• kick081

Ingen impulskontroll och gör farliga saker.

Satt nyss och läste igenom ett formulär som man fyller i inför ev utredning av autismdiagnos mm hos BUP. Det slog mig vad mycket som stämde in på min snart 7 åriga flicka. Jag har ju inte så mycket att jämföra med då min äldsta dotter var väldigt "korrekt" i sitt beteende. Lite som lagens väktare, medan 6 åringen snarare söker efter saker man inte får göra, och gör dom... Förutom tex bristande impulskontroll, konstant i rörelse, glömsk och splittrad, så har hon svårt att se konsekvenserna av sitt agerande. Tex kan hon när vi är ute och går pallra ut i vägen (bor på landet, endast vägren) just för att jag säger att det är farligt. Och sen göra det till en lek att jag ska jaga ifatt på henne. På vägen. Kan säga att jag var rätt kallsvettig den gången innan jag fick tag i henne (för info så jagade jag henne INTE). 
    Blir hon arg, eller känner sig orättvist behandlad så slåss hon. Framför allt mig, mamma, men systern kan också få sig en smäll. Hon slår inte pappa... Och hon slåss inte i skolan. Tror inte att hon alls har några problem med kompisarna i skolan, leker med alla möjliga i olika åldrar. 
    Det här formuläret har iaf fått mig att fundera på om hon är en "normal"6 åring? Har hon problem så vill man ju ta tag i det så snart som möjligt. Som förälder så kan jag ju säga att hon aldrig varit något "lätt" barn. Brukar tänka att "det blir kanske bättre nä"... Men det blir inte bättre utan det är sån hon är. Hur är era barn? Nån som min som kan göra farliga saker som att gå ut i vägen? Nyfiken på hur andra "svåra" barn beter sig. 

Mvh 

• Svar på tråden Ingen impulskontroll och gör farliga saker.
  • kick081

Kan tillägga att jag bara läste igenom formuläret, det är inte hon som ska utredas. 

• kick081
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-01 01:24:20 följande:

Är det verkligen autism och inte adhd ?

Om du tänker på påståendena som fanns i formuläret så gällde påståendena olika diagnoser. Jag tog bara upp ett axplock och det är säkert så att min flicka isf lutar mer åt adhd än autism. De har dock aldrig sagt nåt i förskolan/skolan. Men när jag hämtar henne efter fritids är det oftast kaos. Oftast brister det när vi kommer utanför dörrarna eller in i bilen. Det skriks och sparkas i bilsätet bla. Men endast nr JAG hämtar. Jobbar jag sent hämtar pappa och då är hon lugn. Hela kvällen. Hur vet man vad som är normalt/hennes personlighet eller vad som är ett tillstånd som är jobbigt för henne? Kommer det märkas mer i ettan kanske när de har mer lektioner? 
  • Anotherone

Vi håller på att utreda vår sexåring och bl.a. det bristande konsekvenstänket är en av sakerna som gör att man lutar åt autism. 
    Tar man ADHD så är han snarare åt ADD-hållet, för han är inte hyper. 
    Däremot brister koncentrationen och han har svårt med impulskontrollen. Har ett välutvecklat språk, god social förmåga  och ingen intellektuell funktionsnedsättning. Har diverse "tics" och beteenden utan socialt värde så att säga, det är saker han gör för att lugna eller stimulera sig själv.  Så snarare autismspektrum (det som förut kallats asperger) än ADHD/ADD men det får väl utredningen visa. 
    När jag umgås med andra och han av någon anledning vill busa och springa iväg så kan de säga, lugna dig, han kommer tillbaka. Varpå jag blir full i skratt och bara NEJ - det gör han inte. Han springer tills han hittat något annat kul att roa sig med och då kan han vara helt vilse. Så det är bara att haka på. Så var inte vårt äldre barn. 

• Spucks

Min "normal" (någorlunda Flört) dotter kunde slåss när hon var mindre, men det var vid bråk med andra barn och inte mig. Men i småbarns och förskoleåldern tycker jag att det är helt normalt med dålig impulskontroll, och din tjej är ju fortfarande rätt liten. Det blev bättre med åren, i skolåldern slog hon bara när någon slog henne först (och då tycker jag att det var helt okej).
    Annars var hon som du beskriver din äldsta dotter.

Min son är 5 och p
    å gränsen till autism och kommer kanske "utveckla" ADD (enligt psykologen får vi se det när han började skolan). Han slogs inte nämnvärt mycket, i alla fall inte som fäljd av dålig impulskontroll. Han hade en period som 4åring där han medveten slog, inte i affekt, utan för att testa om det funkar. Det slutade när jag började slå tillbaka - ja, inte så pedagigisk, men jag tycker det är okej att slå lätt tillbaka när det är uppenbart att barnet är gammal nog för att förstå att detta beteendet inte är okej och inget annat funkar.
    Han gör inte farliga saker, allts
    å inte mer än vad som är vanlig i den ålder. Tvärtom, han har blivit rätt ängslig. Speciellt när det gäller trafiken har jag aldrig haft problem med honom.
    MEN: det som jag känner igen är hur din beskrivning av hur hon beter sig när hon gör saker hon inte f
    år. Det låter som om hon medveten provocerar dig, som om hon gör saker bara för att se hur du reagerar och tycker det är rolig när du blir arg. DET gör min son väldig mycket (fast det blivit lite bättre på senaste tiden), om än på andra sätt än din dotter.

Det du beskriver om sammanbrott efter skolan ser jag hos min son ocks
    å - intryck i förskolan är helt enkelt för många för honom. Han tar sig samman i förskolan och när jag hämtar kommer allt ut. Han gör även så vid andra situationer som är jobbiga för honom, även om de dröjde bara en kort tid - tex. efter en timmes utredning hos psykologen.
    Att hon inte gör s
    å med pappan kan beror på olika saker: det kan vara så att hon har en starkare anknytning till dig än till pappan. Barn brukar bryter ihop med människor de känner sig trygga med. Men så kan det såklart också beror på hur ni hanterar henne och/eller hur ni är som människor. Är du tex. stressad och han lugn?
    Vad som hjälper med min son är att vara utomhus, p
    å en lekplats (en som han känner väl, ingenting som är extrem spännande för honom med nya intryck) direkt efter den jobbiga situationen (alltså för det mesta förskolan). Jag får känslan att hjärnan "vädras" då och lugnar sig.

• kick081

Ts här. Ni som har barn som utreds eller går hos psykologen, har skolan eller förskolan reagerat och påpekat att barnet möjligtvis är i behov av utredning? Eller har de inte märkt av det? Kan barnet vara så bra på att ?skärpa till sig? med andra? 

Man brukar ju höra att om barnet är en ängel borta men ett monster hemma är allt som det ska vara? Min yngsta passar inte riktigt in där. Är hon med de hon är trygg med, mig, mormor, syster, så kan hon både slåss, bråka och provocera. I skolan är hon inte sån. Eller med pappa. (Pappa är lugn i sig, men hon är väldigt mycket mer med mig än med honom och har alltid varit).

Det som gör det lite extra jobbigt är att mina två barn är extremt olika. Ingen har ännu en diagnos men pga deras sätt att vara och bete sig har jag läst en del om både adhd och autism och den äldsta har en personlighet som med Autistiska drag, stör sig på höga ljud, mycket liv och rörelse, stort behov av lugn, särskilt efter skolan. Och så den yngsta som pratar hela tiden, är högljudd, rör sig hela tiden och har sin värsta period efter skolan. Det krockar liksom lite här.

Tycker det är svårt att veta vart man ska vända sig? Är det skolkuratorn? Eller första linjen? Känns som man kan behöva ett professionellt utlåtande om vilken väg man ska gå. 

• kick081
    Spucks skrev 2023-01-01 09:38:10 följande:

Min "normal" (någorlunda Flört) dotter kunde slåss när hon var mindre, men det var vid bråk med andra barn och inte mig. Men i småbarns och förskoleåldern tycker jag att det är helt normalt med dålig impulskontroll, och din tjej är ju fortfarande rätt liten. Det blev bättre med åren, i skolåldern slog hon bara när någon slog henne först (och då tycker jag att det var helt okej).
    Annars var hon som du beskriver din äldsta dotter.

Min son är 5 och på gränsen till autism och kommer kanske "utveckla" ADD (enligt psykologen får vi se det när han började skolan). Han slogs inte nämnvärt mycket, i alla fall inte som fäljd av dålig impulskontroll. Han hade en period som 4åring där han medveten slog, inte i affekt, utan för att testa om det funkar. Det slutade när jag började slå tillbaka - ja, inte så pedagigisk, men jag tycker det är okej att slå lätt tillbaka när det är uppenbart att barnet är gammal nog för att förstå att detta beteendet inte är okej och inget annat funkar.
    Han gör inte farliga saker, alltså inte mer än vad som är vanlig i den ålder. Tvärtom, han har blivit rätt ängslig. Speciellt när det gäller trafiken har jag aldrig haft problem med honom.
    MEN: det som jag känner igen är hur din beskrivning av hur hon beter sig när hon gör saker hon inte får. Det låter som om hon medveten provocerar dig, som om hon gör saker bara för att se hur du reagerar och tycker det är rolig när du blir arg. DET gör min son väldig mycket (fast det blivit lite bättre på senaste tiden), om än på andra sätt än din dotter.

Det du beskriver om sammanbrott efter skolan ser jag hos min son också - intryck i förskolan är helt enkelt för många för honom. Han tar sig samman i förskolan och när jag hämtar kommer allt ut. Han gör även så vid andra situationer som är jobbiga för honom, även om de dröjde bara en kort tid - tex. efter en timmes utredning hos psykologen.
    Att hon inte gör så med pappan kan beror på olika saker: det kan vara så att hon har en starkare anknytning till dig än till pappan. Barn brukar bryter ihop med människor de känner sig trygga med. Men så kan det såklart också beror på hur ni hanterar henne och/eller hur ni är som människor. Är du tex. stressad och han lugn?
    Vad som hjälper med min son är att vara utomhus, på en lekplats (en som han känner väl, ingenting som är extrem spännande för honom med nya intryck) direkt efter den jobbiga situationen (alltså för det mesta förskolan). Jag får känslan att hjärnan "vädras" då och lugnar sig.

Provocera gör hon mycket. Just det beteendet att hon skrattar när jag blir arg eller orolig. Jag försöker så klart behålla lugnet men det har ju hänt att jag blivit riktigt arg på henne och rytit väldigt högt och argt. Då kan hon se rädd ut, tårarna börjar rinna och hon har rytit tillbaka för att sen springa in på sitt rum. Mycket känslor. 

Hon är väldigt känslig tycker jag. Tar åt sig och tar illa vid sig om hon tror nån gör något mot henne tex säger nåt eller skrattar. Sen är det ofta en missuppfattning. 

hon är väldigt kärleksfull, kramar gärna mig, säger att hon älskar mig, kommer sakna mig osv. Men jag kan också vara ?dum? och hon kan ?hata mig? i korta stunder. 

Tipset om lekplatsen ska jag ta till mig. Hon vill gärna stanna en stund på skolans lekplats Och det verkar positivt på henne. Dock negativt för den äldsta som istället har behovet att åka direkt hem 😏 . Inte lätt att behaga alla. 

• Persefone234

Min äldsta var lite som din dotter när hon var yngre, fast hon slogs även i skolan och fick raseriutbrott. Hon har utretts för npf två gånger. Första gången fick hon endast någon sorts allmän ångestdiagnos. Andra gången tyckte de att hon nästan uppfyller kriterierna för autism, men inte tillräckligt för att få en diagnos. Jag är dock skeptisk till den slutsatsen. De tyckte sig se autismsymtom som inte finns där (t.ex. att hon skulle ha monoton röst och stelt minspel).

Med åren har hon dock lugnat ned sig. Nu är hon 15 och får aldrig utbrott eller är våldsam. Inte hos mig i alla fall. Jag får intrycket att det är lite värre hos pappa. Hon får inga utbrott i skolan i alla fall, men har väldigt höga krav på sig själv och kan börja gråta och springa ut ur klassrummet om hon inte klarar någon uppgift på ett prov. Hon är dock högpresterande. Hon har ångest (bl.a. social ångest) och ett lindrigt självskadebeteende. Hon står i kö till behandling hos BUP. Hon har endast en kompis, men de är jättetajta.

• AndreaBD
    kick081 skrev 2023-01-01 10:37:39 följande:

Ts här. Ni som har barn som utreds eller går hos psykologen, har skolan eller förskolan reagerat och påpekat att barnet möjligtvis är i behov av utredning? Eller har de inte märkt av det? Kan barnet vara så bra på att ?skärpa till sig? med andra? 

Man brukar ju höra att om barnet är en ängel borta men ett monster hemma är allt som det ska vara? Min yngsta passar inte riktigt in där. Är hon med de hon är trygg med, mig, mormor, syster, så kan hon både slåss, bråka och provocera. I skolan är hon inte sån. Eller med pappa. (Pappa är lugn i sig, men hon är väldigt mycket mer med mig än med honom och har alltid varit).

Det som gör det lite extra jobbigt är att mina två barn är extremt olika. Ingen har ännu en diagnos men pga deras sätt att vara och bete sig har jag läst en del om både adhd och autism och den äldsta har en personlighet som med Autistiska drag, stör sig på höga ljud, mycket liv och rörelse, stort behov av lugn, särskilt efter skolan. Och så den yngsta som pratar hela tiden, är högljudd, rör sig hela tiden och har sin värsta period efter skolan. Det krockar liksom lite här.

Tycker det är svårt att veta vart man ska vända sig? Är det skolkuratorn? Eller första linjen? Känns som man kan behöva ett professionellt utlåtande om vilken väg man ska gå. 

Jag har två barn med ADHD-diagnos. Tjejen fick inte diagnos före 16-års-åldern för att hon var bra på att skärpa sig i skolan. Ungefär som jag själv också. Det brukar ofta vara så med tjejer. Jag skulle verkligen rekommendera en utredning där. Ni kan vända er till BUP, ni kan också höra med skolkurator, skolläkare. 
  • Anotherone

För oss vara det först och främst BVC. De har stenkoll eftersom vår pojke också är extremt selektiv med mat så dietist har varit inkopplad sen han var liten. Nu är det BVC som skickat remiss utifrån svårigheter som jag beskrivit och som har ökat, vilket jag är så tacksam för, för då kanske vi hinner komma igång och få stöd innan det är dags att börja förskoleklass. Då lämnar ju BVC helt över till skolhälsovården och den är tyvärr under all kritik i vår hemkommun. Bara det faktum att han ska sluta förskolan till sommaren och sen börja skolan vållar redan ångest, både kring vilka som han inte längre kommer träffa, vilka nya som kommer finnas där och massor av tankar kring maten. 
    En del av utredningen är att förskolan ska fylla i samma formulär som oss föräldrar. De har inte riktigt flaggat för den typen av beteenden som vi ser mycket av hemma men å andra sidan är vår pojke där ganska lite, 2-3 dagar per vecka och relativt korta dagar. Så han kanske "skärper" sig där eller det är så full fart att han inte hinner hamna i dessa "loopar" av ångest då det visar sig. Återstår att se. 
  • Spucks

Nej, i min sons fall var det inte förskolan utan jag själv. Visst märkte förskolan att han gärna drar sig undan och inte deltar i gruppaktiviteter - det har varit så sedan han började som tvååring. Men det ansåk varken de eller jag som oroande, alla behöver ju inte tycker om att ha massor med människor om sig och få många intryck.
    Jag vände mig dit pga att hans beteende blev bara värre och jag visste inte hur jag ska hantera det.
    kick081 skrev 2023-01-01 10:47:01 följande:

Provocera gör hon mycket. Just det beteendet att hon skrattar när jag blir arg eller orolig. Jag försöker så klart behålla lugnet men det har ju hänt att jag blivit riktigt arg på henne och rytit väldigt högt och argt. Då kan hon se rädd ut, tårarna börjar rinna och hon har rytit tillbaka för att sen springa in på sitt rum. Mycket känslor. 

Hon är väldigt känslig tycker jag. Tar åt sig och tar illa vid sig om hon tror nån gör något mot henne tex säger nåt eller skrattar. Sen är det ofta en missuppfattning. 

hon är väldigt kärleksfull, kramar gärna mig, säger att hon älskar mig, kommer sakna mig osv. Men jag kan också vara ?dum? och hon kan ?hata mig? i korta stunder. 

Tipset om lekplatsen ska jag ta till mig. Hon vill gärna stanna en stund på skolans lekplats Och det verkar positivt på henne. Dock negativt för den äldsta som istället har behovet att åka direkt hem 😏 . Inte lätt att behaga alla. 

Detta låter EXAKT som min son! Jag har skrivit i en annan tråd om vad det kom fram under hans utredningar. Den är här, om du är intresserad:
    www.familjeliv.se/forum/thread/82109494-explosiva-barn-utbrott-konflikter

Ja, det är svårt när man har två barn med helt olika behov. Hur gammal är det äldre barnet? Hon kan kanske gå hem själv medan du och 6åringen stannar på lekplatsen? Eller så kompromissar ni lite - varannan dag stannar ni på lekplatsen längre, varannan dag kortare. Kanske ibland inte alls, men det gynnar ju även ditt äldre barn om lillasystern är lugnare. Så kan du kanske ta med en termos te och en bok åt storasyster, så kan hon ha det lungt även på lekplatsen?
  • Kvittning
    Anotherone skrev 2023-01-01 09:29:20 följande:

Vi håller på att utreda vår sexåring och bl.a. det bristande konsekvenstänket är en av sakerna som gör att man lutar åt autism. 
    Tar man ADHD så är han snarare åt ADD-hållet, för han är inte hyper. 
    Däremot brister koncentrationen och han har svårt med impulskontrollen. Har ett välutvecklat språk, god social förmåga  och ingen intellektuell funktionsnedsättning. Har diverse "tics" och beteenden utan socialt värde så att säga, det är saker han gör för att lugna eller stimulera sig själv.  Så snarare autismspektrum (det som förut kallats asperger) än ADHD/ADD men det får väl utredningen visa. 
    När jag umgås med andra och han av någon anledning vill busa och springa iväg så kan de säga, lugna dig, han kommer tillbaka. Varpå jag blir full i skratt och bara NEJ - det gör han inte. Han springer tills han hittat något annat kul att roa sig med och då kan han vara helt vilse. Så det är bara att haka på. Så var inte vårt äldre barn. 

Låter väldigt lik vår son, han har add. Ska ev utredas för autism också. 
Svar på tråden Ingen impulskontroll och gör farliga saker.