• Anonym (Lurad)

Man ljugit om ekonomi/kronofogden

Långt nu. Jag är gift, sen 10
    år och vi har två barn. 
    Men; för många år sen innan jag o mannen flyttade ihop så ?kom jag på honom? med att ta massa sms-lån och skit. Han sålde sitt hus då med massa förlust och det blev skit ekonomiskt. Han vågade inte säga till mig utan lånade sig fram à la Lyxfällan. När vi sen flyttade ihop kom ju detta fram, och vi hade en kris kan man lugnt säga. Då hade han hamnat hos Kronofogden. 
    Det slutade med att han fick ta ett lån med sina föräldrar som borgenärer och lösa alla skulder. 
    Så han hamnade liksom på grön kvist igen men det tog ju ett tag. 
    För ett par månaden upptäckte jag att det ?försvann? pengar från vårt sparkonto, det är ett sparkonto som vi båda plockar pengar från ibland så det går upp o ner där, men nu hade det försvunnit så mkt. Då var det han och han hade massa ?bra? förklaringar. Bränd sen innan litade jag inte helt på honom, så flyttade alla dom pengarna. Och sen dess har han inte sagt nåt. Varje månad så betalar han sina privata räkningar, jag mina o sen för han över pengar till mig för alla gemensamma.

Men idag såg jag att jag inte hade fått några pengar, så frågade honom på morgonen bara om han hade glömt. Då såg jag på honom att det var nåt.
    Då är han i ekonomisk skit igen. Han är hos Kronofogden. 
    Han berättar ju bara för att jag har kommit på honom (precis som förra gången) Nu litar jag ju såklart inte helt på honom men enligt honom så har detta hållt på i ett år, kanske lite mer. Började med en dålig månad o han vågade inte säga något till mig o sen har det rullat på med sms-lån efter sms-lån. Nu uppe i ca 250 000
    Hamnade hos kronofogden, vet ej när, men from förra månaden har han löneutmätning. Vilket innebär att han nu bara lämnar mig med att lösa månadens hyra o allt för han har inga pengar. 
    Vilket jag såklart inte har pengar till för jag har ju betalat allt annat. 
    Om jag tömmer sparkontot kan jag lösa hyran men då finns inga mer pengar sen. 
    Det var lika förra gången, han berättade inte ?frivilligt? utan jag kom på honom. 
    Han är såklart jätteledsen och säger att han inte ?gjort det med flit? men han har inte velat såra mig. Bullshit säger jag, jag tänker att han varje månad och vid varje lån han tagit har haft möjligheten att vara ärlig.  

Jag fattar att jag måste lämna, men jag vet inte hur. Jag måste få lite styrka och luft under vingarna. Jag vet inte ens hur man gör? Barnen? Boende? Ekonomi själv? 
    Hur ska jag lösa allt? 
    Helt blankt, ge mig lite glada tillrop och hopp om livet igen. Jag älskar ju fortfarande honom såklart! 
  • Svar på tråden Man ljugit om ekonomi/kronofogden
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Eko från förr) skrev 2023-02-01 07:30:38 följande:
    Nej det har det inte som tur är. Problemet kan däremot vara att man i god tro tagit egna lån för att fixa en uppkommen akutsituation. Så en till och en till innan man fattar....

Jag har inte tagit några lån i mitt namn för att hjälpa honom. 

Kommer inte göra heller. 

• Anonym (Tyllbo)
    Anonym (Lurad) skrev 2023-02-01 09:08:27 följande:

Jag håller inte alls med att jag har en del i detta, vi har två Svensson-löner, jag något mer, men med hans lön har vi absolut haft råd att göra det vi har gjort. Men om man istället lägger alla pengar på hemliga skulder så hade vi såklart inte råd. 

Jag har inte bokat utan honom, utan vi har suttit tillsammans och kollat stugor eller vad det nu är. Någongång kunde han då sagt något. 

Ja, vi hyr lägenhet idag och ja, just nu har jag bättre ekonomiska förutsättningar. Men jag står också för den större delen av gemensamma utgifter. 

Har du, när du kommit så långt, planer på att bo kvar i lägenheten med barnen behöver du visa att du är i störst behov av den. Men om den är i dyraste laget för en Svenssonlön kan du kolla om du skulle ha rätt till bostadsbidrag som ensamstående, ifall du får rätt att bo kvar.

Din partners lön tycks vara tillräcklig för att betala en hyresrätt hos någon av de bostadsvärdar jag nämnde, men jag vet inte vad som gäller när man betalar till Kronofogden. 
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Tyllbo) skrev 2023-02-01 09:27:38 följande:
    Har du, när du kommit så långt, planer på att bo kvar i lägenheten med barnen behöver du visa att du är i störst behov av den. Men om den är i dyraste laget för en Svenssonlön kan du kolla om du skulle ha rätt till bostadsbidrag som ensamstående, ifall du får rätt att bo kvar.

Din partners lön tycks vara tillräcklig för att betala en hyresrätt hos någon av de bostadsvärdar jag nämnde, men jag vet inte vad som gäller när man betalar till Kronofogden. 

Jag har inte råd att bo kvar själv, så både jag och min man behöver hitta varsitt boende. Vet inte heller hur det funkar när man är hos Kronofogden, men det får han kolla upp. Jag räknar med att dra ett tyngre lass vad det gäller barnens kostnader framöver, så jag måste ner i boendekostnad. 

Men naturligtvis vill jag ju att vi ska kunna dela på oss smidigt och snyggt utan att barnen blir drabbade. 

• Anonym (Tyllbo)
    Anonym (Lurad) skrev 2023-02-01 13:09:28 följande:

Jag har inte råd att bo kvar själv, så både jag och min man behöver hitta varsitt boende. Vet inte heller hur det funkar när man är hos Kronofogden, men det får han kolla upp. Jag räknar med att dra ett tyngre lass vad det gäller barnens kostnader framöver, så jag måste ner i boendekostnad. 

Men naturligtvis vill jag ju att vi ska kunna dela på oss smidigt och snyggt utan att barnen blir drabbade. 

Ni kan ha rätt till bostadsbidrag eftersom ni har hemmavarande barn. Kolla upp det. Om det är bäst för barnen att bo kvar så kan det vara värt att den ena bor kvar. Den av er som har rätt att bo kvar i lägenheten kan ha rätt till bostadsbidraget. Ni kan försöka byta bostaden till två eller få något annat genom värden. Men ska ni byta måste den nya värden godkänna honom. 
  • Lönnsirap

1) lämna in äktenskapsskillnad + beställ person bevis.
    Prata med en jurist 
    2) rädda ev. tillgångar.
    3) gör skilsmässan känd hos dina anhöriga och hans.

Folk som lever ekonomiska dubbelliv lämnar en röra efter sig så se till att hindra att han får fler möjligheter att lura dig och andra i sin omgivning. 

• Anonym (Eko från förr)
    Lönnsirap skrev 2023-02-01 16:59:19 följande:

1) lämna in äktenskapsskillnad + beställ person bevis.
    Prata med en jurist 
    2) rädda ev. tillgångar.
    3) gör skilsmässan känd hos dina anhöriga och hans.

Folk som lever ekonomiska dubbelliv lämnar en röra efter sig så se till att hindra att han får fler möjligheter att lura dig och andra i sin omgivning. 

Så rätt sagt, ekonomiskt dubbelliv är exakt vad det är.

Skulderna kan även vara   anhöriga och ingen vet om den andre och så fortsätter det. Som utlånande anhörig är det pinsamt om man håller det hemligt. När sånt här kommer fram måste alla få veta allt om vad personen gör, alla måste säga nej och berätta för övriga att "nu ville hon/han låna igen men jag sa nej.  Var beredd på att hon kontaktar dig" 
    Inga hemligheter är den bästa hjälpen för den som har dessa problem. 
  • Anonym (Jenny)

Fast han kommer ju inte få något kontrakt att bo i Stockholm om han har anmärkning hos kronofogde. Inte heller andrahand har jag väldigt svårt att tro. Hur tänker du kring det?

• Lönnsirap
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-01 17:45:06 följande:

Fast han kommer ju inte få något kontrakt att bo i Stockholm om han har anmärkning hos kronofogde. Inte heller andrahand har jag väldigt svårt att tro. Hur tänker du kring det?

Det är verkligen inte TS ansvar.

Han har gått bakom ryggen på henne och raserat sin ekonomi.

Det är inte rimligt att TS "tar ansvar" för att rädda upp denna människa ytterligare. 

Det finns en anledning att folk som lånar och inte betalar igen faktiskt handlar hos kronofogden och det är ju inte så att TS sambo hamnat där av misstag.

Snabbt in med papper, så att TS kan börja rensa upp sin ekonomi och separera dem från det sjunkande skeppet.
  • Anonym (Eko från förr)

Det är hans problem. Faktiskt. 
  • Anonym (så kan det gå)

Då får han väl flytta hem till morsan och farsan och jobba där istället tills han har rett ut sin sits.

Det är inte TS problem överhuvudtaget.

TS, all styrka till dig, du vet vad du måste göra nu och det känns klart pest men du måste tänka på barnen och inte sätta dig själv och dem i skiten.

PS: Den som går i borgen för att betala en annans skuld om de inte kan kallas borgensman, inte borgenär.

Borgenären är den som den skuldsatte (gäldenären) är skyldig pengar till och fler borgenärer vill ingen frisk människa ha. Din mans borgenärer är diverse kreditföretag och inte hans föräldrar.
  • Anonym (Jenny)

Men nu undrar jag hur Ts tänker och jag har inte sagt att det  är hennes ansvar. Jag vill bara poängtera hur verkligheten ser ut när det gäller boende för om man hamnat hos fogden och har skulder där. Speciellt i Stockholm. Men han kanske har nån kompis eller så han kan bo hos? Det är inte så jävla lätt och sparka ut pappan till ens barn på gatan kan jag säga av egen erfarenhet.

• Lönnsirap
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-01 18:20:01 följande:

Men nu undrar jag hur Ts tänker och jag har inte sagt att det  är hennes ansvar. Jag vill bara poängtera hur verkligheten ser ut när det gäller boende för om man hamnat hos fogden och har skulder där. Speciellt i Stockholm. Men han kanske har nån kompis eller så han kan bo hos? Det är inte så jävla lätt och sparka ut pappan till ens barn på gatan kan jag säga av egen erfarenhet.

Genom att överhuvudtaget se det som något TS behöver fundera på blir ju TS fokus flyttat. Ifrån att se över sitt till att fundera på hur maken kommer klara sig. 

Det är mer rimligt att tipsa TS att ringa runt och kontrollera att hon faktiskt inte råkat ut för att han tagit skulder i hennes namn, än att fundera över var han ska bo!
  • Anonym (Eko från förr)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-01 18:20:01 följande:

Hur HON tänker? Du undrar inte hur HAN tänker som ställt till det här? 
  • Anonym (Jenny)

hur ni tänker framgår tydligt men nu undrar jag hur Ts tänker kring detta. Jag undrar bara hur detta ska lösas rent praktiskt. Jag hoppas innerligt för hennes skull att han hittar nånstans att bo och att hon kan vidare med sitt om det är det hon vill. 

• Anonym (Jenny)

Det är väl helt oundvikligt att inte tänka på var han ska ta vägen. De är ju gifta och har barn ihop, det är klart att det är jävligt väsentligt när vilket par som helst ska gå isär var man ska vi. Hur kan det inte vara relevant?

• Lönnsirap
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-01 18:57:49 följande:

Det är väl helt oundvikligt att inte tänka på var han ska ta vägen. De är ju gifta och har barn ihop, det är klart att det är jävligt väsentligt när vilket par som helst ska gå isär var man ska vi. Hur kan det inte vara relevant?

Det är inte relevant för TS att lägga fokus på hur en exmake ska lösa boendesituationen precis mitt i att det uppdagadas att han ljugit och dragit på sig skulder.

Det är lite som att du inte förstår att TS exman kan ha ställt till det mer än det verkar vid första anblicken. Han har två barn och "råkade glömma" att berätta för sin fru om skulder hos Kronofogden. 

Det är mycket möjligt att TS väljer att leva ihop med denna man, men mitt råd är att hon först lämnar in ansökan om äktenskapsskillnad så att den processen kommer igång.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-01 18:57:49 följande:

Det är inte vad TS ska fundera på nu, hon har viktigare saker att fokusera på. Hur det ska lösa sig för henne och barnen.

Maken har satt sig (och indirekt hela familjen) i skiten. Inte TS.

Det klart att TS inte vill att han ska hamna på gatan, men hennes prioritet måste vara att skapa en trygg framtid för sig och sina barn. Mannen får städa upp sin egen skit. Han får väl flytta hem till sina föräldrar om han inte hittar någon annanstans att bo.
  • Anonym (Känns igen)

Hej,
    Har en mycket nära anhörig som varit i din situation. Började med att KF breven hamna i brevlådan och mannen blev plötsligt väldigt noga med att det var han som tog in posten, sen spann det på och till slut fick frun ringa KF och höra hur det stod till och då kröp sanningen fram. Mannen ville inte förändra sig och det slutade med att KF tvångssålde huset. Eftersom de inte var gifta fick hon sin del av huset men KF-försäljningar går oftast långt under marknadsvärde och KF skall ha sina avgifter så blev några 100-tusen mot kanske en miljon om det hade sålts "korrekt".

Barnen var i detta skede i yngre tonåren och än idag, 20 år senare, är de ärrade av detta. Idag har de ingen kontakt med pappan och har inte kunnat förlåta honom, klippt banden helt och han vet förmodligen inte ens att han har flera barnbarn.

Frun har det bra idag och står på egna ben med egen bostad men tog många år innan hon var back on track.

Mina tips till dig:
    - Skilj dig så snart du kan. (ni kan fortfarande bo ihop)

- Ring KF, be att få underlag på allt, lita inte på din man. Är ni gifta har du rätt att ta del av allt eftersom skulderna lika mycket är dina.

- Be en vän eller nära släkting hyra ett förråd i sitt namn(!) och magasinera allt lösöre du är rädd om eller vill spara där. För när KF kommer så tar de allt av värde och då kan de inte spåra förrådet till dig.

- Prioritera barnen!

- Du säger att du fortfarande älskar honom och inte vill han skall få det dåligt men vill samtidigt inte att hans skit spiller över på dig. Ja då har du bara ett alternativ och det är att ta 100% hand om hans ekonomi, in med hans lön på ett konto du kontrollerar och du sköter betalningen av alla räkningar och familjens utgifter. Sen får han en fickpeng varje månad och får klara sig bäst han vill.

Lycka till!

• Mickezzz
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-01 06:35:50 följande:
    Man delar inte på skulder vid skilsmässa, man delar på alla tillgångar däremot. Men eftersom TS skriver att hon knappt kan betala hyran om hon tömmer alla sparkonton är det nog inga jättesummor.
    Du har tyvärr fel.

har en kompis som precis skilde sig, frugan hade CSN lån på an ansenlig summa.
    han fick halva skulden.
  • Anonym (så kan det gå)
    Mickezzz skrev 2023-02-02 18:58:42 följande:
    Du har tyvärr fel.

har en kompis som precis skilde sig, frugan hade CSN lån på an ansenlig summa.
    han fick halva skulden.
    Det är inte helt gjutet att det blir så även om det står så på flera ställen.

Ska CSN-skulder ingå i bodelningen?

Svar: Just CSN-skulder kan jämkas, eller helt undantas bodelningen. Om en skuld inte tas upp i bodelningen innebär det att maken inte erhåller gälds-täckning för skulden mot sitt giftorättsgods. CSN-skulder kan undantas bodelningen om den andre maken inte fått någon avkastning av utbildningen, vilket skulle kunna ske om skulden uppkommit nära inpå bodelningen.

D.v.s. om din kompis fru har hunnit få bättre lön på grund av utbildningen som hon tagit lån för så ingår skulden i bodelningen, men om hon precis pluggat och aldrig hunnit jobba som det så kan lånet jämkas bort. För då har inte din kompis fått någon avkastning av att hon tog ett lån.

xn--skilsmssa-02a.se/juridik/bodelning-vad-ingar/
Svar på tråden Man ljugit om ekonomi/kronofogden