• Olas35

    Hur bemöta sambons utseendeoro?

    Jag och min sambo har nyligen fått barn, och nu är hon mycket orolig (och missnöjd) med sitt utseende. Jag försöker förklara för henne att jag tycker hon är attraktiv och sexig, och att de förändringar som hennes kropp gått igenom inte spelar någon roll. Men jag når inte fram till henne.

    Hon ställer mycket ofta detaljerade frågor om sin kropp och hur jag uppfattar den. Till exempel kan hon fråga: "Tycker du att mina bröst är hängiga." Jag svarade då att jag hade noterat en liten förändring, men att detta inte spelade någon roll för min attraktion för henne. Tyvärr nöjde hon sig inte där utan pressade mig vidare och tvingade mig till sist att välja om jag tyckte bäst om hennes nuvarande bröst, eller så som de var förut. Jag medgav då att om jag tvingades välja föredrog dem som de var innan graviditeten, men att det inte spelar någon roll. Då var jag plötsligt elak, "som hade en nedvärderande syn på henne och inte tyckte hon var perfekt." Jag förklarade återigen att jag är attraherad av och tycker hon är sexig, och att den lilla förändringen av brösten inte spelar någon roll. Det kunde hon dock inte köpa, utan hävdade bestämt att man skall tycka att ens partner är utseendemässigt perfekt i alla lägen (iaf. om det är något som man inte själv kan förändra).

    Vid ett annat tillfälle då hon ställde liknande frågor om sin mage, ville jag inte säga att jag tyckte magen innan graviditeten var snyggare. Då blev hon istället förbannad och anklade mig för att ljuga (vilket iofs. var sant).

    Jag känner att jag hamnat i en omöjlig situation och får skulden hur jag än agerar. Tycker jag inte min sambo är 100% perfekt utseendemässigt är jag elak, och tycker jag det då ljuger jag. 

    Jag hävdar dessutom att självbilden inte bör sitta i utseendet, och att det inte ens är hälsosamt att sträva mot att vara perfekt. Jag själv är långt ifrån perfekt, har accepterat det, strävar inte mot att bli perfekt, och känner mig trygg med att jag är attraktiv och åtrådd av min sambo än då. Jag vill hjälpa min sambo att känna samma känsla!

    Finns någon här (gärna både män och kvinnor) som varit i en liknande situation, och som förstår hur min sambo tänker och vad jag kan göra för att få henne förstå att jag åtrår henne - samt hjälpa henne med hennes sargade självkänsla?

  • Svar på tråden Hur bemöta sambons utseendeoro?
  • brb92

    Fjärilkär säger många kloka saker i inlägg #5.

    Ju mer du "är snäll" och försöker svara på hennes frågor kommer du aldrig kunna svara rätt. Hon mår inte bra just nu så svaren hon får vinklas i hennes huvud.

    Tänker om hon eventuellt fått en förlossningsdepression, ta kontakt med bvc och hör med en sköterska där om hur ni ska kunna komma vidare.

  • Anonym (L)
    Olas35 skrev 2023-01-16 21:57:12 följande:

    Sen undrar jag också hur du menar med "...att hon inte duger eftersom du säger precis det." Menar du att det låter så i hennes öron, eller att jag faktiskt säger så? I så fall, hur skulle jag kunna uttrycka mig annorlunda på ett sätt som stärker henne istället?


    Om hon frågar "tycker du mina bröst är hängiga - var de snyggare innan?" och du svarar "Ja, jag föredrog dem som de var innan" så talar ju du om precis  det hon tror - att hon inte duger. STORT misstag att svara så. Man svarar "Det har jag inte tänkt på, jag tycker att du är finast i hela världen, älskling". Man bekräftar ALDRIG något negativt som någon säger om sin kropp. Aldrig.
  • Anonym (Plask)
    Anonym (L) skrev 2023-01-17 09:06:13 följande:
    Om hon frågar "tycker du mina bröst är hängiga - var de snyggare innan?" och du svarar "Ja, jag föredrog dem som de var innan" så talar ju du om precis  det hon tror - att hon inte duger. STORT misstag att svara så. Man svarar "Det har jag inte tänkt på, jag tycker att du är finast i hela världen, älskling". Man bekräftar ALDRIG något negativt som någon säger om sin kropp. Aldrig.
    Vad tycker du om de som oombett kommenterar andras kroppar negativt och anmärker på detaljer?
  • Anonym (Plask)
    Anonym (Plask) skrev 2023-01-17 09:21:55 följande:
    Vad tycker du om de som oombett kommenterar andras kroppar negativt och anmärker på detaljer?
    Jag frågar för jag har erfarenhet av kvinnor som kommenterade min kropp och anmärkte. Då var jag ändå yngre och vältränad.
    Det här var kvinnor som själva inte tränade, hade extrakilon och komplex för sina kroppar.

    "Man bekräftar ALDRIG något negativt som någon säger om sin kropp. Aldrig."
    Så skriver du. Vad du menar är nog att man aldrig bekräftar något negativt som en kvinna säger om sin kropp.
    Att klanka ner på mäns kroppar verkar vara helt ok.
  • Fjäril kär
    Olas35 skrev 2023-01-16 21:57:12 följande:

    Tack "Fjäril kär" för många kloka ord. Detta var helt klart det bästa rådet hittills. Inser att det nog är så jag måste göra...

    Så svårt bara att acceptera att hon nu har fastnat i den felaktiga bilden att "jag inte attraheras av henne". Detta innebär ju att min sambo mår dåligt, och att relationen blir lidande, tills dess att hon nått en bättre självbild. Svårt också att förstå hur hon skall nå en bättre självbild om ämnet inte får beröras och jag inte får förklara att "hon är fantastisk som hon är och att jag attraheras av henne". Antar att hon måste nå dit själv, men hur?

    Sen undrar jag också hur du menar med "...att hon inte duger eftersom du säger precis det." Menar du att det låter så i hennes öron, eller att jag faktiskt säger så? I så fall, hur skulle jag kunna uttrycka mig annorlunda på ett sätt som stärker henne istället?


    Jag menar att du triggas att vara över-ärlig med dina svar med tex att säga att du föredrar brösten hon hade tidigare om du var tvungen att välja. Du säger ju de facto att hon inte duger. Det spelar ingen roll om hon fött 7 barn och gått upp 30 kg alternativt rasat i vikt och fått taxöron till bröst, hon är den du älskar och tänder på - punkt.

    Vill du boosta hennes självförtroende och självkänsla så måste du byta fokus. Beröm hennes matlagning, uppskatta hur hon är som mamma, berätta hur det känns inom dig när du ser henne trött vagga er bebis när den inte sover, tala om att du vill älska med henne för att hon är helt fantastisk osv.. Se henne för den hon är och sluta med att fixera på utseendet. 

    Men framför allt sluta svara på hennes frågor och be henne söka hjälp. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Plask) skrev 2023-01-17 09:21:55 följande:
    Vad tycker du om de som oombett kommenterar andras kroppar negativt och anmärker på detaljer?
    Absolut inte okej att någonsin kommentera någon annans kropp.
  • Core

    Hon är omogen och du osmidig. 


    Jobba på din brist och lämna resten till henne. De gånger frun frågar om jag tycker hon gått ned sig säger jag bara att jag tänder på henne mer för varje år som går, och att jag älskar hennes kvinnlighet.

    Utan att ljuga så klart. Men jag hade väl också kunnat göra en objektiv analys och säga att viss form har tappats, men det hör väl för fan till så varför skulle jag förstärka den tanken hos henne om jag visste att hon mådde dåligt över det?

    Så för att förtydliga. Lyft de sidor du verkligen uppskattar, sluta förstärka hennes ältbeteende med dina nedlåtande medhåll

  • Kockobello

    Ställ ultimatum, endera slutar hon eller du lämnar.

  • Anonym (S)
    Core skrev 2023-01-17 21:43:05 följande:

    Hon är omogen och du osmidig. 


    Jobba på din brist och lämna resten till henne. De gånger frun frågar om jag tycker hon gått ned sig säger jag bara att jag tänder på henne mer för varje år som går, och att jag älskar hennes kvinnlighet.

    Utan att ljuga så klart. Men jag hade väl också kunnat göra en objektiv analys och säga att viss form har tappats, men det hör väl för fan till så varför skulle jag förstärka den tanken hos henne om jag visste att hon mådde dåligt över det?

    Så för att förtydliga. Lyft de sidor du verkligen uppskattar, sluta förstärka hennes ältbeteende med dina nedlåtande medhåll


    Bra skrivet och håller med 100%

    Precis så här är det i vårt förhållande med...åt bägge håll...

    Jag kan ärligt säga att vi har aldrig varit så här fula och ur form som vi är nu (ur en skönhetsnorm alltså), samtidigt som vi aldrig har haft bättre sexliv än nu...
    Vi har som accepterat att livet och åldern förändrar kroppen och lägger inte så mycket kraft/ångest på att fokusera på det vi inte kan förändra...
  • Anonym (Själv gravid)

    Jag får intrycket att du verkligen tycker att din flickvän är vacker och att du har goda avsikter, men jag måste erkänna att jag också skulle bli ledsen att höra att man var bättre förr.. särskilt när man själv tycker det efter att ens kropp har förändrats och man kanske inte känner sig hemma i den nya versionenav sig själv, och när ens största rädsla är att ens partner också tycker det. Ditt svar till henne, hur välmenande det än må vara, bekräftar tyvärr den rädslan hos henne istället för att stilla den. Om jag ska ge råd så skulle jag själv bli trygg av att få höra min pojkvän säga att han älskar vad min kropp kan göra, att den har burit på och gett er ett barn! Att den är vacker och att han inte skulle vilja ha det på nåt annat sätt<3 bekräfta orden med handling som kramar och pussar. Då kan du vara ärlig utan att antyda att det var bättre förr. 

    Alltså: Få din flickvän att med spontana ord känna sig bekräftad och vacker och matcha upp det med kärleksfulla handlingar! Kom även ihåg att när man tvivlar på nåt kan det behöva upprepas flera gånger innan man börjar våga tro på det. 

    Självtvivel är svårt och jag tror inte att det hjälper att säga att problemet är hennes och att hon själv ska jobba på det bara. Att varje dag få höra att man är vacker och att nån älskar ens kropp och man märker det kan göra magi med en:) Tro på det! Lycka till!

  • Deeru

    Säg att hon är vackrare nu än innan eftersom hon har fött fram ditt barn. Men att det är väldigt osexigt med dålig självkänsla och att hon måste sluta fråga sånna dumma frågor. Hon blir sexigare om hon tror på sig själv.

  • Dekadensen

    Fjäril kär har redan skrivit väldigt bra. Jag har inget övrigt att tillägga. Men lycka till och hoppas att det löser sig.

Svar på tråden Hur bemöta sambons utseendeoro?