodde det var. Finns det någon kravlista för när det går från diagnos till läggning, eller är det samma sak?

Det jag mena med det sista är att det inte går att bota på något rimligt sätt. Att personen kommer troligen alltid ha den läggningen. Och varför jag tog upp jämförelsen öht är för att för 70-100 år sedan så sågs väl båda läggningarna på liknande sätt av den allmänna befolkningen?
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (anon26) skrev 2022-12-24 12:55:05 följande:
    Som sagt, har en väldigt begränsad kunskap och erfarenhet om allt detta.
    Ok, trodde Sverige var mer för att vårda än att straffa. Men klart det skulle vara dumt att hålla någon inne längre än vad domen blev.

Den innan dig sa att pedofili är en psykisk diagnos, du säger att det är en läggning som jag också trodde det var. Finns det någon kravlista för när det går från diagnos till läggning, eller är det samma sak?

Det jag mena med det sista är att det inte går att bota på något rimligt sätt. Att personen kommer troligen alltid ha den läggningen. Och varför jag tog upp jämförelsen öht är för att för 70-100 år sedan så sågs väl båda läggningarna på liknande sätt av den allmänna befolkningen?
    Ja det finns olika program inom kriminalvården men sånt är frivilligt, så länge det inte ingår i domslutet och att man får villkorlig dom i övrigt eller t ex samhällstjänst och annat som inte innebär fängelse.

Diagnos eller läggning beror nog mest på hur man ser saken och vad man vill kalla det. Förr i tiden ansågs ju även homosexualitet vara en psykisk sjukdom. Skillnaden är så klart att det handlar om barn och då är det avvikande, det finns inte ens någon biologisk förklaring till varför man skulle attraheras av individer som inte är könsmogna. Jag vet inte om pedofili finns som en faktisk diagnosticering inom psykvården så jag kallar det läggning, men det är så klart fortfarande en onaturlig avvikelse.

Precis, det går inte att bota en sådan läggning. Man kan vårda och få personen att ändra inställning till stor del men att få en person att helt 100 % verkligen inte ha sådana tankar eller känslor ser jag som otroligt.
  • AndreaBD

Det vill säga omöjligt? 
Svar på tråden Hur kan man försvara personer som begått övergrepp mot barn?