• sodmaj

    Gravid men sambo studerar

    Hej, 
    jag fick nyss reda på att jag är gravid. Graviditeten kom plötsligt och som en chock och är inte alls planerad eller rätt i tiden. Jag har tidigare genomgått två aborter inom loppet av 4-5 år och har alltid sagt att om Jag blir gravid kommer jag ej göra en till abort. Delvis för att jag har tyckt de två första har varit fruktansvärt jobbiga men även för att jag drömmer om att bli mamma och tar inte en graviditet för givet. 


    Alltså känner jag att jag vill behålla detta barn då jag inte vill genomgå en till abort och för att det är första gången jag kan visualisera mig en liten bebis?

    Min partner är dock inte lika övertygad utan känner att allt han har jobbat (studier) för förstörs då han anser att han ej kan plugga klart. Han ska vara klar nu i maj 2023 men om han skulle behöva plugga ett extra år så är han klar maj 2024. Jag enligt mina egna beräkningar har bf i början av oktober 2023 vilket innebär att han senast är färdig med studierna när barnet är ca 7 månader (OM han behöver studera ett extra år). Därför kan jag ej se ?argumentet? att allt hans arbete förstörs om vi fullföljer denna graviditet. 


    Jag tänker att jag tar mammaledighet så länge barnet ej kan gå på dagis. Jag har jobb så får alltså föräldrarlön samt föräldrapenning och barnbidrag. Så jag förstår ej hur vi ej ska klara oss ekonomiskt. Idag delar vi på alla kostnader  så och klarar vi oss nu så anser jag att vi klarar oss då med.


    Allt materiellt så som vagn, bilstol osv kan vi få så där behövs det inte läggas pengar på heller. 

    Jag hade bara önskat att få lite tips och råd, har någon varit/är i samma situation som kan berätta hur allt gick till för dig/er?

    Är bara rädd att få genomgå denna graviditet själv.

    Värt att tillägga är att vi vill ha barn i framtiden så barn är inte en gråzon hos oss. 

     Allt gott!

  • Svar på tråden Gravid men sambo studerar
  • Anonym (123)

    Vet inte om jag missupfattat något... Men varför skulle han inte kunna gå klart studierna och bli klar i maj 2023 om du har bf i oktober? Jag fattar inte?

  • fjanten

    Klart det optimala är att få barn när man har en lågt belånad villa, några hundratusen undansparade, båda säkert tillsvidareanställda och färdigutbildade med bra löner och karriärer som kan stå en aningen på paus i några år. Och nya bilar. Och sommarstuga och fjällstuga. Båt och husbil också kanske. Och fortfarande hyfsat unga! Strax under 30 kanske så det finns tid att skaffa 2-3 barn med 3-5 år emellan utan minsta problem.

    ...men så ser ju verkligheten sällan ut. Vad är det som talar emot att behålla denna graviditet? Din sambo pluggar till något där det är omöjligt att få jobb..? Du har ju jobb, så det är ju ett bra steg bara det. Är det boendet? Så länge det inte är någon slags osäker andrahandsuthyrd etta på 14 kvm så är boendet säkert fullt dugligt i några år framöver. Jag hade då inte tvekat i dina skor. Förutsatt att jag ville ha barnet.

  • sodmaj

    Nej exakt det jag ej kan förstå heller. Förmodligen kommer han behöva studera ett extra år alltså till maj -24. Men jag har förklarat att han forfarande kan studera klart även om det är så att han skulle behöva studera ett extra år, barnet skulle vara 7 månader vid det tillfället alltså hade jag forfarande varit mammaledig. 

  • fjanten

    Vi fick förresten barn när jag (mamman) fortfarande pluggade. Var inga problem i vårt fall. Jag tog examen precis som planerat (och lästa ovanpå det magister när tvåan var i magen). Varför skulle pappan i ert fall inte kunna fortsätta studera..? Han lär ju knappast bli sjukskriven p.g.a. hyperemisis eller foglossning.

  • Anonym (olika)
    sodmaj skrev 2023-02-02 10:01:24 följande:
    Gravid men sambo studerar

    Hej, 
    jag fick nyss reda på att jag är gravid. Graviditeten kom plötsligt och som en chock och är inte alls planerad eller rätt i tiden. Jag har tidigare genomgått två aborter inom loppet av 4-5 år och har alltid sagt att om Jag blir gravid kommer jag ej göra en till abort. Delvis för att jag har tyckt de två första har varit fruktansvärt jobbiga men även för att jag drömmer om att bli mamma och tar inte en graviditet för givet. 


    Alltså känner jag att jag vill behålla detta barn då jag inte vill genomgå en till abort och för att det är första gången jag kan visualisera mig en liten bebis?

    Min partner är dock inte lika övertygad utan känner att allt han har jobbat (studier) för förstörs då han anser att han ej kan plugga klart. Han ska vara klar nu i maj 2023 men om han skulle behöva plugga ett extra år så är han klar maj 2024. Jag enligt mina egna beräkningar har bf i början av oktober 2023 vilket innebär att han senast är färdig med studierna när barnet är ca 7 månader (OM han behöver studera ett extra år). Därför kan jag ej se ?argumentet? att allt hans arbete förstörs om vi fullföljer denna graviditet. 


    Jag tänker att jag tar mammaledighet så länge barnet ej kan gå på dagis. Jag har jobb så får alltså föräldrarlön samt föräldrapenning och barnbidrag. Så jag förstår ej hur vi ej ska klara oss ekonomiskt. Idag delar vi på alla kostnader  så och klarar vi oss nu så anser jag att vi klarar oss då med.


    Allt materiellt så som vagn, bilstol osv kan vi få så där behövs det inte läggas pengar på heller. 

    Jag hade bara önskat att få lite tips och råd, har någon varit/är i samma situation som kan berätta hur allt gick till för dig/er?

    Är bara rädd att få genomgå denna graviditet själv.

    Värt att tillägga är att vi vill ha barn i framtiden så barn är inte en gråzon hos oss. 

     Allt gott!


    Liv och död kommer sällan lämpligt. Man får liksom ta det för vad det är.

    Jag tänker att olika studier leder till olika jobb, och att man på ett sätt är lite mer flexibel i samband med studier än i arbetslivet.

    Jag har fått barn under studier och jag ser det inte alls som ett problem. Att han ej skulle kunna plugga klart och helt kasta bort sin utbildning ser jag som löjligt. Är det verkligen en "riktig analys" eller bara skräcken i att saker blev på annat sätt än man tänkt.
  • sodmaj

    Svar till @fjanten han studerar till något med som ger honom en extremt bra framtid och förutsättningar efter avslutade studier. Vi bor i en bostadsrätt på 60kvm. Vi har alla förutsättningar förutom då att han just nu saknar jobb pga studier på heltid. 

  • Anonym (123)
    sodmaj skrev 2023-02-02 10:11:38 följande:

    Nej exakt det jag ej kan förstå heller. Förmodligen kommer han behöva studera ett extra år alltså till maj -24. Men jag har förklarat att han forfarande kan studera klart även om det är så att han skulle behöva studera ett extra år, barnet skulle vara 7 månader vid det tillfället alltså hade jag forfarande varit mammaledig. 


    Men jag tycker det ändå är rätt "bra tajmat" om han blir klar nu i maj, då har han väl förhoppningsvis hunnit få jobb tills det är dags för bebisen att komma... Då är det ju en sämre idé att skjuta upp studierna. Nej, kör på! Det blir inte alltid som man tänkt eller planerat men allt löser sig...
  • Anonym (Förvirrad)
    sodmaj skrev 2023-02-02 10:11:38 följande:

    Nej exakt det jag ej kan förstå heller. Förmodligen kommer han behöva studera ett extra år alltså till maj -24. Men jag har förklarat att han forfarande kan studera klart även om det är så att han skulle behöva studera ett extra år, barnet skulle vara 7 månader vid det tillfället alltså hade jag forfarande varit mammaledig. 


    Varför då "förmodligen"? Han är ju redan klar med sina studier om bara några få månader? Varför skulle han behöva ta ett helt år till om du inte föder barn förrän till hösten?? Vem säger det (han?) och varför då?
  • sodmaj
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-02 10:34:37 följande:
    Varför då "förmodligen"? Han är ju redan klar med sina studier om bara några få månader? Varför skulle han behöva ta ett helt år till om du inte föder barn förrän till hösten?? Vem säger det (han?) och varför då?
    Han anser att han kanske ej klarar denna termin och måste då läsa upp det tills nästa år
  • Anonym (Förvirrad)
    sodmaj skrev 2023-02-02 10:38:46 följande:
    Han anser att han kanske ej klarar denna termin och måste då läsa upp det tills nästa år
    Varför då?? Det är du som är gravid, inte särskilt långt gången förmodligen och när han är klar har magen just börjat växa. HUR skulle det påverka hans studier? Han är ju löjlig! Vilken dålig bortförklaring!
  • sodmaj
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-02 10:43:09 följande:
    Varför då?? Det är du som är gravid, inte särskilt långt gången förmodligen och när han är klar har magen just börjat växa. HUR skulle det påverka hans studier? Han är ju löjlig! Vilken dålig bortförklaring!
    Alltså ej klarar denna termin pga svåra tentor. Men ja jag förstår ej hur något ska påverka hans studier oavsett om han behöver läsa ett extra år
  • Anonym (olika)
    sodmaj skrev 2023-02-02 10:38:46 följande:
    Han anser att han kanske ej klarar denna termin och måste då läsa upp det tills nästa år
    Om han inte klarar sin termin så hjälper det inte att han har barn, eller inte. Då blir han ju inte klar.

    Jag tänker ändå att det fungerar väl att också få barn samtidigt. Jag tänker att det precis i samband med att man ska in i arbetslivet är värre med barn, än i samband med att man behöver komplettera sina studier. 

    Vill ni ha barn så tycker jag ni ska köra på det. Saker hinner falla på plats under en graviditet och han får väl prioritera att försöka bli klar och klara sig.

    Jag hade faktiskt mer förstått om han hade siktat på en master, eller att det fanns ytterligare kurser som inte var obligatoriska men som folk tycker är viktiga på arbetsmarknaden. Nu ser jag det mer som att försöka skjuta på något eftersom man helst vill planera. Och då kanske det aldrig kommer finnas " möjlighet".
  • Anonym (Förvirrad)
    sodmaj skrev 2023-02-02 10:46:24 följande:
    Alltså ej klarar denna termin pga svåra tentor. Men ja jag förstår ej hur något ska påverka hans studier oavsett om han behöver läsa ett extra år
    Men det har ju inte med din graviditet att göra. Håller med, även om han behöver ett år till så är det ju inte heltidsstudier det är frågan om då utan några enstaka tentor och du är den som kommer att spendera mest tid med barnet antagligen. Han är säkert nervös och har många tankar men det finns ingen anledning till abort just nu.
  • Anonym (Förvirrad)

    Säg åt honom att du har bestämt dig för att behålla barnet och att allt annat löser sig. De sakerna han oroar sig för har inte hänt än och ni behöver inte krisdiskutera här och nu utan får ta det OM det ens blir aktuellt.

  • Anonym (Borde gå bra)

    Känner flera par som fått barn där en eller båda föräldrarna studerat det har gått alldeles utmärkt. Förstår inte varför det skulle vara ett problem. Jag tror dessutom man kan få högre CSN om man har barn så kolla upp om det är så. 

    Det finns inget hinder för honom att plugga klart även om han pluggar ett extra år om du är föräldraledig under tiden. Är det verkligen studierna som är problemet eller är det så att han inte känner sig redo och därmed skyller på studierna istället för att diskutera känslor? Det är ok att inte känna sig redo för det är livsomvälvande att få barn. Det är dock precis som tidigare trådsvarare skriver ibland så händer det.

    Om du vill behålla barnet och dessutom genomgått abort tidigare tycker jag du ska göra det. Även om vissa framförallt vissa män tror att det är lika enkelt som ett preventivmedel så är det för de många kvinnor också en livsomvälvande händelse att genomgå en abort. 

    Jag tror att din sambo behöver acceptera faktum (precis som kvinnor får göra när de blir gravida) sen blir det lättare för honom att hantera det. Om du gör en abort för att du känner dig tvingad p g a hans nuvarande inställning kan du komma att känna agg mot honom i framtiden.

  • Lönnsirap
    sodmaj skrev 2023-02-02 10:46:24 följande:
    Alltså ej klarar denna termin pga svåra tentor. Men ja jag förstår ej hur något ska påverka hans studier oavsett om han behöver läsa ett extra år
    Om man behöver tenta upp en kurs året efter så är det sällan studier på heltid. Han har väl bockat av NÅGOT!?

    Han har väl knappast gått ett helt år i skola utan att åtminstone ha något tillgodo. 

    Instämmer i de som redan påpekat att han knappast läs få hälsoproblem under din graviditet och troligen kommer prestera som innan. 

    Jag tänker att han har ett ypperligt tillfälle att jobba extra, vara föräldraledig och komplettera sina studier parallellt under sommaren och nästa år.

    Man kan ju inte avsätta 2 år för att klara ett år. Då tolkar ju folk att man faktiskt inte förmår.
Svar på tråden Gravid men sambo studerar