• Anonym (Ts)

    Varför ska man önska sig en av varje kön?

    Har en son sen innan och är gravid igen nu. Fått så många kommentarer om ?att vi väl hoppas på en tjej denna gång? eller att ?en tjej vore väl kul?.

    Varför är det såhär? Jag är ÖVERLYCKLIG att ha kunnat bli gravid en gång till, och tänker att två pojkar skulle ha otroligt roligt ihop när de växer upp med (blir ca 2 år mellan barnen så de är ju rätt täta ändå).  Men nu känner jag att jag nästan förväntas bli besviken om det är en pojke till?!?

    Varför ska man förväntas bli gladare för en av varje än två av samma? Varför ska man som mamma nästan förväntas bli besviken om man får uteslutande pojkar?

  • Svar på tråden Varför ska man önska sig en av varje kön?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-06 13:33:19 följande:
    Varför ska man önska sig en av varje kön?

    Har en son sen innan och är gravid igen nu. Fått så många kommentarer om ?att vi väl hoppas på en tjej denna gång? eller att ?en tjej vore väl kul?.

    Varför är det såhär? Jag är ÖVERLYCKLIG att ha kunnat bli gravid en gång till, och tänker att två pojkar skulle ha otroligt roligt ihop när de växer upp med (blir ca 2 år mellan barnen så de är ju rätt täta ändå).  Men nu känner jag att jag nästan förväntas bli besviken om det är en pojke till?!?

    Varför ska man förväntas bli gladare för en av varje än två av samma? Varför ska man som mamma nästan förväntas bli besviken om man får uteslutande pojkar?


    Varför ens bry sig om vad andra säger? Mycket är sådant som folk bara säger, precis som att de önskar fint väder till Midsommar, fast det finns folk som inte gillar värme. 


    Jag tror ingen bryr sig när barnet är fött, ingen kollar av om du är gladare eller inte.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-02-06 13:36:44 följande:

    Varför ens bry sig om vad andra säger? Mycket är sådant som folk bara säger, precis som att de önskar fint väder till Midsommar, fast det finns folk som inte gillar värme. 


    Jag tror ingen bryr sig när barnet är fött, ingen kollar av om du är gladare eller inte.


    Det är mest en reflektion, att jag ska förväntas önska mig en flicka gång två liksom. 
  • Anonym (Dålig mentaliseringsförmåga)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-06 13:39:58 följande:
    Det är mest en reflektion, att jag ska förväntas önska mig en flicka gång två liksom. 
    Jag tänker att det inte alls är väl-reflekterade , väl underbyggda frågor du får, utan en hastig uppkommen tanken som kommer ut. Och vi människor är rätt lika. Vi tänker samma ytliga tankar.

    -vad lång du är (till folk över 2 meter)
    - det där går att fixa (till föräldrar vars barn har ansiktsmissbildning)
    - hur många ska ni ha? (Till alla gravida som har mer än 2 barn hemma)
    -räcker det inte snart? (Till gravida med mer än 3-4 barn)
    -blir det några barn snart? (till gifta heterosexuella par)

    Samma ytliga tankar ploppar upp och säger egentligen ingenting om situationen, annat än att folk faktiskt inte alltid tänker speciellt nogrannt utan säger det som ploppar upp.

    Vissa saker sägs inte, men då är det väldigt ofta för att folk är medvetna om att man absolut inte ska säga så. Så rätt få påpekar att någon blivit tjock.
  • Anonym (Noll tanke)

    Folk vräker ur sig så mycket dumt. För att de inte tänker efter. Om de gjorde det skulle de allra flesta fatta att man faktiskt först och främst vill ha ett levande barn. Sen kanske gärna friskt också. Men kön?! Ja, jag fattar verkligen hur de kan tro det spelar roll öht.

  • fjanten

    De projicerar väl. Det är ju inte ovanligt att kvinnor vill ha döttrar och män vill ha söner, så de frågar väl om du gärna vill ha en dotter nu eftersom du är kvinna och har en son. Vilket jag förstår, för jag är kvinna och har velat ha döttrar Men jag skulle dock inte utgå ifrån att alla känner likadant och skulle därför inte fråga heller.

  • Anotherone

    Det är väl för att det finns något slags dröm eller norm om mamma pappa pojke flicka. Komplett familj, få uppleva alla delar av föräldraskapet typ.
    Kamma hår och göra flätor OCH få stå vid sidan om fotbollsplanen.
    Oftast kan man dock inte välja utan man får det man får. Därför är det ju dumt att ens hoppas eller önska så mycket. 
    Jag har två pojkar och jag skulle för allt i världen inte vilja ha det på något annat sätt. De är mina BARN.
    Hitta på någon lagom vass och bra one-liner som du kan dra när folk säger så, så att de förstår hur lite det är deras business, hur lite du kan påverka och hur lite du bryr dig.

  • Anonym (B)

    Jag tror detta ligger bakom sådana kommentarer:

    1. Folk har inget annat att säga så dem vräker ur sig inlärda kommentarer från samhället. 

    2. Dem själva har en av varje och är stolta och tror därför att alla också vill ha det så.

    3. Dem projicerar för att dem själva vill ha det så.

    Så himla löjligt egentligen....

  • Jemp

    Jadu, jag reagerade precis på samma sak när jag väntade min tvåa. Och när hon (dvs motsatt kön) födded: vilken tur vi hade! 

  • Anonym (Ts)

    Jag skulle ju vara jätteglad för två pojkar. Känns som de skulle kunna ha så sjukt kul under uppväxten. Jag skulle också bli jätteglad för en pojk och en flicka, för att de skulle kunna så sjukt kul med. 

  • Anonym (magsur)

    Jag hade svarat:

    Nä vi hoppas att det blir en pelikan den här gången, jag har alltid velat ha en fiskare i familjen för det är så dyrt med fisk nuförtiden...

  • Anonym (Normen)

    Det är normen för den perfekta familjen att ha en pojke och en flicka. I alla reklamfilmer med en lyckad familj är det pappa, mamma, son och dotter. Löjligt!

  • Tooja

    Tycker väl egentligen inte att det är så konstigt, det trodde jag med att ?alla? villle ha innan jag fick barn. Med första barnet brydde jag mig verkligen inte om kön, det blev en flicka. när jag blev gravid andra gången blev jag nog lite förvånad över att jag kände att könet inte spelade någon roll alls. Det blev en flicka till och det kändes så självklart att det skulle bli så, fick dock inga  kommentarer kring detta. trodde dock att om vi får en tredje, då kommer jag säkert vilja ha en pojke, men när jag blev gravid med trean brydde jag mig verkligen inte igen, utan tänkte att det fanns fördelar med båda, inga bättre än de andra. Det blev en pojke och nu har jag fått några kommentarer, att det är roligt med en av varje. Och det kanske det är, jag vet inte (då han inte är född riktigt än :)). Men tänker att det är en artighetsgrej, s säger jag med om någon säger att de får en av ett annat kön ?åh vad roligt med en av varje? om de istället får en av samma kön säger jag ?åh vad roligt med en lillebror/syster. Tänker att det inte är något att bry sig om egentligen utan tror att de flesta förstår att det viktigaste är ett välmående barn och att man är överlycklig oavsett, men förstår att det måste kännas tjatigt och att man blir irriterad.

Svar på tråden Varför ska man önska sig en av varje kön?