• Anonym (Cilla8)

    39 år och barnlös

    Hej! Jag är 39 år och känner en hel del fysiska besvär som svettningar vid fysisk aktivitet, värmekänslor och denna vecka har hela kroppen kliat och jag har fått kraftiga gråtattacker, får panik för att jag är livrädd att jag ej kan få barn. För två år sedan sa läkaren att jag inte var i klimakteriet då de kollade prover plus att de gjorde undersökningen av äggstockar och äggblåsor. "Nej du är inte i klimakteriet". 

    Jag är 162 cm och väger snart 70 kilo. Har gåtr upp ca 10 kg på ett år.
    Så enligt BMI är jag överviktig. 

    Menscykeln varierar mellan 25-29 dagar. 
    Oftast kommer den dag 25-27. Men blöder bara 3 dagar, ibland 4.

    Vill så gärna kunna få barn. Men är det helt kört nu?

  • Svar på tråden 39 år och barnlös
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Kiv (kille 48)) skrev 2023-01-15 00:28:00 följande:

    När kvinnan är 35 och äldre så är risken mycket större att det blir något fel på barnet.  Du är väldigt sent ute. Kanske dags att börja tänka om istället.


    Lista gärna siffror här, för även en fördubblad risk kan vara ?mycket låg? om ursprungsrisken är det.
  • Anonym (Omtagning)
    Anonym (Suck) skrev 2023-01-16 10:53:55 följande:
    Lista gärna siffror här, för även en fördubblad risk kan vara mycket låg om ursprungsrisken är det.
    Precis. den där kommentaren låter som det är typ 90% av alla som får sjuka barn efter 35, men så är det ju absolut inte.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Omtagning) skrev 2023-01-16 13:18:52 följande:
    Precis. den där kommentaren låter som det är typ 90% av alla som får sjuka barn efter 35, men så är det ju absolut inte.
    Exakt. Om risken är 1% och den dubblas till 2%, så är det ju ändå en rätt låg risk sett som helhet.
  • Anonym (Sluta med egna råd)
    Anonym (Kiv (kille 48)) skrev 2023-01-15 00:28:00 följande:

    När kvinnan är 35 och äldre så är risken mycket större att det blir något fel på barnet.  Du är väldigt sent ute. Kanske dags att börja tänka om istället.


    Det finns ingen forskning som avråder kvinnor över 35 att inte försöka bli gravida eller skaffa barn. Det enda råd som finns är att göra fler kontroller om man är 35+.

    Det du beskriver gäller på gruppnivå ej på individnivå det finns ingenting i den information som ts gett som säger att ts barn inte skulle bli helt frisk.

    På gruppnivå gäller också att barn som föds av äldre mammor är friskare under sin uppväxt och skaffar en högre utbildning. Ska man avråda unga från att bli gravida också då eftersom deras barn löper en större risk att bli sjuka under uppväxten?

    Nej, sluta ge egna hitte på råd utifrån forskningsresultat som du läst. Även om ett barn föds med ett problem som kan vara relaterat till mammans ålder kan det lika gärna bero på något annat så det går inte att dra de slutsatser du gör på individnivå.
  • Anonym (Sluta med egna råd)

    Ts det låter inte som klimakteriet. Klimakteriet brukar framförallt ge nattliga värmesvallningar. De är inte som vanliga svettningar utan det droppar ur varenda por och ofta vaknar man av dem. Att det kliar i huden kanske beror på att du är torr? Huden blir ju torrare med åldern och nu är det dessutom vinter. Har du testat att smörja in dig? Jag fick detta problem när jag var i din ålder jag har aldrig behövt smörja in mig innan.

    Men är du orolig är det så klart bra att kolla upp. Annars är det väl bara att köra på och fungerar det inte sök hjälp ganska omgående. Jag har många väninnor och släkt som fått barn i din ålder så att det skulle vara kört automatiskt p g a din ålder stämmer inte. Själv fick jag barn vid 37.

  • Anonym (Godiva)
    Anonym (Cilla8) skrev 2023-01-14 21:23:23 följande:
    39 år och barnlös

    Hej! Jag är 39 år och känner en hel del fysiska besvär som svettningar vid fysisk aktivitet, värmekänslor och denna vecka har hela kroppen kliat och jag har fått kraftiga gråtattacker, får panik för att jag är livrädd att jag ej kan få barn. För två år sedan sa läkaren att jag inte var i klimakteriet då de kollade prover plus att de gjorde undersökningen av äggstockar och äggblåsor. "Nej du är inte i klimakteriet". 

    Jag är 162 cm och väger snart 70 kilo. Har gåtr upp ca 10 kg på ett år.
    Så enligt BMI är jag överviktig. 

    Menscykeln varierar mellan 25-29 dagar. 
    Oftast kommer den dag 25-27. Men blöder bara 3 dagar, ibland 4.

    Vill så gärna kunna få barn. Men är det helt kört nu?


    Du borde tänka lite på VARFÖR du absolut skall skaffa barn. För din egen skull - eller för barnet? För min egen del skulle jag bli heligt f....d om min mor hade allvarliga hälsoproblem och VISSTE att dessa var ärftliga och trots det bestämde sig för att skaffa mig. 


    Sen är det ett aspekt till - dagens sjukvård verkar backa in i medeltiden och förlossningsvården är rena skräckscenario. Friska, unga mödrar för skador för livet - hur tror du det går i ditt tillfälle när du har allvarliga hälsoproblem?


    Klistrar här in ett inlägg från SVT text-TV.

  • Anonym (Suck)
    Anonym (Godiva) skrev 2023-01-16 15:28:28 följande:

    Du borde tänka lite på VARFÖR du absolut skall skaffa barn. För din egen skull - eller för barnet? För min egen del skulle jag bli heligt f....d om min mor hade allvarliga hälsoproblem och VISSTE att dessa var ärftliga och trots det bestämde sig för att skaffa mig. 


    Sen är det ett aspekt till - dagens sjukvård verkar backa in i medeltiden och förlossningsvården är rena skräckscenario. Friska, unga mödrar för skador för livet - hur tror du det går i ditt tillfälle när du har allvarliga hälsoproblem?


    Klistrar här in ett inlägg från SVT text-TV.


    Vad i trådstarten ser du som att TS har genetiska sjukdomar med nedsättande livskvalitet och hög ärftlighet, eller någon kroppslig åkomma som skulle öka risken för förlossningsskada?
  • Anonym (IVF:are)
    Anonym (Cilla8) skrev 2023-01-14 21:46:28 följande:

    Om jag inte lyckas bli gravid naturligt, är det väl kanske dags för ivf. Kan man då försöka med egna ägg? Någon som lyckats med ivf och egna ägg i förklimakteriet?


    Tycker du borde kolla upp med IVF också, vill inte skrämma dig men det kan ta långt tid innan ni får hjälp. 
    Dessutom är det 40 årsgräns för kvinnor, hoppas du slipper IVF.
  • Anonym (Sluta med egna råd)
    Anonym (Godiva) skrev 2023-01-16 15:28:28 följande:

    Du borde tänka lite på VARFÖR du absolut skall skaffa barn. För din egen skull - eller för barnet? För min egen del skulle jag bli heligt f....d om min mor hade allvarliga hälsoproblem och VISSTE att dessa var ärftliga och trots det bestämde sig för att skaffa mig. 


    Sen är det ett aspekt till - dagens sjukvård verkar backa in i medeltiden och förlossningsvården är rena skräckscenario. Friska, unga mödrar för skador för livet - hur tror du det går i ditt tillfälle när du har allvarliga hälsoproblem?


    Klistrar här in ett inlägg från SVT text-TV.


    Du skriver att förlossningsvården backar in i medeltiden men det står det inte inlägget från SVT text-TV det står bara hur många det är. Du har dragit en slutsats som inte går att dra från texten du läst. Om du läser hela artikeln och lyssnar på inslaget på deras hemsida istället står det bland annat:

    "Karin Källén, professor vid institutionen för obstetrik och gynekologi i Lund och utredare på Socialstyrelsen, har följt utvecklingen kring förlossningsskador under lång tid och har tidigare påpekat att skillnaderna mellan regionerna är avsevärda.  


    Men flera år senare är det fortfarande stora skillnader, även om de ligger på en lägre nivå. "

    och

    "Även i Region Stockholm har andelen allvarliga bristningar sjunkit. Men under den senast uppmätta femårsperioden, 2016-2020, var Stockholm sämst tillsammans med Region Sörmland. De här åren drabbades 3,3 procent av kvinnorna där av en allvarlig bristning, jämfört med 1,6 procent i Region Gävleborg." 

    Stora regionala skillnader i risken för allvarlig bristning vid förlossning | SVT Nyheter

    Så antalet allvarliga bristningar sjunker de blir inte högre samt att mycket arbete görs för att det ska minska. 

    Ingenstans står det heller i tråden att Ts har allvarliga och genetiskt ärftliga sjukdomar. Ts skriver att hon har ångest, kraftiga gråtattacker och misstänker att hennes svettningar beror på klimakteriet. Många får ångest och kraftiga gråtattacker när de blir väldigt upprörda, ledsna och oroliga över något. Det är en helt normal kroppslig reaktion.
  • Anonym (Cilla8)
    Anonym (Godiva) skrev 2023-01-16 15:28:28 följande:

    Du borde tänka lite på VARFÖR du absolut skall skaffa barn. För din egen skull - eller för barnet? För min egen del skulle jag bli heligt f....d om min mor hade allvarliga hälsoproblem och VISSTE att dessa var ärftliga och trots det bestämde sig för att skaffa mig. 


    Sen är det ett aspekt till - dagens sjukvård verkar backa in i medeltiden och förlossningsvården är rena skräckscenario. Friska, unga mödrar för skador för livet - hur tror du det går i ditt tillfälle när du har allvarliga hälsoproblem?


    Klistrar här in ett inlägg från SVT text-TV.


    Allvarliga hälsoproblem? 

    Vilka påhopp. Jag varken dricker eller röker. Jag har varit stressad ja, men arbetar och har det bra ekonomiskt. Stress pga arbete och andra faktorer, räknas det som allvarliga hälsoproblem för att avstå från att försöka få barn?

    Mina hälsoproblem som du anser är allvarliga, att jag svettas och har torr hud? 

    Jag har varken högt blodtryck, diabetes eller hjärtproblem. 

    Är du emot handikappade barn och deras föräldrar för att deras föräldrar valde att behålla sitt barn? 

    Hur gammal är du? Man eller kvinna. Och varför är du här? 
  • Anonym (Cilla8)
    Anonym (IVF:are) skrev 2023-01-16 15:48:59 följande:
    Tycker du borde kolla upp med IVF också, vill inte skrämma dig men det kan ta långt tid innan ni får hjälp. 
    Dessutom är det 40 årsgräns för kvinnor, hoppas du slipper IVF.
    Är det endast fram tills man fyller 40. Det är om några månader och de vill väl att man ska ha försökt ett halvår innan man får den hjälpen? Så är det privat som gäller från det att man fyllt 40?
  • Anonym (faktor)
    Anonym (IVF:are) skrev 2023-01-16 15:48:59 följande:
    Tycker du borde kolla upp med IVF också, vill inte skrämma dig men det kan ta långt tid innan ni får hjälp. 
    Dessutom är det 40 årsgräns för kvinnor, hoppas du slipper IVF.
    Offentligvården har den gränsen, men inte de privata. Och åker man till bl.a. Grekland så funkar det fram till 54 år.

    Men chansen att lyckas minskar rätt rejält efter 40 och därför bekostar man inte IVF med svenska skattemedel efter den gränsen.

    Kvinnans ålder


    Beroende på vilken klinik som är aktuell, råder olika åldersgränser. Inom regionerna finns ofta en åldersgräns där kvinnan ska vara under 40 år för att få genomgå behandling. Hos vissa regioner finns också en nedre åldersgräns på 25 år.


    Inom den privata vården där patienten bekostar behandlingen själv brukar det finnas en övre gräns på omkring 43 år för kvinnan.

    nordicivf.se/fakta-rad/ivf-aldersgrans/

  • Anonym (faktor)
    Anonym (Cilla8) skrev 2023-01-16 20:27:48 följande:
    Är det endast fram tills man fyller 40. Det är om några månader och de vill väl att man ska ha försökt ett halvår innan man får den hjälpen? Så är det privat som gäller från det att man fyllt 40?
    Svar ja.

    Man måste söka hjälp tidigare.
  • Anonym (Cleo)
    Anonym skrev 2023-01-14 22:44:06 följande:
    Varför började ni inte försöka tidigare om ni väldigt gärna vill ha barn?
    Den här typen av frågor är bara så dumma
  • Friger

    Skit i va de säger. Jag är 42, ensamstående med flera ungar, yngsta är 3. Jobbar heltid, fungerar bra. Då ska du nog klara av en unge.

    Vad du än gör, bara kör så det ryker! Plattan i mattan! Alla alternativ på en gång! Blunda och gå framåt!

    Tror att privat ivf går att göra efter 40 om du pyntar själv. Prata med det offentliga, du kan bara få nej, de skjuter dig inte! Undersök mediciner och behandlingar som är seriösa! Leta reda på någon privat som vill hjälpa dig!

    Hoppas att du förstår vad jag menar! Om du vill ha barn! Bara gör något! Jag hoppas att det går bra för dig! :D

  • Anonym (Cleo)
    Anonym (Cilla8) skrev 2023-01-16 20:27:48 följande:
    Är det endast fram tills man fyller 40. Det är om några månader och de vill väl att man ska ha försökt ett halvår innan man får den hjälpen? Så är det privat som gäller från det att man fyllt 40?
    Säg att ni har försökt ett halvår.

    Men som flera redan skrivit, gör en privat fertilitetsutredning och se till att killen gör spermaprov. Jag har flera vänner som fått barn på naturlig väg vid 39 och 40. Det tog lite längre tid att bli gravid bara för en del av dem medan någon blev gravid snabbt. Fertilitet är så individuellt. Dina problem du beskriver kan bero på hög inre stress. 
Svar på tråden 39 år och barnlös