• Anonym (Ny mami)

    Solskenshistorier om amning?

    Jag har en dotter som är ca 3 veckor gammal. Eftersom jag hade graviditetsdiabetes fick hon lite ersättning på BB efter hon varit född. Samtidigt hade jag från början svårt att amma, hon får inte rätt grepp, det gör faaaaaasligt ont på mig och hon typ panikgråter vid amningen. När vi åkte från bb fick vi rådet, eftersom min amning inte kommit igång, att vi skulle amma och sen erbjuda ersättning för att säkerställa att hon blev ordentligt mätt. 

    Eftersom amningen är så jobbig har det blivit så att jag, för att själv orka och inte gå in i väggen med allt annat vad nytt föräldraskap innebär, inte orkat amma så mycket och gett mer och mer ersättning sen försökt pumpa ut mjölk och ge till henne. Nu har jag emellertid sökt hjälp på amningsmottagning och fått tips och knep som gör att amningen trots allt funka bättre, men långt ifrån bra. Hälften av gångerna försöker jag i mer än 30 minuter att bara få henne att ta rätt grepp, hon tar bröstet och släpper, gråter och skriker, suttar 2 minuter sen släpper igen. Ofta ger jag upp efter ca en halvtimme och ger en flaska, kanske det är dåligt av mig men jag måste spara lite på min mentala hälsa. 

    Jag vill trots allt amma, det ör smidigare, alla säger ju också att det är sååå bra för barnet. Någon som börjat med riktig kaosamning och fått det att funka? Och som fasat ut ersättning och flaskmatning mot amning?  Ibland är jag så utmattad och ledsen och känner bara att jag vill ge upp, men så vill man ju amma för man vill ju ge det bästa till sitt barn, och det ska ju vara det bästa... //trött och förvirrad ny mamma

  • Svar på tråden Solskenshistorier om amning?
  • Anonym (sluta)

    Inge solskenshistorier bör du ens söka. Du ska bara sluta plåga er båda. Snutta och mys, men mata med flaska.

  • Anonym (Mamman)

    Ge flaskan då och mjölkersättning.Det blir bra!

  • Elin pelin

    Varför måste du amma? Det är ok med ersättning och absolut inte dåligt för barnet. Vänd inte ut och in på dig själv. 
    Mina två hade svårt med greppet (jag har väldigt små bröstvårtor). Med den första satt jag och storgrät den första veckan innan jag började med amningsnapp. Med henne fick jag använda amningsnapp hela tiden (hon vägrade all form av man tills hon var 8 mån), hon lärde sig heller aldrig ta flaskan.
    Den lilla fick också fel på greppet, och bb rekommenderade amningsnapp. Med henne fick jag ha amningsnapp i tre månader innan hon lärde sig äta utan. Hon kunde ta flaska så länge jag inte var hemma.
    Båda barnen sög på sin egen tunga när de ammade (det lät, nästan ett smackande läte)
    Ja, det är smidigt att alltid ha maten med sig men det är inget misslyckande att ge ersättning!
    Prova amningsnapp och se om det hjälper, tänk vara på att fortsätta "reta" barnet så det gapar ordentligt innan den barnet får bröstet, eller ännu hellre: åk till en amningsmottagning om möjlighet finns.
    Lycka till och grattis till bebben!

  • Anonym (Ny mami)

    Jo jag vet att man kan ge ersättning, men det är så jobbigt när ALLA säger hur bra det är med amning för immunförsvaret, för barnets utveckling etcetera... jag har suttit och googlat på studier gjorda på barn matade med flaska och ammande barn. Det står till och med att barn som ammas har högre IQ!! Som nybliven mamma med tusen hormoner och allt vad det innebär är det väldigt jobbigt att läsa sånt och hela tiden få höra hur bra amningen är. Jag känner att man borde kanske försöka mer för sitt barns skull? Många säger just att det gör ont i början och sen blir bättre när man vant sig.. 

  • Anonym (Ammat länge)

    Det är bara du som kan avgöra om du vill satsa på amningen och rent av helamma eller delamma och ge ersättning eller gå över helt till ersättning. För de allra flesta funkar inte amningen klockrent på en gång utan det är en process. Du ska lära dig och barnet ska lära sig. Introducerar man flaska tidigt är det vanligt med flaskpreferens. Det går mycket fortare och enklare att få i sig ersättning ur en flaska än att amma. Av det skälet blir barnet frustrerat och skriker och har sig vid amning. Om du vill går det komma ur. Det kräver tid, tålamod och att försöka fasa ut ersättningen, få till greppet vid bröstet och sen satsa. Du får tänka igenom hur du vill ha det. Gå gärna med i Amningshjälpens grupp på Facebook. Där får man råd och stöd och hjälp med allt som har med amning att göra.

    Köp Purelan och smörj rejält, ha amningskupor och använd Mam kompresser mellan varven. En går dela i två så det räcker till båda brösten.

  • Elin pelin

    Har du sökt på studier som visar på fördelar med flaskmatning? För du kan garanterat hitta dem också. Det viktigaste för ditt barn är en trygg famn och det kan du ge!
    Men om du gärna vill amma, ge det en ärlig chans, be om hjälp av bvc eller amningshjälpen men var snäll mot dig själv. Du har som du säger en massa hormoner som spökar, vad hade du sagt till en annan mamma?

  • annieh897

    Påminner om min situation. Har en bebis på snart 6 veckor. Tilläggsmatat sen bb, först med sked/kopp och nu med flaska. Bebisen får inte grepp och suger inte så starkt. Tappade mycket i vikt men nu har det vänt åt rätt håll tack vare ersättning. Jag ammar först och ger flaska med ersättning sen.

    Utifrån de råd jag fått skulle jag råda dig att inte kämpa 30 minuter bara med att försöka få bebisen att få rätt grepp. Jag gjorde samma sak i början och både jag och bebisen grät av frustration. Det första min bvc-sköterska sa till mig var att våga sluta om det inte funkar, för varken jag eller bebisen mår bra av det. Jag kände mig så himla dålig som "gav upp" och gav ersättning istället men nu försöker jag acceptera att läget ser ut så just nu. 

    Har du testat amningsnapp? Det är en förutsättning för att amningen ska funka för oss. Bebisen får grepp bättre (lite meckigt i början men nu går det bättre). Utan den gick det inte att amma alls. Nu ammar hon lite men får inte i sig tillräckligt på långa vägar. Hon blir i alla fall inte arg vid bröstet längre, även om hon mer ligger och myser än äter.

  • EpicF

    Om nu amningen och bröstmjölken är så viktig för dig så pumpanoch ge bröstmjölk på flaska. Det är inte amningen i sig som stärker immunförsvaret utan bröstmjölk, vilket barnet kan få i seg på annat sätt. 

    Att barn som ammas får högre IQ tror jag dock inte ett skit på. 

Svar på tråden Solskenshistorier om amning?