• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • LMSM
    Quincey skrev 2025-05-23 13:44:56 följande:
    Det är sant, skrämmande tycker jag hur mycket man kan växla mellan hopp och total förtvivlan. Efter senaste missfallet kände jag mer än någonsin att jag bara kan dö nu och har inget att leva för, men nu ska vi snart göra FET och jag kan inte förstå hur jag kunde känna så? Träffade en psykolog i veckan och det kändes inte bra. Hon sa i princip ?verkar som att dina ägg inte leder till en graviditet? och att det är 50/50 att jag kommer få barn. Inte det jag vill höra alls haha.

Tack för att du delar! Hur går det för dig nu, när är det dags för stimulering?
    Jag vet vad du menar, man kan inte slut försöks och varje gång man försöker tänds ett nytt hopp! Som dock för min del släpps så fort jag haft äggplock. 

Men vad vet hon om det, hon är ju psykolog och har ju ingen vetskap kring ivf ? Lyssna inte på henne hon drar ju bara till med ngt. Vill du ha barn oavsett hur så kommer du få det även om vägen dig kanske inte är den man tänkt sig. 

Jag vet inte riktigt när det blir exakt men påbörjas nog om 1-2 veckor ca :) 

Håller tummarna för din FET!!! 
  • Noelani

Tänker på er alla! ❤️

Är det någon som hört något från Mathilda88? 🙏

• Anonym (Tekoppen)
    Björkenli skrev 2025-05-08 13:35:50 följande:

Tekoppen- spännande med första blastocysten!!!

Min första och enda blastocyst under dessa två åren tog sig. Plussade igår. Overkligt att det går. Överlycklig men också jätteorolig att det inte ska gå hela vägen nu. 

• BaeA
    Noelani skrev 2025-06-05 08:19:54 följande:

Tänker på er alla! ❤️

Är det någon som hört något från Mathilda88? 🙏

Fint att du kikar in här. Hoppas familjen mår bra <3 Har också tänkt på henne, hoppas allt går bra! 
    Quincey skrev 2025-05-23 13:51:04 följande:

Åh tack för att du delar ❤️ Ska vara bortrest nu under nästa mens så kanske får ta test i sommar. Hur märker man av ureaplasma eller är det utan symptom? Har du funderat på EMMA / ALICE? Visar de ungefär liknande saker? Frågade nu senast på cvl om endo men de sa också att man brukar ha extremt ont och också att man måste göra biopsi för att vara helt säker. 

Försöker hitta klinik utomlands men får nästan panik, är så överväldigande. Olga känns verkligen enklast, har haft lite kontakt med deras koordinator för 2 år sedan när vi inte fick blastocyster. Men ska kolla på Spanien också och Grekland, dock verkar det som att många åker till Grekland pga immunförsvar. Har ni koll på bra kliniker utomlands?

Inga sypmtom, utan jag fick svar efter jag gjort mensblod och svabbtesterna via fertilysis. Har även fått svar på mina senast blodprov från dem, som visar på immunförsvaret och att jag är en partial matching med min man. Det handlar om HLA-systemet (Human Leukocyte Antigen), som är ett slags "id-kort" som immunförsvaret använder för att avgöra vad som är kroppens eget och vad som är främmande, t ex bakterier eller ett embryo. När det är för mycket match kan immunförsvaret bli passivt och inte aktivera rätt signaler som skyddar embryot.

För att hjälpa immunförsvaret att lära sig acceptera embryot trots denna likhet så kan man göra en behandling som heter LIT. Då injicerar man min mans vita blodkroppar under hunden på mig för att "träna" immunförsvaret. Står även mycket om denna metod i "is your body baby friendly". Men är såklart outforskat i Sverige.

Så det lutar åt att vi kommer att åka till Grekland och göra detta innan vår nästa transfer, är just nu under stimulering och har ÄP i slutet av nästa vecka, och sedan åka på midsommar för att det är mest effektivt att göra det 3 veckor innan återföring.
  • Berget89

Det var väldigt länge sedan jag skrev här i tråden. Jag tror att vi började vår IVF-process redan 2022 faktiskt men utredningen tog lång tid så vi kom nog inte igång på riktigt med behandlingar för än 2023. 2019 slutade jag med p-piller och vi började försöka aktivt tidigt 2020.

Det gick till slut! I juli kommer vår son om allt går väl. Fjärde försöket, tredje återföringen. En liten stackars tre-dagars visade sig vara vårt guldägg! Inget till frysen någon av gångerna. Jag hade slutat tro på att det skulle funka och var redan mentalt inställd på äggdonation. Skulle bara få dessa tre försöken på privat klinik överstökade först. Det gick trots alla negativa tankar som jag kände mycket skuld över då vi fick höra från läkare att man "måste tro på det för att lyckas".

När jag själv var inne i processen kände jag oftast att sånt här var jobbigt att läsa, att andra hade lyckats men inte jag. Men kanske kan det inge lite hopp hos någon ändå. Jag hoppas det! Kämpa på så länge ni orkar och kan💗

• Macbookpro
    Berget89 skrev 2025-06-08 18:27:45 följande:

Det var väldigt länge sedan jag skrev här i tråden. Jag tror att vi började vår IVF-process redan 2022 faktiskt men utredningen tog lång tid så vi kom nog inte igång på riktigt med behandlingar för än 2023. 2019 slutade jag med p-piller och vi började försöka aktivt tidigt 2020.

Det gick till slut! I juli kommer vår son om allt går väl. Fjärde försöket, tredje återföringen. En liten stackars tre-dagars visade sig vara vårt guldägg! Inget till frysen någon av gångerna. Jag hade slutat tro på att det skulle funka och var redan mentalt inställd på äggdonation. Skulle bara få dessa tre försöken på privat klinik överstökade först. Det gick trots alla negativa tankar som jag kände mycket skuld över då vi fick höra från läkare att man "måste tro på det för att lyckas".

När jag själv var inne i processen kände jag oftast att sånt här var jobbigt att läsa, att andra hade lyckats men inte jag. Men kanske kan det inge lite hopp hos någon ändå. Jag hoppas det! Kämpa på så länge ni orkar och kan💗

Jag tyckte det var en bra historia! Tack för att du delar! 4 försök och tre återföreningar är en tuff resa med flera besvikelser på vägen så otroligt härligt att höra att det fungerade till slut! Grattis! ❤️
  • Quincey
    LMSM skrev 2025-05-26 13:55:37 följande:
    Jag vet vad du menar, man kan inte slut försöks och varje gång man försöker tänds ett nytt hopp! Som dock för min del släpps så fort jag haft äggplock. 

Men vad vet hon om det, hon är ju psykolog och har ju ingen vetskap kring ivf ? Lyssna inte på henne hon drar ju bara till med ngt. Vill du ha barn oavsett hur så kommer du få det även om vägen dig kanske inte är den man tänkt sig. 

Jag vet inte riktigt när det blir exakt men påbörjas nog om 1-2 veckor ca :) 

Håller tummarna för din FET!!! 
    Tack för att du höll tummarna ❤️ Testade positivt efter FET och hoppas det kommer gå bra denna gång. Är så tacksam att jag testat positivt med 5 av 5 blastocyster samtidigt som jag är väldigt nervös eftersom det statistiskt borde ha lett till ett barn vid det här laget. Var helt sänkt efter att ha träffat psykologen, jag som trodde det skulle hjälpa haha. Men kommer få missfallsutredning om det inte går bra denna gång så är en liten tröst och känns bra att man blir ?sedd? till slut.

Hur har det gått för dig? ❤️❤️
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-06-06 09:17:44 följande:
    Fint att du kikar in här. Hoppas familjen mår bra <3 Har också tänkt på henne, hoppas allt går bra! 
    Quincey skrev 2025-05-23 13:51:04 följande:

Åh tack för att du delar ❤️ Ska vara bortrest nu under nästa mens så kanske får ta test i sommar. Hur märker man av ureaplasma eller är det utan symptom? Har du funderat på EMMA / ALICE? Visar de ungefär liknande saker? Frågade nu senast på cvl om endo men de sa också att man brukar ha extremt ont och också att man måste göra biopsi för att vara helt säker. 

Försöker hitta klinik utomlands men får nästan panik, är så överväldigande. Olga känns verkligen enklast, har haft lite kontakt med deras koordinator för 2 år sedan när vi inte fick blastocyster. Men ska kolla på Spanien också och Grekland, dock verkar det som att många åker till Grekland pga immunförsvar. Har ni koll på bra kliniker utomlands?

Inga sypmtom, utan jag fick svar efter jag gjort mensblod och svabbtesterna via fertilysis. Har även fått svar på mina senast blodprov från dem, som visar på immunförsvaret och att jag är en partial matching med min man. Det handlar om HLA-systemet (Human Leukocyte Antigen), som är ett slags "id-kort" som immunförsvaret använder för att avgöra vad som är kroppens eget och vad som är främmande, t ex bakterier eller ett embryo. När det är för mycket match kan immunförsvaret bli passivt och inte aktivera rätt signaler som skyddar embryot.

För att hjälpa immunförsvaret att lära sig acceptera embryot trots denna likhet så kan man göra en behandling som heter LIT. Då injicerar man min mans vita blodkroppar under hunden på mig för att "träna" immunförsvaret. Står även mycket om denna metod i "is your body baby friendly". Men är såklart outforskat i Sverige.

Så det lutar åt att vi kommer att åka till Grekland och göra detta innan vår nästa transfer, är just nu under stimulering och har ÄP i slutet av nästa vecka, och sedan åka på midsommar för att det är mest effektivt att göra det 3 veckor innan återföring.
    Åh vad bra att du tagit testerna och fått svar som hjälper er ta nästa beslut. Det låter otroligt avancerat haha men har läst om flera som åkt till Grekland och injicerats med sin partners blod och att det hjälpt efter det. Då kanske man inte ens behöver IVF nästa gång. Känns relativt smärtfritt om det också är en engångsgrej. Håller tummarna att det ska gå bra nu! ❤️ Antar att ni åker snart?
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-06-16 10:35:43 följande:
    Åh vad bra att du tagit testerna och fått svar som hjälper er ta nästa beslut. Det låter otroligt avancerat haha men har läst om flera som åkt till Grekland och injicerats med sin partners blod och att det hjälpt efter det. Då kanske man inte ens behöver IVF nästa gång. Känns relativt smärtfritt om det också är en engångsgrej. Håller tummarna att det ska gå bra nu! ❤️ Antar att ni åker snart?
    Ja, vi har fått tid på torsdag så vi åker på onsdag. Precis, drömmen är ju om man faktiskt skulle lyckas bli gravid på naturlig väg. Så länge det är orfarligt känner min man och jag att det inte finns något att "förlora". Man kan få lite utslag men annars tror jag att det ska vara rätt ok, det är stick under huden på under armen. Ja, 1 eller 2 doser. Har en radda med frågor jag vill ha svar. Där emot hade jag även konsultation med Olga och de trodde inte riktigt på denna teori enligt dem ska inte inte det man har i blodet påverka, utan enbart om man har förhöjda i livmoderslemhinnan. Men har som sagt också läst om de som iprincip provat allt och sedan lyckats bli gravida på egenhand efter LIT. 
  • LMSM
    Anonym (Tekoppen) skrev 2025-06-06 07:59:45 följande:

Min första och enda blastocyst under dessa två åren tog sig. Plussade igår. Overkligt att det går. Överlycklig men också jätteorolig att det inte ska gå hela vägen nu. 

Så fantastiskt att höra? så Avis också! Får jag fråga hur många äggplock och befruktade ägg du fick innan du fick en blastocyst?
    jag har gjort 10 behandlingar och gav upp tillslut men en del av mig önskar trots allt att jag försökt igen men orkade inte. Jag borde vara nöjd över de 10 försök jag gjort men kommer väl ändå alltid tånka, ?tånk om nästa gång hade gått? 

håller tummarna för att allt går bra !! 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023