• linani

    Samla pengar till kollega som fyller år, nödvändigt?

    Såhär:

    En kollega fyller jämnt. Enligt policy bjuder arbetsgivaren vid denna födelsedag på present à 1000 kr och stor blombukett. 

    Tycker ni att kollegorna även ska samla ihop pengar utöver detta, och ge något ytterligare? 

    Inser att jag eventuellt är snål (åtminstone med detta!) men ibland känns det som man inte gör annat än lägger pengar till alla på jobbet som fyller år, får barn, blir långtidssjukskrivna, gifter sig eller slutar.  

  • Svar på tråden Samla pengar till kollega som fyller år, nödvändigt?
  • Anonym (Fanny)

    Hos oss är det kutym när någon fyller jämnt, slutar eller får barn. Inte om någon fyller 32 typ. 
    Men så är vi en ganska liten grupp på åtta pers i spridda åldrar, så det är inte jättemycket firande. Förra året hade vi en som fyllde jämnt och hen är en suverän kollega så där bidrog jag med 100kr. I januari slutade en annan, då lade vi alla 50kr var. Så inga enorma summor.
    Men jag tycker absolut inte att man måste, man ger det man vill och kan. 

  • linani
    Anonym (Fanny) skrev 2023-03-08 09:21:24 följande:

    Hos oss är det kutym när någon fyller jämnt, slutar eller får barn. 


    Ok, gör ni så även i det fall arbetsgivaren redan har bekostat en gåva på 1000 kronor? :)
  • Anonym (Fanny)
    linani skrev 2023-03-08 09:31:08 följande:
    Ok, gör ni så även i det fall arbetsgivaren redan har bekostat en gåva på 1000 kronor? :)
    Ja. Arbetsgivarens gåva är ju skild från vad vi kollegor vill ge. 
    Om jag går på fest så vill jag ge en egen present, oavsett om någon annan har eller inte har gett någon present. För mig är det helt olika saker.
    Chefen representerar arbetsgivaren. 
  • Jemp

    Vi har väldigt sällan samlat pengar när arbetsgivaren ger. Dock kommit med tips på present. 

  • Anonym (...)

    Om det finns present för 1000 kr så räcker väl det, kan jag tycka. 

  • Mantrasina

    Vi har ett system att alla betalar in en summa per år, typ 200 eller 300, och därifrån tas till alla kollegiala presenter, men arbetsgivaren står för fika och för present från arbetsplatsen via chefen. Så två separata saker. Tycker att det är ett bra system, det gör inte att man behöver ge pengar för en enskild insamling utan det finns alltid pengar i kassan för sådana saker.

  • linani
    Anonym (Fanny) skrev 2023-03-08 11:45:05 följande:
    Ja. Arbetsgivarens gåva är ju skild från vad vi kollegor vill ge. 
    Om jag går på fest så vill jag ge en egen present, oavsett om någon annan har eller inte har gett någon present. För mig är det helt olika saker.
    Chefen representerar arbetsgivaren. 
    Då är jag med på hur du tänker! Hos oss köper jag arbetsgivarens present (bestämmer fritt utifrån vad som passar mottagaren) så mentalt blir det ju samma för mig vad jag vill ge och vad arbetsgivaren vill ge... kanske det som påverkar mig. 

    Till vänner som fyller ger jag såklart alltid presenter, men dom har jag ju valt själv och firar på ett annat sätt än kollegorna :D
  • AndreaBD

    Beror på hur tätt man jobbar ihop, hur många kollegor man har. På andra sidan - har man många kollegor så blir det inte så mycket per kollega heller. Så, ja, jag tycker det kan man väl göra. 

  • Anonym (JB)

    Är starkt emot att medarbetarna ska samla ihop till present! Tänk om det är någon kollega man verkligen hatar, en riktig idiot, och så ska man lägga pengar på present. Nej tack!

  • Anonym (FF)
    Anonym (JB) skrev 2023-03-08 14:37:47 följande:

    Är starkt emot att medarbetarna ska samla ihop till present! Tänk om det är någon kollega man verkligen hatar, en riktig idiot, och så ska man lägga pengar på present. Nej tack!


    Då är det väl bara att avstå att vara med på presenten? Förstår inte
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (JB) skrev 2023-03-08 14:37:47 följande:

    Är starkt emot att medarbetarna ska samla ihop till present! Tänk om det är någon kollega man verkligen hatar, en riktig idiot, och så ska man lägga pengar på present. Nej tack!


    Då är du ju fri att avstå.
Svar på tråden Samla pengar till kollega som fyller år, nödvändigt?