• fghtffyrdmns

    Att tala från scenen

    Hej

    Precis innan jul fick jag nya uppdrag på jobbet, bra mer avancerat än tidigare och kanske också egentligen mer än vad jag känner att jag kan/har kunskap för.
    I fredags fick jag reda på att jag ska hålla en presentation kring mitt nya uppdrag och presentera vad det innebär för företaget och andra berörda parter, och jag har panik.

    Jag ska - för första gången i mitt liv - stå på scen och prata i mikrofon inför 60 pers, med en ihopknåpad PowerPoint om något jag känner att jag inte kan eller har hunnit sätta mig in i då det fortfarande är ganska oklart vad jag faktiskt ska göra i den nya rollen.

    Att rabbla hjälp av stödord och bilder tänker jag att det kan gå an, men att sedan få svara på följdfrågor och ?mingla?? Får panik av bara tanken.
    Det rör sig om kanske 15-20 minuter men ändå.. Känner mig väldigt liten just nu. 


    Någon som har några tips? Hur kan jag snabbt bygga lite självförtoende?

  • Svar på tråden Att tala från scenen
  • Anonym (A)
    fghtffyrdmns skrev 2023-01-17 13:19:32 följande:
    Att tala från scenen

    Hej

    Precis innan jul fick jag nya uppdrag på jobbet, bra mer avancerat än tidigare och kanske också egentligen mer än vad jag känner att jag kan/har kunskap för.
    I fredags fick jag reda på att jag ska hålla en presentation kring mitt nya uppdrag och presentera vad det innebär för företaget och andra berörda parter, och jag har panik.

    Jag ska - för första gången i mitt liv - stå på scen och prata i mikrofon inför 60 pers, med en ihopknåpad PowerPoint om något jag känner att jag inte kan eller har hunnit sätta mig in i då det fortfarande är ganska oklart vad jag faktiskt ska göra i den nya rollen.

    Att rabbla hjälp av stödord och bilder tänker jag att det kan gå an, men att sedan få svara på följdfrågor och ?mingla?? Får panik av bara tanken.
    Det rör sig om kanske 15-20 minuter men ändå.. Känner mig väldigt liten just nu. 


    Någon som har några tips? Hur kan jag snabbt bygga lite självförtoende?


    Förstår du inte vad jobbet innebär och hur din nya roll ska se ut? Framkom inte det under processen? Känns konstigt att du tackat ja till en roll som du vet så lite om. 
  • fghtffyrdmns

    Jo jag vet vad det innebär på sikt. Rollen har aldrig funnits innan och mitt företag fick nya direktiv ifrån annat håll, varpå detta medförde att vi snabbt och lätt var tvungna att skapa en roll för att kunna hantera detta. Min chef frågade om jag kunde ta mig an det och sa att processen till att det ska starta på riktigt är lång och att jag ska ha tid att lära mig från grunden.

    Nu, som från nästan ingenstans, ska jag hålla en presentation kring det och jag har som sagt fakta att presentera.

    Min rädsla är snarare hur jag för första gången i mitt liv ska lyckas ta mig upp på scenen och prata om det inför så många personer och inte göra bort mig totalt.
    Hade det var min hund som jag kan som ett rinnande vatten hade det säkert varit mindre läskigt, men man vill ju framstå som trovärdig.

  • Anonym (Lina)

    Heja, det går säkert bra! Förbered dig noga, öva - gärna inför någon vän, ha en snygg och genomtänkt powerpoint. Försök att snegla på datorn och inte storbildsskärmen när du pratar utifrån bilder. Se ut över publiken men du kan ha blicken lite ovanför, sen gärna rikta slutdelen av en mening åt ett olika håll i publikhavet. Sträck på dig utan att spänna dig, dra tillbaks axlarna och le mycket. Att le gör också att du själv slappnar av. Försök stå lugnt, inte gunga på fötterna eller fippla med händerna, och stressa inte, pauser är okej. Jag tror inte att du kommer få en massa jättesvåra frågor, svara bara lugnt utan att överdriva eller gissa. 

    Det är okej att vara nervös, de allra flesta är jättenervösa över att prata inför många i början, men det brukar gå bra!

  • Lönnsirap
    fghtffyrdmns skrev 2023-01-17 13:19:32 följande:
    Att tala från scenen

    Hej

    Precis innan jul fick jag nya uppdrag på jobbet, bra mer avancerat än tidigare och kanske också egentligen mer än vad jag känner att jag kan/har kunskap för.
    I fredags fick jag reda på att jag ska hålla en presentation kring mitt nya uppdrag och presentera vad det innebär för företaget och andra berörda parter, och jag har panik.

    Jag ska - för första gången i mitt liv - stå på scen och prata i mikrofon inför 60 pers, med en ihopknåpad PowerPoint om något jag känner att jag inte kan eller har hunnit sätta mig in i då det fortfarande är ganska oklart vad jag faktiskt ska göra i den nya rollen.

    Att rabbla hjälp av stödord och bilder tänker jag att det kan gå an, men att sedan få svara på följdfrågor och ?mingla?? Får panik av bara tanken.
    Det rör sig om kanske 15-20 minuter men ändå.. Känner mig väldigt liten just nu. 


    Någon som har några tips? Hur kan jag snabbt bygga lite självförtoende?


    japp! Boka upp ett par sånglektioner och jobba med rösten, samt hur man gör en god presentation.
    Och så kommer du ju utanför din konfortzon... vilket kommer hjälpa dig att märka vad som händer med dig vid nervositet.

    En av hemligheterna med att tala inför många, är att andas. Att låta det ta lite tid och att veta vad man ska säga... och vara beredd på att det kommer sitta 60 pers framför.

    Att vara mentalt förberedd är att inse att detta inte är någon stor grej för de som tittar, och att fokusera på ditt budskap och syftet med varför du står där!
  • Madsen

    Det kommer säkert gå bra. Jag har stått inför publik i många olika sammanhang, större och mindre och fastän jag är hyfsat rutinerad på det så finns det en viss pulshöjning. Min strategi som fungerar bra för mig är att jag försöker avdramatisera det hela genom att tala med vissa i publiken innan, kanske när personerna fyller lokalen. Likaså försöka tänka ut något lite roligt personligt som man kort kan öppna med. Sen repeterar jag alltid mina presentationer högt framför spegeln. Här tycker jag det är viktigt att man gör det högt och inte tyst för sig själv. Det blir som ett muskelminne om man repeterar det högt. Jag tycker också det är skönare att röra mig under presentationen, gestikulera, peka på presentationen. Det gör det lite mer levande. När du gjort en bra presentation, fått gehör så kommer du tycka det är roligt. Det kommer säkert gå bra och lycka till.

  • fghtffyrdmns

    Hej!

    Tack för all pepp! Ja, ganska rolig kan jag ju vara ibland (om jag får säga det själv då Glad) så att du fundera ut en bra inledning och få några vänliga leenden tillbaka kanske höjer självförtroendet lite! Ska försöka testa det 👍

  • Anonym (Lärare)

    Kör din PP, du måste inte ha frågestund efteråt utan kan be folk maila dig om de har vidare frågor. Mingel är ju vanligt snack bara, då kan du flika in att du inte är så insatt i alla aspekter än och byta ämne.

    Träna flera gånger inför presentationen, som om den vore på riktigt. Låt någon annan kolla igenom din PP, helst någon på jobbet. Och kom ihåg: ingen i publiken vet om du gör några misstag! De har ju ingen aning om din planering :)

  • Anonym (USA)

    Komihåg att du har 60 personer framför dig som är glada att de inte behöver stå på scenen och tala så de kommer att acceptera att allt inte är perfekt. 
    Eftersom det är en ny roll så skadar det inte att nämna det och att allt inte ännu är klart när det gäller funktion och ansvar.
    Om du får frågor som du inte kan svara på så säg det men att du ska ta reda på svaret och återkomma efter presentationen. 


     

  • Mrs Moneybags

    Det kommer gå bra! När du får frågor efteråt ge dig själv tid att svara, det går bra att vara tyst ett par sekunder medan man tänker. Om du inte kan svara säger du bara - jättebra fråga! Jag har inget svar just nu, men jag ska ta reda på det och återkomma till dig. 

  • Anonym (Cde)

    Det här är lite fusk men vill du slippa fysiska symtom av din rädsla så kan jag rekommendera betablockerare (Blodtrycksmedicin). Tala med din läkare och hänvisa till att du ska hålla föredrag så skriver de säkert ut en ask eller 2. 

    Många skådespelare använder detta faktiskt.

  • Anonym (stresslindring)
    Anonym (Cde) skrev 2023-01-17 22:23:07 följande:

    Det här är lite fusk men vill du slippa fysiska symtom av din rädsla så kan jag rekommendera betablockerare (Blodtrycksmedicin). Tala med din läkare och hänvisa till att du ska hålla föredrag så skriver de säkert ut en ask eller 2. 

    Många skådespelare använder detta faktiskt.


    L-Theanin funkar också bra och används ofta för scenskräck. Lite nyttigare än betablockerare då det är en aminosyra som finns i grönt te bl a.
  • fghtffyrdmns

    Hejsan alla!

    Tack för alla fina råd! Det gick faktiskt helt okej, även utan tabletter :) Det strulade lite med micken när jag skulle upp på scenen så då kunde jag skoja med moderatorn lite om att det var min scendebut och att den enda scenvanan jag har är att stå framför badrumsspegeln med min dotters hårborste och mima till Aqua 😏

    Då fick jag några spridda skratt och kunde slappna av lite 😬

  • Anonym (Cde)
    fghtffyrdmns skrev 2023-01-20 06:12:36 följande:

    Hejsan alla!

    Tack för alla fina råd! Det gick faktiskt helt okej, även utan tabletter :) Det strulade lite med micken när jag skulle upp på scenen så då kunde jag skoja med moderatorn lite om att det var min scendebut och att den enda scenvanan jag har är att stå framför badrumsspegeln med min dotters hårborste och mima till Aqua 😏

    Då fick jag några spridda skratt och kunde slappna av lite 😬


    Va roligt! Bra jobbat.
  • Mrs Moneybags
    fghtffyrdmns skrev 2023-01-20 06:12:36 följande:

    Hejsan alla!

    Tack för alla fina råd! Det gick faktiskt helt okej, även utan tabletter :) Det strulade lite med micken när jag skulle upp på scenen så då kunde jag skoja med moderatorn lite om att det var min scendebut och att den enda scenvanan jag har är att stå framför badrumsspegeln med min dotters hårborste och mima till Aqua 😏

    Då fick jag några spridda skratt och kunde slappna av lite 😬


    Du är ju proffs!! Solig
Svar på tråden Att tala från scenen