• Anonym (o)

älskar man sin partner man sårar?

Fick inte med allt i förra tråden. För att vara extra tydlig. Så tror jag man kan älska sin partner fast man är otrogen, om det händer tex på fyllan eller vid enstaka tillfälle. Men gör man om det gång på gång, till och med planerar otrohet så tror jag inte man älskar sin partner. Varför vill man stanna kvar hos sin partner om man ändå planerar att vara otrogen hela tiden? Mitt ex påstod sig älska mig, men var ändå otrogen hela tiden. Och dessutom planerade han sina otroheter, kunde planera flera veckor innan och fixa med hotell och så. Har så svårt att tro att han älskade mig. Vad tror ni andra? Kan man älska nån när man planerar otrohet?

• Svar på tråden älskar man sin partner man sårar?
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (Skyldig) skrev 2023-03-06 15:45:57 följande:
    Så kan det vara, men fortfarande är tyckande om saker långt ifrån sanningen hos den som faktiskt varit otrogen och är den som sitter inne med svaren. Man kan älska flera personer också, se bara på hur vanligt öppna relationer är idag. En otrohet behöver inte vara synonymt med att den bedragne sitter totalt krossad heller. Jag tror man får vidga sina vyer också.
    Vidga sina vyer gör man inte genom att generalisera i det absurda och låtsas som att moral inte existerar.

1) I en öppen relation så har man BÅDA kommit överens om att det är ok att vara med andra, dvs båda har gjort en deal som man sen håller sig till vilket inte har ett dugg med att fullkomligen skita i vad man kommit överens om och göra som man själv vill som en otrohet innebär... även i öppna relationer förväntas man hålla sig till överenskommelser och vara ärlig. En öppen relation betyder INTE att det är ok att ljuga för och manipulera varandra.

2) Väldigt få människor gillar att bli svikna, ljugna för och manipulerade av människor de trodde att de kunde lita på. Inte ens i öppna relationer är det ok att göra som man vill mot sin partner... möjligen finns det kanske nån promille som gillar att bli behandlade på det sättet men de utgör då ett ett undantag och det är märkligt att du lyfter fram det som att det skulle vara vanligt förekommande.

Jag tycker att det är snarare du som behöver se över dina egna vyer för de verkar inte vara vidgade öht utan snarare ganska snäva där du blandar ihop lögner, svek och manipulation med öppna relationer som om det skulle vara ok där... det är det absolut inte.
  • Anonym (Skyldig)
    Anonym (tveksamt) skrev 2023-03-06 16:46:50 följande:
    Vidga sina vyer gör man inte genom att generalisera i det absurda och låtsas som att moral inte existerar.

1) I en öppen relation så har man BÅDA kommit överens om att det är ok att vara med andra, dvs båda har gjort en deal som man sen håller sig till vilket inte har ett dugg med att fullkomligen skita i vad man kommit överens om och göra som man själv vill som en otrohet innebär... även i öppna relationer förväntas man hålla sig till överenskommelser och vara ärlig. En öppen relation betyder INTE att det är ok att ljuga för och manipulera varandra.

2) Väldigt få människor gillar att bli svikna, ljugna för och manipulerade av människor de trodde att de kunde lita på. Inte ens i öppna relationer är det ok att göra som man vill mot sin partner... möjligen finns det kanske nån promille som gillar att bli behandlade på det sättet men de utgör då ett ett undantag och det är märkligt att du lyfter fram det som att det skulle vara vanligt förekommande.

Jag tycker att det är snarare du som behöver se över dina egna vyer för de verkar inte vara vidgade öht utan snarare ganska snäva där du blandar ihop lögner, svek och manipulation med öppna relationer som om det skulle vara ok där... det är det absolut inte.
    Det är ju du som bara ser det svartvitt som sagt, öppna ögonen och se att varken världen eller människor är det. 
  • Anonym (Kvinna)

Här på FL verkar det onekligen som om otrohet är det största relationsproblemet. Detta förvånar mig , eftersom bråk om ekonomi och pengar är ett större problem och ligger till grund för mycket fler separationer än vad otrohet gör

Varför är det så tror ni?

• Anonym (Skyldig)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-03-06 18:44:18 följande:

Här på FL verkar det onekligen som om otrohet är det största relationsproblemet. Detta förvånar mig , eftersom bråk om ekonomi och pengar är ett större problem och ligger till grund för mycket fler separationer än vad otrohet gör

Japp och när folk försöker förklara hur det var för dem som varit i den sitsen så vet ändå de som inte varor i den bättre.
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-03-06 18:44:18 följande:

Jag tror att det där kallas för en halmgubbe Flört

Ditt argument är lite som att i en diskussion om landminor är bra eller dåliga där vissa tycker det nog gör jäkligt ont att få benen bortsprängda och andra inte tycker det är så farligt och det finns faktiskt ganska bra proteser idag.. hävda att här verkar folk tycka att landminor är det värsta vapnet som finns.. vilket förvånar mig för det finns ju faktiskt atombomber ju...

1) Är det någon som sagt att otrohet är det största relationsproblemet eller är det du som gör den tolkningen baserat på diskussioner kring om otrohet är bra eller dåligt. 

2) Om det som diskuteras är just otrohet och hurvida man älskar den man är otrogen mot eller ej så det kanske naturligt att andra slags problem i en relation utelämnas efter som diskussionen handlar om just otrohet och inte ekonomi och pengar?

Och då blir det ju lustigt när du frågar Varför det är så som om din halmgubbe skulle vara vedertagen sanning.
  • Anonym (Beeen there..)
    Anonym (o) skrev 2023-02-28 00:13:02 följande:
    älskar man sin partner man sårar?

Fick inte med allt i förra tråden. För att vara extra tydlig. Så tror jag man kan älska sin partner fast man är otrogen, om det händer tex på fyllan eller vid enstaka tillfälle. Men gör man om det gång på gång, till och med planerar otrohet så tror jag inte man älskar sin partner. Varför vill man stanna kvar hos sin partner om man ändå planerar att vara otrogen hela tiden? Mitt ex påstod sig älska mig, men var ändå otrogen hela tiden. Och dessutom planerade han sina otroheter, kunde planera flera veckor innan och fixa med hotell och så. Har så svårt att tro att han älskade mig. Vad tror ni andra? Kan man älska nån när man planerar otrohet?

Många frågor i samma trådstart. Men JA, kan man skilja på kärlek och sex så är det fullt möjligt att älska sin partner djupt och ändå vara otrogen.
    Kan vända på frågan: Kan man verkligen älska någon om man inte tänder sexuellt på personen? 

Sen att det kan anses som egoistisk, respektlöst och ett riskerande av relationen att vara otrogen, är en annan sak.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (tveksamt) skrev 2023-03-06 19:24:40 följande:
    Jag tror att det där kallas för en halmgubbe Flört

Ditt argument är lite som att i en diskussion om landminor är bra eller dåliga där vissa tycker det nog gör jäkligt ont att få benen bortsprängda och andra inte tycker det är så farligt och det finns faktiskt ganska bra proteser idag.. hävda att här verkar folk tycka att landminor är det värsta vapnet som finns.. vilket förvånar mig för det finns ju faktiskt atombomber ju...

1) Är det någon som sagt att otrohet är det största relationsproblemet eller är det du som gör den tolkningen baserat på diskussioner kring om otrohet är bra eller dåligt. 

2) Om det som diskuteras är just otrohet och hurvida man älskar den man är otrogen mot eller ej så det kanske naturligt att andra slags problem i en relation utelämnas efter som diskussionen handlar om just otrohet och inte ekonomi och pengar?

Och då blir det ju lustigt när du frågar Varför det är så som om din halmgubbe skulle vara vedertagen sanning.
    Grundfrågan "Älskar man sin partner när man sårar" med utgångspunkten, Kan man lita på att någon älskar när hen är otrogen. 
    Tror att det är det lilla ordet "lita på" som är grundbulten här. Det spelar ingen roll om det handlar om otrohet eller ekonomi eller något annat. Endera litar man på vad ens partner säger eller inte. 

Det är bristande förtroende som skadar relationer, därför tycker jag att det är väldigt ensidigt att endast diskutera otrohet. 

Har TS fullt förtroende för sin partner i alla andra frågor så kan hen självklart ha det efter en otrohet också, men om förtroende sviktar på andra områden också så är det en annan sak.
  • Anonym (qqq)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 14:53:37 följande:
    Men TS frågade inte vem den otrogne älskar mest.
    Tror du får läsa min kommentar igen, och tänk lite den här gången. 
  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-03-07 11:54:43 följande:
    Grundfrågan "Älskar man sin partner när man sårar" med utgångspunkten, Kan man lita på att någon älskar när hen är otrogen. 
    Tror att det är det lilla ordet "lita på" som är grundbulten här. Det spelar ingen roll om det handlar om otrohet eller ekonomi eller något annat. Endera litar man på vad ens partner säger eller inte. 

Det är bristande förtroende som skadar relationer, därför tycker jag att det är väldigt ensidigt att endast diskutera otrohet. 

Har TS fullt förtroende för sin partner i alla andra frågor så kan hen självklart ha det efter en otrohet också, men om förtroende sviktar på andra områden också så är det en annan sak.
    Nja, grundfrågan är om man kan älska den man bedrar, punkt slut.

Att en person som sviker, ljuger och manipulerar inte går att lita på är ju ganska självförklarande... nej det får inte att lita på en sån person för personen har ju i handlingar bevisat att den inte går att lita på.

Ja absolut, relationer är komplexa och kan ses ur många synvinklar men just DENNA diskussion handlar om otrohet och allt som sagts handlar oxå om just otrohet och därför blir det lite konstigt när du tar saker ur sitt sammanhang och börjar applicera det som sagts i detta sammanhang på andra saker och hävdar att det är konstigt... det är ju ganska självklart att det kommer bli konstigt då för du tar saker ur sitt sammanhang.

Nej, förtroende är inte så selektivt som du målar upp det... om en person visar sig vara opålitlig på ett sätt så faller förtroendet för personen i alla sammanhang för om en person sviker och ljuger i ett sammanhang så kan personen lika väl svika och ljuga i andra sammanhang oxå och då blir det svårt att lita på personen i något sammanhang. Förtroende är inte baserat på situation, det är baserat på person.
  • Anonym (M)
    Anonym (qqq) skrev 2023-03-07 12:01:06 följande:
    Tror du får läsa min kommentar igen, och tänk lite den här gången. 
    Frågan var om otrogna älskar sin partner, frågan var inte om de älskar sig själva mer än vad de älskar sin partner.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (tveksamt) skrev 2023-03-07 13:00:40 följande:
    Nja, grundfrågan är om man kan älska den man bedrar, punkt slut.

Att en person som sviker, ljuger och manipulerar inte går att lita på är ju ganska självförklarande... nej det får inte att lita på en sån person för personen har ju i handlingar bevisat att den inte går att lita på.

Ja absolut, relationer är komplexa och kan ses ur många synvinklar men just DENNA diskussion handlar om otrohet och allt som sagts handlar oxå om just otrohet och därför blir det lite konstigt när du tar saker ur sitt sammanhang och börjar applicera det som sagts i detta sammanhang på andra saker och hävdar att det är konstigt... det är ju ganska självklart att det kommer bli konstigt då för du tar saker ur sitt sammanhang.

Nej, förtroende är inte så selektivt som du målar upp det... om en person visar sig vara opålitlig på ett sätt så faller förtroendet för personen i alla sammanhang för om en person sviker och ljuger i ett sammanhang så kan personen lika väl svika och ljuga i andra sammanhang oxå och då blir det svårt att lita på personen i något sammanhang. Förtroende är inte baserat på situation, det är baserat på person.
    Jag uppfattade TS Grundfråga som "Kan jag lita på vad min partner säger när hen säger att hen älskar mig trots att hen är otrogen"
    Mitt svar är enkelt, litar du på din partner när det gäller allt annat, så borde du kunna lita på att hen älskar dig. 
    Om hen inte har fullt förtroende för din partner är det självklart att hen tvivlar.

Förstår inte vad som är selektivt i mitt resonemang
    Självklart kan man älska sin partner trots att man varit otrogen. Varför skulle man inte kunna det?
    Förklara gärna detta 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-03-07 16:37:38 följande:
    Jag uppfattade TS Grundfråga som "Kan jag lita på vad min partner säger när hen säger att hen älskar mig trots att hen är otrogen"
    Mitt svar är enkelt, litar du på din partner när det gäller allt annat, så borde du kunna lita på att hen älskar dig. 
    Om hen inte har fullt förtroende för din partner är det självklart att hen tvivlar.

Självklart kan man älska sin partner trots att man varit otrogen. Varför skulle man inte kunna det?
    Förklara gärna detta 

Och eftersom man inte har fullt förtroende för en partner som varit otrogen, så kan man inte lita på hans ord. Han har ju i handling visat att han inte är att lita på. Han kan inte visa att han är att lita på när det gäller allt annat. 

• Anonym (tveksamt)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-03-07 16:37:38 följande:
    Förklara gärna detta 
    Det vore bra om du kan bestämma dig för vad du vill diskutera, nyss ville du diskutera förtroende, men nu är du helt plötsligt tillbaka till om man älskar eller inte älskar den man bedrar.

Det jag skrev om selektivt resonemang gällde förtroende. Jag skrev till och med det i samma mening/stycke (se det understrukna nedan) ... och handlar alltså inte om man älskar eller inte älskar den man bedrar.
    Anonym (tveksamt) skrev 2023-03-07 13:00:40 följande:

• Anonym (Mattias)

Min sambo och jag va ute på krogen i Göteborg i går.hon klädde sig sexigt med kort kort å ett par stringtrosor som man såg igenom. Hon är en sån tjej som vill suga till sig all uppmärksamhet så fort hos satte sig ner såg man verkligen allt om man nu titta.när ja skulle ut och röka och sen kom tillbaka så va hon helt borta ja satte mig vid bordet och då kom det en kille och sa att tjejen som satt här va väldigt skön då sa ja att det va min tjej då försvann han väldigt fort.. till slut kom min tjej dit som vi satt vid bordet då frågade ja henne va hon hade gjort då sa hon att hon hade varit på toaletten Jaha sa ja hade du det skönt där inne då såg hon lite konstigt ut.. det kom en kille till mig att du va väldigt skön och sen sa han att du va orakad hur viste ha det...han gissa väl sa hon då. en jävligt bra gissning isåfall..
    Då blev ja väldigt irriterade på henne och sa åt henne att vi skulle gå hem och det gjorde vi.sen när vi kom hem så märkte jag att hon ville skynda sig in på toaletten men ja sa åt henne kan vi inte prata om det som hänt å försökte lugna henna så vi satte oss på säng kanten å prata en stund  och ja försökte stoppa ner min hand innanför hennes trosor hon hade ju kort kort på sig då sa hon han hon kände sig ofräsch men det gör inget sa ja då då fattade ja ju med en gång att han hade lagt satsen i henne men till slut erkände hon allt och då frågans varför hon vart otrogen..hon va nyfiken på att vara med nån annan sa hon. Då kan ja ju med vara det iså fall mena ja på men då tog det hus i helvete typ..så vad ska man göra hon är mitt allt 

Svar på tråden älskar man sin partner man sårar?