• Anonym (Tessan)

    Par med minst 15 års åldersskillnad

    Vad är era fördomar när det kommer till par med minst 15 års åldersskillnad? 

    Utgår ni från att det finns riktiga känslor? 

  • Svar på tråden Par med minst 15 års åldersskillnad
  • Anonym (B)

    Utgår alltid från att känslorna är äkta men ibland kan man märka att det sannolikt finns mer bakom. Men som sagt, min utgångspunkt är alltid att känslorna är äkta fram till att annat uppdagas.


     

  • Anonym (LISA74)

    Varför skulle det inte finnas det? Min man och stora kärlek i livet är 16 år äldre än mig. Vi träffades då jag var 24 och han 40! Vi har två barn i tonåren nu! Han är min själsfrände. Det är där djupet och grunden i vår kärlek finns. Vi har varit tillsammans i 25 år! 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag tror att det kan finnas äkta känslor oavsett åldersskillnad, men jag tror att det är mindre vanligt, samt mindre chans att det håller, ju större åldersskillnaden är. De flesta par är trots allt mer jämnåriga. Den genomsnittliga åldersskillnaden är 2 år.

    Alla lever inte jättelänge heller. Min pappa blev "bara" 71 år. Jag och min syster var inte ens 30 när han dog. Men visst, vi var åtminstone vuxna, till skillnad från barnen som förlorade sin pappa före 10, som någon skrev ovan.

    Visst kan man förlora även en ung förälder, men det är inte lika vanligt.

    Man väljer inte vem man blir kär i, men det går inte att förneka att stor åldersskillnad har sina nackdelar.

  • Anonym (Line)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-06 10:33:47 följande:

    Jag tror att det kan finnas äkta känslor oavsett åldersskillnad, men jag tror att det är mindre vanligt, samt mindre chans att det håller, ju större åldersskillnaden är. De flesta par är trots allt mer jämnåriga. Den genomsnittliga åldersskillnaden är 2 år.


    Ja, det har varit så sen 60-talet. Det är Normen.
  • Anonym (88)

    Ja det gör jag iaf. Men man vet ju att det inte stämmer alla gånger.

    Ser nog mer seriöst på det om hon/han är minst 30+ 
    I regel så är äldre män attraktiva för yngre kvinnor iaf. Men det krävs ju oftast att männen har allt i ordning.

  • Anonym (Penguin)

    Jag är 51 och nyfiken på en tjej som är 27. Och en som är 30. Och en som är 37.

  • mallan 70
    Anonym (Penguin) skrev 2023-02-05 21:11:39 följande:

    Det kommer inte att hålla. Vanligaste åldersskillnaden i Sverige är 2 år.
    Hon är en golddigger. Är hon under 25 så har hon daddy issues.
    Han är bara ute efter hennes kropp.
    Han får inte upp den, eftersom hon är mycket yngre.
    Man kan inte ha nåt gemensamt.


    Har varit tillsammans med min sambo i 24 år. Han är 16 år äldre än jag. Vi har två döttrar,  17 och 14 år. Han är den roligaste,  smartaste mannen jag vet.
  • Anonym (Hin håle)

    Att de är lyckliga som verkligen hittat rätt trots att många människor är trångsynta och negativa. 

  • Agda90

    Jag har två kollegor som lever i förållande där det är stor åldersskillnad. Den ena kollegans partner är 14 år äldre och den andra är bara 12 år äldre. 

    Båda två säger samma sak. Nu när de närmar sig pensionsålder (mina kollegor alltså) så upplever de stora skillnader pga åldern. Den ena minns inte när han älskade sin partner så där passionerat längre för numera går det ut på att ta hand om honom i hans vardag. 

    Båda kollegorna börjar tycka att det är jobbigt för båda två har mycket livsgnista kvar själva men blir bromsade av sina respektive och upplever att kärleken dör för varje dag som går

  • Anonym (M)
    Anonym (Line) skrev 2023-02-06 10:34:46 följande:
    Ja, det har varit så sen 60-talet. Det är Normen.
    Vi som vågar leva utanför normen skrattar högt.
  • Daphodil

    Min man är 16 år äldre. Vi har varit tillsammans i 10 år och har det bra. Finns säkert risk att åldersskillnaden blir mer påtaglig i högre ålder, men det får vi väl ta då. 

Svar på tråden Par med minst 15 års åldersskillnad