• Anonym (Olivia)

    Föräldrar som är besatta av sitt föräldraskap

    Jag blir nästan matt när jag ser vissa föräldrar och deras helt sinnessjuka engagemang till sina barn.

    Nu pratar vi inte om att föräldrarna skjutsar barnen till fotbollsträningar utan de börjar vid förlossningen eller kanske t o m innan det?.

    Dom ska babypotta, dom ska ge smakupplevelser när barnen är fyra månader, dom sönder analyserar vad barnen ska få äta, sedan vid sex månaders ålder så ska dom låta barnen äta själva. Dom ska prata på ett visst sätt med sina barn, dom ska lära sig babytecken, amma till barnen börjar högstadiet, det ska samsovas, barnen får inte äta halvfabrikat, inget socker.

    Allt ska vara perfekt verkligen. Och självklart ska dom göra detta i någon sekteristisk grupp där man träffar andra föräldrar som är minst lika besatta så man kan ge råd om hur dom ska sjala sina barn eller hur man masserar bebisen.

    Är detta verkligen friskt? 

  • Svar på tråden Föräldrar som är besatta av sitt föräldraskap
  • EnAnonumius
    Spucks skrev 2023-03-09 13:09:56 följande:
    EnAnonumius skrev 2023-03-09 12:57:04 följande:
    "helfabrikat, livsmedel som färdigställts industriellt där endast eventuell värmning återstår"

    https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/helfabrikat
    Ni är ju tydligen inte överens själva.
    Vad (OMG) skriver är hens sak. Dra inte in mig i det.

    Jag går på NE's förklaring OCH även SAOL's förklaring. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (anonymous)

    Den här tråden är riktigt tjafsig. 

    TS har inte skrivit mer än ett enda inlägg, men bråk och käbbel har lyckats uppstå ändå. 

  • klyban
    EnAnonumius skrev 2023-03-09 12:47:12 följande:
    Spelar ingen roll.  Det är fortfarande helfabrikat av det jag räknade upp.

    Att bjäbba om att "men det 'är ju inte det folk avser". kommer aldrig att ta bort fakta att de exemplen jag tog där är just helfabrikat.

    Så folk som känner till den riktiga innebörden av vad som innebär med hel-/halvfabrikat är okunniga?
    Höör du inte själv hur korkad du låter här?

    Är det något nästa idiotsnack du skall komma med?

    Nej, det är inte alls vad man menar med hel/halvfabrikat, men såklart du är väl förnärmad när du inser du inte vet vad man kallar för helfabrikat och ingen av de du räknade upp är ett sådant.


    Ja, jag ställer mig frågande om ni är okunnig eller bara vill provocera genom, återge det inkorrekt.
    Det som jag finner mer intressant är att du framhärdar ett fel, vad är det om?


    Anonym (Ptja) skrev 2023-03-09 12:56:50 följande:
    Trams. För att du vill framstå bättre än andra för att du ger barnen makaroner och korv istället för makaronerochköttfärssås- på burk.

    Skillnaden är knappast dramatisk. De burkar som finns innehåller ju också lite av varje, och de barn som är petiga och får i sig en halv burk Semper lär knappast få en sämre kost än om de kastat bort halva makaronskålen de fått av förldrarna på golvet och vägrat äta den vuxna köttfärssåsen.

    Avskyr när man ska försöka vara förmer för att man minsann inte geeeee sina baaaarn helfabrikat. Trams och föräldrashaming.

    Inser du inte förstår vem jag är med mat, för detta blev parodi det du skrev


    Och komiskt nog sade jag exakt att vi gav dom helfabrikat vid vissa lägen, så inte ens det blev rätt.(Och kan inte svara för andra. hur de gör, de får de göra själva.)


    Och ja, jag lagar min mat ifrån grunden och har mycket vida kunskaper om mat.


    EnAnonumius skrev 2023-03-09 12:57:04 följande:
    Vi har redan fattat. Det är ju DU och även Citronella som inte begriper texten som står på NE.

    Jag citerar fårn NE.

    "helfabrikat, livsmedel som färdigställts industriellt där endast eventuell värmning återstår"

    www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/...

    Beakta ordet EVENTUELLT.

    Så nej du har inget att komma med, med "kanske de fattar nu" eller så är de bara "okunniga".

    Det är nämligen in te andras fel att DU och möjligen Citronella väljer att medvetet ignorera ordet eventuellt i NE's förklaring.

    Så är det nästa skitsnack du skall komma med som inte stämmer med verkligheten?


    Det betyder att viss mat inte ens behövs värmas, men färdig att äta
    Är du så makalöst okunnig och sen ska du mästra andra, där gick det inget vidare för dig Solig


    EnAnonumius skrev 2023-03-09 13:09:35 följande:
    Varken det ena eller andra.

    Bara för att man inte kör med DINA och din allierade Citronella, subjektiva tyckande om vad som skall vara hel-/halvfabrikat, så är det ingen ursäkt eller förklaring att anklaga andra för att vara okunniga.

    Dina anklagande teser inbäddat i dina ledande frågor, bygger på en direkt lögn från din sida. och det är direkt fakta att de bygger på  en direkt lögn. Varken du gillar fakta eller inte..

     


    Din lista var inga helfabrikat alls, och det är nu uppenbart att du inte vet så mycket om mat heller och med tanke på detta udda.


    Anonym (anonymous) skrev 2023-03-09 13:54:55 följande:
    Den här tråden är riktigt tjafsig. 

    TS har inte skrivit mer än ett enda inlägg, men bråk och käbbel har lyckats uppstå ändå. 

    De verkar bli upprörda att vi lade ned tid på våra barn och mat vi gav dom i mitt fall.(Då de inga barn längre.)
    För min del är det också att mat är roligt att laga och äta, så det gör det givetvis mycket enklare för mig.


    Misstänker det är en avundsjuka, för attacken och sen berätta man inte fattar vad man avser med hel och halvfabrikat tyder på svår okunskap.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    ....färdig att äta som den är och en hel måltid.
    Antar man får lägga till det för de två hårklyvarna här


    Men nått säger mig att det kommer fortsättas klyvas hår, för av någon anledning så ska det inte accepteras gällande termer för vad hel och halv fabrikat är.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ptja)
    klyban skrev 2023-03-09 14:52:11 följande:

    Nej, det är inte alls vad man menar med hel/halvfabrikat, men såklart du är väl förnärmad när du inser du inte vet vad man kallar för helfabrikat och ingen av de du räknade upp är ett sådant.


    Ja, jag ställer mig frågande om ni är okunnig eller bara vill provocera genom, återge det inkorrekt.
    Det som jag finner mer intressant är att du framhärdar ett fel, vad är det om?


    Anonym (Ptja) skrev 2023-03-09 12:56:50 följande:
    Trams. För att du vill framstå bättre än andra för att du ger barnen makaroner och korv istället för makaronerochköttfärssås- på burk.

    Skillnaden är knappast dramatisk. De burkar som finns innehåller ju också lite av varje, och de barn som är petiga och får i sig en halv burk Semper lär knappast få en sämre kost än om de kastat bort halva makaronskålen de fått av förldrarna på golvet och vägrat äta den vuxna köttfärssåsen.

    Avskyr när man ska försöka vara förmer för att man minsann inte geeeee sina baaaarn helfabrikat. Trams och föräldrashaming.

    Inser du inte förstår vem jag är med mat, för detta blev parodi det du skrev //


    Och komiskt nog sade jag exakt att vi gav dom helfabrikat vid vissa lägen, så inte ens det blev rätt.(Och kan inte svara för andra. hur de gör, de får de göra själva.)


    Och ja, jag lagar min mat ifrån grunden och har mycket vida kunskaper om mat.


    Det betyder att viss mat inte ens behövs värmas, men färdig att äta
    Är du så makalöst okunnig och sen ska du mästra andra, där gick det inget vidare för dig Solig


    EnAnonumius skrev 2023-03-09 13:09:35 följande:
    Varken det ena eller andra.

    Bara för att man inte kör med DINA och din allierade Citronella, subjektiva tyckande om vad som skall vara hel-/halvfabrikat, så är det ingen ursäkt eller förklaring att anklaga andra för att vara okunniga.

    Dina anklagande teser inbäddat i dina ledande frågor, bygger på en direkt lögn från din sida. och det är direkt fakta att de bygger på  en direkt lögn. Varken du gillar fakta eller inte..

     

    Din lista var inga helfabrikat alls, och det är nu uppenbart att du inte vet så mycket om mat heller och med tanke på detta udda.


    De verkar bli upprörda att vi lade ned tid på våra barn och mat vi gav dom i mitt fall.(Då de inga barn längre.)
    För min del är det också att mat är roligt att laga och äta, så det gör det givetvis mycket enklare för mig.


    Misstänker det är en avundsjuka, för attacken och sen berätta man inte fattar vad man avser med hel och halvfabrikat tyder på svår okunskap.


    Bla bla bla [textvägg]. Ok, där var det tydligen klart på tirader.

    Du kan vara Leif Mannerström vad mig anbelangar, eller en som doktorerat fyra gånger i barnnutrition. Jag tycler fortfarande att det är skittramsigt att skryta över hur bra man är att laga mat när 1) de allra flesta är på ungefär samma nivå för vad barn får i sig och 2) extremt få småbarnsföräldrar står och lagar precis varenda sak från grunden, drt varierar. Den som bakar bröd kanske kör på färdigkorv. Den som köper kött av en lokal jägare och stoppar sin egen korv kanske växlar med Semperburkar. (och den som mest ger färdigmat kanske ägnar mer tid utomhus med barnen då det finns mer tid över).

    Om du med hel/halvfabrikat menar barnmatsburkar, skriv det. Om du menar ett vidare begrepp, skriv det. 


    Svårt?

  • TvillingmammaVästgöte

    Det här med hel och halvfabrikat är förlegat, Det man pratar om idag när det gäller forskning kring mat och hälsa är ultraprocessad mat, som anses ohälsosamt. Och vi i Sverige äter mest ultraprocessad mat i hela EU. Så nog behöver vi skärpa till oss, vad gäller maten,.

  • klyban
    Anonym (Ptja) skrev 2023-03-09 15:03:39 följande:

    Bla bla bla [textvägg]. Ok, där var det tydligen klart på tirader.

    Du kan vara Leif Mannerström vad mig anbelangar, eller en som doktorerat fyra gånger i barnnutrition. Jag tycler fortfarande att det är skittramsigt att skryta över hur bra man är att laga mat när 1) de allra flesta är på ungefär samma nivå för vad barn får i sig och 2) extremt få småbarnsföräldrar står och lagar precis varenda sak från grunden, drt varierar. Den som bakar bröd kanske kör på färdigkorv. Den som köper kött av en lokal jägare och stoppar sin egen korv kanske växlar med Semperburkar. (och den som mest ger färdigmat kanske ägnar mer tid utomhus med barnen då det finns mer tid över).

    Om du med hel/halvfabrikat menar barnmatsburkar, skriv det. Om du menar ett vidare begrepp, skriv det. 


    Svårt?


    Jag skrev burkar när det kom till barnmaten och att dessa används vid speciella tillfällen, annars åt barnen precis det vi åt tidigt.
    Men en rolig, och där de fick autentisk gulasch jag gjorde, det betyder sötstark paprika och vi pratar nu inte om någon svag paprika här, utan riktigt bra hetta.
    De satt vid matbordet och flämtade när de åt, men de tog mer pga det var bara för gott.


    Om man vill så kan man laga mat ifrån grunden och inte lägga ner mycket tid alls.
    Och gör man storkok, så kan man ha mat många måltider till.
    Så där finns ingen ursäkt, att ge barnen dålig mat jämt.


    Och du har hoppat in i en diskussion där en påstod mjölk var helfabrikat(Samma på den listan hade samma problem, nej det är det inte och kommer inte heller aldrig bli.
    Sett denna "diskussion" blomma upp då och då, och varje gång är den lika fel och havererad av vissa, och där Folk inbillar sig laga mat från grunden betyder man odlar och maler sitt eget mjöl osv...
    (Säger inte du är en.)
    Jag misstänker det är en avundsjuka och att de är arga på sin egen mat är mindre näringsrik och mer salt och en massa främmande ämnen.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-09 15:18:57 följande:
    Det här med hel och halvfabrikat är förlegat, Det man pratar om idag när det gäller forskning kring mat och hälsa är ultraprocessad mat, som anses ohälsosamt. Och vi i Sverige äter mest ultraprocessad mat i hela EU. Så nog behöver vi skärpa till oss, vad gäller maten,.

    Hel och halvfabrikat berättar väl bara vilken typ av mat det är, det du tar upp där är viktigt också och ger en vidare syn på just den mat man äter.


     


    Har du någon källa på detta vi äter mest ultraprocessad mat i EU?
    Det frågar jag för eget personligt intresse, inte för att ifrågasätta.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (anonymous)
    klyban skrev 2023-03-09 15:20:54 följande:

    Hel och halvfabrikat berättar väl bara vilken typ av mat det är, det du tar upp där är viktigt också och ger en vidare syn på just den mat man äter.


     


    Har du någon källa på detta vi äter mest ultraprocessad mat i EU?
    Det frågar jag för eget personligt intresse, inte för att ifrågasätta.


    Artikel från 2022-08-10: 
    www.dn.se/sverige/darfor-varnar-forskare-for-ultraprocessad-mat/

    Sverige är det land som konsumerar mest ultraprocessad mat i Europa. Över 40 procent av svenskarnas energiintag kommer från ultraprocessade livsmedel, enligt en studie från december.

  • Citronella
    EnAnonumius skrev 2023-03-09 11:08:37 följande:
    Men för i helvete läs vad jag faktiskt skriver i stället för att komma med påstånden som inte stämmer med vad jag skrev.

    Jag har adlig hävdat att folks måltider enbart består av det jag radade upp som exempel..

    Otroligt tramsigt av dig att svar på det sättet du gör här.

    Struntade du med flit att läsa denna meningen?

    "Saken är den att mycket av det du köper i butiken är just hel-/halvfabrikat. "

    Jag förtydligade ju i samma inlägg, men av någon märklig anledning så valde du att INTE se detta.
    Syftet med ditt inlägg var att märka ord. Du vet exakt vad jag menade. Gör man något med leverpastejen är måltiden inte helfabrikat längre. Det enda sättet din argumentation fungerar på är om man endast äter leverpastej och inget annat.   
  • Citronella
    Anonym (Omg) skrev 2023-03-09 11:45:00 följande:
    Mat som måste värmas är inte helfabrikat, det är halvfabrikat. Helfabrikat kan man äta som det är, men värma om man vill. Findus lasagne är halvfabrikat. Arlas yoghurt är helfabrikat.

    Så när du skriver att du inte använder helfabrikat så utesluter du otroligt mkt mat som du faktiskt använder. Men nu vet du. Mat som är färdig men måste värmas är halvfabrikat. 
    Nej, man kan värma helfabrikat också om det är en färdig måltid men jag har inte lust att tjafsa om ord utan håller mig hellre till ämnet. 
  • klyban
    Anonym (anonymous) skrev 2023-03-09 16:16:56 följande:
    Artikel från 2022-08-10: 
    www.dn.se/sverige/darfor-varnar-forskare-for-.../

    Sverige är det land som konsumerar mest ultraprocessad mat i Europa. Över 40 procent av svenskarnas energiintag kommer från ultraprocessade livsmedel, enligt en studie från december.
    Tack, ska läsas om detta vansinne.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EnAnonumius
    Citronella skrev 2023-03-09 16:26:59 följande:
    Syftet med ditt inlägg var att märka ord. Du vet exakt vad jag menade. Gör man något med leverpastejen är måltiden inte helfabrikat längre. Det enda sättet din argumentation fungerar på är om man endast äter leverpastej och inget annat.  
    Nej det var inte alls mitt syfte. Mitt syfte var inte alls att "märka ord". 

    Så vad är ditt syfte med att sitta och anklaga mig, för något, som du själv hittar på är "syftet" med mitt inlägg.

     "Gör man något med leverpastejen är måltiden inte helfabrikat längre."

    Vad svamlar du om här?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2023-03-09 14:54:20 följande:

    ....färdig att äta som den är och en hel måltid.
    Antar man får lägga till det för de två hårklyvarna här


     


    JA och som vanligt så gillar du att sprida lögner nöär du inte klara av att argumentera..,

    Klassisk klyban taktik. 🙄
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2023-03-09 17:21:48 följande:
    JA och som vanligt så gillar du att sprida lögner nöär du inte klara av att argumentera..,

    Klassisk klyban taktik. 🙄

    Så vad är lögnen?
    Och vad är det som inte är ett sakligt argument om maten?
    Innan det svaret finns, ja, då finns inget kvar för dig.

    Så om så, så finns det då bara kvar inget för dig, Och Upp till bevis och en saklig argumentation!  Solig
    Det är först då du är med oss igen om ämnet, nått säger mig det inte kommer, men när det gör, så är jag här.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (anonymous) skrev 2023-03-09 16:16:56 följande:
    Artikel från 2022-08-10: 
    www.dn.se/sverige/darfor-varnar-forskare-for-.../

    Sverige är det land som konsumerar mest ultraprocessad mat i Europa. Över 40 procent av svenskarnas energiintag kommer från ultraprocessade livsmedel, enligt en studie från december.

    Har inte läst hela studien, och DN var bakom betalvägg.
    Men verkar handla om en hel del socker i olika former.


    Tur man inte tillhör dessa socker-"knarkare", för vara slav under ett "livsmedel" låter inte så där jätte roligt.

    --------------------

    Inser ser också att EnAnonumius hade inget, undra varför användaren skrev den tokiga tro, verkar inte ha nått med ämnet att göra i alla fall inser man och när inte ens över en vecka är nog att påvisa lögnen SAKLIGT.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Föräldrar som är besatta av sitt föräldraskap