• Grace

    Hur kan jag hjälpa mitt ensamma barn?

    Jag har en 13-åring som är mycket ensam. Han umgås mycket sporadiskt, några gånger per år, med en kille i klassen men har i övrigt inget andra sociala kontakter. Loven känns långa och han har tappat modet att fråga någon om att ses för det blir oftast nej. 

    En positiv sak är ju att han ändå verkar trivas OK i skolan och han får sitta med de andra på rasterna, och vi önskar så att det kunde spilla över till fritiden. 

    När barnen är små kan man lättare styra upp deras sociala kontakter och i högre grad bestämma över att delta i aktiviteter osv men nu när han är tonåring är det svårt. Han sportar inte och har inga andra intressen som gör att han kommer ut och träffar nya människor.

    Hur kan jag och min man hjälpa? Hur skapar vi situationer där han får möjlighet att hitta nya vänner? 
    Tacksam för idéer och råd.
  • Svar på tråden Hur kan jag hjälpa mitt ensamma barn?
  • erikaABC

    Titta runt lite vad det finns för aktiviteter på er ort så att ni kan föreslå konkreta grejer. Säg att han kan testa och man kan sluta när man inte gillar det längre.
    Har han sagt att han saknar kompisar på fritiden? Eller är det mer er oro? Han verkar ha det bra i skolan. 
    Jag hade inte så mycket kompisar på fritiden i den åldern. Det var inget jag led av. Det räckte med skolan och kompisarna där. Tyckte det var skönt att komma hem i lugn och ro efter skolan

  • Alexi

    Han måste ju skaffa sig lite intressen. Det finns ju hur mycket som helst! Han får väl testa lite olika. hur tränar han och rör på sig nu? 

  • TvillingmammaVästgöte

    Fritidsaktiviteter!  Karate, judo, kanotpaddling, schack, scouting, parkour, musik, teater. Det finns ju massor roligt att göra. Kolla vad som finns hos er och uppmuntra honom att testa!

  • Norrskensmamma

    Hej! Min första spontana fråga är om din son lider av ensamheten? I bland projiceras vi vuxna våra känslor på barnen och tror att hen mår dåligt för att vi själva skulle göra det. Men troligtvis känner du ju din son väl och då är det nog så. Mitt tips skulle vara att kolla upp olika typer av aktiviteter/sporter/sysselsättningar som han kanske kan vara intresserad av. Har han nånting han gillar att göra på fritiden när han är själv?
    Det är väldigt jobbigt när ens barn mår dåligt men han har ändå tur att han har en familj som bryr sig! <3

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa mitt ensamma barn?