• Anonym (Ts)

Hur mycket för bröllopspresent?

Vad tycker ni är rimligt att betala för en bröllopspresent?

Är bjuden på en väns bröllop, och de har någon form av lista på saker man "ska/får" köpa. Det billigaste kostar ca 1000 kr och dyraste upp mot 12 000 kr (!!) Kommer ju definitivt inte köpa det dyraste, och tycker att 1000 kr är absolut max (går själv på bröllopet).

• Svar på tråden Hur mycket för bröllopspresent?
  • Citronella

Sådana listor är önskelistor inte kravlistor du behöver inte köpa något från listan. Känner du någon annan som ska gå så kan du lägga ihop och köpa något tillsammans det är troligtvis tanken eftersom de har med så dyra saker. 

• Anonym (Slips)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-31 16:57:14 följande:

Är bjuden på en väns bröllop, och de har någon form av lista på saker man "ska/får" köpa. Det billigaste kostar ca 1000 kr och dyraste upp mot 12 000 kr (!!) Kommer ju definitivt inte köpa det dyraste, och tycker att 1000 kr är absolut max (går själv på bröllopet).

500:- per person eller 1000:- per par är ett bra riktmärke.
  • Anonym
    Anonym (Presenter?) skrev 2023-02-01 20:37:00 följande:

När vi gifte oss hade vi ingen som helst tanke på presenter, vi var glada bara över att folk kom. (Dessutom bjöd vi på en rätt exklusiv middag.)

Tack. Än finns det vettiga och fina människor
  • Anonym (Eerty)
    Anonym (Slips) skrev 2023-02-01 21:51:30 följande:
    500:- per person eller 1000:- per par är ett bra riktmärke.
    OM man har råd, ja.
    Det är annars helt ok att ge utifrån sin egen ekonomiska situation. 
  • AnnaSthlm

500 kr per person är rimligt för ett klassiskt bröllop med vigsel och middag. Som vän. 
    Är det ett enklare bröllop är rimligt med halva beloppet.

• Anonym (Slips)
    Anonym (Eerty) skrev 2023-02-01 22:55:24 följande:
    OM man har råd, ja.
    Det är annars helt ok att ge utifrån sin egen ekonomiska situation. 
    Om man nu har det bra ställt kan man ge mer. Alla i Sverige har råd att lägga 500:- såvida man inte lever på gatan.

I Sverige är bara många snåla och lägger hellre pengarna på sig själva. Det är dock en dålig idé att leva så. För det smittar av sig på umgänget. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Slips) skrev 2023-02-02 06:51:22 följande:
    Om man nu har det bra ställt kan man ge mer. Alla i Sverige har råd att lägga 500:- såvida man inte lever på gatan.

I Sverige är bara många snåla och lägger hellre pengarna på sig själva. Det är dock en dålig idé att leva så. För det smittar av sig på umgänget. 
    Nej, alla i Sverige har absolut inte råd med 500 kr i bröllopspresent. Det är liksom inte den enda utgiften folk har, och ärligt talat är tak över huvudet, mat på bordet, hela och passande kläder på barnen och en och annan julklapp betydligt mer prioriterat än en bröllopspresent. Hade skämts ögonen ur mig om jag guiltat någon till att köpa en present till mig som de inte egentligen har råd med. Pinsamt hur dålig insikt du har. 
  • Anonym (Eerty)
    Anonym (Slips) skrev 2023-02-02 06:51:22 följande:

Du skojar nu va?
    Har du missat varenda nyhet nu senast?

Pensionärer, ensamstående föräldrar etc.
    Folk som plötsligt har 12 000 kr i elräkningar.
    Boräntor som går upp.

Även om någon nu skulle ha 500 kr på sparkontot är det ju knappast så att dessa kan eller bör läggas på en present. Kommande tandläkarräkning eller kläder till sina barn är och borde vara prio.

Alla säger jämt till folk att skaffa en buffert, men bufferten kan inte gå till andra människor för då tar den slut. 

Det viktigaste borde vara att folk kommer till ens bröllop, inte vad presenten kostar! Jag har vänner som jag vet att om jag gifte mig idag skulle de kunna lägga max 100 kr. Och vet du vad? Jag skulle säga till dem att de inte ska ge present, kom istället! Sällskapwt är viktigast.

Det är snålare som fasen att förvänta sig dyra presenter av folk, än att köpa något billigt för att det var det enda man hade råd med.
  • Anonym (inte)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-31 16:57:14 följande:

Jag skulle inte bry mig om listan ifall jag inte tyckte att jag hade råd med något på den. Utan då ge något helt annat som passar min budget. Eller gå ihop med någon eller några av de andra gästerna och dela på en dyrare gåva. Det är också skillnad på hur nära vän det är.

Tycker det är rätt förmätet med såna där listor med förväntade presenter som ofta är svindyra. Visst, det kan vara bra som vägledning vad paret gillar för stil och så att de inte får dubbelt av en massa saker. Men i dagens läge när de flesta haft ett eget hem och en rimlig inkomst långt innan de gifter sig känns bröllopsgåvorna bara som extra, inte för att de ska bygga upp ett hem som det var förr. 
  • Anonym (Hur svårt kan det vara?)
    Anonym (Eerty) skrev 2023-02-01 20:33:41 följande:
    Det kan ju finnas gäster som varken känner brudparet släkt eller vänner?

Sedan även om man får en present man inte gillar eller tycker är för billig, så visar man absolut inte det för givaren! DET om något är socialt inkompetent. Man tackar för ljusstakarna och de udda kaffemuggarna lika mycket som man tackar för de dyrare presenterna.

Vuxna människor bryr sig mer om sällskapet än presenter, eller borde göra!
    En normal icke hjälplös person klarar att få kontakt med dessa, det brukar finnas adress till toastmaster eller andra som samordnar saker.

Jag har varit på bröllop när jag endast kände bruden och det var inget problem att gå ihop om present där heller.
  • Anonym (Eerty)
    Anonym (Hur svårt kan det vara?) skrev 2023-02-04 11:50:55 följande:
    En normal icke hjälplös person klarar att få kontakt med dessa, det brukar finnas adress till toastmaster eller andra som samordnar saker.

Jag har varit på bröllop när jag endast kände bruden och det var inget problem att gå ihop om present där heller.
    Men varför måste en present vara dyr för att duga enligt dig?

Man kanske inte vill gå ihop med främlingar om present utan välja själv?
Svar på tråden Hur mycket för bröllopspresent?