• Anonym (Mamman)

Tonåring som bara fräser

Jag har en son som fyllde 15 år för några månader sedan. Fantastisk grabb på alla sätt och vis, men just nu är han i en fruktansvärt jobbig tid i livet. Han fräser åt precis allt!

Jag ber honom om en tjänst, han fräser.
    Jag ställer en fråga, han fräser.
    Jag visar mig, han fräser. 
    Det här är verkligen jobbigt just nu. Han höjer rösten åt mig (och maken) hela tiden. 
    Jag vill försöka prata lugnt och sansat, säga att han inte behöver fräsa och höja rösten. Men innan jag ens pratat till punkt har maken klivit in och markerar att sonen ska vara snäll mot mig.
    Sedan står de där och tuppar upp sig mot varandra, likt två lejon som försöker utse sig själva till alfahanen. 
    Jag försöker kliva in med mina ord, men de hör inte. De tjafsar vidare, jag ger upp om att försöka kommunicera och sedan är stämningen tusen gånger sämre än vad den nyss var/kunde ha varit.
    Det här sker på daglig basis. Jag ber de båda att tagga ner och då hamnar jag istället i mitten. 
    Snälla, säg till mig att det här bara är en period i livet och att det kommer lugna ner sig. 
  • Svar på tråden Tonåring som bara fräser
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (sönderdalat) skrev 2023-01-08 21:57:56 följande:

Sluta dalta så förbannat med han 

Vår tonårig får väl vara för sig själv och jag brukar inte ställa 1000 tusen frågor till han. Sånt brukar inte vara populärt 

Men jävlar vad det skulle ta hus i helvete om han gick runt och var otrevligt mot frugan eller mot mig. Då ryker allt mobil dator tv etc 

Det vet han därför skulle han aldrig höja rösten mot oss

Du har ju curlat sönder barnet han behöver en vuxen inte en mamma som försöker vara kompis med honom

Oacceptabelt beteende ska ha konsekvenser och inte massa daltande  

Men tjena! Här antar vi hej vilt.
    Jag finns där för honom. Alltid! Men jag har inte curlat sönder honom. Jag daltar inte. Jag är stenhård på honom. Sätter gränser, ger konsekvenser m.m. Det har resulterat i att ungen pluggar, tränar hårt och vägrar röka, dricka, har fina vänner m.m.

Men han är en tonåring. Och vilka tonåringar bråkar inte på sina föräldrar ibland? Och som förälder får man väl bli trött och känna sig slut när man måste ta diskussioner? 
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-10 20:41:27 följande:
    Men tjena! Här antar vi hej vilt.
    Jag finns där för honom. Alltid! Men jag har inte curlat sönder honom. Jag daltar inte. Jag är stenhård på honom. Sätter gränser, ger konsekvenser m.m. Det har resulterat i att ungen pluggar, tränar hårt och vägrar röka, dricka, har fina vänner m.m.

Men han är en tonåring. Och vilka tonåringar bråkar inte på sina föräldrar ibland? Och som förälder får man väl bli trött och känna sig slut när man måste ta diskussioner? 
    Om man är trött kan man ju dock spara energi genom att låta bli att ge sig i i löjliga diskussioner om att en tonåring fräser om en sabla brödpåse.
  • Anonym (Mia)

Låter som du behöver backa. Som svar på din fråga ja det är en fas. Det kommer gå över. Finns där i bakgrunden så kommer han när han behöver. Går han över gränsen så ska det markeras men annars behöver du nog inte ens tänka lågeffektivt låt han fräsa runt för sig själv o gå och gör något annat.

• Anonym (Mamman)
    Drottningen1970 skrev 2023-01-10 20:44:10 följande:
    Om man är trött kan man ju dock spara energi genom att låta bli att ge sig i i löjliga diskussioner om att en tonåring fräser om en sabla brödpåse.
    Det är en liiteen sak av mycket. Jag syftade mest på att han fräser på MIG över typ ALLT. T.o.m. en påse med bröd. Det var för att demonstrera själva saken. Han frågar vart brödet är, vi svarar var det ligger och han tycker att det är idiotiskt att det står där istället för för i brödlådan. Resten av familjen hade nyligen ätit frukost och inte plockat undan brödet. Och då fräser han på oss för att det inte låg där han tycker att det ska ligga. 

Eller så fräser han om skjuts. Eller om datorn. Eller att jag säger nej till något. Eller för att jag ber honom bädda sängen. Eller för att jag kommer in i rummet.

En pojke som annars aldrig brukar fräsa har börjat göra det i mängder på mig nu. Och då lär man väl få tycka att det är jobbigt? 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Mia) skrev 2023-01-10 20:52:32 följande:

Låter som du behöver backa. Som svar på din fråga ja det är en fas. Det kommer gå över. Finns där i bakgrunden så kommer han när han behöver. Går han över gränsen så ska det markeras men annars behöver du nog inte ens tänka lågeffektivt låt han fräsa runt för sig själv o gå och gör något annat.

Tack för svar. Jo, jag tänker att man behöver göra det. Jag hoppas att perioden blir kort. Obestämd
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-10 21:53:40 följande:
    Det är en liiteen sak av mycket. Jag syftade mest på att han fräser på MIG över typ ALLT. T.o.m. en påse med bröd. Det var för att demonstrera själva saken. Han frågar vart brödet är, vi svarar var det ligger och han tycker att det är idiotiskt att det står där istället för för i brödlådan. Resten av familjen hade nyligen ätit frukost och inte plockat undan brödet. Och då fräser han på oss för att det inte låg där han tycker att det ska ligga. 

Eller så fräser han om skjuts. Eller om datorn. Eller att jag säger nej till något. Eller för att jag ber honom bädda sängen. Eller för att jag kommer in i rummet.

En pojke som annars aldrig brukar fräsa har börjat göra det i mängder på mig nu. Och då lär man väl få tycka att det är jobbigt? 
    Trött kan man väl bli. Men det är ju inte det vi talar om här utan om att de vuxna i familjen eskalerar situationen, ska markera och skapat ett krig om nåt så betydelselöst som en fräsande tonåring.

Ni ska tacka er lyckliga stjärna för att er tonåring är skötsam med skola, vänner, fritid etc.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-10 21:58:21 följande:
    Tack för svar. Jo, jag tänker att man behöver göra det. Jag hoppas att perioden blir kort. Obestämd
    Min son är 17 det har inte gått över än? men trevlighetsperioderna blir längre och längre och den värsta ?udden? är nästan borta helt. Men man lär sig att inte provoceras och vad som är viktigt för oss som familj. 
  • Anonym (H)

Bara för sonen är tonåring, ska man inte behöva tolerera dåligt uppförande. Sedan kan jag tycka att din man inte ska lägga sig er diskussion i onödan. Visst lite dåligt humör kanske man kan ta, men det får ju finnas gränser - en ordentlig tillsägelse kan man gott ge en otrevlig tonåring och det bästa är väl att ta den i en lugn situation

• Meddelande borttaget
  • olof 45
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-08 16:50:35 följande:

Kärlek är A och O här hemma. Vi finns alltid där för honom. Men just nu känns det som att jag bara säger stopp och sätter förbud pga hans attityd. Jag är stenhård på honom och ett nej är ett nej. Men jag försöker också förklara för honom, men det behandlas som luft.
    "Jaja" får jag som svar. Standardsvar och respektlöst som sjutton. Sedan smörar har lite när han vill ha något. 

Det är jättebra att min man kliver in. Jag uppskattar att han markerar och säger stopp och att man inte behandlar sin mamma på det sättet. Jag blir bara så trött på det eviga bråket här hemma. 

Jag LÄNGTAR tills den här perioden är över. Tack och lov att det är en period i livet, som ni säger. Jag börjar nämligen ifrågasätta mitt föräldraskap. 

MammaLina:
    Kasta ut honom kommer inte på fråga. Han är 15, minderårig, full med hormoner och mitt ansvar, inte 25, vuxen och skitstövel. 

Det där med att han "Sedan smörar har lite när han vill ha något. " skulle jag ta fasta på.

När saker och ting är lite lugnare, t.ex. när han smörar, kan du säga "Innan jag svarar på det, kan vi ha en diskussion om hur jag känner kring ditt beteende i allmänhet? Just nu när du verkar vara lite lugnare?" Säger han nej, så säger du (såklart) nej till vad det nu är han vill ha. Nästa gång han fräser så säger du lugnt att du vet att han kan bete sig, för han är trevlig så fort han vill ha något... Så du tänker itne acceptera den där tonen. Nästa gång han igen smörar så säger du "se där, nu vill du ha något, så då behandlar du mig som en människa? Det funkar inte så i livet - vill du ha någonting så får du behandla mig med respekt hela tiden, inte bara när det passar dig!"

Till din make får du sätta upp gränser. Säg att du känner att det är bra att han säger ifrån, men du tycker han gör det för fort, så du får iten en chans att ta dina egna fighter så att säga. Säg att om du itne lyckats de-eskalera situationen inom två minuter, DÅ får han steppa in. Steppar han in innan dess så tycker du att det ger fel meddelande, och du kommer bli besviken på honom. Då kommer du hålla upp handen mot honom och säga "Nu pratade jag, kan du vänta tills jag pratat färdigt tack?" helst vill du itne behöva göra så, för då ser ju sonen att även pappa kommer undan med att vara disrespectful mot dig...
  • Anonym (säg)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-08 13:36:00 följande:
    Tonåring som bara fräser

Jag har en son som fyllde 15 år för några månader sedan. Fantastisk grabb på alla sätt och vis, men just nu är han i en fruktansvärt jobbig tid i livet. Han fräser åt precis allt!

Jag ber honom om en tjänst, han fräser.
    Jag ställer en fråga, han fräser.
    Jag visar mig, han fräser. 
    Det här är verkligen jobbigt just nu. Han höjer rösten åt mig (och maken) hela tiden. 
    Jag vill försöka prata lugnt och sansat, säga att han inte behöver fräsa och höja rösten. Men innan jag ens pratat till punkt har maken klivit in och markerar att sonen ska vara snäll mot mig.
    Sedan står de där och tuppar upp sig mot varandra, likt två lejon som försöker utse sig själva till alfahanen. 
    Jag försöker kliva in med mina ord, men de hör inte. De tjafsar vidare, jag ger upp om att försöka kommunicera och sedan är stämningen tusen gånger sämre än vad den nyss var/kunde ha varit.
    Det här sker på daglig basis. Jag ber de båda att tagga ner och då hamnar jag istället i mitten. 
    Snälla, säg till mig att det här bara är en period i livet och att det kommer lugna ner sig. 
    Din man är ju i alla fall vuxen och borde kunna hantera sitt beteende bättre. Så då verkar det ju inte vara bara en period, utan för honom har det pågått hela livet.

Kanske går det bättre för din son att komma ur det ifall han blir bemött på ett trevligare sätt och på det viset lär sig hur man ska göra, istället för att bli utskälld av nån som beter sig precis lika dåligt. 
Svar på tråden Tonåring som bara fräser