• Fyran4

    BF Oktober 2023

    HejGlad

    Här kan vi samlas som har beräknad förlossning i oktober! 


     

  • Svar på tråden BF Oktober 2023
  • Cillo
    Fyran4 skrev 2023-03-26 09:20:24 följande:

     


    Jag betalde själv😊 står här ovanför i inlägg 146 varför. Jag får kub med men då kommer de bara mäta nackspalt och mäta längd på bebisen och bestämma BF. Tror det egentligen heter nup då? Men det är inbokat som kub. 

    Jag hoppas det går bra på ditt besök! 


    Okej jag förstår. jobbigt 😞 men du tog inte blodprov till kub utan bara till NIPT? Har du fått resultatet än? men då har du redan sett ett pickande hjärta 😍

    Tack 🙌🏼 det hoppas jag med. 

  • Dumlan

    @cillo

    då ligger vi ganska nära, bf 14 oktober. Har fyra missfall i bagaget (och en dotter innan de), varav två Missed abortion. Den ena gången av dom så försvann symtomen över natten, illamående och ömma bröst var HELT borta. Så det kom inte som en chock på ultraljudet att hjärtat (som vi sett innan) slutat slå. Andra gången var jag övertygad om att det inte skulle gå, så när vi kom till ultraljudet i vecka 9 och såg att fostret avstannat i vecka 5+ var jag inte förvånad (Antagligen på grund av den dåliga erfarenheten  innan). utöver det har vi ett spontant missfall i vecka 7 som kom efter 1-2 dagar av kraftig mensvärk i mage och rygg, och ett tidigt som blödde ut några dagar efter plusset.

    den här graviditeten (gjorde ivf efter alla missfall för att ?skynda på?) har vi gjort ultraljud 6+5, 8+3 och nipt UL 10+1, nu är vi i 11+4 och vågar nästan tro att det skall gå vägen :,)

  • Fyran4

    Cillo - Jag fick ta blodprov till kuben men sen när jag gjorde NIPT då sa hon på ultraljudet att hon inte kommer kolla på det eftersom NIPT är säkrare. Så för min del kändes det bra och som en lättnad. Jag har inte fått svar på NIPT ännu men efter att ha sett bebis så känner jag ingen stor oro över resultatet. Det såg ut som en frisk och fin bebis med fint hjärta❤️ Jag hoppas jag får resultatet innan påskhelgen! Längtar även till på tisdag när jag ser bebisen igen🥰

  • Fyran4

    Har försökt skriva här några gånger men fungerar inte, fl fungerar dålig!

    Denna veckan var jag på ultraljud och fick se bebis igen🥰 Blev beräknad till den 11 oktober. Fick även svar på NIPT och allt var normalt😀 nu vet jag även könet och har shoppat en hel del😊

  • smulan57
    Fyran4 skrev 2023-04-06 08:40:39 följande:

    Har försökt skriva här några gånger men fungerar inte, fl fungerar dålig!

    Denna veckan var jag på ultraljud och fick se bebis igen🥰 Blev beräknad till den 11 oktober. Fick även svar på NIPT och allt var normalt😀 nu vet jag även könet och har shoppat en hel del😊


    Men grattis! Så skönt att allt gått fint 🥰

    Vi var på tidigt ultraljud i tisdags och fick höra hjärtslag. När hon mätte så fick barnmorskan det till v. 10+0 så BF 27 oktober. Lämnade blod till NIPT-testet igår, och nu hoppas jag att allt ser bra ut så jag kan pusta ut 
  • Fyran4
    smulan57 skrev 2023-04-07 06:02:06 följande:
    Men grattis! Så skönt att allt gått fint 🥰

    Vi var på tidigt ultraljud i tisdags och fick höra hjärtslag. När hon mätte så fick barnmorskan det till v. 10+0 så BF 27 oktober. Lämnade blod till NIPT-testet igår, och nu hoppas jag att allt ser bra ut så jag kan pusta ut 

    Lycka till! 😊 för mig tog det 11 dagar till jag fick svar varav 7 vardagar. 

  • MammaTillFyraHoppasJag

    Mitt Nipt test fick jag svar på efter 7 vardagar, allt såg fint ut och det blir en flicka. Jag betala själv för testet, ville inte få ett oroande kub-svar och sen vänta en evighet på att få göra Nipt, ville bara ha snabbt besked, värt dom kronorna. Vi är i v.14 nu.

  • Elfbar

    Jag (man) 33år 
    Flickvän 32år 

    Vecka 15 (första barnet för oss båda) och allt har gått bra än så länge. Första UL såg allt så bra ut det kunde göra, även KUB. 


    Dock hade vi sex för några dagar sedan och efter det har min sambo haft blod när hon kissar. Väldigt lite, inte klarrött blod eller så. Men är ändå lite oroliga. 

  • Elfbar
    Elfbar skrev 2023-04-29 13:58:08 följande:

    Jag (man) 33år 
    Flickvän 32år 

    Vecka 15 (första barnet för oss båda) och allt har gått bra än så länge. Första UL såg allt så bra ut det kunde göra, även KUB. 


    Dock hade vi sex för några dagar sedan och efter det har min sambo haft blod när hon kissar. Väldigt lite, inte klarrött blod eller så. Men är ändå lite oroliga. 


    Förstod inte om man kunde redigera sitt inlägg, me. Har en fråga. 

    Är det vanligt att man gör NIPT även om KUB + mätningarna vid första ultra ljudet ser så bra ut som det bara kan?
  • Fyran4
    Janssona skrev 2023-08-06 22:45:38 följande:

    V 30, hur mår ni? börjar bli tung och flåsig..


    Jag kämpar på. har tidigare graviditet haft havandeskapsförgiftning och det upptäcktes i v 28 att mitt blodtryck var högt nu i denna graviditet. så jag går på regelbundna kontroller nu och kollar blodtryck och protein, har fått blodtrycksänkande Samt så har jag tagit trombyl sen vecka 11. Jag har bara +1 i urinet så ännu har inte HF brutit ut. 


    Jag mår väldigt dåligt känner mig yr och sjuk och jag har inte mått så här dåligt i slutet av graviditeten i mina tidigare graviditeter. Jag hoppas det är normalt? 


    hur går det för dig?

  • dameke
    Janssona skrev 2023-08-06 22:45:38 följande:

    V 30, hur mår ni? börjar bli tung och flåsig..


    Trött hela tiden och börjar bli tungt att röra på sig. Börjat få en hel del sammandragningar och foglossning. Mår dock mycket bättre än i tidigare graviditeter.
  • DinSyrra
    Hej!

    Jag är sjuksköterska, doula och Aktiv  Babyinstruktör.
    Om ni har frågor och tankar ni inte får hjälp med via MVC eller bara vill veta vad en doula kan göra för er, får ni gärna kontakta mig på min hemsida

    dindoulanina.com
     
    eller på IG, dindoulanina 

    Jag bor i Hälsingland men jobbar varhelst jag behövs!
    /Nina
    ❤️🧡💛💚💙💜
  • Tjoppa12

    Hej!! Här vill jag hoppa in :D 
    Jag har bf 5 oktober, med vårt andra barn. (Så precist att första är född 5 oktober....hehe)
    Nu är man riktigt tung och trött och jag försöker bara få dagarna att gå. Hur går det för er andra?

  • Fyran4
    Tjoppa12 skrev 2023-09-26 22:31:13 följande:

    Hej!! Här vill jag hoppa in :D 
    Jag har bf 5 oktober, med vårt andra barn. (Så precist att första är född 5 oktober....hehe)
    Nu är man riktigt tung och trött och jag försöker bara få dagarna att gå. Hur går det för er andra?


    Hej på dig :) du är välkommen, tyvärr är det inte mycket aktivitet i denna tråd tror de flesta gick över till FB. 


    Jag har BF 11:e oktober men ska få igångsättning någon gång nästa vecka. 

    Då är det snart dags för dig med :) Hur gammal är din första? Fick du första barnet innan eller efter BF? 

  • Tjoppa12
    Fyran4 skrev 2023-09-27 18:13:35 följande:

    Hej på dig :) du är välkommen, tyvärr är det inte mycket aktivitet i denna tråd tror de flesta gick över till FB. 


    Jag har BF 11:e oktober men ska få igångsättning någon gång nästa vecka. 

    Då är det snart dags för dig med :) Hur gammal är din första? Fick du första barnet innan eller efter BF? 


    Spännande, varför får du igångsättning?

    Första är 3 år, jag blev igångsatt med henne på bf+10
  • Fyran4
    Tjoppa12 skrev 2023-09-27 18:24:27 följande:
    Spännande, varför får du igångsättning?

    Första är 3 år, jag blev igångsatt med henne på bf+10
    Pga högt blodtryck. Jag längtar massa till bebis🥰 blir vår fjärde och sista nu! Ska njuta extra av allt. 
  • Tjoppa12
    Fyran4 skrev 2023-09-27 20:35:21 följande:
    Pga högt blodtryck. Jag längtar massa till bebis🥰 blir vår fjärde och sista nu! Ska njuta extra av allt. 
    Jag förstår! Men då är det ju sååå nära, njuuut!! 

    Jag hoppas så himla mycket på att inte behöva gå över med andra, särskilt inte 10 dagar som med första. Samt att jag vill uppleva en spontan förlossning. Hur har det varit för dig?

    Har du något peppande att säga till en som är lite nervös över att bli tvåbarnsmamma? Haha!
  • Fyran4
    Tjoppa12 skrev 2023-09-27 21:14:52 följande:
    Jag förstår! Men då är det ju sååå nära, njuuut!! 

    Jag hoppas så himla mycket på att inte behöva gå över med andra, särskilt inte 10 dagar som med första. Samt att jag vill uppleva en spontan förlossning. Hur har det varit för dig?

    Har du något peppande att säga till en som är lite nervös över att bli tvåbarnsmamma? Haha!
    Ja, förstår att det inte är kul att gå över tiden och bli igångsatt. Med första fick jag en spontan förlossning som började med värkar, han föddes på BF. Med andra hade jag havandeskapsförgiftning och sattes igång v 40+3 och hon föddes v. 40+4. var en hemsk upplevelse där jag aldrig hann få smärtstillande och jag sprack helt så jag fick sövas och opereras efteråt. Med tredje så fick jag en bra förlossningsplan pga förlossnings skräck från förgående förlossning, då sattes jag igång i vecka 40+3. Skulle egentligen sättas igång v 39+6 men min dotter hade vattkoppor så vi avvakta några dagar så inte bebis skulle bli smittad. Det var en superbra förlossning, all personal var underbar och jag fick den smärtlindring jag behövde. Jag hoppas på att min förlossning kommer igång av sig själv denna gången för det är en speciell känsla när födelsedagen blir en överraskning samt själva upplevelsen att kroppen själv sätter igång förlossningen. 

    Jag tyckte det var lättare att gå från ett till två barn än från 0 till ett. Dessutom är syskonkärlek det sötaste som finns🥰 Jag hade 5 år mellan mina två första så då hjälpte min första till med saker som att hämta blöjor och sånt. Så på något vis var det lättare med två barn. 
  • Tjoppa12
    Fyran4 skrev 2023-09-27 22:56:10 följande:
    Ja, förstår att det inte är kul att gå över tiden och bli igångsatt. Med första fick jag en spontan förlossning som började med värkar, han föddes på BF. Med andra hade jag havandeskapsförgiftning och sattes igång v 40+3 och hon föddes v. 40+4. var en hemsk upplevelse där jag aldrig hann få smärtstillande och jag sprack helt så jag fick sövas och opereras efteråt. Med tredje så fick jag en bra förlossningsplan pga förlossnings skräck från förgående förlossning, då sattes jag igång i vecka 40+3. Skulle egentligen sättas igång v 39+6 men min dotter hade vattkoppor så vi avvakta några dagar så inte bebis skulle bli smittad. Det var en superbra förlossning, all personal var underbar och jag fick den smärtlindring jag behövde. Jag hoppas på att min förlossning kommer igång av sig själv denna gången för det är en speciell känsla när födelsedagen blir en överraskning samt själva upplevelsen att kroppen själv sätter igång förlossningen. 

    Jag tyckte det var lättare att gå från ett till två barn än från 0 till ett. Dessutom är syskonkärlek det sötaste som finns🥰 Jag hade 5 år mellan mina två första så då hjälpte min första till med saker som att hämta blöjor och sånt. Så på något vis var det lättare med två barn. 
    Fy vad kämpigt där med andra förlossningen :( Hoppas du får en lika bra nu som din senaste :)

    Vad skönt, min treåring älskar att hjälpa till så jag hoppas det kommer bli bra. Men oavsett, till slut landar man väl i det nya även om det är jobbigt tänker jag
Svar på tråden BF Oktober 2023