Anonym (Wilma) skrev 2023-03-04 12:49:34 följande:
Först och främst så är jag glad över att du eller de personer med adhd som du har i din närhet inte har problem med sin personliga hygien.
Samtidigt så ÄR det v
äldigt vanligt att personer med adhd har
problem med just hygienen och rutiner runt hygien. Det betyder inte att neurotiska personer eller, som du skriver, personer som vid depression, IF eller autism inte kan ha samma eller värre problem, eller att det förekommer en samsjuklighet.
Tråkiga hygien rutiner är ofta en utmaning att upprätthålla för personer med adhd. Att byta från en uppgift till en annan - från att spela till att duscha eller borsta tänderna - är också svårt. Att planera och organisera, särskilt tråkigare saker, kan vara en utmaning. Allt detta gör att det att upprätthålla hygienen kan bli svårt.
Tyvärr kan nog dessa hygienproblem vara en av anledningarna till att personer med adhd som grupp har sämre hälsa, varför jag tycker att det är viktigt att inte sopa problemet under mattan.
Nej inte i den utsträckningen jag syftar på och det som nämns i tråden att inte duscha på en vecka. Att tillåta sig att släppa fasaden hemma är ngt helt annat än att traska iväg till skolan oduschad. Det senare har med graden av medvetenhet om omgivningen att göra, vilket är på normalnivå vid adhd. Jag är väl bevandrad i bekymren med uthållighet vid adhd gällande exvis tandborstning, i tillägg finns de ökade risker för karies som centralstimulantians biverkningar med muntorrhet för med sig. Men att gå smutsig till skolan har inget med adhd att göra. Det är IF (eller mkt svag teoretisk begåvning), autism, OCD, psykoser, depressioner och missbruk som är vanligaste tillstånden när tonåringar och vuxna går iväg till skola, jobb, affär smutsiga.
Den tonårstjej med adhd som inte orkat duscha på kvällen skulle hellre skolka halva förmiddagen än att skämmas inför andra. Problemet med de andra grupperna, när de har hygienproblem som t.ex skolan får uppleva, är att de antingen inte tar in omgivningens ogillande eller bryr sig om ngn levererar sin åsikt.
Populärvetenskapliga sidor som inte har vidare koll på samsjuklighet eller inte adresserar det jag skrivit behöver du inte klippa in åt mig. Det är heller inte ovanligt att barndomens första diagnos blir adhd, utan att ge en korrekt bild av en komplex samsjuklighet som fanns från början. S.k "LSS-diagnoser" under NPF-begreppet ställs betydligt mindre lättvindigt än adhd och ställs senare. "Mitt barn har add" och liknande uttalanden i tråden säger väldigt lite om varför barnet låter andra än familjen upptäcka en dålig hygien.
Jag sopar definitivt inte saker under mattan utan pekar på en betydligt komplexare bild än lättvindigt ställda adhd-diagnoser där man inte utrett övrigt ordentligt.