• Anonym (Mamma)

Återigen lägger förskolelärare skulden på förädrar

Undrar hur det kommer sej att förskollärarna lägger skuld på förädrar? Alltid. För allt som rör deras arbetssituation. 

Läste en debattartikel i GP om en förskolelärare som beklagar sej över förslaget att förskoletimmar ska öka från 15 till 30 timmar för barn som har föräldrar som är föräldrarlediga med syskon. Artikeln går ut på att förskolelärarna kommer gå på knäna med för stora barngrupper om det införs.

Jag fattar att det är tufft att vara förskolelärare och att ännu mer barn kanske är droppen. Men att ge föräldrarna skulden och komma med en massa antydande som mynnar ut i att man är en dålig förälder om man kommer lämna sina barn enligt det man har rätt till får mej att kräkas lite.

Det är inte föräldrarnas fel om barngrupperna är för stora. Det är de styrande i samhället och förskolelärarnas arbetsgivare som är dom skyldiga. Ingen annan. Förstår inte varför förskollärare håller på gnälla på föräldrarna som dom gör för deras arbetssituation är ohållbar. Kan någon förklara det för mej?

• Svar på tråden Återigen lägger förskolelärare skulden på förädrar
  • Anonym (Etsy)
    Anonym (Individuellt) skrev 2023-02-10 17:49:01 följande:

Vem har pratat om en 5-åring? Det rörde en knapp 2-åring. Och om det nya syskonet hade skrikit som det äldre gjorde, där mamman  hade sömnbrist så hon grät av utmattning trots avlastning av pappan - då är det inte heller ett optimalt läge. Vi tog oss inte utanför huset första 3-4 måmaderna annat ån promenader runt kvarteret pga gråt och matproblem.

Minförskola är också en bra, med små barngrupper och gott om pedagoger. Ja, jag har tur, men jag bor inte i en storstad.

Det ÄR ju det - förskolan bör få mer resurser för att få en utökning att gå runt. Såklart. Men vi kommerju aldrig dit om det inte sätts extrema krav på politiker. 

Och mitt önskemål har aldrig rört lång tid, utan enbart att möjligheten skulle finnas de första månaderna om det blir ohållbart hemma.

Jag blandade ihop dig med någon annan, förlåt.

Du kallar dig individuellt och det är väl där kärnan ligger. Jag tycker att det ska vara 15 h max för alla, i alla kommuner, för att få ner de stora barngrupperna. Och sedan se till individerna och barnen och bevilja fler h i de fall behoven finns.

Lägger man 30 h för alla föräldralediga att kunna lämna sina barn är ju risken stor att det blir en ännu värre situation för alla i förskolan.

Din 2-åring hade ju då fått gå ur askan in i elden, hemma inte bra pga småsyskonets stora behov, men förskolan kanske ännu värre och otryggare pga stora barngrupper, out ildad personal och olika vikarier varje dag.

För om politikerna gör förskollärarnas jobb ohållbart så kommer de lämna yrket och få nya kommer utbilda sig.
  • Anonym (Etsy)
    Anonym (Etsy) skrev 2023-02-10 18:02:15 följande:
    Jag blandade ihop dig med någon annan, förlåt.

Du kallar dig individuellt och det är väl där kärnan ligger. Jag tycker att det ska vara 15 h max för alla, i alla kommuner, för att få ner de stora barngrupperna. Och sedan se till individerna och barnen och bevilja fler h i de fall behoven finns.

Lägger man 30 h för alla föräldralediga att kunna lämna sina barn är ju risken stor att det blir en ännu värre situation för alla i förskolan.

Din 2-åring hade ju då fått gå ur askan in i elden, hemma inte bra pga småsyskonets stora behov, men förskolan kanske ännu värre och otryggare pga stora barngrupper, out ildad personal och olika vikarier varje dag.

För om politikerna gör förskollärarnas jobb ohållbart så kommer de lämna yrket och få nya kommer utbilda sig.
    Menar alltså 15 h max för alla föräldralediga om det var oklart.
  • Anonym (Svea)

Och ur ett barnperspektiv hur lätt är det för ett barn att förstå att mamma/ pappa är hemma men jag får inte vara med, de barnen är inte lätta att trösta.

• Spucks
    Anonym (P) skrev 2023-02-10 17:01:27 följande:
    Du kanske haft 5-åringar som inte haft behov av kompisar och den stimulans som förskolan faktiskt gett med material och undervisning (ja, hos oss hade de undervisning på högre nivå än skolan sen). Mitt barn hade det. Hon var en framåt, ytterst intelligent och kunskapstörstande tjej, där det var mycket tydligt att vi föräldrar inte längre räckte till. Har man ett lite mesigare och lite mindre begåvad barn som tycker att mamma räcker, är det väl utmärkt att ha barnen hemma. För mitt barn räckte det inte. Oavsett vad jag orkade eller inte.
    Eller så hade kanske ditt barn mesiga och mindre begåvade föräldrar, som inte räckte till för sitt förskolebarn.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Individuellt) skrev 2023-02-10 16:20:13 följande:
    Annorlunda ån idag. Hur gjorde man på 1800-talet?
    Det är inte så relevant att jämföra med 1800-talet. Jag förstår inte vad det skulle vara för stor skillnad mellan 90-talet och nutid. Vi levde ungefär likadant då som nu, båda föräldrarna arbetade normalt sett. Den stora skillnaden är väl att det inte fanns smartphones och Ipads på 90-talet. 
  • Anonym (P)
    Spucks skrev 2023-02-10 18:22:59 följande:
    Eller så hade kanske ditt barn mesiga och mindre begåvade föräldrar, som inte räckte till för sitt förskolebarn.
    Haha, bra försök!
  • lövet2
    Anonym (Mamma) skrev 2023-02-09 22:18:04 följande:

Förstår inte varför förskollärare håller på gnälla på föräldrarna som dom gör för deras arbetssituation är ohållbar. Kan någon förklara det för mej?

Jag är inte förskollärare. Jag bara råkar jobba på dagis som okvalificerad arbetskraft. För min personliga del spelar det inte så stor roll om barngruppen är stor eller liten, för jag får samma lön ändå. Mina arbetsuppgifter förändras beroende på antal barn, men jag jobbar lika många timmar med samma lön och inget ansvar (det är förskollärarna som har ansvaret för att allt ska fungera). Så nej, jag yttrar mig inte av egenintresse här.

Min arbetsdag är 8 timmar. Varannan timme har jag rast. 2 kafferaster och en längre mitt på dagen. Det behövs, för inne på avdelningen är det inte en lugn stund. Ljudet från små barn är helt otroligt. De har ljusa röster, och när de skriker skär det i öronen. 10 barn som pratar, skriker, slamrar med stolar, springer, hoppar, kastar saker, de låter väldigt mycket och man blir trött i huvudet. 15 barn låter mycket mer och 20 barn gör det olidligt. Utan raster orkar man inte sina 8 timmar.
    Hälften av barnen på mitt dagis går 10-11 timmar varje dag. Utan raster, för barnen har inget sådant. Ändå orkar de, för barn är tåligare än vuxna. Men ju större barngruppen är, desto fler barn sitter och gråter av trötthet i slutet av dagen. När gruppen blir för stor, så hinner inte fröknarna med någon planerad verksamhet och barnen skulle ändå inte orka koncentrera sig. Barnens arbetssituation blir ohållbar och det är förskollärarnas jäkla plikt att påtala det. Därför gnäller förskollärarna.
  • Anonym (Enig)
    lövet2 skrev 2023-02-10 20:44:26 följande:
    Jag är inte förskollärare. Jag bara råkar jobba på dagis som okvalificerad arbetskraft. För min personliga del spelar det inte så stor roll om barngruppen är stor eller liten, för jag får samma lön ändå. Mina arbetsuppgifter förändras beroende på antal barn, men jag jobbar lika många timmar med samma lön och inget ansvar (det är förskollärarna som har ansvaret för att allt ska fungera). Så nej, jag yttrar mig inte av egenintresse här.

Min arbetsdag är 8 timmar. Varannan timme har jag rast. 2 kafferaster och en längre mitt på dagen. Det behövs, för inne på avdelningen är det inte en lugn stund. Ljudet från små barn är helt otroligt. De har ljusa röster, och när de skriker skär det i öronen. 10 barn som pratar, skriker, slamrar med stolar, springer, hoppar, kastar saker, de låter väldigt mycket och man blir trött i huvudet. 15 barn låter mycket mer och 20 barn gör det olidligt. Utan raster orkar man inte sina 8 timmar.
    Hälften av barnen på mitt dagis går 10-11 timmar varje dag. Utan raster, för barnen har inget sådant. Ändå orkar de, för barn är tåligare än vuxna. Men ju större barngruppen är, desto fler barn sitter och gråter av trötthet i slutet av dagen. När gruppen blir för stor, så hinner inte fröknarna med någon planerad verksamhet och barnen skulle ändå inte orka koncentrera sig. Barnens arbetssituation blir ohållbar och det är förskollärarnas jäkla plikt att påtala det. Därför gnäller förskollärarna.

10-11h/dag motsvarar 50-55h i veckan. Det är mycket!
    30h/vecka motsvarar 6h/dag. säg att man är där 9-15

9.00 fruktstund
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 vaken vila (äldre barn) yngre barn sover istället minst 30 min
    14.00 mellis

det är inte samma nivå på dagarna som om att man går 10-11h. 

personligen tycker jag att syskon ska få vara på förskolan mer än 15h, men det är såklart individuellt utifrån barnet. Mina barn älskar förskolan. Men hade aldrig tvingat dem dit om de inte ville. Så jag lämnar med gott samvete när jag är föräldraledig. sedan så ställer vi upp i gengäld mot förskolan. Varenda gång de har bett föräldrar hålla barn hemma pga personalbrist har vi gjort det fastän vi då har jobbat och inte varit föräldralediga. inte hållbart i längden att ha friska barn hemma när man har diverse teams möten och jobb som behöver göras. Men vi gör det för att hjälpa till. Barnens schema är till 16 men vi hämtar alltid barnen tidigare. Kan vi hämta 13 gör vi det. så vi har barnen fler timmar än 15h under föräldraledigheten men vi har desto färre timmar än genomsnittet när vi arbetar. 

• Tow2Mater
    Anonym (Enig) skrev 2023-02-10 21:48:44 följande:
    ..

9.00 fruktstund
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 vaken vila (äldre barn) yngre barn sover istället minst 30 min
    14.00 mellis

....
    S fl-ledigas barn ska vara på fsk for att få tre mål mat och en timmes vila per dag?
  • Anonym (Enig)
    Tow2Mater skrev 2023-02-10 22:03:37 följande:
    S fl-ledigas barn ska vara på fsk for att få tre mål mat och en timmes vila per dag?
    Nej de är där för att få ta del av den viktiga pedagogiska verksamhet och få leka med sina kompisar. Men man behöver inte måla upp 30h/vecka som något extremt precis
  • Ess
    Anonym (Mamma) skrev 2023-02-10 16:45:11 följande:

Där tror jag du har fel. Många däremot väljer att ta emot den barnomsorg som samhället bestämt ska finnas tillhanda. Det handlar inte om att utnyttja vare sej staten eller jävlas med förskolepersonalen. Inte heller om att som förälder kräva att samhället tar ansvaret för barnet. 

Självklart kan man utnyttja det som erbjuds.
    Att personalen är för få, är deras problem som ska lösas med cheferna. Väljer cheferna att inte lyssna, så är det läge att byta jobb.

Förskolepersonalen kan väl ändå inte vara så jävla dumma att de inbillar sig att de kommer behålla samma antal tjänster om de drar ner på antalet barn och timmar!?
  • Anonym (Rimligt)
    Ess skrev 2023-02-10 22:29:14 följande:
    Självklart kan man utnyttja det som erbjuds.
    Att personalen är för få, är deras problem som ska lösas med cheferna. Väljer cheferna att inte lyssna, så är det läge att byta jobb.

Förskolepersonalen kan väl ändå inte vara så jävla dumma att de inbillar sig att de kommer behålla samma antal tjänster om de drar ner på antalet barn och timmar!?
    Jag är inte helt säker men jag har för mig att man räknar antal barn totalt inte efter hur många timmar de är där. Dvs man har lika mycket personal för 15 barn oavsett om de är där 15h eller 50h, även om rektorn kan slänga omkring personalen mellan avdelningarna för att balansera ut det.
  • lövet2
    Anonym (Enig) skrev 2023-02-10 21:48:44 följande:

10-11h/dag motsvarar 50-55h i veckan. Det är mycket!
    30h/vecka motsvarar 6h/dag. säg att man är där 9-15

Nej, så barnen som går 30 timmar/vecka orkar säkert rätt bra. Även om de inte får någon pedagogisk verksamhet, så får de mat och kompisar 6 h/dag. Hysteriskt tempo och en alltför hög ljudnivå är jobbigt, men de åker hem och vilar sig efter sina 6 timmar. Det är heltidsbarnen som ska orka med resten av dagen. De är redan slutkörda, men de har inget annat val än att försöka orka.

• Anonym (I)
    lövet2 skrev 2023-02-10 23:12:47 följande:
    Nej, så barnen som går 30 timmar/vecka orkar säkert rätt bra. Även om de inte får någon pedagogisk verksamhet, så får de mat och kompisar 6 h/dag. Hysteriskt tempo och en alltför hög ljudnivå är jobbigt, men de åker hem och vilar sig efter sina 6 timmar. Det är heltidsbarnen som ska orka med resten av dagen. De är redan slutkörda, men de har inget annat val än att försöka orka.
    Bra perspektiv. De som blir mest påverkade av detta beslut är alltså de barn som är tvungna att gå långa dagar på förskolan. Det handlar alltså inte bara om personalens arbetsmiljö utan viktigaste av allt: barnens arbetsmiljö. 
  • Anonym (Förskollärare25+)

Jag har under mina drygt 25 år som förskollärare på olika förskolor  (på dagis går det bara hundar ) i flera olika kommuner aldrig varit med om att vi haft mer än den lagstadgade obetalda rasten på 30 min om vi jobbar mer än 5 h .Vi har om arbetet så tillåter som det så fint heter rätt till 15 min paus   …vilket innebär att av veckans 5 arbetsdagar kan vi vara glada om vi hinner med den pausen 2 kanske 3 dagar …även om det då oftare handlar om 5 min o inte 15 ..
    Vår 30 min rast kan ligga allt mellan kl 10 till kl 13 beroende på hur du jobbar den dagen , vill vi inte ha förmånen att äta med barnen ( och då betala för maten hos oss drygt 30 kr/ dag för att få,slänga i sig mat samtidigt som du hjälper upp till 8 barn att dela, hämta mera mat, hälla upp i glas, torka upp utspilld mjölk o tappade tallrikar ,lämna bordet för att lägga barn som somnar etc ) så är det på den rasten du får äta din egen mat

Den där halvtimmen blir inte alltid en halvtimme heller o vissa dagar uteblir den helt om många pedagoger är borta - vi skriver då upp den som mertid men även om vi kan få ut det i tid eller pengar längre fram så har vi ju inte fått den möjlighet till en stunds återhämtning  vi skulle haft

Barnen har inga raster..ja de minsta 1-2 åringarna o vissa 3 åringar får sova en stund, de äldre får sitta med 8-10 kompisar nära varandra o lyssna på en saga i kanske 15-20 min .

Vi påtalar uppåt mot kommunen, vi skriver tillbud och påtalar i våra kvalitetsrapporter att vi går på knäna, att barngrupperna är för stora att fler resurser behövs .

MEN för att få till någon ändring krävs att det läggs mer resurser på förskolan ..det krävs fler utbildade förskollärare - det kommer fattas 10 000-tals förskollärare om bara ett par år när ännu fler av oss går i pension  och det inte utbildas nya i samma takt..För att motverka detta behövs rimliga löner ,löner som motsvarar den utbildning o ansvar vi har och rimliga arbetsförhållanden
    men detta kostar pengar…o vad kommer våra pengar ifrån…skatter till 99.9% och en liiiiiten liten del den avgift föräldrar betalar. Skulle systemet med maxtaxa göras om så att du oavsett inkomst betalade inte en Max summa utan en max% av din inkomst skulle förskolan få mer resurser..o om kommunerna samtidigt höjde sina anslag lite mer också så skulle vi kunna ha en förskola att vara stolta över..då skulle vi inte som hos oss behöva skola in vårt 25:e barn  i gruppen på måndag ..då skulle vi kunna hålla oss till skolverkets rekommendationer på 16 barn i gruppen bland de äldsta  

• Anonym (A)

Bra inlägg.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (P) skrev 2023-02-10 10:49:22 följande:
    Problemet är att diskussionen blir väldigt endimensionell när man klumpar ihop förskolebarn. Alla har inte 18 månader mellan syskon och behovet för en ettåring kontra en femåring eller sexåring, skiljer sig oerhört. En tvååring tycker säkert det är mysigare att gosa med förälder och bebis, medan en sexåring som strax ska börja skolan, har ett annat behov av strukturer, kompisar och intellektuell utmaning. 
    Exakt! Mina barn är 6 och snart 4,5. Vi har varit hemma på heltid sedan början av december för att inte dra hem sjukdomar till bebisen. Men dom klättrar på väggarna och saknar sina vänner. Trots att dom har varandra och jag försöker aktivera dom så gott jag kan så vill dom till förskolan. Jag önskar att de hade fått gå några timmar till på förskolan för deras skull, inte för min skull. 
  • Anonym (Mamma)

Måste ställa frågan hur det kommer sej att det är hysterisk ljudnivå och att barnen blir slutkörda. Jag förstår ju att en av anledningar är att det är kort om personal men förutom det? 

På mina barns förskola kunde jag aldrig se att det var höjd ljudnivå eller hysteriskt tempo trots många barn. Och mina barn var aldrig tröttare efter en efter att ha varit på förskolan jämfört med när dom var hemma. Så just den biten förstår jag inte. Obs skriver det inte som kritik utan vill förstå. 

Svar på tråden Återigen lägger förskolelärare skulden på förädrar