• Anonym (Bonusmorsan)

    Min man vill inte, jag känner mig så frustrerad och lessen :-(

    Jag känner mig så lessen och frustrerad, jag måste bara få skriva av mig lite...

    Jag och min man har en fin relation och passar fantastiskt bra ihop, rent partnermässigt. Vi har båda ett rätt tungt bagage i form av barn från tidigare relationer. Jag har tre barn med min exman, vi samarbetar fint kring barnen även om mycket av det goda samarbetet bygger på att jag underkastar mig  att han anser och tar för sig som att barnen är "lite mer hans" även om de bor halva tiden hos oss. Han har liksom option på sina familjetraditioner, hans villkor kring storhelger och födelsedagar, hans släkt är viktigare än min osv. En an anledningarna till att vi skildes kan sägas. Men, jag har efter år av konflikter insett att jag gör det bästa av min tid med barnen, och hellre harmoni och viss orättvisa än milimeterrättvisa och en tillvaro som mest präglas av konflikter. Om inte annat så för att barnen ska få ha harmoni. Jag jag har fått acceptera detta, men det känns sorgligt. Det ger en otrygghet hos mig att jag måste göra avkall på för mig viktiga saker som sammanhang och traditioner, med mina egna barn. Jag har det torftigt på den fronten sen innan och har inga direkta traditioner från min egen familj, det är en tomhet att stå utan sammanhang.

    Därför kände jag mig så otroligt lycklig när jag träffade min nuvarande man. Han och jag har skapat ett gemensamt liv med plats för alla barn, alla är välkomna och vi har skapat en fin tillvaro tillsammans under snart 5 år.
    Vi har ett gemensamt barn som är 2 år. 

    Däremot finns det en del att önska på hans front när det gäller barnen sen innan. Han har två barn med sitt ex, och ingenting fungerar. Hon tog dottern och övergav sonen när de separerade. Han har idag kontakt med dottern igen, och de pratar mycket. Det är svårt att förklara här, och jag varken kan eller orkar, det hade krävts en uppsats, men kort sagt är det är bara dysfunktionella relationer inom den familjen. Systern är mycket oberäknelig, ljuger om mycket, är ibland väldigt taskig mot sin helbror som bor hos oss på heltid. Jag känner henne knappt, hon har varit mede oss på ett par semestrar och där är hon jättetrevlig men vi har inget vardagsliv och hon deltar ingenting i familjelivet här utom när hon väljer att åka med oss på semester. Sonen har stora problem i relationen med sin mamma, och även syster delar av tiden. De kan inte lita på varandra. Detta har varit min mans stora sorg, och han har förlikat sig med att det inte går att skriva om historien utan att vi gör det bästa av det som finns. Alla barn är välkomna och alla får vara med, oavsett. 
    Han har även son som han är pappa till på pappret med som han inte haft en relation alls med under fyra år, det sista året har han tagit upp kontakten med detta barn. Det är faktikst på mitt initiativ kontakten har tagits upp, för att jag ser det som nåt han kommer att ångra och få stort skuld för senare. Jag vill inte att det ska drabba oss i framtiden så jag har sett till att han tagit tag i detta. Nu ska sägas att han blev grundlurad av en tjej, barnets mammma som ljög och lurade honom, det var innan vi träffades. Men oavsett så är det ett barn och det inte barnets fel, det anser ju även min man, även om han känner stor ilska och svek från mamman, och tyvärr finns inga känslor för barnet heller, men vi gör vårt bästa för att han ska få en fin kontakt med sin pappa och hans familj, alltså jag och mina barn.
    Detta är en komplicerad situation, och jag vet att man kan vara så otroligt dömande, men bespara mig från det. Jag är så inkluderande och storsint jag bara kan, men det är helt ärligt skitjobbigt att välkomna ett barn utifrån, och jag litar inte på mamman, hon vill att min man ska starta upp en sorts satelittfamilj med dem, att han ska åka dit och umgås med sitt barn på deras villkor. Jag har varit tydlig med att umgänget sker här hos oss, och att det är för barnets skull för att han ska vara en del i sin pappas tillvaro men att problemet att hon valt att sätta ett barn till världen med en pappa som inte vill är hennes problem. Hon får hitta nån som tar rollen att vara engagerad och dela vardag med dem. Jag försöker vara se det i ett större perspektiv och att alla tjänar på att han släpps in, och min man jobbar på att knyta an, även om det bär emot eftersom han aldrig ville ha detta barn, och det är svårt att tvinga fram några varma känslor. Vi gör så gott vi kan.

    Nu till mitt problem, och det är att jag vill ha ett syskon till vårt barn. Jag vet att vi på pappret har många barn, men i verkligheten är det bara ett barn vi delar och har rådighet över, och jag vill att hon får ett syskon. Jag är i mina övre fertila år, så jag kan liksom inte vänta och se. 
    Jag känner att mina barn är fantastiska och helt underbara, men de stora är i tonåren allihop, en har i princip flyttat hemifrån. Allt flyter på med de barn jag har ansvar för, min mans soppa kan jag stötta honom i och göra så gott jag kan men jag kan inte avhjälpa alla problem. 
    Han vill inte ha ett barn till, han tycker det räcker att vi har ett. Det låter så logiskt, men jag har kämpat med att släcka min längan efter ett barn till i ett och ett halvt år, försökt med alla logiska resonemang men jag landar i att jag vill och längtar. Det finns inga hinder, vi bor stort, vi har pengar och vi har tid. Stora delar av tiden har jag bara ansvar för ett barn, och tar hand om hans son som bor här. Sonen väljer att inte delta i mycket, det kan helt klart delvis förklaras med frigörelsen då han är 15 år, men han är svårmodig och ger knappast känslan av ett barn vi delar. Och jag vill verkligen ha ett sammanhang som ingen annan, alltså föräldrar utanför vår relation kan komma och göra anspråk på. Svårt att förklara, men jag tror att iaf ni som lever i bonusfamiljer kan förstå.
    Det som känns orättvist är att jag känner att min man har ett så oberäkneligt familjeliv utanför mig. Helt plötsligt kan han ha tre barn att ägna sig åt, förutom vårt. Eller så har han inga, beroende på hur de själva och deras föräldrar väljer att agera. För mig är beslutet att inte ha fler barn oåterkalleligt, men för honom kan han mycket väl, jag skulle säga sannolikt, plötsligt stå med sitt nu oönskade barn men kommer med kärlek och engagemang. Och det är absolut inte ovälkommet vill jag vara tydlig med, men det känns som att vårt familjeliv till störst del styrs av människor utanför vår relation. Och jag känner att jag kan hantera nästan vad som helst, men jag vill ha en kärna på mina villkor också. Han bara inte känner för det. Nånstans känner jag att min tolerans för barnens oberäknelighet undergrävs när jag förutsätts bara ge och ge men inte själv får utrymme att utveckla det jag vill. Jag har hur mycket som helst att ge, men jag vill känna att det får vara på mina villkor också.

    Är jag bara girig och otacksam? Eller är det någon som förstår min frustration? Kan man lära sig att släcka en barnlängtan? Jag trodde inte att jag skulle längta efter ett barn till, men det gör jag. Han säger att det aldrig varit aktuellt att vi två skulle ha två barn, men jag vill hävda att vädligt mcyket har ändrat sig på hans planhalva som jag inte alls "skrivit under på" från början. I livet får man ta och ge, men det känns mest som att jag ger faktiskt

  • Svar på tråden Min man vill inte, jag känner mig så frustrerad och lessen :-(
  • Anonym (Gasell)

    Jag vill börja med att skriva att jag förstår din barnlängtan Och att den lätt kan ta över. Jag vet själv inte om jag är klar, har fyra barn ( med samma man) varav yngsta är 10 månader och äldsta snart 10 år. Vet hur det känns och hur ont det gör att längta efter ett barn. Längtade så efter ett barn till efter mitt andra Medens min sambo var nöjd. 


    Jag har läst din text men förstår inte riktigt exakt hur det ligger till med barnen men du har tre som bor varannan vecka? Hur gamla är dina barn sedan tidigare? han har då oxå tre barn sedan innan med två olika mammor? Varav ett bor hos er och ett har han ytlig kontakt med och dottern ?väljer? när hon vill vara med hos er. Sen har ni en 2-åring ihop? 

    Det känns ganska rörigt som det är men det kanske det inte är när man är i det och jag förstår att man vill ge 2-åringen ett syskon i närmare ålder och någon att växa upp med på förhoppningsvis heltid. Men jag kan oxå förstå din man eftersom han har barn med tre olika och det verkar inte alls fungera särskillt bra med de två andra kvinnorna. Det handlar ju om att orka, finnas där för barnen, förhållandet ska hålla. Är ju mer än bara ekonomi och plats. 

    Hur gamla är ni? 

  • Soppatorsken677

    Jag förstår absolut din längtan efter ett barn till men jag kan ännumer förstå din mans känsla efter att ha en stå stökig relation till sina ex. Vilken stress det måste vara! 

  • Anonym (Anahita)

    Jag tycker du låter lite väl hormonell utan så mycket tankeverksamhet inkopplad när du vill att denne tungt belastade man ska skaffa ännu fler barn.

    Det är ofta synd om halvsyskon. De blir försummade, hamnar i kläm och i arvstvister. Jag vet några som gått i terapi halva sitt vuxenliv för att en förälder övergivit dem och själv har jag ingen relation med mina halvsyskon heller, av flera anledningar.

    Jag är dock uppväxt som endabarn och tyckte det var fantastiskt. 

    Jag har högst utbildning, bäst jobb, stabilast psyke och har utan tvekan lyckats bäst av oss som delar far.

    Min mans halvbror som är ensam minsting med dubbla äldre halvsyskon på båda sidor har också blivit väldigt mycket stabilare än sina halvsyskon, varav en är alkoholist med psykiska problem och en på andra sidan har borderline, är mytoman och behöver stöd av soc med sina barn. 

    Jag hade därför nöjt mig med ett gemensamt barn i ditt läge.

  • Anonym (Fattar)

    Hej,
    har inga råd att ge men vill bara bekräfta din känsla av längtan efter tt sammanhang som man råder över i bonus-situationen. Jag och min man har 5 barn sedan innan i tidigare relationer som är mellan 11-18 år. Mina barn bor varannan vecka och hans mer sällan. Vi har nu två gemensamma barn vilket jag är så så tacksam och lycklig över. Det var inte givet att det ens skulle gå att få fler barn av olika skäl. Han var tveksam till nummer två men har alltid velat ha många barn och efter jag förklarade varför jag så gärna ville så gick han med på det. Det är jobbigt och mycket men det är också så fantastiskt att vi har vår egen enhet som vi kan planera för såsom du beskriver inför högtider etc. Relationen till våra ex har varit knepig bitvis och det har inte alltid varit lätt men jag kan säga att alla de stora barnen dyrkar sina små halvsyskon. De är verkligen en klister för hela familjen och ger oss enorm lycka. Nu hade vi också turen att alla är någorlunda friska och inga större problem. Sådant vet man ju aldrig så klart och det blir mindre marginaler i en stor bonusfamilj. Men, vi kände att vi ger det ett par försök och vi fick vår efterlängtade sista lilla bebis. Precis som du beskriver har vi stort hus och god ekonomi så den biten var aldrig ett problem.
    Varmt lycka till 

  • Anonym (5454)

    Har du nånting annat i ditt liv; jobb, vänner , hobbys osv. 
    Värderar du dig själv enbart som fru/mamma?

  • Anonym (ME)

    Jag kan förstå att du känner en barnlängtan nu.

    Men jag kan ännu mer förstå din man som redan har det stökigt med tre av sina fyra barn. Att då få ett femte barn att ta hand om i röran som råder kan bli övermäktigt för vem som helst. Nu skriver du inga åldrar på hans barn men de flesta barn idag har flera fritidsaktiviteter, läxor osv. Så barn tar tid. Och många vuxna, och kanske män i synnerhet drömmer om aktiviteter som inte rör barnens egna aktiviteter utan att få ett liv som inte innebär småbarn.

  • Anonym (Gasell)
    Anonym (Anahita) skrev 2023-01-05 20:37:32 följande:

    Jag tycker du låter lite väl hormonell utan så mycket tankeverksamhet inkopplad när du vill att denne tungt belastade man ska skaffa ännu fler barn.

    Det är ofta synd om halvsyskon. De blir försummade, hamnar i kläm och i arvstvister. Jag vet några som gått i terapi halva sitt vuxenliv för att en förälder övergivit dem och själv har jag ingen relation med mina halvsyskon heller, av flera anledningar.

    Jag är dock uppväxt som endabarn och tyckte det var fantastiskt. 

    Jag har högst utbildning, bäst jobb, stabilast psyke och har utan tvekan lyckats bäst av oss som delar far.

    Min mans halvbror som är ensam minsting med dubbla äldre halvsyskon på båda sidor har också blivit väldigt mycket stabilare än sina halvsyskon, varav en är alkoholist med psykiska problem och en på andra sidan har borderline, är mytoman och behöver stöd av soc med sina barn. 

    Jag hade därför nöjt mig med ett gemensamt barn i ditt läge.


    Jag är uppväxt i så kallad bonusfamilj. jag var 3 år när mina föräldrar delade på sig. Har inte alls vart synd om mig eller min lillasyster. vi fick två ?syskon på köpet? då min pappas nya hade två barn sedan innan 6 och 7 år äldre än mig. Sen har vi tre halvsyskon på pappas sida och två på mammas. Både jag och min ?helsyster? har lyckats bra i livet, vi har båda universitetsutbildning, vilket INTE någon av våra småsyskon har som växt upp med både mamma och pappa. Vi lever stabila liv med hus, barn, fasta jobb osv vilket inte heller alla av våra halvsyskon gör, vi mår bra och har alltid gjort. Så det där är nog väldigt olika, precis som med allt annat i livet. 
  • 19mark82

    Så nu har 5 barn från tidigare förhållande (med all stök det innebär) och ett barn gemensamt och du vill få ett till? Ägna dig åt de som redan finns istället och, varför inte, skaffa lite eget liv. Livet är mer än att bara vara mamma 24/7 livet ut

  • Anonym (Bonusmorsan)
    Anonym (5454) skrev 2023-01-05 20:59:34 följande:

    Har du nånting annat i ditt liv; jobb, vänner , hobbys osv. 
    Värderar du dig själv enbart som fru/mamma?


    Ja, jag har redan gjort karriär, haft alla möjligheter och klättrat dit jag vill vara, har ett stimulerade jobb med många vänner. 


    eftersom jag hade mina tre på halvtid hade jag alla möjligheter att ?leva livet? och kunde ägna mig åt träning, hästar och skidåkning på min barnfria tid. Därför känner jag att jag dels redan haft en andra tonårstid, om man kan säga så, och delas att jag missade mycket av den korta tiden när barnen är små.
    jag värderar mig inte bara som mamma, men jag vill njuta fullt ut av det. jag har lite annat tidsperspektiv nu när jag är 42 än när jag var 25 och fick första barnet.

  • Anonym (Bonusmorsan)
    Anonym (ME) skrev 2023-01-05 21:32:22 följande:

    Jag kan förstå att du känner en barnlängtan nu.

    Men jag kan ännu mer förstå din man som redan har det stökigt med tre av sina fyra barn. Att då få ett femte barn att ta hand om i röran som råder kan bli övermäktigt för vem som helst. Nu skriver du inga åldrar på hans barn men de flesta barn idag har flera fritidsaktiviteter, läxor osv. Så barn tar tid. Och många vuxna, och kanske män i synnerhet drömmer om aktiviteter som inte rör barnens egna aktiviteter utan att få ett liv som inte innebär småbarn.


    Vi är tyvärr inte engagerade i hans barns fritidsaktiviteter, även om jag gärna varit det är det inte möjligt eftersom deras mammor är som de är?
    Min man skulle ju kunna se två barn med mig som att vi faktiskt får vara engagerade i våra barn, vi blir tyvärr inte varken mer eller mindre engagerade i hans barn oavsett om vi har ett eller två gemensamma barn. Det är utanför vår rådighet, därav min längtan att ha två barn med honom.
    jag har all tid i världen för två små barn. 
    mina stora är självgående och trivs med det, jag skulle känna mig smetig om jag bjöd in mig själv i deras fritid nu när de frigör sig 
  • Anonym (Bonusmorsan)
    Anonym (Gasell) skrev 2023-01-05 20:18:04 följande:

    Jag vill börja med att skriva att jag förstår din barnlängtan Och att den lätt kan ta över. Jag vet själv inte om jag är klar, har fyra barn ( med samma man) varav yngsta är 10 månader och äldsta snart 10 år. Vet hur det känns och hur ont det gör att längta efter ett barn. Längtade så efter ett barn till efter mitt andra Medens min sambo var nöjd. 


    Jag har läst din text men förstår inte riktigt exakt hur det ligger till med barnen men du har tre som bor varannan vecka? Hur gamla är dina barn sedan tidigare? han har då oxå tre barn sedan innan med två olika mammor? Varav ett bor hos er och ett har han ytlig kontakt med och dottern ?väljer? när hon vill vara med hos er. Sen har ni en 2-åring ihop? 

    Det känns ganska rörigt som det är men det kanske det inte är när man är i det och jag förstår att man vill ge 2-åringen ett syskon i närmare ålder och någon att växa upp med på förhoppningsvis heltid. Men jag kan oxå förstå din man eftersom han har barn med tre olika och det verkar inte alls fungera särskillt bra med de två andra kvinnorna. Det handlar ju om att orka, finnas där för barnen, förhållandet ska hålla. Är ju mer än bara ekonomi och plats. 

    Hur gamla är ni? 


    Tack för ditt svar
    jag och mannen är i våra undre 40. 


    ja, mina stora barn är mellan 13 och 16, de bor halvtid men den stora går gymnasiet på internat och är hemma varannan helg. 


    ja, han har två barn med ett galet ex som sabbat så otroligt mycket för barnen, honom och barnen sinsemellan. Vi kan inte ändra förutsättningarna även om vi vill, vi har gjort och gör allt vi kan, men det är som det är, det blir inte bättre eller sämre för att vi skulle ha två gemensamma barn.
    det låter rörigt som du säger, men mina barn är förutsägbara och lojala, inget stök alls. Deras pappa har tagit och tar snsvar för deras aktiviteter, jag hade gärna gjort mer men jag har inte möjlighet tyvärr.

    så det är så lätt att säga att vi borde ägna oss åt de andra barnen men det är inte bara att göra det, det är inte en möjlighet vi har.
    därav min önskan till en egen kärnfamilj utan att stänga de andra ute på något sätt, men jag har så mycket mer att ge, och jag vill så gärna dela det min man 

  • Anonym (Gasell)
    Anonym (Bonusmorsan) skrev 2023-01-10 12:13:00 följande:

    Tack för ditt svar
    jag och mannen är i våra undre 40. 


    ja, mina stora barn är mellan 13 och 16, de bor halvtid men den stora går gymnasiet på internat och är hemma varannan helg. 


    ja, han har två barn med ett galet ex som sabbat så otroligt mycket för barnen, honom och barnen sinsemellan. Vi kan inte ändra förutsättningarna även om vi vill, vi har gjort och gör allt vi kan, men det är som det är, det blir inte bättre eller sämre för att vi skulle ha två gemensamma barn.
    det låter rörigt som du säger, men mina barn är förutsägbara och lojala, inget stök alls. Deras pappa har tagit och tar snsvar för deras aktiviteter, jag hade gärna gjort mer men jag har inte möjlighet tyvärr.

    så det är så lätt att säga att vi borde ägna oss åt de andra barnen men det är inte bara att göra det, det är inte en möjlighet vi har.
    därav min önskan till en egen kärnfamilj utan att stänga de andra ute på något sätt, men jag har så mycket mer att ge, och jag vill så gärna dela det min man 


    Det är ju bara ni tillsammans som kan ta ett beslut vad som känns rätt för er. Man ångrar sällan ett barn men man kan ju ångra att man inte försökte. Dina barn är ju även ganska stora och mer självgående även om det såklart finns att göra med stora barn oxå. 


    Vad är det ett till barn skulle ge dig? Hur påverkas ert förhållande? 

    Jag förstår din längtan och dina känslor. Har själv varit där och är delvis fortfarande. Brottas med samma frågor även om min sambo kan tänka sig en femma så vill jag reda ut vad det är jag längtar efter och om längtan egentligen står för något annat än just ett barn till. Nu är jag yngre så har kanske inte samma stress riktigt men ändå.. 

Svar på tråden Min man vill inte, jag känner mig så frustrerad och lessen :-(