• Memestar

    Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?

    Har en liten fundering som troligen kommer vara känsligt att ta upp med sambon. Det gäller ekonomin med bonus och bio-barn.


    Vi är äntligen spontant gravida i vecka 7+5 efter 2,5år och misslyckade IVFer. Så detta barn är så efterlängtat. 


    Min sambo har 2 barn sedan innan vv och det funkar bra, jag och sambon har delad ekonomi och jag betalar även för barnen när dom är här och allt som rör dem. Det enda som är separat från ?mig? är deras sparkonton. 

    Jag och sambon sparar både gemensamt och separat, men lika mycket varje månad och han sparar då 500kr/månad per barn på sitt egna spar. 
    Även barnens mamma sparar till dem varje månad, inte säker på hur mycket. 


    Nu när vi är gravida så slog mig tanken att om vi sparar 500kr per månad till vårat barn så kommer ju ändå hens syskon att få mer pengar vid 20 år eftersom de även får från sin mamma. Det känns ju orättvist och kommer bli krångligt att göra rättvist! 


    Hur gör ni andra som är i liknande situationer egentligen? 


    En annan grej jag funderade på var med julklappar. Bonusbarnen får julklappar för 2-3000kr var hos oss. Då ska det ju stå för ?hälften? av deras klappar eftersom de har en mamma. Då borde vårat gemensamma barn få för 4-6000kr vilket jag tycker är alldeles för mycket. Jag tycker egentligen max 2000kr för julklappar men har inte vågat säga detta till min sambo för att jag varit rädd att han ska tro att jag inte tyckt mer för att det inte är mina biobarn eller så.

    Vad tänker alla familjelivare om detta?😅🤷🏼?♀️

  • Svar på tråden Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?
  • Censur

    Har inte läst alla svar. Men vad gäller sparandet kan väl ni spara 500 kr var till ert gemensamma barn? Då sparar han samma summa till alla sina barn och du sparar den del till ditt barn som bonusarnas mamma gör till dem.

    Vad gäller julklappar, presenter, semestrar o.s.v. så bör ni aldrig, aldrig, aldrig göra skillnad på barnen. Aldrig någonsin att barnen ska behöva känna att de inte är välkomna eller inte lika mycket värda för er och i ert hem.

    Med det sagt kan ni självklart unna er saker när barnen är hos sin mamma. Fika en extra runda. Åk till lekland eller en djurpark. Unna ditt barn något dyrare plagg ibland eller motsvarande som inte märks av på samma sätt. Man åker inte till Kreta med 1 av 3 barn men man kan absolut åka en vända till badhuset.

  • Ess

    Det enda som är viktigt är att deras gemensamma förälder behandlar dem och ger dem lika.
    Sedan kan du ge ditt barn precis hur mycket du vill, och självklart lägga din tid på ditt eget barn. Deras mamma lägger sin tid på dem, och pengar.
    Det blir aldrig någonsin helt rättvist i en sammansättning av tidigare och gemensamma barn, som har till hälften olika släkt och olika förutsättningar. Så koncentrera dig på ditt kommande barn, det är det absolut viktigaste i ditt liv.

  • Anonym (KL)

    Tycker det är märkligt att de gemensamma barnen förväntas vara mogna och tacksamma för att deras föräldrar är ihop. Så jag får totalt hälften så många julklappar för att det är så synd om mina halvsyskon som har två familjer. Jippi. Och hälften så mycket sparande att köpa en lägenhet för också. Det är ju även i vuxen ålder synd om mina halvsyskon så de är såklart värda mycket mer än jag.

    Jag tycker det är fullt rimligt att alla barn får ungefär lika mycket i slutändan - när gåvor från båda föräldrarna räknas ihop. Om exfrun inte sparar exakt lika mycket så finns det nog ingen anledning att kompensera för att alla föräldrar faktiskt inte sparar lika mycket åt sina barn, men hade hon inte sparat alls hade man nog fått prioritera lite.

  • Anonym (S)

    Jag och sambon sparar gemensamt till gemensamma barnet. Sen sparar han separat till sitt barn och jag förutsätter att mamman till det barnet sparar en del. Hade hon haft dålig ekonomi hade jag varit på min sambo mer med att spara till sitt barn men nu låter jag honom sköta det själv. Så han sparar varje månad till vårt barn och kanske varannan till sitt barn.

    han köper julklapp för 1-2000 till sitt barn och jag ca 500. 


    till det gemensamma har vi inte köpt så mycket ännu. Jag har köpt mycket begagnat. men om nåt år kommer vi behöva ge det barnet mer och då tänker jag att han får ge för lika mycket till båda barnen och jag kommer ge lite mer till mitt biologiska barn. Sen blir det alltid att jag ger bonusbarnet saker ändå trots att jag tänker att jag inte ska göra det, men det är ju mysigt att hitta på saker eller när jag hittar nåt jag vet hen blir glad för.

  • Anonym (¨¨¨)
    Anonym (KL) skrev 2023-01-30 00:57:52 följande:

    Tycker det är märkligt att de gemensamma barnen förväntas vara mogna och tacksamma för att deras föräldrar är ihop. Så jag får totalt hälften så många julklappar för att det är så synd om mina halvsyskon som har två familjer. Jippi. Och hälften så mycket sparande att köpa en lägenhet för också. Det är ju även i vuxen ålder synd om mina halvsyskon så de är såklart värda mycket mer än jag.

    Jag tycker det är fullt rimligt att alla barn får ungefär lika mycket i slutändan - när gåvor från båda föräldrarna räknas ihop. Om exfrun inte sparar exakt lika mycket så finns det nog ingen anledning att kompensera för att alla föräldrar faktiskt inte sparar lika mycket åt sina barn, men hade hon inte sparat alls hade man nog fått prioritera lite.


    Det handlar om hur livet de facto ser ut. Har man skilda föräldrar så har man, det finns två hushåll och deras ekonomier ser ut på det sätt som de gör. 

    Man säger inte till gemensamma barn att de förväntas vara tacksamma för att mamma och pappa lever ihop. Det är väl en del i ekonomiska diskussioner, eftersom föräldrarnas relation är en faktor i hur man lever och bor. 
    Livet är så mycket mer än pengar. Kärlek, trygghet är viktigast. Just den här tråden handlade om pengar så då är det klart att fokus ligger på de sakerna. 

    Jag kan delvis hålla med dig om att det vore rimligt att alla barn fått ungefär lika mycket när de är vuxna, men samtidigt är det livet som styr. Har man en förälder som deltidsarbetar/ är sjukskriven, och har 6 barn, jämfört med den andra föräldern som tjänar bättre och bara har 1 av de där 6 barnen att ta hänsyn till, så blir det nog rätt olika. Den rika föräldern får lägga mer då, och det gör nog de flesta, eller de har ett dyrare boende som detta enda barn får bo i, man kanske kan åka på resor flera gånger om året osv. Det ska väl också räknas in i allt man fått? Inte enbart kronor och ören när du flyttat hemifrån. 
  • annabellelee

    När det gäller försörjning och sparande hade jag delat på mat och löpande kostnader, men låtit barnens föräldrar stå för sparandet. Dvs pappan och mamman sparar till bonusbarnen, du och pappan sparar till ert gemensamma barn.

    När det gäller julklappar tänker jag att det jämnar ut sig. En 2-3 åring får väl knappast presenter för 3000kr, utan en bilderbok och ett gosedjur funkar bra. När gemensamma barnet kommer upp i tonåren och vill ha dyrare saker är kanske bonusbarnen utflugna? Så det löser sig själv.

    (Eftersom ni ger presenter för flera tusen nu tänker jag att de är 14-15 år, för inge ger ni saker för 3000 kr till en åttaåring?!)

  • violis

    Om pappan i dag sparar från sina sparpengar till sina barn sedan tidigare och ni vet att mamman sparar samma summa så är ju det enklaste sättet att han sätter in samma summa till bebisen som han gör till de äldre barnen från sina sparpengar och du sätter in samma summa till bebisen från dina sparpengar = bebisen får samma summa som sina äldre syskon …så blir det så rättvist det kan bli..alla barn får då från båda sina föräldrar 

    Vad det gäller presenter..det är ingen idé att gräva ner sig i hur mycket bonusarna får i sin andra familj ni ger vad ni anser rimligt i er familj …nu vet jag inte hur gamla bonusarna är…men troligen kommer deras presenter övergå i mer symboliska när de blir äldre ( vuxna) o då är ert barn fortfarande litet och får dyrare presenter några år till..

    (Sen.. något att tänka på när man har sk särkullbarns…det är bra att skriva ett äktenskapsförord där tex sparkonton är enskild egendom   och även ett testamente det underlättar den dag en av er går bort .. ta hjälp av jurist på antingen bank eller begravningsbyrå ..tror de fortfarande har den tjänsten 
    ( hemskt att tänka så men tyvärr blir livet lättare om man är lite om sig o kring sig
    Den dag din man går bort ( nu tänker jag statistiskt sätt lever kvinnor längre) så ska hans egendom delar i två…en del ärver du o den andra ska hans barn ärva..den ska då delas i tre …bonusbarnen har då rätt att få ut sitt arv omedelbart ( ett efterlevnadsskydd är bra så man inte måste sälja hus o hem för att lösa ut bonusarna ) ert gemensamma barn får vänta på sitt arv…hen kommer då ärva dels sin tredjedel från sin pappa + från dig…dvs det du ägde som enskild egendom + det du ärvde efter din man …så i praktiken blir hens arv från barnens pappa större än vad syskonen får…) 

  • Tom Araya
    Memestar skrev 2023-01-10 16:37:08 följande:
    Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?

    Har en liten fundering som troligen kommer vara känsligt att ta upp med sambon. Det gäller ekonomin med bonus och bio-barn.


    Vi är äntligen spontant gravida i vecka 7+5 efter 2,5år och misslyckade IVFer. Så detta barn är så efterlängtat. 


    Min sambo har 2 barn sedan innan vv och det funkar bra, jag och sambon har delad ekonomi och jag betalar även för barnen när dom är här och allt som rör dem. Det enda som är separat från ?mig? är deras sparkonton. 

    Jag och sambon sparar både gemensamt och separat, men lika mycket varje månad och han sparar då 500kr/månad per barn på sitt egna spar. 
    Även barnens mamma sparar till dem varje månad, inte säker på hur mycket. 


    Nu när vi är gravida så slog mig tanken att om vi sparar 500kr per månad till vårat barn så kommer ju ändå hens syskon att få mer pengar vid 20 år eftersom de även får från sin mamma. Det känns ju orättvist och kommer bli krångligt att göra rättvist! 


    Hur gör ni andra som är i liknande situationer egentligen? 


    En annan grej jag funderade på var med julklappar. Bonusbarnen får julklappar för 2-3000kr var hos oss. Då ska det ju stå för ?hälften? av deras klappar eftersom de har en mamma. Då borde vårat gemensamma barn få för 4-6000kr vilket jag tycker är alldeles för mycket. Jag tycker egentligen max 2000kr för julklappar men har inte vågat säga detta till min sambo för att jag varit rädd att han ska tro att jag inte tyckt mer för att det inte är mina biobarn eller så.

    Vad tänker alla familjelivare om detta?😅🤷🏼?♀️


    Angående sparande så anser jag inte att ni har någon skyldighet i att det ska vara rättvist. Hur mycket som är sparat, från vem och varför behöver de inte veta, särskilt inte vad det gäller sparande för syskon/halvsyskon. Har de inget att jämföra med så kommer de aldrig att uppleva någon orättvisa.

    När det kommer till julklappar tänker du tokigt. De borde alla få julklappar till ungefär samma värde från sina föräldrar, dock har inte ni ansvar för vad deras mamma ger och inte ger.
    Själv tycker jag 1500-2000 kr per barn och förälder kan vara ganska rimligt för en vanlig Svensson-familj med en normal inkomst. Där räknas bara bio-föräldrar, så du delar din mans kostnad för hans barn.
  • Anonym (Dyrt)

    Nu vet jag inte hur gamla barnen är men jag tycker 6000-9000 på julklappar låter mycket från en familj. I vår familj lägger vi knappt 1000-1500 på alla julklappar (om inte någon önskat sig något specifik). (Barnen är förvisso väldigt små fortfarande). 

    Jag hade föreslagit att du. Man sparar lika mycket till alla barn och att du står för lika mycket för erat gemensamma barn, dvs att han sparar 500kr/mån per barn och du står för ytterligare 500 för ert gemensamma.

    Sedan är jag helt för att bonusar inte ska särbehandlas negativt men beroende på var er ekonomi tillåter så tycker jag pappan ska stå för större kostnaden hemma eftersom hans del är större, då borde det finnas mer utrymme att spara till gemensamt barn för dig. 


    Ang julklappar tycker jag inte det behöver vara millimeterrättvisa. Där har vi från min sida kunnat gå ihop och köpa något för 5.000-10.000 till ett syskon ett år för att inte köpa något alls eller något symboliskt nästa. Vi är inte så noga med det. 

  • Corrie

    Ja du, jag har väldigt svårt att förstå varför du så glatt har gått med på delad ekonomi kring hans två barn faktiskt. Barnen har två föräldrar redan. Jag menar inte att ogint räkna pengar, men han borde betala mer för sina egna barns kostnader faktiskt. Då blir det dessutom enklare för dig att lägga undan ett sparande för ert gemensamma barn, och om även han sparar till ert gemensamma barn så får ju ert barn också sparande från två föräldrar. 


    Angående presenter så behöver väl inte millimeterrättvisa råda. Köp det som ungarna önskar sig inom rimlig prisklass helt enkelt. Även där tycker jag ändå att det är bonusbarnens föräldrar som borde köpa de dyra sakerna till dem I första hand. 

  • fjanten

    Tre separata tankar från mitt håll:

    Arv
    Ni behöver sätta er in i denna bit i och med att han har barn sedan tidigare. Även juridiken kring giftermål kontra samboskap, och testamenten m.m. En sak som inte går att komma ifrån är att hans barn sedan tidigare har rätt att få ut sin laglott direkt (inte ert barn) oavsett vad ni skriver för avtal, testamenten, om ni gifter er eller inte. Det är en oerhört god idé att gå igenom allt detta med en jurist så snart som möjligt.

    Sparande
    Jag tänker rent spontant att han sparar 500 kr/barn redan nu - det kan han ju fortsätta med även ner ert barn kommer - så får du också spara en summa till ert barn per månad. Hur särkullarnas mamma sparar till barnen är hennes ensak, och ja, det kan innebära att deras barn får mer eller mindre pengar när det blir aktuellt. Men det går faktiskt inte att göra den biten helt rättvis - ert barn och deras barn har faktiskt olika förutsättningar här eftersom de har olika mammor och olika släkter på mammans sida. Däremot ska din man såklart spara lika mycket till ert gemensamma barn som till de tidigare.

    Presenter
    Detta är faktiskt inte så mycket att fundera på just nu. Ert barn kommer inte fatta värdet på det sättet på ett antal år. NÄR ert barn börjar förstå det och önska sig dyrare saker, då kan man börja fundera mer över det. Sedan kommer det ju komma en period där bara ert gemensamma barn bor hemma och ev. får dyra presenter - medan hans tidigare barn flyttat hemifrån och får mer "vuxet barn"-presenter i form av typ lakan, någon vas, ny elvisp - sådant. Är du med på hur jag tänker? Återigen kan ni faktiskt bara bestämma hur ni gör inom er familj, och det kommer aldrig kunna bli 100 % millimeterrättvisa.

    Slutplädering
    Bra att du funderar över detta! Lika bra att ta tjuren vid hornen och föra denna diskussion med din karl så ni kan planera lite och komma fram till något som känns bra och rimligt för er båda.

Svar på tråden Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?