• Anonym (TS)

    Orimligt att kräva att släkten/familjen inte dricker en droppe alkohol i närheten av mitt barn?

    Min familj och min sambos familj har båda problem med alkoholen. Om några veckor ska vi få vårt första barn och jag är tydlig med min sambo att ingen i hans familj eller min familj kommer att få dricka alkohol i närheten av vårt barn. 

    Han menar att dom ibland kan hålla sig måttliga. Och det är samma sak med min familj/släkt. Det är självklart inte alltid det blir kaos och elände?. Men varför skulle jag ens vilja ta en sån risk.

    Är detta verkligen orimligt att kräva? 

  • Svar på tråden Orimligt att kräva att släkten/familjen inte dricker en droppe alkohol i närheten av mitt barn?
  • Anonym (H)

    Att vuxna dricker alkohol i barns närvaro är inga konstigheter för mig - så länge det är måttligt. Och så länge det är måttligt, tycker inte jag att man kan bestämma över andra vuxna. 

  • Robert 558
    mari123 skrev 2023-01-22 02:45:24 följande:

    Ja det är för mkt begärt. I ditt hem kan du ha nolltolerans och KRÄVA det men inte i andras. Huvudsaken för ditt barn är ändå att DU har en sund inställning till alkohol och kan vara en förebild!?


    +1
  • Anonym (U)

    Om det finns en alkoholproblematik så är kravet rimligt. Min pappa ställde det kravet på sina föräldrar. Om det inte finns problem med alkoholen tycker jag inte att det är fult att ta ett glas vin vid en middag eller nubbe på midsommar. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (U) skrev 2023-01-22 11:04:17 följande:

    Om det finns en alkoholproblematik så är kravet rimligt. Min pappa ställde det kravet på sina föräldrar. Om det inte finns problem med alkoholen tycker jag inte att det är fult att ta ett glas vin vid en middag eller nubbe på midsommar. 


    Ca 90 % av släkten har alkoholrelaterade domar. Fylleslagsmål och rattfylleri. En hel del är även dömda till vård?. Och även om några enstaka kan dricka så kan jag inte säga att typ vi kommer om bara dom tre dricker. 


    Nu handlar detta om släkt och familj dessutom. Men vänner som är städade kommer inte ha dessa regler för jag vet att dom inte behöver sånt här uttalat. Dom kan bete sig iaf. Så då är det min regel, men den är inte uttalad till mina vänner, dom dricker ju inte särskilt mycket alls.


    Men släktingarna kan spåra ur totalt. Börja skjuta raketer mot husfasaden eller börja slåss. Detta händer med alkohol i kroppen. Och det är inte trevligt för nån 

  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2023-01-22 11:24:35 följande:

    Ca 90 % av släkten har alkoholrelaterade domar. Fylleslagsmål och rattfylleri. En hel del är även dömda till vård?. Och även om några enstaka kan dricka så kan jag inte säga att typ vi kommer om bara dom tre dricker. 


    Nu handlar detta om släkt och familj dessutom. Men vänner som är städade kommer inte ha dessa regler för jag vet att dom inte behöver sånt här uttalat. Dom kan bete sig iaf. Så då är det min regel, men den är inte uttalad till mina vänner, dom dricker ju inte särskilt mycket alls.


    Men släktingarna kan spåra ur totalt. Börja skjuta raketer mot husfasaden eller börja slåss. Detta händer med alkohol i kroppen. Och det är inte trevligt för nån 


    Vill man ens ha de hemma på middag eller fest överhuvudtaget?
  • Anonym (123)

    Men varför?

    En bebis blir inte påverkad överhuvudtaget om någon i rummet sitter och dricker en öl eller ett glas vin.

    Jag tycker det låter helt galet ärligt talat och jag har också en hel släkt med alkoholister. Det du gör är att dom du inte besöker kommer inte få en relation med barnet. Och vem far illa? Barnet.

  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-21 21:31:49 följande:
    Vill han dalta med alkoholister så störs väl inte jag annars av det. Tycker du att det är en viktig fråga När det kommer till en relation? 
    Eftersom du startat den här tråden så är det uppenbarligen en viktig fråga för dig när det kommer till relationer. Som föräldrar så behöver ni komma överens och det är precis lika mycket han sak att bestämma som det är din sak att bestämma.
  • Anonym (Mia)

    Inte så att jag hade bjudit alkohol till en alkis hemma hos mig .Där går min gräns.

  • Anonym (Du har bestämt dig)
    Tom Araya skrev 2023-01-22 11:48:16 följande:
    Vill man ens ha de hemma på middag eller fest överhuvudtaget?
    Hahaha, de låter helt galna! Ne sorry inte roligt, men lät lite kul, skjuter raketer på fasader, slåss.såg bara huliganer framför mig
  • Anonym

    Nej det kan du inte.
    Du kan förbjuda alkohol i ditt eget hem. Du kan gå hem om någon dricker alkohol när du är borta

  • Ceczev

    Jag som inte dricker själv tycker egentligen det känns rimligt då man vill skydda barnet.
    Meen det känns uu inte jätterimligt egentligen. 

    Väldigt tråkigt att man inte kan avstå och ha kul ändå..

    Jag skulle vilja spara mitt barn känslan av att de närmaste förändras. Det är inte kul som barn.

  • Anonym (Hmm..)
    Ceczev skrev 2023-01-23 08:31:46 följande:

    Jag som inte dricker själv tycker egentligen det känns rimligt då man vill skydda barnet.
    Meen det känns uu inte jätterimligt egentligen. 

    Väldigt tråkigt att man inte kan avstå och ha kul ändå..

    Jag skulle vilja spara mitt barn känslan av att de närmaste förändras. Det är inte kul som barn.


    Tvärtom det är jättekul för många barn så länge det inte går till överdrift såklart.
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2023-01-22 20:46:44 följande:

    Nej det kan du inte.
    Du kan förbjuda alkohol i ditt eget hem. Du kan gå hem om någon dricker alkohol när du är borta


    Inte läst alla svar men jag håller med.

    Nej Ts, du kan inte kräva att andra har nolltolerans i sitt hem. Du får avstå att komma isåfall. 
    Kan man dricka måttligt (ta ett glas vin/öl/nubbe till maten) så ser jag inget fel i det. Man behöver inte måla fan på väggen...
  • Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2023-01-23 09:26:46 följande:
    Inte läst alla svar men jag håller med.

    Nej Ts, du kan inte kräva att andra har nolltolerans i sitt hem. Du får avstå att komma isåfall. 
    Kan man dricka måttligt (ta ett glas vin/öl/nubbe till maten) så ser jag inget fel i det. Man behöver inte måla fan på väggen...
    Du tycker inte det är rimligt att ställa krav på sina egna föräldrar, sina syskon, min partners föräldrar och syskon när vi ses? 

    Jag tycker det är rätt rimligt om pappa ringer och frågar om en middag och jag då säger att jag kommer inte om ni dricker. Han kan ju välja då om han ska ta dit sina syskon då eller inte. Jag får en inbjudan och jag bestämmer hur jag vill ha det 
  • Ester69
    Anonym (TS) skrev 2023-01-23 11:09:29 följande:
    Du tycker inte det är rimligt att ställa krav på sina egna föräldrar, sina syskon, min partners föräldrar och syskon när vi ses? 

    Jag tycker det är rätt rimligt om pappa ringer och frågar om en middag och jag då säger att jag kommer inte om ni dricker. Han kan ju välja då om han ska ta dit sina syskon då eller inte. Jag får en inbjudan och jag bestämmer hur jag vill ha det 
    Förstår inte varför du ställer frågan när du redan bestämt hur du vill göra. 
  • Anonym (L)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-23 11:09:29 följande:
    Du tycker inte det är rimligt att ställa krav på sina egna föräldrar, sina syskon, min partners föräldrar och syskon när vi ses? 

    Jag tycker det är rätt rimligt om pappa ringer och frågar om en middag och jag då säger att jag kommer inte om ni dricker. Han kan ju välja då om han ska ta dit sina syskon då eller inte. Jag får en inbjudan och jag bestämmer hur jag vill ha det 
    Ja det är ju det jag säger. Du kan säga att du inte vill komma om de ska dricka, eller åka hem om det blir fylleslag.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-23 11:09:29 följande:
    Du tycker inte det är rimligt att ställa krav på sina egna föräldrar, sina syskon, min partners föräldrar och syskon när vi ses? 

    Jag tycker det är rätt rimligt om pappa ringer och frågar om en middag och jag då säger att jag kommer inte om ni dricker. Han kan ju välja då om han ska ta dit sina syskon då eller inte. Jag får en inbjudan och jag bestämmer hur jag vill ha det 
    Du bestämmer hur du vill ha det, ja. Och din partner bestämmer hur han vill ha det.
  • Anonym (Mallan)

    I ditt eget hem bestämmer ni själva hur ni vill ha det, om ni åker till någons annans hem kan ni inte ställa dessa kraven men det man dock kan göra är att välja att inte åka hem till människor som inte kan bete sig när de dricker och vara tydlig med det.

    Jag ex har sagt till min man att om det börjar spåra ur så kommer jag avlägsna mig med mina barn för de ska inte behöva se eller vara nära när det händer, vill min man följa med är han välkommen vill han inte så får han vara kvar. 

    Jag har många gånger rest mig från middagsbordet när det blivit för mkt och sagt att nej nu åker vi hem,  inte tagit något diskussion där och då men dagen efter när de berörda nyktrat till förklarat varför jag valt att åka hem och att om vi ska kunna umgås på ett bra sätt så behöver de fundera lite på deras konsumtion av alkohol samt deras beteende.

    Nu ska jag vara tydlig med att det inte handlar om människor som blir lite på lyset och drar en fylla utan att det handlar om människor som dricker för mkt och blir helt personlighetsförändrade och på så sätt skrämmer mina barn och det tar jag inte så väljer att avlägsna mig innan. 

     

Svar på tråden Orimligt att kräva att släkten/familjen inte dricker en droppe alkohol i närheten av mitt barn?