• TessMess

    Får en 15-åring se ut hur som helst ?

    Nu måste jag höra med er, andras tankar.
    Har ett bonusbarn som är 15 år.
    Får en 15- åring se ut/uttrycka sig precis som den vill ?
    Barnet går igenom utredning för könsdysfori, även hos BUP för depression och trauma sedan tidigare hos sin mamma. Jag förstår väldigt väl att barnet mår jättedåligt. Men jag står inte ut med hur hon uttrycker sig i sin stil.
    Det är nytt varje vecka. 
    Någon typ av Emo, punk, goth, deathmetal. Färgar håret i alla tänkbara färger,  eller bara rakar av det. Fult svart kladd runt ögonen,  bara hoodies med döskallar, satan, helvete och allt sånt skit.
    Det är så långt ifrån mig. Tycker det ser otroligt ofräscht ut och skäms. Skulle inte åka till affären eller ut på stan tillsammans med henne när hon ser ut så.
    Nu senast har hon rakat bort ögonbrynen helt och ser helt sjuk ut istället. Hon har även en piercing under läppen, som hon fick godkänt av sin pappa att göra, en Smiley som hon då har spetsar på så att  det ska se otäckt och häftigt ut.

    Jag vill inte vara som en kärring och trångsynt, men hon går mig på nerverna med sitt sätt att klä sig och ändra stil hela tiden. Jag tycker inte man ser ut så här och vill knappt ta hem vänner och familj för jag skäms och står inte för detta. Hennes pappa är väldigt accepterande och går visst med på nästan vad som helst.
    Snälla, ge mig råd. Vad ska jag göra ?

  • Svar på tråden Får en 15-åring se ut hur som helst ?
  • pump
    TessMess skrev 2023-01-14 12:20:24 följande:

    Tack  för svar. Jag tar till mig vad ni skriver och ska verkligen försöka lägga energi på vad som är viktigt. 
    Vi har en helt okej relation.  Aldrig något gap och skrik på varandra eller i familjen utan behandlar varandra med respekt. Och försöker så gott det går med gemensamma middagar och spela kort m.m
    Självklart så förstår jag att man inte ska hänga upp sig på hur hon ser ut. Jag gillar olika stilar och tycker om att människor kan visa sin personlighet.
    Det är nog bara att det blivit lite mycket av det goda en tid här nu. Men jag ska jobba med mig själv och försöka ändra mitt tankesätt.
    Har två äldre döttrar som även de har uttryckt sig i många olika stilar.  Så jag är verkligen inte helt inskränkt. 
    Men den här fröken är några strån vassare i sitt sätt att provocera och uttrycka sig. Men som sagt, ska verkligen försöka lägga fokus på rätt saker.

    Men en sak kommer jag inte kunna gå med på och det är vassa spetsar som sticker ut under läppen.


    Ja, se dagens ungdomar... Usch! Det var bättre förr Glad
    Förstår att tjejer vill experimentera med håret och kläder, men kan också tycka att det gått för långt med piercings t ex.
    Enda piercing man såg när jag var ung var örhängen.
    Madonna och Cyndi Lauper var coola i mitten på 80-talet, och borde vara en förebild för unga tjejer.
  • EnAnonumius
    TessMess skrev 2023-01-14 12:20:24 följande:

    Men en sak kommer jag inte kunna gå med på och det är vassa spetsar som sticker ut under läppen.


    Hur hade du tänkt att gå tillväga på detta?
    Du skrev ju att tjejen var ditt bonusbarn.
    Du kan inte neka henne att ha det.

    Om bonusdottern biologiska föräldrar säger okey till hon får använda kon på sin läppiercing så får du acceptera detta.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD
    Fliselisan skrev 2023-01-14 11:19:22 följande:

    Jag tycker att en femtonåring får se ut hur som helst, så länge det inte anspelar på sex.


    Just det. Tillräckligt påklädda måste de också vara - inga hotpants där man ser halva rumpan och inga spetslinnen som ser ut som underkläder. 
  • Fliselisan
    AndreaBD skrev 2023-01-14 12:34:52 följande:
    Just det. Tillräckligt påklädda måste de också vara - inga hotpants där man ser halva rumpan och inga spetslinnen som ser ut som underkläder. 
    Ja men precis! Tänker man så handlar det ju om att skydda sina barn, inte att man ifrågasätter deras klädstil. 
  • Loet
    pump skrev 2023-01-14 12:32:43 följande:
    Ja, se dagens ungdomar... Usch! Det var bättre förr Glad
    Förstår att tjejer vill experimentera med håret och kläder, men kan också tycka att det gått för långt med piercings t ex.
    Enda piercing man såg när jag var ung var örhängen.
    Madonna och Cyndi Lauper var coola i mitten på 80-talet, och borde vara en förebild för unga tjejer.
    Madonna och Cyndi Lauper är ju gamla tanter klart att ungdomarna inte tycker de är coola. Min bonus i tonåren säger ofta till mig när han tycker jag är gammalmodig "det är inte 90-talet nu". Madonna känner nog en hel del ungdomar till vem det är men inte alla, Cyndi Lauper vet nog nästan ingen av de unga vem det är ens.
  • pump
    Loet skrev 2023-01-14 13:30:42 följande:
    Madonna och Cyndi Lauper är ju gamla tanter klart att ungdomarna inte tycker de är coola. Min bonus i tonåren säger ofta till mig när han tycker jag är gammalmodig "det är inte 90-talet nu". Madonna känner nog en hel del ungdomar till vem det är men inte alla, Cyndi Lauper vet nog nästan ingen av de unga vem det är ens.
    Deras stil känns tidlös och kommer tillbaka med jämna mellanrum. Kolla Madonna i Susan var är du? och Live Aid 1985.
  • Fröken Allvar

    Om hon inte riktigt mår bra kan hon ju fatta beslut om piercings och tatueringar som hon ångrar senare. Samtidigt ligger inte måendet i utseendet. Säg att hon skulle se ut som en perfekt vanlig tjej som det kommer gå jättebra för, som någon uttryckte det, och så missar man hennes mående för att hon inte uttrycker det?

    Som någon skrev är det viktigaste att hon känner att du som bonusförälder är där för henne och bryr dig om henne. Det verkar du göra. 

  • Cusoon

    Löjligt att du inte kan acceptera att hon har en kon på labretten, en kula hade du alltså inte stört dig på, eller låt mig gissa, du hade hellre sett en söt liten blomma eller en fjäril under läppen? Nä, det är småaktigt att mikrostyra vilket smycke hon ska få ha i piercingen, det är ju inget hakkors, det hade vart något att bli upprörd över om något. 

  • Soryu

    När jag läser det du skriver så tycker jag inte att jag uppfattar någon omsorg om bonusbarnet utan du skriver fler än en gång att du skäms och att du "tycker inte man ser ut så här". Du verkar överlag inte så sympatisk i förhållande till ditt bonusbarn. Det framstår för mig som att detta handlar om att du och er familj inte ska framstå på något negativt sätt, som att det betyder väldigt mycket för dig att passa in, att inte bryta de sociala koder som gäller i din samhällsgrupp och familje- och vänskapskultur. Gissningsvis är detta en del av dina värderingar i stort och om du och ungdomens man levt tillsammans under längre tid så skulle jag tro att dina värderingar har präglat er familj i ganska hög grad.

    Den typ av stilar du beskriver hos ungdomen är ju typiska för motkultur, dvs. ungdomskultur som i hög grad syftar till att visa att man inte accepterar de spelregler som majoritetssamhället ställt upp. Det kan alltså möjligen vara så dina mer konservativa värderingar och ditt som det verkar ganska dominanta förhållningssätt faktiskt är en del av orsaken till att ungdomen experimenterar med stilar på det här sättet. Ja, trauman hos mamman i all ära, men inget blir bättre av en bonusmamma som är mer bekymrad av hur familjen framstår i andras ögon av av ungdomens mående.

  • Earlgrey

    Stackars flicka hon mår ju inte bra. Utsidan speglar nog insidan som du också tagit upp. Tycker inte att du behöver skämmas. Det är inte du som hjälper henne med kläderna. Hon är 15 år och då vill man välja själv o testa gränser. Kan väl ta med henne på fika, och shopping, kanske ni kan titta på lite mildare smink, kan väl säga att mjukare färger framöver dina vackra ögon, svart ser så tråkigt ut.  Kanske kan hitta lite hårinpackning sånt skyddar håret som slits när färgar mycket. Bjud med henne på lite saker bara hon o du, kanske kan ha lite kvalitetstid, fråga om det är ngt hon skulle uppskatta. Säg att hon är älskad o värdefull oavsett hur hon ser, även om du föredrar att hon inte har dödskallar o liknande på sig..... 
    Försök fråga hur hon mår.... Om hon har ngn kreativ talang uppmuntra den för det är ju läkande. Bakning kan också vara läkande.... Kom ut i solen o naturen också...... 

  • Earlgrey

    Kanske ska tillägga när hon börjar må bättre och växer upp kommer hon att klä sig bättre.....helt övertygad om det. 

Svar på tråden Får en 15-åring se ut hur som helst ?