• Sun 5 Feb 2023 18:51
    3209 visningar
    8 svar
    8
    3209

    3:a eller 4:a…?

    Hej, 
    Jag och sambon väntar vårt första barn (v.13), och har därmed valt att sälja vår etta på 38,5 kvadrat. Vi har visserligen inte varit på ultraljud ännu och vet inte hur allt står till, mer än att inget tytt på att det bprde vara något som står på tok. Men oavsett så vill vi flytta till något större (vi bor i Uppsala).

    Tanken är att nästa boende ska bli en mellanlandning, då vi till slut vill bo i hus. Det optimala skulle vara om vi kunde bygga eget, men vi får väl se. 

    Vi har varit på en del visningar hittills men vill inte köpa förrän vi har sålt (har möjlighet att bo hos svärisarna om en mellanlandning skulle behövas). Det som är svårt är att bedöma vad vi behöver. Vi har kollat på både 3:or och 4:or och det finns ju för- och nackdelar med båda. 3:or är billigare, både att köpa och månadsvis, vilket betyder att vi förmodligen kommer ha större möjligheter att spara undan pengar. Däremot finns ju risken att vi kommer uppleva det trångt om vi skulle bli fler än tre i framtiden. På det sättet hade ju en 4:a varit bättre, det finns mer plats att växa i. Men det kommer kosta mer pengar att köpa samt i månaden vilket kanske gör att vi får bo kvar där längre. Men låt säga att vi skulle bygga eget, då är det ju en förmån att inte behöva stressa med bygget. Det kanske man gör om man känner att man bor trångt, å andra sidan kanske man har mer pengar att röra sig med i husbygget om man bor mindre. En annan aspekt är ju vilken typ av lägenhet som är lättast att sälja sedan, är det mer gynnsamt att köpa en 3:a eller 4:a då? Vad tror ni?

    Vill väl mest ha lite tankar och råd. Är det någon här inne som har en familj (med 2-3 barn) som bor i en 3:a eller 4:a? Hur upplever ni det isåfall?

    OBS vi ska såklart bolla dessa tankar med vår mäklare också men min gravida oroshjärna vill göra det nununu!

  • Svar på tråden 3:a eller 4:a…?
  • Anonym (Petra­)
    Sun 5 Feb 2023 19:08
    #1

    Jag tycker storleken och planlösningen är viktigare än antal rum. Bra förvaring, spelar också in. Det är inga problem att bo med två relativt små barn i en trea, om den är välplanerad och har bra förvaring.
    Även område samt om den har balkong eller inte är viktigt. 

  • Sun 5 Feb 2023 20:35
    #2

    Ja, så är det ju såklart. Vi går bara på visningar av lägenheter som matchar de behov vi har. Det är bara så svårt att veta när man inte själv har barn ännu hur det här med yta och plats kommer att påverkas. För av de lägenheter vi har sett är ju fyrorna större även till ytan.

  • Sun 5 Feb 2023 23:03
    #3

    Så vilken tidsplan handlar det om, när tankte ni kopa/bygga huset? Handlar det om 3 år, 7 år eller typ 15 år?

  • Sun 5 Feb 2023 23:58
    #4

    Vi bodde i 3a fram till vårt andra barn var 1.5 år. Skönt att flytta till hus men funkade gjorde det. Hon sov med oss fortfarande och gjorde det även en tid efter flytten. Förvaringen är nästan största "problemet", första åren sover de ju gärna nära och leker sällan i eget rum. 

    Tror ni att ni vill skaffa syskon i framtiden? Hur lång tid (ca) tänker ni innan flytt, realistiskt? 

    Har ni något behov av gästrum eller kontor? Om en jobbar hemifrån tex är det nästan en förutsättning att kunna stänga in sig. 

  • Mon 6 Feb 2023 00:00
    #5
    Theloudjur skrev 2023-02-05 20:35:05 följande:

    Ja, så är det ju såklart. Vi går bara på visningar av lägenheter som matchar de behov vi har. Det är bara så svårt att veta när man inte själv har barn ännu hur det här med yta och plats kommer att påverkas. För av de lägenheter vi har sett är ju fyrorna större även till ytan.


    Tips att väga in: hiss och barnvagnsförvaring. Alt att förutspå behovet av tillräckligt stor hall. 
  • Mon 6 Feb 2023 13:03
    #6

    Ärligt talat har barn ingen större nytta av egna rum innan de är i skolåldern (någonstans) ärligt talat. Lite beroende på barnen såklart, men mina hade kunnat ha egna rum allihop (fem barn, vi har sju sovrum), men inte ens äldsta på 7 år (8 i år) vill ha eget rum. Det som är är ju SAKER. Det blir ganska, jäkla mycket med barn, så jag skulle istället råda er att leta efter hem med ordentliga förvaringsmöjligheter. Gärna på markplan när ni har barn också, så risken att störa neråt (och hamna i konflikt med grannar) minskar. Sedan om det råkar vara en trea eller en fyra är inte så väldigt viktigt om allt annat klaffar.

    ...förutsatt att ni kanske tänkt att ni ska bo där i upp till fem-sex år eller så snarare än femton år.

  • Mon 6 Feb 2023 13:20
    #7
    Theloudjur skrev 2023-02-05 18:51:37 följande:
    3:a eller 4:a??

    Hej, 
    Jag och sambon väntar vårt första barn (v.13), och har därmed valt att sälja vår etta på 38,5 kvadrat. Vi har visserligen inte varit på ultraljud ännu och vet inte hur allt står till, mer än att inget tytt på att det bprde vara något som står på tok. Men oavsett så vill vi flytta till något större (vi bor i Uppsala).

    Tanken är att nästa boende ska bli en mellanlandning, då vi till slut vill bo i hus. Det optimala skulle vara om vi kunde bygga eget, men vi får väl se. 

    Vi har varit på en del visningar hittills men vill inte köpa förrän vi har sålt (har möjlighet att bo hos svärisarna om en mellanlandning skulle behövas). Det som är svårt är att bedöma vad vi behöver. Vi har kollat på både 3:or och 4:or och det finns ju för- och nackdelar med båda. 3:or är billigare, både att köpa och månadsvis, vilket betyder att vi förmodligen kommer ha större möjligheter att spara undan pengar. Däremot finns ju risken att vi kommer uppleva det trångt om vi skulle bli fler än tre i framtiden. På det sättet hade ju en 4:a varit bättre, det finns mer plats att växa i. Men det kommer kosta mer pengar att köpa samt i månaden vilket kanske gör att vi får bo kvar där längre. Men låt säga att vi skulle bygga eget, då är det ju en förmån att inte behöva stressa med bygget. Det kanske man gör om man känner att man bor trångt, å andra sidan kanske man har mer pengar att röra sig med i husbygget om man bor mindre. En annan aspekt är ju vilken typ av lägenhet som är lättast att sälja sedan, är det mer gynnsamt att köpa en 3:a eller 4:a då? Vad tror ni?

    Vill väl mest ha lite tankar och råd. Är det någon här inne som har en familj (med 2-3 barn) som bor i en 3:a eller 4:a? Hur upplever ni det isåfall?

    OBS vi ska såklart bolla dessa tankar med vår mäklare också men min gravida oroshjärna vill göra det nununu!


    Jag tänker att ni definitivt ska unna er det extra sparande ni kommer kunna ha om ni köper en 3:a, snarare än en 4:a och att ni lite grann får välja om det är bo några år, eller om ni skaffar ett mer långsiktigt boende redan nu.

    Det är rätt många tusenlappar man sparar genom att bo ganska litet och en trea räcker ju rätt ofta för en liten familj när barnen är ganska små.

    Hittar ni en väldigt billig 4:a i ett bra område, absolut, men rätt ofta är månadskostnaden inte värt det första åren.
  • Mon 6 Feb 2023 17:32
    #8

    Tack snälla för alla bra råd och tankar! Jag tog det i åtanke nu när jag pratade med mäklaren och vi har väl landat i att vi satsar på en trea (med bra förvaringsmöjligheter!) i alla fall. 

    Planen just nu är väl att ett eventuellt husbygge inte kommer att vara färdigt inom de närmsta fem åren i alla fall, det känns mest realistiskt. Sedan kan ju den planen såklart komma att ändras med tiden, men det tar vi på vägen. En lägenhet som kostar mindre både i drift och att köpa är nog bäst oavsett vad vi väljer att göra i framtiden. 

    Känns väldigt skönt att få sådant här utrett i huvudet, både med hjälp av era svar och av mäklaren, så tack igen!

Svar på tråden 3:a eller 4:a…?