• Anonym (Julmust)

Alkohol i vanlig julmust?

Alltså, jag vet att jag nojar. Men jag är gravid och då gör jag det mer än annars.

Är det alltså alkohol i vanlig Apoteknarnes julmust? Har ju sett alla dessa TikTok videos där folk blåser positivt efter att ha druckit must - och även om det bara är precis i munnen så är det ju ändå alkohol? Är det skadligt att dricka för fostrets skull? 

Jag älskar julmust och längtar  efter det men det här gjorde mig nojig. Är tidigt gravid med så vill verkligen inte chansa.

Nån som vet säkert???

• Svar på tråden Alkohol i vanlig julmust?
  • Tom Araya
    Anonym (Julmust) skrev 2022-12-24 12:35:24 följande:
    Alkohol i vanlig julmust?

Alltså, jag vet att jag nojar. Men jag är gravid och då gör jag det mer än annars.

Är det alltså alkohol i vanlig Apoteknarnes julmust? Har ju sett alla dessa TikTok videos där folk blåser positivt efter att ha druckit must - och även om det bara är precis i munnen så är det ju ändå alkohol? Är det skadligt att dricka för fostrets skull? 

Jag älskar julmust och längtar  efter det men det här gjorde mig nojig. Är tidigt gravid med så vill verkligen inte chansa.

Nån som vet säkert???

Ordet must säger att det i tillverkningsprocessen finns någon grad av jäsning. Vid jäsning bildas bl.a. alkohol. I julmust är det så lite alkohol att det inte ens behöver anges med vårat relativt hårda regelverk. De som blåst positivt vid alkotest efter att ha druckit julmust har druckit det precis innan, så det är inte alkoholen som finns i din kropp som detekteras vid testet. När testet görs om med mer exakta instrument på polisstationen så kommer du inte att ligga på en olaglig nivå efter att ha druckit ett glas eller 20 glas julmust.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2022-12-24 18:12:31 följande:
    Har du inget vettigare för dig än att vara löjlig nitisk mot andra andras helt i onödan?

0,3% är inget som krävs att det deklareras de vet de flesta. Det skrev du ju själv. så det vet du ju också.
    Så vad är vitsen med att sitta och vara löjlig nitisk så som du är? Saknar du ett liv eller, är det därför det är så viktigt för dig att vara överdrivet nitisk emot andra människor?
    Nitisk kan du vara själv. Eller, nej, förresten, jag är nitiskt. Det tar jag som en komplimang. Du hade fel i ditt första inlägg, ta det som en man. Och det du skrivit nu var exakt vad jag skrev i mitt första inlägg.

God jul, drick all min julmust åt mig, jag gillar inte bubblor.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2022-12-24 18:15:10 följande:
    0,3% behöver inte deklareras. Det är så got som att säga att det inte finns alkohol.

Men jag antar att du har haft en tråkig jul och glöggen stigit dig åt huvudet med tanke på att du var tvungen att vara tyken när du kommenterade.

Flera hade redan påpekat de 0,3% som vanligtvis finns. Du kommer då och säger att det finns ?ingen? alkohol, men det var bara ditt sätt att hålla med alla som säger att det finns 0,3%? Jag ber dig ha rätt men är då tyken? Rätt kan du väl ha? Är det tyket? Du har ett uselt sätt att påtala att du håller med folk.
    Du kan ju anta vafan du vill om min jul, förstår inte vad dina psykose skulle förändra? Jag berättar väl inte om mina förhoppningar att du brinner inne under din?

• mammabitch

Ja det finns en liten mängd alkohol i julmust - liksom i bland annat filmjölk och fruktjuice! Varken du eller fostret kommer att bli berusade så ta det lugnt och njut av musten.

• EnAnonumius
    Aniiee skrev 2022-12-24 20:26:09 följande:
     Och det du skrivit nu var exakt vad jag skrev i mitt första inlägg.
    Inget jag hade missat om du valde att läsa vad som faktiskt skrevs. 🙄

"0,3% är inget som krävs att det deklareras de vet de flesta. Det skrev du ju själv. så det vet du ju också."

Jag påtalade ju tydligt att du hade skrivit det själv.

Så vad var vitsen med din intetsägande mening?
    Visa att du missat att läsa?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Citronella skrev 2022-12-24 22:51:41 följande:
    Vanlig julmust (oavsett märke) innehåller en liten mängd alkohol (men räknas som alkoholfritt enligt lag (gränsen går vid 0,5) 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/virala-trenden-julmust-ger-utslag-pa-alkomatare

Och att läsa ordentlig resten av tråden innan man svara är inte ett alternativ för någon av er heller förstår jag?

se inlägg#19
    0,3% behöver inte deklareras. Det är så got som att säga att det inte finns alkohol.
  • EnAnonumius
    EpicF skrev 2022-12-24 18:31:29 följande:
    Då inte håller 0.3% alkohol, alla märkena. 
    Hur menar du med denna meningen här.

Menar du egentligen "Då det innehåller 0,3%, alla märken"?

• EpicF
    EnAnonumius skrev 2022-12-25 09:07:22 följande:
    Hur menar du med denna meningen här.

Menar du egentligen "Då det innehåller 0,3%, alla märken"?
    Du har läsförståelse. 
  • Citronella
    EnAnonumius skrev 2022-12-25 09:02:38 följande:

Och att läsa ordentlig resten av tråden innan man svara är inte ett alternativ för någon av er heller förstår jag?

se inlägg#19
    Erkänn att du hade fel istället för att larva dig! Våra lagar ändrar inte det faktum att julmust innehåller alkohol. Lagen är satt av människor och kan ändras. 
Svar på tråden Alkohol i vanlig julmust?