• Anonym (Ensam­)
    Wed 4 Jan 2023 19:10
    4213 visningar
    28 svar
    -3
    28
    4213

    Privat donation

    Blev gravid vid privat spermadonation via heminsemination och jag är 45 år. Är inte det otroligt! Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Gissar att familjerätten kommer att vara hårda vid faderskapsutredningen. Kan jag förlora mitt barn om jag uppger okänd fader/donator. Kan tänka mig att de blir som tokiga i min kommun.

  • Svar på tråden Privat donation
  • Wed 4 Jan 2023 22:19
    #11
    Anonym (Julia) skrev 2023-01-04 21:47:17 följande:

    Du kan försöka lura dem, men idag är faderskapet relativt enkelt att fastställa genom dnasökning på diverse DNA-sajter. Både din kommun och barnet själv kan ta reda på vem pappan är. 


    Bättre då att säga som det är så att vi övriga slipper betala för ert barn. 


    Mamman och barnet kan enkelt ta reda på vem pappan är via dna-sökning.

    Kommunen/socialtjänsten får dock inte göra det.
  • Anonym (Ensam­) Trådstartaren
    Sat 7 Jan 2023 12:12
    #12
    -2

    Är jättemånga män som konstigt nog erbjuder donation privat. Bara att välja. Och antal kvinnor som väljer att vara ensam förälder från början ökar. Dock oftast genom donationsbehandling via klinik. Jag har inte några kontaktuppgifter till min donator och så ska det vara då han är anonym. Barnet kan söka sina rötter vid uppnådd mognad. Och om jag blir utan underhåll så klarar jag av det också annars hade jag inte valt detta.

  • Anonym (Emma)
    Sat 7 Jan 2023 14:50
    #13

    Lycka till nu med bebisen och hoppas allt går bra.I vilken vecka är du nu i?

  • Anonym (Ngnf)
    Sat 7 Jan 2023 15:05
    #14

    Varför kan du inte bara säga som det är? Det gör kanske man borde tänkt på tidigare. men jag håller med de andra. Synd om barnet. Hade inte du själv velat veta vem som är din pappa? Kan han inte vara pappa men säga att han inte vill vara det? Är det olagligt att göra det ni gjorde eller vadå? 

  • Anonym (Ngnf)
    Sat 7 Jan 2023 15:06
    #15

    Om du ljuger kommer det komma fram förr eller senare  och det blir nog inte så roligt och på det, synd om barnet. 

  • Anonym (Enkel­t)
    Sun 8 Jan 2023 11:46
    #16

    Jag förstår faktiskt inte varför det ska behöva vara så svårt. Det är väl bara att vara ärlig och berätta att du tryckt upp en okänd mans spermier i skrevet på en OKQ8-mack och inte har någon som helst aning om vem han är. 


    Det är inte olagligt eller grund för indraget underhåll. Får man skumma blickar och konstiga frågor på familjerätten? Sannolikt. 

    Det är för övrigt väldigt märkligt att staten ska betala underhåll, ensam föräldrarpenning, bostadsbidrag etc. för kvinnor som gör detta på landstinget. Men sker det på en OKQ8 så ska det prompt finnas en pappa på papper som ska pröjsa. Tillvägagångssättet för befruktning är alltså avgörande för ett barns rätt till två föräldrar och försörjning. 

  • Sun 8 Jan 2023 11:51
    #17
    +1
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-01-08 11:46:35 följande:

    Jag förstår faktiskt inte varför det ska behöva vara så svårt. Det är väl bara att vara ärlig och berätta att du tryckt upp en okänd mans spermier i skrevet på en OKQ8-mack och inte har någon som helst aning om vem han är. 


    Det är inte olagligt eller grund för indraget underhåll. Får man skumma blickar och konstiga frågor på familjerätten? Sannolikt. 

    Det är för övrigt väldigt märkligt att staten ska betala underhåll, ensam föräldrarpenning, bostadsbidrag etc. för kvinnor som gör detta på landstinget. Men sker det på en OKQ8 så ska det prompt finnas en pappa på papper som ska pröjsa. Tillvägagångssättet för befruktning är alltså avgörande för ett barns rätt till två föräldrar och försörjning. 


    Håller med. Socialtjänsten har nog vant sig vid det här laget. Dessutom är min uppfattning att ensamma mödrar som blivit planerat gravida med en donator är bättre lämpade att ta hand om barnet än många andra som blivit gravida på grund av olyckshändelse.

    Att staten betalar underhåll, osv är ju för barnets skull. Inte mammans. Jag har inga problem med det som skattebetalare. Det är annat slöseri jag har problem med.
  • Anonym (S-G)
    Sun 8 Jan 2023 12:23
    #18

    Du skriver att du inte vet så mycket om honom; varför valde du att ha det så istället för att kolla upp medicinsk historik för ärftlighet?

  • Anonym (U)
    Sun 8 Jan 2023 12:59
    #19
    Anonym (Julia) skrev 2023-01-04 21:47:17 följande:

    Du kan försöka lura dem, men idag är faderskapet relativt enkelt att fastställa genom dnasökning på diverse DNA-sajter. Både din kommun och barnet själv kan ta reda på vem pappan är. 


    Bättre då att säga som det är så att vi övriga slipper betala för ert barn. 


    Det stämmer att barnet själv kan ta reda på vem pappan är när hen är äldre men kommun/socialen får inte dna testa barnet.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sun 8 Jan 2023 14:12
    #20

    Fast jo, det är en väldigt märklig reglering att skattebetalarna ska stå för notan när kvinnors begär efter barn blir för stort. Det är ingen rättighet att skaffa barn, även om det verkar som att det blivit det nu för kvinnor i Sverige. Men väljer man att skaffa barn själv då ska man allt kunna försörja sin egen avkomma självständigt. 

    Att svenska skattebetalare ska stå för svindyr medicinsk behandling och barns försörjning bara för att kvinnor inte lyckas hitta en partner, det tror jag de allra flesta medborgare vänder sig kraftigt emot. 


     

  • Anonym (Julia­)
    Sun 8 Jan 2023 16:20
    #21
    Anonym (Ngnf) skrev 2023-01-07 15:05:17 följande:

    Varför kan du inte bara säga som det är? Det gör kanske man borde tänkt på tidigare. men jag håller med de andra. Synd om barnet. Hade inte du själv velat veta vem som är din pappa? Kan han inte vara pappa men säga att han inte vill vara det? Är det olagligt att göra det ni gjorde eller vadå? 


    Det är bara folk som har vuxit upp med pappa som tycker att det låter toppen för ett barn att växa upp utan en far. 
  • Anonym (Ngnf)
    Sun 8 Jan 2023 16:23
    #22
    Anonym (Julia) skrev 2023-01-08 16:20:24 följande:
    Det är bara folk som har vuxit upp med pappa som tycker att det låter toppen för ett barn att växa upp utan en far. 
    Det var inte så jag menade. Utan att han kan ju stå för att det är han åtminstone. Om barnet sen vill veta. Men helst ska barnet ha båda såklart. 
  • Anonym (Ngnf)
    Sun 8 Jan 2023 16:23
    #23

    Men nu ska hon ju redan ha barn så vad kan man göra åt det nu. Barnet kan ju åtminstone få ha rätt att veta vem det är.

  • Anonym (Ngnf)
    Sun 8 Jan 2023 16:24
    #24
    Anonym (Julia) skrev 2023-01-08 16:20:24 följande:
    Det är bara folk som har vuxit upp med pappa som tycker att det låter toppen för ett barn att växa upp utan en far. 
    Och vart får du överhuvudtaget det till att jag skulle ansett att det vore toppen!? Bara sluta 
  • Sun 8 Jan 2023 16:58
    #25
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-01-08 14:12:45 följande:

    Fast jo, det är en väldigt märklig reglering att skattebetalarna ska stå för notan när kvinnors begär efter barn blir för stort. Det är ingen rättighet att skaffa barn, även om det verkar som att det blivit det nu för kvinnor i Sverige. Men väljer man att skaffa barn själv då ska man allt kunna försörja sin egen avkomma självständigt. 

    Att svenska skattebetalare ska stå för svindyr medicinsk behandling och barns försörjning bara för att kvinnor inte lyckas hitta en partner, det tror jag de allra flesta medborgare vänder sig kraftigt emot. 


     


    De flesta av de kvinnorna har jobbat och betalat skatt under många år. När de väl får barnen brukar de ta hand om barnen bra.

    Det här med att staten försörjer barnen.... Du får ett par tusenlappar i månaden.

    Det är knappast det som är dyrt för samhället. Vill du jaga utgiftsposter så finns det andra mycket större poster att ifrågasätta. Men det är en annan debatt.
  • Anonym (Oj)
    Sun 8 Jan 2023 17:25
    #26
    Anonym (Ensam) skrev 2023-01-07 12:12:51 följande:

    Är jättemånga män som konstigt nog erbjuder donation privat. Bara att välja. Och antal kvinnor som väljer att vara ensam förälder från början ökar. Dock oftast genom donationsbehandling via klinik. Jag har inte några kontaktuppgifter till min donator och så ska det vara då han är anonym. Barnet kan söka sina rötter vid uppnådd mognad. Och om jag blir utan underhåll så klarar jag av det också annars hade jag inte valt detta.


    Om du inte vet vem han är behöver du ju inte ljuga.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sun 8 Jan 2023 21:00
    #27
    +1

    Men vilket märkligt resonemang. Belyser dock bra den galenskap som finns när det handlar om just konception och försörjning. (Som ts är i)

     Jobba och betala skatt har de flesta människor som skaffar barn gjort. Vanligt folk får inte underhållet betalt av pappa staten. Bara underhåll landar in på cirka 483000 av skattebetalarnas pengar som en kvinna som alltså frivilligt blir ensamstående ska få som gåva för att hon inte klarat av att få baen på vanligt vis.


    Till detta kommer alltså ev bostadsbidrag och det faktum att kvinnan inte kommer vara på arbetsmarknaden under lång tid framöver. 


    Samhället behöver inte fler ensamstående mammor med bidrag och det är självklart även i den här vrån som staten behöver strama åt.

  • Anonym (State­nbetal­ar)
    Sat 21 Jan 2023 12:45
    #28

    Jag tycker det är rätt egoistiskt att skaffa barn på det sättet. Så har din privata donator tänkt vara en del av barnets liv? Hade du tänkt att staten skulle betala underhåll till dig även om du vet vem pappan är? Och har du tänkt låta barnet veta vem hens pappa är? Om inte hur tror du det kommer att kännas för ditt barn att ha fader okänd officiellt fast ni båda vet?

Svar på tråden Privat donation