• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Quincey
    LMSM skrev 2025-06-30 15:42:45 följande:
    Ja vi valde att göra fish pgt vilket inte visar lika mycket och då får man resultat efter tre dagar. Vid NGS skulle det ta två veckor. De ville att jag skulle stoppa in ngt implantat på mig själv för att hamna i klimakteriet vilket jag vägrade för det såg helt sjukt ut största nålen jag sett och kändes inte safe att spruta in ett implantat själv så jag tjatade mig till att få göra naturligt. Det krockar väldigt mkt med vårat bröllop som är nästa helg och semester så vi har gjort en chansning där jag ätit p piller endast en vecka för att förhoppningsvis  få ägglossning kring den 11e juli och kunna åka tillbaka för insättning den 16e. Jag åker iväg på semester den 17e så vi får se om kroppen är redo då annars blir det senare i augusti. :) 
    Åh vad kul med bröllop, stort lycka till! ❤️❤️

Förstår att du inte var sugen på det där implantatet haha, sjuka grejer man ska ta sig igenom. Hur har det gått med äl? Håller tummarna att allt ska bli bra!

Vi har fått tid för KUB nu om ca 2 veckor, vi ska få NIPT gratis pga vad som hände sist, men tyvärr måste vi göra KUB först så kommer ta många veckor till innan vi får svar 😰 
  • Quincey
    LMSM skrev 2025-07-02 12:15:57 följande:

av 16 mogna så befruktades 12. 5 stycken var blastocyster dag 5 och fyra stycken kom tillbaka normala en visade alltså kromosomavvikelser. Tycker ändå det säger hur få som blir blastocyster och hur svårt det är. Detta är en ung person utan någon vad vi vet nedsatt fertilitet. 

Ja sant, av 16 ägg låter 4 friska blastocyster kanske inte så högt om det inte finns några fertilitetsproblem i bakgrunden. Tror snittet under 35 år är att 1/2 blastocyster är friska dock, så sett till det så är det är 4/5 väldigt bra resultat!
  • Quincey

Uppdaterar med att jag nu fått svar på NIPT som visade att det inte fanns några avvikelser ❤️❤️ Känner otrolig lättnad och har svårt att ta in att jag kanske får det här barnet trots allt. Jag hade högrisk för trisomi 13 och 18 sist och denna gång fick jag 1:20 000. För trisomi 21 fick jag ungefär 1:3 000, vilket gjorde mig lite orolig, men att jag haft en graviditet med trisomi 21 tidigare gör ju att risken ökar. Ska försöka vara glad nu, dock gör tidigare erfarenheter det svårt att slappna av.

• BaeA
    Quincey skrev 2025-07-31 17:13:19 följande:

Uppdaterar med att jag nu fått svar på NIPT som visade att det inte fanns några avvikelser ❤️❤️ Känner otrolig lättnad och har svårt att ta in att jag kanske får det här barnet trots allt. Jag hade högrisk för trisomi 13 och 18 sist och denna gång fick jag 1:20 000. För trisomi 21 fick jag ungefär 1:3 000, vilket gjorde mig lite orolig, men att jag haft en graviditet med trisomi 21 tidigare gör ju att risken ökar. Ska försöka vara glad nu, dock gör tidigare erfarenheter det svårt att slappna av.

Så glad för er, heja dig och bebis! ❤️
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2025-07-31 17:13:19 följande:

Så fantastiska nyheter!! HjärtaHjärta Stort grattis!! 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2025-06-30 11:23:40 följande:
    I lördags dag fem fick vi veta att vi hade 5 stycken hatching blastocyst som skickades på testing. Så 5 av 12 befruktade som ser ut att vara av väldigt bra kvalitet då de börjat komma ur sitt skal dag fem. 

Jag känner mig inte lika glad som jag vet att jag hade gjort om det varit mina egna ägg som blivit blastocuyster vilket oroar mig.  Vi känner oss väldigt väldigt lättade dock men jag har svårt att ta in det ändå. 

Jag tror att det kan bero på att det är en rätt onaturlig process och jag själv inte allts har varit delaktig den här gången. Alla andra gånger så har vi ju tillsammans tagit alla miljoner sprutor och åkt på kontroller och äggplock men den här gången har jag iten gjort någonting förutom att titta på. Jag hoppas det känns annorlunda när  jag gjort en återföring. Jag är såklart jätteglad men det är ändå inte samma sak. 
    Förstår känslan Hjärta
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2025-06-05 08:19:54 följande:

Tänker på er alla! ❤️

Är det någon som hört något från Mathilda88? 🙏

+ BaeA
    Aw Tack så mkt fina ni som tänkt på mig HjärtaHjärta

Jag går nu in i vecka 35 (34+0) med min lilla dubbeldonation. En tös som växer så det knakar just nu och gått från -3% till +12% över tillväxtkurvan på senaste TUL. Haft lite större njurar om än inom maximala normalvärdena, men nu är helt normala. 
    Jag har mått sisådär i olika grad under hela graviditeten. I början var jag ju så låg att jag hade kunnat överväga abort om man inte lagt 300´000 för att uppnå detta målet. Sen vände det men mått illa etc. Därefter en bättre andra trimester med mer ork och glädje men irriterande foglossningar. Nu även ryggsmärtor och illamående samt trötthet igen, heltidssjukskriven. Kan sitta 5 min innan det inte går längre. Blodtrycket har legat lågt och fint hela tiden hittills, så är tacksam för det. Och alla saker vi fått. Känner sig ngt socialt isolerad. Har dock fantastiska människor omkring mig. Dejtar tom en kille sedan i vintras/våras.
    Hoppas hon vill komma lite innan BF 14 september Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Hur är det med er? Hjärta
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2025-08-04 00:07:09 följande:
    + BaeA
    Aw Tack så mkt fina ni som tänkt på mig HjärtaHjärta

Jag går nu in i vecka 35 (34+0) med min lilla dubbeldonation. En tös som växer så det knakar just nu och gått från -3% till +12% över tillväxtkurvan på senaste TUL. Haft lite större njurar om än inom maximala normalvärdena, men nu är helt normala. 
    Jag har mått sisådär i olika grad under hela graviditeten. I början var jag ju så låg att jag hade kunnat överväga abort om man inte lagt 300´000 för att uppnå detta målet. Sen vände det men mått illa etc. Därefter en bättre andra trimester med mer ork och glädje men irriterande foglossningar. Nu även ryggsmärtor och illamående samt trötthet igen, heltidssjukskriven. Kan sitta 5 min innan det inte går längre. Blodtrycket har legat lågt och fint hela tiden hittills, så är tacksam för det. Och alla saker vi fått. Känner sig ngt socialt isolerad. Har dock fantastiska människor omkring mig. Dejtar tom en kille sedan i vintras/våras.
    Hoppas hon vill komma lite innan BF 14 september Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Hur är det med er? Hjärta
    Åh Mathilda vad roligt att se dig här igen!!

Wow så sjukt att du är i vecka 35 redan, graviditeten låter supertuff! Håller tummarna för en smidig förlossning istället. Så fint att höra att du mår bra och kul att du fortfarande träffar den killen ❤️ Tänk vad mycket livet har ändrats sedan 2023 och att du snart är i mål!
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-08-07 16:22:49 följande:

BaeA och LMSM, hur går det för er? ❤️❤️

Jag önskade att det fanns något att berätta, men tog en liten paus nu under sommaren efter vårt senaste misslyckade äggplock där inga blev livsdugliga embryon. Gjorde ju även LIT i Grekland och min man åker tillbaka i slutet av månaden så jag kan få min andra dos. emellan har vi provat naturligt då det finns en ökad chans att bli gravid naturligt. Men det är iaf ny stim på schemat i slutet av månaden om jag inte mirakulöst skulle bli gravid. Gått ett år sedan jag plussade sist och fick missfallet i v.9
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-08-07 21:04:25 följande:
    Jag önskade att det fanns något att berätta, men tog en liten paus nu under sommaren efter vårt senaste misslyckade äggplock där inga blev livsdugliga embryon. Gjorde ju även LIT i Grekland och min man åker tillbaka i slutet av månaden så jag kan få min andra dos. emellan har vi provat naturligt då det finns en ökad chans att bli gravid naturligt. Men det är iaf ny stim på schemat i slutet av månaden om jag inte mirakulöst skulle bli gravid. Gått ett år sedan jag plussade sist och fick missfallet i v.9
    Förstår att det känns tufft att det var ett år sen sist 💔Håller verkligen tummarna att behandlingen i Grekland ska vara lösningen. Oväntat också att det inte blev livsdugliga embryon efter förra plocket, tungt och läskigt hur det kan variera. Fick ni förresten svar på blodproverna ni skickade till Grekland, eller såg allt bra ut? 
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-08-08 13:47:21 följande:
    Förstår att det känns tufft att det var ett år sen sist 💔Håller verkligen tummarna att behandlingen i Grekland ska vara lösningen. Oväntat också att det inte blev livsdugliga embryon efter förra plocket, tungt och läskigt hur det kan variera. Fick ni förresten svar på blodproverna ni skickade till Grekland, eller såg allt bra ut? 
    Tack snälla ❤️ känns ju som att ens egna odds går ner när fler och fler lyckas runt omkring än. ja, Grekland visade rött på flera immunologiska faktorer, där av denna LIT behandling där man injicierar min mans vita blodkroppar under huden på mig som då ska göra att kroppen förstår att embryot inte är något den ska stöta bort. Ja, blev så chockad med tanke på att alla 13 ägg befruktades men sen var det hög fragmentering dag 3. Hpppas bara att det var en dålig månad det var ganska nära inpå nedreglering men de sa att de inte ska påverkas, så vi får se. Hur mår du? Kan du slappna av än. 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023