• Anonym (!)

    Får våldtagna kvinnor skylla sig själva?

    Med anledning av Elisabeth Höglunds utspel: får våldtagna kvinnor skylla sig själva, om de t ex druckit alkohol?

    Tycker hennes text andas en total uppgivenhet gällande män, att vi bara får acceptera att män våldtar och inrätta våra liv efter det. Inte dricka alkohol, inte utmana ödet på nåt sätt.

    Är det verkligen så att vi bara ska acceptera att män tar det de vill ha t ex om en kvinna är full? Ska vi ge upp om männen?

  • Svar på tråden Får våldtagna kvinnor skylla sig själva?
  • Xlr8

    Absolut inte skylla sig själv. Men det lär vara en kalkylerad risk, är man attraktiv, nära naken och aspackad gåendes hem ensam genom mörka parker å dylikt. Då är man lite naiv och kanske lite väl risktagande. 

    Självklart ska ni kunna göra det. Men det är inte den verkligheten som kvinnorna har röstat på.
    Snarare tvärtom, som ni röstat får ni tydligen ligga också.....

  • Anonym (Både hållen fel)

    Om kvinnan kan förhindra våldtäkter så borde man minska risken. Om kvinnan har en möjlighet utifrån kvinnans möjligheter. 
    Exempelvis inte handikapp, något man har missat etc. 

    Skylla sig själv fungerar enbart om det fanns en möjlighet i verkligheten. 
    Men det är taskigt ändå att snacka om att skylla sig själv. 

  • Anonym (Både hållen fel)
    Xlr8 skrev 2023-04-29 18:52:02 följande:

    Absolut inte skylla sig själv. Men det lär vara en kalkylerad risk, är man attraktiv, nära naken och aspackad gåendes hem ensam genom mörka parker å dylikt. Då är man lite naiv och kanske lite väl risktagande. 

    Självklart ska ni kunna göra det. Men det är inte den verkligheten som kvinnorna har röstat på.
    Snarare tvärtom, som ni röstat får ni tydligen ligga också.....


    Kalkylerad risk som går att påverka. 
  • Anonym (!)

    Alla dessa män som hävdar sexsomni (extremt ovanligt, tror det finns ca 70 fall i världen och normalt sett har man inte sex under sexsomni). I Sverige verkar vi ha ovanligt många, det borde nästan forskas på. 

    Borde de inte tvingas till behandling? Få restriktioner kring att sova med andra? Ses som omämpliga för poster där övernattning ingår?

    Nä, istället släpps de bara. De är ju farliga för sin omgivning?

    Gissar att 0 män plötsligt skulle lida av sexsomni då de begått våldtäkt, om de då skulle tvingas till någon typ av restriktioner. Vilket ändå är rimligt om man är såpass farlig. 

  • ClumsySmurf
    Anonym (!) skrev 2023-04-29 19:49:47 följande:

    Alla dessa män som hävdar sexsomni (extremt ovanligt, tror det finns ca 70 fall i världen och normalt sett har man inte sex under sexsomni). I Sverige verkar vi ha ovanligt många, det borde nästan forskas på. 

    Borde de inte tvingas till behandling? Få restriktioner kring att sova med andra? Ses som omämpliga för poster där övernattning ingår?

    Nä, istället släpps de bara. De är ju farliga för sin omgivning?

    Gissar att 0 män plötsligt skulle lida av sexsomni då de begått våldtäkt, om de då skulle tvingas till någon typ av restriktioner. Vilket ändå är rimligt om man är såpass farlig. 


    Människor som inte kan ta anvar för sina handlingar ska i alla fall inte vara lösa eftersom man får räkna med att det händer igen.
    rättspsyk
  • Xlr8
    Anonym (Både hållen fel) skrev 2023-04-29 19:18:00 följande:
    Kalkylerad risk som går att påverka. 
    Exakt.
  • Xlr8
    Anonym (!) skrev 2023-04-29 19:49:47 följande:

    Alla dessa män som hävdar sexsomni (extremt ovanligt, tror det finns ca 70 fall i världen och normalt sett har man inte sex under sexsomni). I Sverige verkar vi ha ovanligt många, det borde nästan forskas på. 

    Borde de inte tvingas till behandling? Få restriktioner kring att sova med andra? Ses som omämpliga för poster där övernattning ingår?

    Nä, istället släpps de bara. De är ju farliga för sin omgivning?

    Gissar att 0 män plötsligt skulle lida av sexsomni då de begått våldtäkt, om de då skulle tvingas till någon typ av restriktioner. Vilket ändå är rimligt om man är såpass farlig. 


    Fatta oddsen på att en förälder har 2 barn som är trans eller för den delen en trans och en homosexuella.
    Rätt låg sannolikhet att ens 2st trans i en klass.
    Ändå ska vi bara acceptera dom siffrorna så varför inte även dessa?
  • Anonym (Teodor)
    nihka skrev 2023-04-29 18:36:17 följande:
    Kan du anmäla henne i efterhand? Det kanske kunde hjälpa dig framåt?
    Jag har tänkt den tanken, men tiden får läka såren och det får ta den tid det tar. Vem vet. Om en vecka kanske jag ser helt annorlunda på saken.
  • Anonym (Anna)

    En vän till mig blev anmäld för våldtäkt. För det allra mesta innebär ju en anmälan att det faktiskt skett en våldtäkt (över 90% av anmälningarna är sanna, som påpekats i tråden), men i det här fallet fanns det faktorer som gjorde att det kändes mer sannolikt att det kunde röra sig om en falskanmälan än det är i vanliga fall. För mig kändes det som 50/50. Oerhört svårt att hantera. 


    Jag valde att försöka hålla mig neutral i väntan på mer information, och varken stötta eller bete mig som att han var skyldig. Anmälan lades snabbt ned och vi kommer aldrig få svar på om han var skyldig eller oskyldig. Killen valde därefter att bryta med de vänner som inte aktivt stöttat honom, inklusive mig. 


    Oerhört ledsamt och hemskt, oavsett vad som faktiskt hände. 

  • Anonym (Teodor)
    nihka skrev 2023-04-29 18:28:15 följande:
    Skit. Det betyder att 93% är legitima. Så många fälls nog inte.
    5 av 100 anmälda fall leder till dom.
  • Anonym (Teodor)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-30 09:24:45 följande:

    En vän till mig blev anmäld för våldtäkt. För det allra mesta innebär ju en anmälan att det faktiskt skett en våldtäkt (över 90% av anmälningarna är sanna, som påpekats i tråden), men i det här fallet fanns det faktorer som gjorde att det kändes mer sannolikt att det kunde röra sig om en falskanmälan än det är i vanliga fall. För mig kändes det som 50/50. Oerhört svårt att hantera. 


    Jag valde att försöka hålla mig neutral i väntan på mer information, och varken stötta eller bete mig som att han var skyldig. Anmälan lades snabbt ned och vi kommer aldrig få svar på om han var skyldig eller oskyldig. Killen valde därefter att bryta med de vänner som inte aktivt stöttat honom, inklusive mig. 


    Oerhört ledsamt och hemskt, oavsett vad som faktiskt hände. 


    Det gjorde jag med efteråt. De flesta av mina polare gav mig sitt stöd, medan väninnorna med få undantag var mera skeptiska till min oskuld. Särskilt de på jobbet var fullt öppna med tron att jag var skyldig och när jag blev rentvådd antydde några av dem att jag under hot skulle ha tvingat henne att ta tillbaka anklagelsen. Så det var ganska lätt att sålla bort i vänskapskretsen efteråt. Klar skillnad mellan könen när det gällde  förtroendet för mig i den här saken.
Svar på tråden Får våldtagna kvinnor skylla sig själva?