• Anonym (Är era barn lika eller olika varandra?)

    Är era barn lika eller olika varandra?

    Jag har tre stycken barn. Ett barn från ett tidigare förhållande och två barn i mitt nuvarande förhållande. 
    Jag och min sambo är väldigt olika varandra. Han har nästan svart hår och mörkt bruna ögon, medan jag är ljushårig (lite guldigt i tonerna) med ljust blå ögon. 


    Vårt första barn (en pojke) fick mörkt bruna ögon och typ mellanblont hår, och han är väldigt lik sin pappa. 
    Vårt andra barn (en flicka) fick mörkt blåa ögon och har blivit ljushårig, och är egentligen inte alls lik sin helbror eller pappa, utan mer lik mig och sin halvbror om man ska nämna någon hon är lik.
    Detta är något folk gärna påpekar. Hur konstigt det är att hon inte fått bruna ögon, eller att hon blev så ljushårig när hennes pappa är så mörk i håret. 


    Är detta verkligen så konstigt? Måste barn bli kopior av sina föräldrar eller helsyskon? Jag har börjat tycka det är jobbigt med alla kommentarer, så jag önskar nästan hon hade fått sin pappas och brors färger istället för mina då det gör mig ledsen när verkligen alla ska påpeka detta. 


    Ville bara skriva av mig, och kanske se ifall det är någon mer som har barn som är olika varandra? 

  • Svar på tråden Är era barn lika eller olika varandra?
  • Friger

    Har 14st barn varav jag sett 13st av dem. Kan direkt se att det är mina ungar. Oftast på ögon och ansiktsdrag. De brukar bli blonda eller rödhåriga i olika nyanser för att sedan mörkna av något mer åren.

  • Anonym (Handlar om okunskap)
    Anonym (Är era barn lika eller olika varandra?) skrev 2023-01-30 14:23:55 följande:
    Är era barn lika eller olika varandra?

    Jag har tre stycken barn. Ett barn från ett tidigare förhållande och två barn i mitt nuvarande förhållande. 
    Jag och min sambo är väldigt olika varandra. Han har nästan svart hår och mörkt bruna ögon, medan jag är ljushårig (lite guldigt i tonerna) med ljust blå ögon. 


    Vårt första barn (en pojke) fick mörkt bruna ögon och typ mellanblont hår, och han är väldigt lik sin pappa. 
    Vårt andra barn (en flicka) fick mörkt blåa ögon och har blivit ljushårig, och är egentligen inte alls lik sin helbror eller pappa, utan mer lik mig och sin halvbror om man ska nämna någon hon är lik.
    Detta är något folk gärna påpekar. Hur konstigt det är att hon inte fått bruna ögon, eller att hon blev så ljushårig när hennes pappa är så mörk i håret. 


    Är detta verkligen så konstigt? Måste barn bli kopior av sina föräldrar eller helsyskon? Jag har börjat tycka det är jobbigt med alla kommentarer, så jag önskar nästan hon hade fått sin pappas och brors färger istället för mina då det gör mig ledsen när verkligen alla ska påpeka detta. 


    Ville bara skriva av mig, och kanske se ifall det är någon mer som har barn som är olika varandra? 


    Nej det är verkligen inte konstigt att dottern blev ljus med blå ögon eftersom du som är hennes mamma är ljus med blå ögon. Er dotter har fått dina färger helt enkelt.

    Att dom ens säger något så korkat avslöjar deras okunskap i ämnet.
    Bruna ögon är endast dominant om även din mans bägge föräldrar skulle ha bruna ögon. Men om någon av din mans föräldrar har blå/gröna ögon så är inte bruna ögon dominant, dvs det är inte säkert att era barn får bruna ögon. Hänger du med?

    Sådant som färg på ögon, hår och hy och likheter i utseende kommer inte endast ifrån föräldrarna utan kan komma igen från mor eller far-föräldrar eller annan släkting. 
  • FrökenCarlsson

    Jisses; likhet och drag av varandra verkar komma lite huxflux, inget du ska behöva bli ledsen för. Jag har två barn med olika pappor, min äldre son är en kopia av sin pappa. Tyckte jag. Tills dottern med ny pappa nu som åttaåring är en kopia av sin storebror. 


    Ingen av dem är lik mig och min nya man har fått höra flera gånger att ?är du säker på att du är pappan, lillan är ju såå lik som storebror?

    Jag ä i alla fall säker så naturligtvis har båda barn fått någon oklar men dominant gen av mig med!

  • Anonym (Olika)

    De är varandras motsatser till 90% nästan. Till sättet finns möjligen några små liknande personlighetsdrag men även där är de mestadels väldigt olika varandra.

  • Anonym (Pappan)

    Våra 2 barn är väldigt lika varandra. I barnålder så var den ena ljusare än den andra men det har jämnat ut sig. Konstigt nog så hänger det kvar och jag ser det ena barnet som ljust och det andra som mörkt fastän dom har samma hårfärg idag. Som sagt, till utseendet väldigt lika men som personligheter helt olika. Där har den ena dottern tydligt fått mina drag medans den andra fått mammans drag. Uppfostran har väl dock fått dom till ungefärligt lika värderingar.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Alla säger att barnen är så lika mig, förutom hårfärgen. Men jag ser även andra drag från deras pappa.

    Ju äldre de blir, desto mer olika blir de, men visst ser man att de är syskon. Båda var rödhåriga som bebisar, som deras pappa när han var liten. Dottern har fortfarande rött hår, men mer rödbrunt nu. Sonen är mellanblond som jag. Deras pappa har ljusbrunt hår nu som vuxen. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Och TS, man kan som sagt ha ljusa anlag även om man är mörk. Min farmor var väldigt mörk, farfar var ljus. Pappa blev nästan lika mörk som farmor, men jag är ganska ljus. Min syster är mörkare. Mamma är brunhårig, men var blond när hon var liten. Vi har alltså både ljusa och mörka anlag. 

  • Anonym (Vi tre)

    Nu är jag äldst av tre syskon, inte mamma, men av oss tre är jag fånigt lik mamma, så vi får frågan ibland om vi är systrar eller till och med tvillingar. Vi har båda rött hår, jag har blåa ögon mamma har gröna. Mellansyskonet, min bror, är jättelik pappa fast har en annan ögonfärg, båda våra föräldrar har gröna ögon och mellan har bruna. Yngsta, också bror, var jättelik pappa som liten, vitblond och grönbruna ögon. Ju äldre han blir desto mer liknar han mormor, mörkbrunt nästan svart hår och mörkare bruna ögon. 

  • Anonym (Inte konstigt)

    Det är inte konstigt. om båda föräldrar har ljusa anlag, varav en recessivt, så kan det bli som du beskriver. Extremt förenklat Men svårt förklara i mer detalj här. Jag är läkare och jobbar med genetik.

  • Anonym (Är era barn lika eller olika varandra?)

    Tack för era svar! Jag har nog inte riktigt förstått att det är ganska vanligt med ett blåögt barn, trots brunögd förälder. Min sambos mor har blå ögon, så då har han väl ljusa gener också. 

    Det jobbiga för mig är väl att folk så gärna kommenterar hur olik vår dotter är både sin helbror och sin pappa. Sonen fick liksom alla drag efter deras pappa. Bruna ögon (och även ögonform är lik pappan) håret blir mörkare ju äldre han blir, han har smala läppar, näsan är väl kanske mer lik min, han blir brun väldigt lätt, precis som sin pappa. 

    Dottern fick som sagt blå ögon (ögonform är kanske mer pappans än mina) blont hår (dock inte kritvitt utan mer något mörkare blond färg), näsan vet jag inte vems den liknar, fylliga läppar har hon fått från mig. Hon blir dock ganska brun och hennes händer är alltid betydligt mörkare än mina, så pigmentet är definitivt inte från mig utan påminner mer om hennes pappas pigment. 


    Mina släktingar håller alltid på och kommenterar vem hon liknar, och det sista jag nu fick höra var att hon nog är ganska lik min moster. 
    Det är så otroligt tröttsamt och jag förstår inte varför folk inte bara kan inse att hon är en egen individ med ett eget unikt utseende. Deras kommentarer får mig att bli ledsen. Jag kan ju inte rå för att hon fick blå ögon och ljust hår och de drag hon fick. Sen är jag en sån som bara håller tyst och vet inte vad jag ska svara när folk börjar hålla på. Jag vet att jag inte borde bry mig, men jag när folk kommenterar bara önskar jag hon var en kopia av sin pappa och helbror. 

    Efter era inlägg inser jag dock att det är vanligt och inte alls konstigt med olika färger och olikheter i en familj. Så tack!  

  • LFF
    Anonym (Är era barn lika eller olika varandra?) skrev 2023-02-01 20:07:41 följande:

    Tack för era svar! Jag har nog inte riktigt förstått att det är ganska vanligt med ett blåögt barn, trots brunögd förälder. Min sambos mor har blå ögon, så då har han väl ljusa gener också. 

    Det jobbiga för mig är väl att folk så gärna kommenterar hur olik vår dotter är både sin helbror och sin pappa. Sonen fick liksom alla drag efter deras pappa. Bruna ögon (och även ögonform är lik pappan) håret blir mörkare ju äldre han blir, han har smala läppar, näsan är väl kanske mer lik min, han blir brun väldigt lätt, precis som sin pappa. 

    Dottern fick som sagt blå ögon (ögonform är kanske mer pappans än mina) blont hår (dock inte kritvitt utan mer något mörkare blond färg), näsan vet jag inte vems den liknar, fylliga läppar har hon fått från mig. Hon blir dock ganska brun och hennes händer är alltid betydligt mörkare än mina, så pigmentet är definitivt inte från mig utan påminner mer om hennes pappas pigment. 


    Mina släktingar håller alltid på och kommenterar vem hon liknar, och det sista jag nu fick höra var att hon nog är ganska lik min moster. 
    Det är så otroligt tröttsamt och jag förstår inte varför folk inte bara kan inse att hon är en egen individ med ett eget unikt utseende. Deras kommentarer får mig att bli ledsen. Jag kan ju inte rå för att hon fick blå ögon och ljust hår och de drag hon fick. Sen är jag en sån som bara håller tyst och vet inte vad jag ska svara när folk börjar hålla på. Jag vet att jag inte borde bry mig, men jag när folk kommenterar bara önskar jag hon var en kopia av sin pappa och helbror. 

    Efter era inlägg inser jag dock att det är vanligt och inte alls konstigt med olika färger och olikheter i en familj. Så tack!  


    I en av mina gamla klasskamraters familj var de två vuxna och två barn, pojke och flicka. Båda föräldrarna och dottern var mörkhåriga och brunögda, sonen ljusblond och blåögd. 
Svar på tråden Är era barn lika eller olika varandra?