• Lilalampa

    Turkiet i augusti?

    Hej.

    Jag har lyckats hitta en billig resa för våran familj på 2 vuxna, 2 barn. Den är i augusti. Jag funderade länge på hur den kan vara så billig trots all inclusive. Hotellet har bra omdömen, är varmt rekommenderad, barnfamiljer återvänder etc etc. Men det är i Turkiet.

    Funderade bara på, är den billig pga Sverige/Turkiet,  Nato, Erdogan dockan som hängde osv.

    Skulle ni våga åka till Turkiet i sommar? Jag tänker att det är ett tag kvar till augusti, nya nyheter händer dagligen och den här fejden är snart bortglömd. 

    Stället är alltså vid kusten, långt från både jordbävningensdrabbat område samt Istambul.

  • Svar på tråden Turkiet i augusti?
  • Lilalampa
    Anonym (Y) skrev 2023-03-04 15:51:18 följande:

    Handlar ju inte om att det är billigt osv utan folk vill inte åka dit och sponsra ett sådant land ! Men visst tänker man bara på sitt ego så åk.


    Intressant. 
    Thailand är så oerhört populärt bland svenskar. Känner också folk som aldrig skulle åka till Thailand pga trafficking, vad barnflickor, kvinnor utsätts för. Blir inte många länder kvar att åka till om samhället,  regeringen och allt där emellan  ska vara top notch. 
  • Postman

    Aldrig i helskotta att jag skulle åka till Turkiet. Det har inte med jordbävningen att göra utan ett rent statement för jag gillar inte deras styre. Jag vill inte göda ett sådant styre.

  • Anonym (Jag skulle åka)
    Anonym (Mor med döttrar) skrev 2023-03-04 15:20:58 följande:
    Men att resa är att uppleva, naturen, vackra städer mm inte att stanna en vecka på en anläggning som inte gynnar lokalbefolkningen.
    Det var turkar som jobbade på anläggningen, så nog gynnar det lokalbefolkningen att vi reser till Turkiet. Turismen är en mycket stor inkomstkälla.

    I övrigt har jag varit i mer än 50 länder, inklusive en 12-månaders backpacker-resa jorden runt. Man kan semestra på olika sätt. Olika resor har olika syften.
  • Anonym (Jag skulle åka)
    Postman skrev 2023-03-04 16:04:53 följande:

    Aldrig i helskotta att jag skulle åka till Turkiet. Det har inte med jordbävningen att göra utan ett rent statement för jag gillar inte deras styre. Jag vill inte göda ett sådant styre.


    Väldigt många helt vanliga medborgare i Turkiet lever på turism. De hade väldigt svårt tex under Covid-restriktioner.
    Jag är inte heller för diktatur, men tänker att Erdogan inte utgör hela Turkiet.
  • Anonym (U)
    Lilalampa skrev 2023-03-04 15:54:16 följande:
    Intressant. 
    Thailand är så oerhört populärt bland svenskar. Känner också folk som aldrig skulle åka till Thailand pga trafficking, vad barnflickor, kvinnor utsätts för. Blir inte många länder kvar att åka till om samhället,  regeringen och allt där emellan  ska vara top notch. 
    Två fel gör inte ett rätt.
  • Anonym (H)

    Jag hade kunnat åka till Turkiet, kanske inte i augusti - hellre september eller novemberlovet om det är svårt att ta ledigt 

  • Postman
    Anonym (Jag skulle åka) skrev 2023-03-04 16:16:31 följande:
    Väldigt många helt vanliga medborgare i Turkiet lever på turism. De hade väldigt svårt tex under Covid-restriktioner. Jag är inte heller för diktatur, men tänker att Erdogan inte utgör hela Turkiet.

    Absolut och det finns många vanliga i Ryssland, Iran, Saudiarabien osv med men jag vill inte resa till dessa bajsländer för det. Klaga inte sen om vi har länder som skiter i mänskliga rättigheter osv.
  • Anonym (Jag skulle åka)
    Postman skrev 2023-03-04 18:08:42 följande:

    Absolut och det finns många vanliga i Ryssland, Iran, Saudiarabien osv med men jag vill inte resa till dessa bajsländer för det. Klaga inte sen om vi har länder som skiter i mänskliga rättigheter osv.
    Befolkningen i de länder du nämner lever inte på turism som så många i Turkiet gör. Som blond kvinna har jag heller aldrig blivit nedlåtande behandlad i Turkiet, bara vänliga hjälpsamma medborgare.
    Ryssland har jag dock varit i (för många år sedan). Jag ser det inte som att jag sponsrar regimen. Jag lär mig om hur det är runt om i världen, och sponsrar vanliga människor på hotell, restauranger, marknader osv.
  • Postman
    Anonym (Jag skulle åka) skrev 2023-03-04 18:22:45 följande:
    Befolkningen i de länder du nämner lever inte på turism som så många i Turkiet gör. Som blond kvinna har jag heller aldrig blivit nedlåtande behandlad i Turkiet, bara vänliga hjälpsamma medborgare. Ryssland har jag dock varit i (för många år sedan). Jag ser det inte som att jag sponsrar regimen. Jag lär mig om hur det är runt om i världen, och sponsrar vanliga människor på hotell, restauranger, marknader osv.

    En dåres försvarstal men javisst tänker man bara på sin egna upplevelse och skiter i om befolkningen förtrycks, mördas eller fängslas så åk. Det är upp till var och en. Jag vill i alla fall inte sponsra sådan bajsländer.
  • Lilalampa

    Irriterande att jag sällan lyckas citera inlägg. Skriver på telefonen. 

    Många intressanta åsikter! 
    Personligen tror jag inte att ett land blir bättre för att man inte reser dit. Turism kommer alltid att finnas mer eller mindre, världen över. Även många som lever på det. Sen personligen skulle jag inte vilja åka till länder där man riskerar att bli kidnappad. Ex vissa länder i Afrika.
    Sen tror jag Putin skiter fullständigt i om jag strosar runt en weekend i St Petersburg eller inte.

    Ni som inte skulle åka till t.ex Turkiet, Ryssland och Saudiarabien, vilka länder anser ni är ok att resa till? Typ, Norge och Schweiz? 

  • Anonym (mår illa)

    Riktigt tacky att åka till ett land med noll respekt för mänskliga rättigheter och en diktator som försöker bestämma om Sverige ska bli med i NATO. 

    Då är man nog antingen riktigt dum i hela pannbenet eller en medveten landsförrädare light. 

    Vi har aldrig rest till Turkiet pga deras människorättsproblem och jag skulle inte åka dit nu om jag så fick betalt.

  • Lilalampa
    Anonym (mår illa) skrev 2023-03-04 19:00:30 följande:

    Riktigt tacky att åka till ett land med noll respekt för mänskliga rättigheter och en diktator som försöker bestämma om Sverige ska bli med i NATO. 

    Då är man nog antingen riktigt dum i hela pannbenet eller en medveten landsförrädare light. 

    Vi har aldrig rest till Turkiet pga deras människorättsproblem och jag skulle inte åka dit nu om jag så fick betalt.


    Det lutar åt ett ja.
  • Spucks
    Anonym (Mor med döttrar) skrev 2023-03-04 15:20:58 följande:
    Men att resa är att uppleva, naturen, vackra städer mm inte att stanna en vecka på en anläggning som inte gynnar lokalbefolkningen.
    Man får faktist resa/semestra hur man vill. Det är inte din sak att avgöra om man får ligga på stranden och poolen i en vecka.

    TS: om du vill n
    ågot annat billigt så kan jag rekommendera Bulgarien - har varit vid svarta haven en gång och det var underbart. Vattnet var mjukt som siden.
  • Lilalampa
    Spucks skrev 2023-03-05 08:05:43 följande:
    Man får faktist resa/semestra hur man vill. Det är inte din sak att avgöra om man får ligga på stranden och poolen i en vecka.

    TS: om du vill något annat billigt så kan jag rekommendera Bulgarien - har varit vid svarta haven en gång och det var underbart. Vattnet var mjukt som siden.
    Tack för tips! Vi har inte rest så mycket som familj så har ganska dålig koll. Vart åkte ni? Har bara hört talas om Sunny Beach som tydligen ska vara ett fyllehak för unga män runt 18-21 år.
  • Anonym (Inget för mig)

    Jag har varit i Turkiet en gång ned en tjejkompis för ca 10-12 år sedan och aldrig igen. Vi är blonda, blåögda tjejer och männen var vidriga mot oss. Vi var aldrig ute sent men en kväll följde en bil efter oss när vi skulle promenera hem och erbjöd skjuts trots att vi avböjde flera gånger. Den svenska de kunde var könsord och de frågade oss saker kring det.
    Har aldrig åkt dit med familj eller manligt sällskap så kanske är annorlunda då, men för mig räcker en resa för ser aldrig vilja återvända. Känner flera som åkt dit flera gånger däremor och är överlag ganska nöjda. 
    Har varit i flera emiratländer och aldrig fått samma äckliga bemötande som i Turkiet. 

  • Spucks
    Lilalampa skrev 2023-03-05 15:10:00 följande:
    Tack för tips! Vi har inte rest så mycket som familj så har ganska dålig koll. Vart åkte ni? Har bara hört talas om Sunny Beach som tydligen ska vara ett fyllehak för unga män runt 18-21 år.
    Vi var på Goldstrand. Men vi åkte i mitten av september, när säsongen var nästan slut, det var få människor där, så jag kan inte säga något om hur det är under högsäsongen. Men åker ni all inclusive kan ni välja ett hotel med barnpool med rutschkana och sånt, kanske även underhållning för barn, så lär det vara många barnfamiljer där och troligen inte så många supande unga män.
Svar på tråden Turkiet i augusti?