• Anonym (Fundersam)

    Osäker på vad jag ska klassa det som

    Hoppas att det här är okej att posta här.
    Detta är något som jag inte har pratat med någon om. Mycket då det vilar en hel del tabu att bli utsatt som man. Sen vet jag inte ens om det räknas som övergrepp eller inte. Men det har satt sina spår.
    När jag var kring 8-9 introducerade min kusin som är ett år äldre (kille) mig för sex och jag såg ju lite upp till honom och gick med på det hela. Sen när jag var ca 11-12 år övertygade han mig återigen och planerade till och med att vi skulle sätta väckarklockan sent på natten för att ostört kunna hålla på när han sov över. Dock stängde jag av väckarklockan när han hade somnat. Och ja det var penetrativt sex. Han tafsade även, trots att jag visade ovilja till det.
    Sen var det lugnt fram till jag var 14 (han 15) och jag cyklade till honom. När jag kom in satt han och tittade på P-film och återigen övertygade han mig om att vi skulle ha sex. Och hade då första gången oralt också.
    Det som gör att jag inte vet hur jag ska klassa det är att han aldrig direkt tvingade mig utan mer övertygade mig då han var lite av en förebild för mig. Och genom skam har jag aldrig ens pratat om det med den kurator som jag har gått hos då och då. Men har alltid varit känslig för exempelvis bögskämt och så, något som inte var helt ovanligt under sena 90-talet och då som något utmobbad genom min reumatism och lilla hjärnskada efter min första hjärnhinneinflammation.
    Har tid hos en kurator på onsdag, men behöver ändå lite hjälp att bedöma det här. Blir 38 i höst bör tilläggas
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-12 13:16
    En grej som jag glömde att nämna. Jag var även lite rädd för honom eftersom han var dels starkare och sedan kunde han i en handvändning gå från att vara hur snäll som helst till att reta och jävlas med mig utan anledning. Och han hade även en förkärlek till vapen och knivar.
  • Svar på tråden Osäker på vad jag ska klassa det som
  • Anonym (Anonym)

    Du blev alltså våldtagen, sexuellt utnyttjad och sexuellt antastad som barn av din kusin. Det är vad det kallas.

  • Anonym (Anonym2)

    Du skriver att det ?har satt sina spår?, vilket jag tolkar som att du upplever det inträffade som ett trauma. Skäl nog att ta kontakt med vården för att få hjälp med att reda ut det då. Strålande att du gjort det!

    I övrigt är sådant här nog vanligare än vad man kanske tror, eftersom det inte pratas öppet om det. Sexuellt experimenterande hör till barndomen, även om det du beskriver låter ganska avancerat.

  • Anonym (M)

    Han var i en maktposition i förhållande till dig och använde denna maktposition för att manipulera dig till att ha sex med honom. Det är utan tvekan ett övergrepp (eller rättare sagt flera upprepade övergrepp).

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-12 12:36:34 följande:

    Du blev alltså våldtagen, sexuellt utnyttjad och sexuellt antastad som barn av din kusin. Det är vad det kallas.


    Anonym (M) skrev 2023-02-12 12:38:59 följande:

    Han var i en maktposition i förhållande till dig och använde denna maktposition för att manipulera dig till att ha sex med honom. Det är utan tvekan ett övergrepp (eller rättare sagt flera upprepade övergrepp).


    Anonym (Anonym2) skrev 2023-02-12 12:38:31 följande:

    Du skriver att det ?har satt sina spår?, vilket jag tolkar som att du upplever det inträffade som ett trauma. Skäl nog att ta kontakt med vården för att få hjälp med att reda ut det då. Strålande att du gjort det!

    I övrigt är sådant här nog vanligare än vad man kanske tror, eftersom det inte pratas öppet om det. Sexuellt experimenterande hör till barndomen, även om det du beskriver låter ganska avancerat.




    Tackar för lite insyn från annat håll. Det är just den nära åldersskillnaden som har gjort att jag har varit osäker på vad jag ska se det som. Likaså att just då tyckte jag ibland om det med. Men till stor del var det nog för att jag såg upp till honom.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-02-12 12:53:12 följande:
    Anonym (M) skrev 2023-02-12 12:38:59 följande:

    Han var i en maktposition i förhållande till dig och använde denna maktposition för att manipulera dig till att ha sex med honom. Det är utan tvekan ett övergrepp (eller rättare sagt flera upprepade övergrepp).




    Tackar för lite insyn från annat håll. Det är just den nära åldersskillnaden som har gjort att jag har varit osäker på vad jag ska se det som. Likaså att just då tyckte jag ibland om det med. Men till stor del var det nog för att jag såg upp till honom.
    Som 9-15-åring var din kusin också ett barn när det hände. Barn experimenterar som sagt sexuellt, även mellan syskon.

    Om man övertalas av någon att göra något som man sedan ångrar på grund av skam är det lätt att känna sig utnyttjad. Över 20 år har passerat. Du (och han) är andra människor idag. Du behöver troligtvis hjälp med att acceptera det som hände, om det ligger dig till last idag.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-02-12 13:04:02 följande:
    Som 9-15-åring var din kusin också ett barn när det hände. Barn experimenterar som sagt sexuellt, även mellan syskon.

    Om man övertalas av någon att göra något som man sedan ångrar på grund av skam är det lätt att känna sig utnyttjad. Över 20 år har passerat. Du (och han) är andra människor idag. Du behöver troligtvis hjälp med att acceptera det som hände, om det ligger dig till last idag.
    Insåg att jag hade glömt nämna en grej, men har uppdaterat huvudinlägget.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-02-12 13:04:02 följande:
    Som 9-15-åring var din kusin också ett barn när det hände. Barn experimenterar som sagt sexuellt, även mellan syskon.

    Om man övertalas av någon att göra något som man sedan ångrar på grund av skam är det lätt att känna sig utnyttjad. Över 20 år har passerat. Du (och han) är andra människor idag. Du behöver troligtvis hjälp med att acceptera det som hände, om det ligger dig till last idag.
    Som barn ska man aldrig "övertalas" till sexuella handlingar, oavsett den andras ålder, och det här var inte ett ömsesidigt utforskande. Även våldtäktsoffer kan få orgasm, det betyder inte att det var önskat.
  • Anonym (Stina)

    Sluta skriv till ts att det här va nåt experiment, det var inget annat än ett övergrepp! Och Ts du ska inte känna nån skam över det som hänt! Tyvärr är sånt här mycket vanligare än man tror. All styrka till dig

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-12 13:24:37 följande:
    Som barn ska man aldrig "övertalas" till sexuella handlingar, oavsett den andras ålder, och det här var inte ett ömsesidigt utforskande. Även våldtäktsoffer kan få orgasm, det betyder inte att det var önskat.
    Anonym (Stina) skrev 2023-02-12 13:24:53 följande:

    Sluta skriv till ts att det här va nåt experiment, det var inget annat än ett övergrepp! Och Ts du ska inte känna nån skam över det som hänt! Tyvärr är sånt här mycket vanligare än man tror. All styrka till dig


    Tackar för hjälpen att få lite klarhet, För har varit osäker på om jag ska kunna säga om det var övergrepp eller inte eftersom det i min hjärna har varit lite i gråzonen. <3 Och som man blir det inte lika lätt att veta vart man ska vända sig heller.

  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-12 13:24:37 följande:
    Som barn ska man aldrig "övertalas" till sexuella handlingar, oavsett den andras ålder, och det här var inte ett ömsesidigt utforskande. Även våldtäktsoffer kan få orgasm, det betyder inte att det var önskat.
    Om du menar ?tvång? (genom att sätta citationstecken kring ?övertalas?) så håller jag med dig. Om övertalningen handlar om att föreslå och få gehör för olika sorters sexuella handlingar mellan jämnåriga barn så håller jag inte med dig by default (det handlar om kontext).

    Har själv erfarenhet. T ex två större flickor som ville ?smaka på? min snopp när jag var liten, en annan jämnårig och dominant pojke som instruerade mig att onanera framför honom. I det senare fallet blev vi påkomna av pojkens föräldrar som skällde ut oss. Jag mådde dåligt då men det är inget som jag haft ångest för senare i livet.

    Om man upplever att man utsatts för något som man mår dåligt över är det klart man ska söka hjälp.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-02-12 14:53:42 följande:
    Om du menar ?tvång? (genom att sätta citationstecken kring ?övertalas?) så håller jag med dig. Om övertalningen handlar om att föreslå och få gehör för olika sorters sexuella handlingar mellan jämnåriga barn så håller jag inte med dig by default (det handlar om kontext).

    Har själv erfarenhet. T ex två större flickor som ville ?smaka på? min snopp när jag var liten, en annan jämnårig och dominant pojke som instruerade mig att onanera framför honom. I det senare fallet blev vi påkomna av pojkens föräldrar som skällde ut oss. Jag mådde dåligt då men det är inget som jag haft ångest för senare i livet.

    Om man upplever att man utsatts för något som man mår dåligt över är det klart man ska söka hjälp.
    Av ts beskrivning så verkar den här "övertalningen" handla om något slags lirkande och just övertalande snarare än att det fanns ett intresse och en nyfikenhet från ts sida, dvs inget ömsesidigt. Då blir det manipulerande.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-02-12 14:47:25 följande:
    Anonym (Stina) skrev 2023-02-12 13:24:53 följande:

    Sluta skriv till ts att det här va nåt experiment, det var inget annat än ett övergrepp! Och Ts du ska inte känna nån skam över det som hänt! Tyvärr är sånt här mycket vanligare än man tror. All styrka till dig


    Tackar för hjälpen att få lite klarhet, För har varit osäker på om jag ska kunna säga om det var övergrepp eller inte eftersom det i min hjärna har varit lite i gråzonen. <3 Och som man blir det inte lika lätt att veta vart man ska vända sig heller.

    Det första steget är inte att definiera det inträffade som upprepade övergrepp. Det är att söka hjälp (professionell hjälp, inte på ett anonymt forum) att hantera det. Jättebra att du gjort det, hoppas du får prata med någon klok och förtroendeingivande person!

    Eftersom du själv beskriver det som en gråzon (inget regelrätt tvång, det fanns ömsesidig njutning involverad) är det tänkbart att du inte kommer hitta en ny svart eller vit förklaringsmodell, utan att det handlar om att nå acceptans (inte av själva akten utan vad du var med om i din barndom) för att slippa känna dig påverkad idag.
Svar på tråden Osäker på vad jag ska klassa det som