• Anonym (LVU?)

    Hemmasittare och LVU/tvångsomhändertagen

    Har i min närhet ett barn (bonusbarn )som haft en problematisk skolfrånvaro och har haft det sedan tredje klass. Barnet är nu 12 och går i sexan. Jag har ofta funderat varför så litet har gjorts från socialtjänsten i ärendet men sammantaget kan man säga att det beror nog på att min sambo stöttar upp den andra föräldern så denne orkar vara förälder. Dvs på helger och lov så har min sambo barnet. 


    den andra föräldern har psykiska problem och har svag anknytning till arbetsmarknaden. Barnet har nu även fått diagnosen autism. Den andra föräldern ställer inga krav på barnet dela för att hen inte orkar bråka men även för att hen menar att barnet lår så dåligt. 


    barnet spelar dataspel hela dagarna. Går upp mellan 11-13 på dagen. Somnar mellan 2-4 på natten. Går sällan ut. Missköter sin hälsa på alla sätt. Enligt mig riskerar hans hälsa och utveckling skadas allvarligt . 


    finns det nån som känner till fall som liknar detta där det till slut blivit LVU för barnet?

  • Svar på tråden Hemmasittare och LVU/tvångsomhändertagen
  • Anonym (Tvång funkar inte)
    Anonym (LVU?) skrev 2023-01-14 07:56:04 följande:

    Resursskola är även det på gång. En stor pusselbit i detta är den andra förälderns oförmåga. På grund sv dennes stora egna problem 

    det är krävande ned barn som har dessa svårigheter. Alla klarar inte det


    Vad bra. Jag blev orolig när jag läste inläggen i tråden så det kändes som att de generellt inte är skrivna av personer som har kunskap om autism och hemmasittande.

    Men efter att ha läst dina senaste två inlägg så förstår jag att det från er sida finns en insikt kring det och toppen att resursskola är på gång. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (LVU?) skrev 2023-01-13 13:53:50 följande:
    för att han inte kan ingripa och tving barnet och har inte kunnat det på tre år. Det enda sättet är domstol samt socialtjänsten 
    Då behöver han stämma henne på boendet i tingsrätten.  Socialtjänsten kan inte göra en frivillig placering hos en vårdnadshavare. Med LVU kan man det, men det görs i stort sätt bara om den andre föräldern själv uttömt sina möjligheter att ta ansvar eller om man behöver skydda barnet från ex ett umgänge dömt av tingsrätt.
    På vilket sätt tänker du att barnet ska vilja bo hos pappan om någon annan bestämmer det?
  • Anonym (Skolsköterska)

    Jag jobbar som skolsköterska och har under mina år aldrig varit med om att ett barn omhändertagits pga de omständigheter du beskriver. Och då arbetar jag aktivt med problematisk skolfrånvaro så är mycket insatt i hur det ett fungerar. Har suttit i många möten med soc och många gånger på startar de inte ens utredning trots orosanmälan från skolan. Vi har elever som inte varit i skolan på över ett år och soc gör absolut inget. 

  • Anonym (LVU?)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2023-01-14 10:56:52 följande:

    Jag jobbar som skolsköterska och har under mina år aldrig varit med om att ett barn omhändertagits pga de omständigheter du beskriver. Och då arbetar jag aktivt med problematisk skolfrånvaro så är mycket insatt i hur det ett fungerar. Har suttit i många möten med soc och många gånger på startar de inte ens utredning trots orosanmälan från skolan. Vi har elever som inte varit i skolan på över ett år och soc gör absolut inget. 


    Nä jag förstår att det är så. Hemmasittande är ett problem för många barn och deras föräldrar. Det är enligt mig märkligt att inte mer görs i många fall. exempelvis så är det så att om barnet har en diagnos så krävs det mycket resurser från föräldrar för att klara av detta. Många föräldrar blir utbrända, många har egna svårigheter och många får bristande stöd. 


    om då föräldrar får alla möjliga stödinsatser och det fortfarande inte fungerar. Då är det ju troligt att hemmiljön brister. problemet ör ju att det är svårare desto längre tiden går. För varje år som går så blir de problematiska beteendena svårare och den ungas psykiska hälsa sämre. 

  • EpicF
    Anonym (LVU?) skrev 2023-01-13 13:46:55 följande:

    skulle vara intressant om någon som hört eller varit med om LVU i liknande fall kunde dela med sig. Dvs hur domstol och socialtjänsten resonerat. 


    jag tycker det är aktuellt nämligen. På något sätt behöver barnet en bättre miljö som kan få honom
    på bättre spår. Helst av min sambo
    men även andra vägar är bättre än idag. 


    Din sambo behöver sätta ner foten och ha barnet på heltid. För barnet bästa. Barnets nästa är inte ett LVU beslut utan en pappa som faktisk tar sitt ansvar som förälder när mamman inte klarar av det. 
  • EpicF
    Anonym (LVU?) skrev 2023-01-13 15:49:27 följande:

    Ja så kan det vara. Stockholms stadsdel (kan ju bidra till deras flathet att de har brist på resurser). 


    i vårt fall har det avråtts från detta. De har sett brist hos föräldern och velat att barnet ska hit mer genom samtal och familjebehandling. en sak som bestämdes då var att min sambo inte skulle kräva något av honom. Allt skulle vara på barnets villkor. så har det nu fortsatt tyvärr eftersom lin sambo är livrädd för att barnet ska vägra vilja vara hos honom. 


    barnet ville inte komma hit av orsaker som exempelvis att min sambo tig hen till skolan, krävde läxläsning, uppmuntrade motion Etc etc


    I erat fall handlar det inte om vad barnet vill, utan vad barnet behöver.

    Det barnet behöver är en förälder som agerar som en förälder ska, har regler/rutiner, får skolgången till att fungerar och kan ta fighter med barnet. 

    Din sambo måste göra en orosanmälan, både på mamman och på sig själv. Du måste göra det. Skolan borde ha orosanmält för länge sedan. 

    Din sambo måste kräva sin rätt till hjälp av soc. Ja, han kanske behöver gå till domstolen för att få hela vårdnaden, då det är det bästa för barnet. 
  • Anonym (LVU?)
    EpicF skrev 2023-01-14 12:37:06 följande:
    I erat fall handlar det inte om vad barnet vill, utan vad barnet behöver.

    Det barnet behöver är en förälder som agerar som en förälder ska, har regler/rutiner, får skolgången till att fungerar och kan ta fighter med barnet. 

    Din sambo måste göra en orosanmälan, både på mamman och på sig själv. Du måste göra det. Skolan borde ha orosanmält för länge sedan. 

    Din sambo måste kräva sin rätt till hjälp av soc. Ja, han kanske behöver gå till domstolen för att få hela vårdnaden, då det är det bästa för barnet. 

    då det är pågående insats som hela tiden varit igång och tagits emot så har troligen inte skolan gjort det av den anledningen. dvs mycket har provats och en del saker är även nu på gång utifrån den nya diagnosen. 


    ja absolut det behöver barnet ha. Problemet är att det är extra viktigt med bemötande med barn med autism samt problem med skolfrånvaro. Min sambo har hela tiden blivit tillsagd att inte ha några som helst krav. Inte säga till om något som är fel, inte klaga på den andra föräldern mm. Det har hela tiden varit en väntan på att det ska bli bättre . Anledningen till att ingen orosanmälan gjorts av sambon är att det hela tiden varit fokus på satt de ska vara sams föräldrarna och att en anmälan enligt socialtjänsten skulle förvärra relationen med barnet och den andra föräldern 

    nu känner jag dock att det snart blir dags att vända på det här och försöka strida för en förändring. Min sambo är inte där riktigt då hen är rädd för en förvärrad situation. Att det ska bli mer bråk, problem och att barnet ska må ännu sämre. 

  • EpicF
    Anonym (LVU?) skrev 2023-01-14 12:47:05 följande:

    då det är pågående insats som hela tiden varit igång och tagits emot så har troligen inte skolan gjort det av den anledningen. dvs mycket har provats och en del saker är även nu på gång utifrån den nya diagnosen. 


    ja absolut det behöver barnet ha. Problemet är att det är extra viktigt med bemötande med barn med autism samt problem med skolfrånvaro. Min sambo har hela tiden blivit tillsagd att inte ha några som helst krav. Inte säga till om något som är fel, inte klaga på den andra föräldern mm. Det har hela tiden varit en väntan på att det ska bli bättre . Anledningen till att ingen orosanmälan gjorts av sambon är att det hela tiden varit fokus på satt de ska vara sams föräldrarna och att en anmälan enligt socialtjänsten skulle förvärra relationen med barnet och den andra föräldern 

    nu känner jag dock att det snart blir dags att vända på det här och försöka strida för en förändring. Min sambo är inte där riktigt då hen är rädd för en förvärrad situation. Att det ska bli mer bråk, problem och att barnet ska må ännu sämre. 


    Din sambo ska inte klaga på den andra föräldern.
    Men han måste ta sitt föräldraskap. Den andra föräldern klarar inte av att tillgodose se barnets behov, klarar inte att vara förälder. Därför måste fin sambo få ha barnen på heltid, utifrån barnets bästa. Kanske blir barnet ändå hemmasittare första tiden men med en förälder som agerar förälder blir det i slutändan bättre för barnen. 
    Här är det väldigt mycket brister, både från föräldrar (inkl din sambo), skolan, soc, LSS, hab och BUP. Får lite känslan av att alla har gett upp om barnet. 
  • EpicF

    Din sambo ska görs en orosanmälan utifrån barnet bästa. Gärna på sig själv også. 

    En orosanmölan görs då inte för att vara elak mot andra föräldern. 

    Även du kan göra en orosanmälan på båda föräldrarna för barnets bästa. 

  • Anonym (LVU?)

    Orosanmälan har hela tiden stått och vägt för oss. Men det har varit tungt för att det hela tiden varit en risk för en ännu värre situation. Dvs vi har flera gånger överväget att göra det. Exempelvis när: 

    barnet hade trettio kilos övervikt, kunde inte gå eller röra  sig normalt. fick sitta och ta pauser efter korta promenade. orsak övervikt: ingen aktivitet, fick pannkakor med grädde eller macaroniand cheese och liknande till frukost. Dvs när barnet steg upp vid 11-13 på dagen. Inga krav från den andra föräldern utan han fick äta exakt det hen ville och var sugen på. inte ens en kort promenad runt huset kunde hen krävas på. 


    sedan det överdrivna spela dator Som alltid varit ett problem. Hela dagar och halva nätter. orsak: den andra föräldern går och lägger sig vid tio och säger inte till. Har inga regler för skärmtid mm. Samma där, för att inte ställa krav. 


    barnet sköter inte hygien, kost, tandborstning, motion. får minimalt stöd, samma där att inte ställa krav. 


    dessutom har barnet en rad problembetenden: ex vis älskar andrew tate. Tycker som tate att man inte ska luras av systemet och gå i skola och jobba utan ska
    blåsa andra istället. Får replika knivar som hen samlar på. Kollar på porr (såg det i routerns internet historia tidigare). 

  • EpicF
    Anonym (LVU?) skrev 2023-01-14 12:57:38 följande:

    Orosanmälan har hela tiden stått och vägt för oss. Men det har varit tungt för att det hela tiden varit en risk för en ännu värre situation. Dvs vi har flera gånger överväget att göra det. Exempelvis när: 

    barnet hade trettio kilos övervikt, kunde inte gå eller röra  sig normalt. fick sitta och ta pauser efter korta promenade. orsak övervikt: ingen aktivitet, fick pannkakor med grädde eller macaroniand cheese och liknande till frukost. Dvs när barnet steg upp vid 11-13 på dagen. Inga krav från den andra föräldern utan han fick äta exakt det hen ville och var sugen på. inte ens en kort promenad runt huset kunde hen krävas på. 


    sedan det överdrivna spela dator Som alltid varit ett problem. Hela dagar och halva nätter. orsak: den andra föräldern går och lägger sig vid tio och säger inte till. Har inga regler för skärmtid mm. Samma där, för att inte ställa krav. 


    barnet sköter inte hygien, kost, tandborstning, motion. får minimalt stöd, samma där att inte ställa krav. 


    dessutom har barnet en rad problembetenden: ex vis älskar andrew tate. Tycker som tate att man inte ska luras av systemet och gå i skola och jobba utan ska
    blåsa andra istället. Får replika knivar som hen samlar på. Kollar på porr (såg det i routerns internet historia tidigare). 


    Det hjälper inte att överväga. Ni eller enbart du måste göra det. Helst båda. För barnets bästa. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (LVU?) skrev 2023-01-14 12:57:38 följande:

    Orosanmälan har hela tiden stått och vägt för oss. Men det har varit tungt för att det hela tiden varit en risk för en ännu värre situation. Dvs vi har flera gånger överväget att göra det. Exempelvis när: 

    barnet hade trettio kilos övervikt, kunde inte gå eller röra  sig normalt. fick sitta och ta pauser efter korta promenade. orsak övervikt: ingen aktivitet, fick pannkakor med grädde eller macaroniand cheese och liknande till frukost. Dvs när barnet steg upp vid 11-13 på dagen. Inga krav från den andra föräldern utan han fick äta exakt det hen ville och var sugen på. inte ens en kort promenad runt huset kunde hen krävas på. 


    sedan det överdrivna spela dator Som alltid varit ett problem. Hela dagar och halva nätter. orsak: den andra föräldern går och lägger sig vid tio och säger inte till. Har inga regler för skärmtid mm. Samma där, för att inte ställa krav. 


    barnet sköter inte hygien, kost, tandborstning, motion. får minimalt stöd, samma där att inte ställa krav. 


    dessutom har barnet en rad problembetenden: ex vis älskar andrew tate. Tycker som tate att man inte ska luras av systemet och gå i skola och jobba utan ska
    blåsa andra istället. Får replika knivar som hen samlar på. Kollar på porr (såg det i routerns internet historia tidigare). 


    TS, om inget görs kommer denna pojke i värsta fall utvecklas till en farlig individ när han blir äldre. Som har hjärntvättats på nätet och dessutom inte lär ha en särskilt trevlig människosyn. 

    Troligare är dock att han förblir överviktig hemmasittare, harmlös men olycklig och utan någon som helst möjlighet att klara av ett vuxenliv.

    Han skulle behöva flytta till din sambo omgående. Det är inte samma sak som att på en gång och med tvång skicka honom till skolan. Men hos er kan han få rutiner, struktur och hjälp till en fungerande vardag, vilket han inte har nu. Kanske resursskola på sikt.

    Problemet är alltså boendet och att den andra föräldern brister, precis som du skriver. Frågan är som sagt hur ni ska gå vidare utifrån det. Märkligt att Soc inte verkar ta situationen på större allvar? Att inte pressa npf-barn är en sak, men här handlar det om underlåtenhet och grov omsorgsbrist, vilket är något helt annat.
Svar på tråden Hemmasittare och LVU/tvångsomhändertagen