Spucks skrev 2023-01-01 09:38:10 följande:
Min "normal" (någorlunda
) dotter kunde slåss när hon var mindre, men det var vid bråk med andra barn och inte mig. Men i småbarns och förskoleåldern tycker jag att det är helt normalt med dålig impulskontroll, och din tjej är ju fortfarande rätt liten. Det blev bättre med åren, i skolåldern slog hon bara när någon slog henne först (och då tycker jag att det var helt okej).
Annars var hon som du beskriver din äldsta dotter.
Min son är 5 och på gränsen till autism och kommer kanske "utveckla" ADD (enligt psykologen får vi se det när han började skolan). Han slogs inte nämnvärt mycket, i alla fall inte som fäljd av dålig impulskontroll. Han hade en period som 4åring där han medveten slog, inte i affekt, utan för att testa om det funkar. Det slutade när jag började slå tillbaka - ja, inte så pedagigisk, men jag tycker det är okej att slå lätt tillbaka när det är uppenbart att barnet är gammal nog för att förstå att detta beteendet inte är okej och inget annat funkar.
Han gör inte farliga saker, alltså inte mer än vad som är vanlig i den ålder. Tvärtom, han har blivit rätt ängslig. Speciellt när det gäller trafiken har jag aldrig haft problem med honom.
MEN: det som jag känner igen är hur din beskrivning av hur hon beter sig när hon gör saker hon inte får. Det låter som om hon medveten provocerar dig, som om hon gör saker bara för att se hur du reagerar och tycker det är rolig när du blir arg. DET gör min son väldig mycket (fast det blivit lite bättre på senaste tiden), om än på andra sätt än din dotter.
Det du beskriver om sammanbrott efter skolan ser jag hos min son också - intryck i förskolan är helt enkelt för många för honom. Han tar sig samman i förskolan och när jag hämtar kommer allt ut. Han gör även så vid andra situationer som är jobbiga för honom, även om de dröjde bara en kort tid - tex. efter en timmes utredning hos psykologen.
Att hon inte gör så med pappan kan beror på olika saker: det kan vara så att hon har en starkare anknytning till dig än till pappan. Barn brukar bryter ihop med människor de känner sig trygga med. Men så kan det såklart också beror på hur ni hanterar henne och/eller hur ni är som människor. Är du tex. stressad och han lugn?
Vad som hjälper med min son är att vara utomhus, på en lekplats (en som han känner väl, ingenting som är extrem spännande för honom med nya intryck) direkt efter den jobbiga situationen (alltså för det mesta förskolan). Jag får känslan att hjärnan "vädras" då och lugnar sig.
Provocera gör hon mycket. Just det beteendet att hon skrattar när jag blir arg eller orolig. Jag försöker så klart behålla lugnet men det har ju hänt att jag blivit riktigt arg på henne och rytit väldigt högt och argt. Då kan hon se rädd ut, tårarna börjar rinna och hon har rytit tillbaka för att sen springa in på sitt rum. Mycket känslor.
Hon är väldigt känslig tycker jag. Tar åt sig och tar illa vid sig om hon tror nån gör något mot henne tex säger nåt eller skrattar. Sen är det ofta en missuppfattning.
hon är väldigt kärleksfull, kramar gärna mig, säger att hon älskar mig, kommer sakna mig osv. Men jag kan också vara ?dum? och hon kan ?hata mig? i korta stunder.
Tipset om lekplatsen ska jag ta till mig. Hon vill gärna stanna en stund på skolans lekplats Och det verkar positivt på henne. Dock negativt för den äldsta som istället har behovet att åka direkt hem 😏 . Inte lätt att behaga alla.