• VeronikaK

    Fler som testar att ta bort vete samt dra ner på socker??

    Hej,

    jag har sedan nyår testat att inte äta vete (dvs bröd, bullar, pasta etc) eller något sött som godis, glass etcetera. Inte heller söta yogurtar, sylt, juice etc. Har också tagit bort potatis. Har alltid varit nyfiken på om jag kan bli kvitt ständiga sockersug. Nu 2,5 vecka in är jag tveksam. Det är tråkigt att inte kunna ta en god fika åtminstone. Suget har minskat, men inte försvunnit.

    Fler som testar att dra ner på sockret. Tänkte att man kanske kan utbyta erfarenheter.

  • Svar på tråden Fler som testar att ta bort vete samt dra ner på socker??
  • Elin pelin

    Jag åt inget socker på 6 mån och kan säga att godis var det vidrigaste jag ätit när jag började med socker igen. Men mitt "brödsug" försvann inte (älskar bröd). Jag gjorde det i syfte att gå ner i vikt vilket fungerade bra. Har dock nu efter 7 år gått upp 4 av 8 kg så det är väl dags att ge sig på det igen Rynkar på näsan
    Att dra ner på socker var inte jobbigt när jag var motiverad, men jag måste nu hitta motivationen igen...

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag försökte ett tag att sluta helt med socker men då gick jag upp i vikt istället för att gå ner. Troligtvis för att jag inte riktigt blev nöjd , istället åt jag mer av andra kolhydrater. För mig fungerar det bäst att bara äta sockerrik mat av hög kvalitet och med mycket smak, typ en fin konditorichokladbiskvi. Mycket frukt fungerar också för mig, jag går inte upp i vikt av frukt. Testade det när jag var med i Viktväktarna, frukt hade noll poäng och det funkade, jag kunde äta massor med frukt och ändå gå ner i vikt. Många säger att man går upp i vikt av frukt men det tror jag är fel, åtminstigne för mig.  

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag försökte ett tag att sluta helt med socker men då gick jag upp i vikt istället för att gå ner. Troligtvis för att jag inte riktigt blev nöjd , istället åt jag mer av andra kolhydrater. För mig fungerar det bäst att bara äta sockerrik mat av hög kvalitet och med mycket smak, typ en fin konditorichokladbiskvi. Mycket frukt fungerar också för mig, jag går inte upp i vikt av frukt. Testade det när jag var med i Viktväktarna, frukt hade noll poäng och det funkade, jag kunde äta massor med frukt och ändå gå ner i vikt. Många säger att man går upp i vikt av frukt men det tror jag är fel, åtminstigne för mig.  

  • Funderar81

    Jo, levde så i nåt år, men alltså suget försvann absolut totalt. Tyckte det var jättesvårt i början och föll dit flera gånger.
    Men det gick väge  till sist. Sen kunde jag fika ibland när det var stabilt,  men fika är inte lika gott längre. Är inte socker/kolhydratfri just nu (ammar) men godis äter jag inte alls. Choklad har aldrig blitt gott igen. Kan gilla fikabröd, men är inte så sugen. Ska dock strama till lite då jag ändå blitt rätt tjocker efter en graviditet och bara allmänt för mycket mat. Flört

Svar på tråden Fler som testar att ta bort vete samt dra ner på socker??