• Svar på tråden Har fjällsemester blivit en klassfråga?
  • Anonym (Abc)
    PH76 skrev 2023-03-09 18:15:31 följande:
    Men du verkar förutsätta att de flesta åker på andra resor istället. Jag var utomlands en gång i min barndom och aldrig i fjällen, och jag tror absolut inte att jag var ensam om detta.
    Mitt svar från början var på uttalanden som "för min familj skulle det kosta 30 000 för en vecka" och "det kostar lika mycket som en vecka till grekland". 

Nej, alla kan inte åka skidor och alla kan inte åka till medelhavet. Men om man väldigt gärna vill åka skidor så kan man faktiskt få ned priset en hel del genom de tips som jag gav. Eller att man kan få välja bort greklandsresan. 

Men om man inte har råd att åka på någon semester alls, nej då är ju såklart skidresan också något som försvinner på samma sätt som alla andra reser. 

För mig personligen har skidresor alltid varit det första jag lägger pengar på efter att boende och mat är betalat eftersom att det är mitt största intresse. Jag har hyrt husvagn, jag har bott i tält (funkar såklart bara om det är på vårkanten man åker) och jag har gjort allt för att åka så billigt som möjligt och ville gärna ge tips på hur man kommer billigare undan. 
  • Anonym (Intet nytt under solen)

Fjällsemester på det sätt man ser på det idag har väl alltid varit en klassfråga. Med rymligt hyrt boende i ski out-läge mitt i backen, flashig utrustning och mat på restaurang så har ju det alltid varit dyrt att åka skidor. Vi åker varje år, ofta flera resor och en vecka i Sverige går på ca 10 000 kr för 2 vuxna och 2 barn (vi har inte liftkort alla dagar då vi växlar mellan utförsåkning och längdskidor). Vi hyr oftast enklare campingstuga en bit från backarna, och bor turligt nog inte så att vi har sportlov samma veckor som Sthlm. 
    Vi har varit utomlands några gånger också, bland annat Slovenien som är mycket prisvärt om man väljer att inte bo mitt i backen.

Bor hyfsat nära Isaberg till vardags så tar ofta dagsutflykter dit. 4 timmars åkning kostar ca 600 kr vilket ju är mer nöje för pengarna än att gå på bio/lekland.

Man kan ju få även en mallisresa att kosta över 30 papp om man väljer ett premiumboende i bästa läget, men väljer man 3-4-stjärningt inom charterutbudet så kommer man billigare undan.

Folk har helt enkelt fått en lite skev bild av att man måste ha fjällstuga med kamin och 8 sovrum med 2 min till liften. De som faktiskt på riktigt har dåligt med pengar har aldrig kunnat åka på skidresor. 

De sista årens ganska sjuka spenderade bland medelklassen, där man på 2 ordinära löner har haft råd med både villa, renovera kök och badrum vart 5e år, 2 bilar, resa till Thailand, skidsemester och en jävla massa hemelektronik är ju en ganska unik situation, och orimlig. När jag var barn så behövde föräldrarna ha betydligt bättre löner än genomsnittet för att kunna ha det så. Idag verkar folk förvänta sig att detta är norm. Vi tjänar rätt bra, men bor i lägenhet, har en bil och behöver varje månad prioritera hur vi lägger pengarna, lite extra nu för att även våra kostnader såklart har stigit även om vi inte har några 18 kkr i elräkning. 

Vi hade också suttit i skiten om vi lånat 5-6 miljoner till en villa och använt allt utrymme för att köpa nya bilar, renovera och resa.

• Flash Gordon
    Anonym (Abc) skrev 2023-03-09 16:26:03 följande:
    Det har ju blivit dyrare helt klart. Men det är precis som du säger, nu har det blivit så dyrt att även de med höga inkomster stannar hemma för att det är dyrt. 

Men det går som sagt att komma undan betydligt billigare om man väljer att bo så man tar bilen till backen varje dag istället för att gå till den, bara äta matsäck och inte åka till de ställena som har de dyraste liftkorten. 
    Gulligt prat om matsäck - varm choklad och limpmackor med prickig korv - betyder förstås ingenting när det kostar en 8 papp bara att köpa komplett utrustning till en unge.

Nä, det gör ingen skillnad heller att köpa begagnat på loppis.

Man har en rätt skev världsuppfattning om man i sammanhanget försöker tala om billig fjällsemester - eller billig semester på Mallis, för den delen som om det skulle öra någon skillnad för klassaspekten på den sortens resor och nöjen.

En stor del av befolkningen har inte, och har aldrig haft, råd med skidsemester i fjällen överhuvudtaget. Oavsett matsäck, eller inte. 
    Blå och gul
  • TvillingmammaVästgöte
    Flash Gordon skrev 2023-03-10 14:24:48 följande:
    Gulligt prat om matsäck - varm choklad och limpmackor med prickig korv - betyder förstås ingenting när det kostar en 8 papp bara att köpa komplett utrustning till en unge.

Man har en rätt skev världsuppfattning om man i sammanhanget försöker tala om billig fjällsemester - eller billig semester på Mallis, för den delen som om det skulle öra någon skillnad för klassaspekten på den sortens resor och nöjen.

En stor del av befolkningen har inte, och har aldrig haft, råd med skidsemester i fjällen överhuvudtaget. Oavsett matsäck, eller inte. 
    Vi har ju i och för sig aldrig köpt utrustning till våra barn, alltid hyrt och för barn tycker jag inte det varit så dyrt, Barn under sju år åker ju också gratis i liften. Om man åker till ett billigare ställe, hyr en lägenhet och har självhushåll borde väl många familjer med normala löner, tex två industriarbetarlöner ha råd med det. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-10 15:46:44 följande:
    Vi har ju i och för sig aldrig köpt utrustning till våra barn, alltid hyrt och för barn tycker jag inte det varit så dyrt, Barn under sju år åker ju också gratis i liften. Om man åker till ett billigare ställe, hyr en lägenhet och har självhushåll borde väl många familjer med normala löner, tex två industriarbetarlöner ha råd med det. 
    Beror på vad man har för andra utgifter och hur man prioriterar. Man har nödvändigtvis inte råd med det på två industrilöner om man var höga utgifter i övrigt. 

Det handlar mycket om vad man prioriterar. Mina föräldrar prioriterade alltid 1-2 veckor i fjällen (sport- och påsklov) till samma ställe i Norska fjällen från jag var runt 7-8 tills jag var runt 18ish. Men jag vet att det gick pga att de drog in på annat.
  • Flash Gordon
    Och det finns fortfarande stora delar av samhället som inte har räd med "fjällsemester".

Matsäck och självhushåll gör det inte till en icke-klass-fråga.

Vilket är vad trådstarten handlar om. Att helt plötsligt börjar en del resonera som om skidsemester i fjällen BLIVIT en klassfråga. Det har VARIT en klassmarkör i alla evinnerliga tider.
    Blå och gul
  • Anonym (Abc)
    Flash Gordon skrev 2023-03-10 14:24:48 följande:

Just utrustningen är en fråga man kan spara mycket pengar på. Jag köper begagnat åt mina barn. Först har ena barnet skidorna i 2 säsonger och sedan nästa i två och sedan säljer jag det för max 500 kr mindre än vad jag köpt (snittet ligger nog på 200 kr kostnad per par skidor då jag kunnat sälja vissa med vinst). Pjäxor samma sak, men där är det nog bara 100 kr kostnad per par. Gäller såklart att man är aktiv och har bevakning på nya anonser som kommer upp på blocket då billiga bra skidor okan bli sålda på en halvtimme. 

Men som sagt, har man inte råd att åka på semester alls så har man ju inte råd med skidresa heller. Men om man görna vill åka skidor men tvekar pga kostnad så går det att spara många tusenlappar (men man får såklart investera i tid för planeringen istället).
  • Anonym (Abc)
    Ja precis det jag försöker få fram också. Att man faktiskt kan åka med normala löner och inte måste vara höginkomsttagare.

Men sedan håller jag med om att priserna verkligen skenat. Samtidigt som kvaliten har minskat i och med att det investeras i boende men inte backar och liftar vilket gör att det är väldigt mycket mer folk men i princip oförändrad liftkapacitet.
  • EpicF
    Anonym (Abc) skrev 2023-03-10 18:54:19 följande:
    Ja precis det jag försöker få fram också. Att man faktiskt kan åka med normala löner och inte måste vara höginkomsttagare.

Men sedan håller jag med om att priserna verkligen skenat. Samtidigt som kvaliten har minskat i och med att det investeras i boende men inte backar och liftar vilket gör att det är väldigt mycket mer folk men i princip oförändrad liftkapacitet.
    Samtidigt handlar det om peioritering. Och man ska dessutom ha ett intresse av att åka till fjällen, eller utomlands till solen. Har man inte det så gör man inte det oavsett om mam har råd eller inte. 
  • Anonym (Jag åker)

För oss tar det ca 6 timmar i bilen för att komma till Norska fjällen.
    Mina skidor är över 10 år. Till ungarna köper vi på rea, ärver eller byter med andra.
    Jag har ca 27000kr i månaden och det räcker , ja sista året har jag varit mer kreativ på det ekonomiska planet.
    Tips för semester
    åk utanför högsäsong (använd ev studiedagar)
    laga egen mat, ingen öl eller pizza i backen.
    gör det ni vill och inte det alla andra gör.

• Anonym (Slut på sötbrödsdagarna)
    Anonym (Intet nytt under solen) skrev 2023-03-10 14:12:07 följande:

De sista årens ganska sjuka spenderade bland medelklassen, där man på 2 ordinära löner har haft råd med både villa, renovera kök och badrum vart 5e år, 2 bilar, resa till Thailand, skidsemester och en jävla massa hemelektronik är ju en ganska unik situation, och orimlig. När jag var barn så behövde föräldrarna ha betydligt bättre löner än genomsnittet för att kunna ha det så. Idag verkar folk förvänta sig att detta är norm. Vi tjänar rätt bra, men bor i lägenhet, har en bil och behöver varje månad prioritera hur vi lägger pengarna, lite extra nu för att även våra kostnader såklart har stigit även om vi inte har några 18 kkr i elräkning. 

Vi hade också suttit i skiten om vi lånat 5-6 miljoner till en villa och använt allt utrymme för att köpa nya bilar, renovera och resa.

Huvudet på spiken, håller med om hela ditt inlägg, speciellt detta sista. Men som du skriver så har man inte haft RÅD med att leva så, man har levt på lånade pengar.. på andras pengar. Många av dessa människor får nu skörda vad de sått. 

• Anonym (Alltid vart en klassfråga, men tydligare nu)

Det har väl alltid vart en klassfråga. I orten jag växte upp på 80 och 90-talet så var vi barn från hyreshusdelen aldrig på fjällsemester på sportlovet, en del av de i radhusområdet var det och alla i villaområdet var det.

Men numera verkar medelklassen ha det knapert de med. Är tragiskt att se, då medelklassen har det knapert och blir underklass känns det hopplöst för de under, för det finns inget realistiskt att sträva emot. Sedan har man bara överklass och underklass med en liten strimma kanske av medelklass. I ett bättre samhälle är medelklassen med god marginal störst.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alltid vart en klassfråga, men tydligare nu) skrev 2023-03-10 21:15:20 följande:

Det har väl alltid vart en klassfråga. I orten jag växte upp på 80 och 90-talet så var vi barn från hyreshusdelen aldrig på fjällsemester på sportlovet, en del av de i radhusområdet var det och alla i villaområdet var det.

Men numera verkar medelklassen ha det knapert de med. Är tragiskt att se, då medelklassen har det knapert och blir underklass känns det hopplöst för de under, för det finns inget realistiskt att sträva emot. Sedan har man bara överklass och underklass med en liten strimma kanske av medelklass. I ett bättre samhälle är medelklassen med god marginal störst.

Ja. Det kanske är det som har hänt, att medelklassen är minskande och hotad, det är det man se när man säger att fjällresor blivit en klassfråga. 
  • Flash Gordon
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-10 21:27:40 följande:
    Ja. Det kanske är det som har hänt, att medelklassen är minskande och hotad, det är det man se när man säger att fjällresor blivit en klassfråga. 
    Det är precis därför som man nu börjar skriva i media om att fjällsemester blivit en "klassfråga". För att delar av medelklassen helt plötsligt börjat tycka att det svider i plånboken.

Att barnfamiljen i hyreshuset aldrig någonsin har haft råd att ta en sportlovs-vecka i Sälen - det räknas inte.
    Blå och gul
  • Tow2Mater
    Flash Gordon skrev 2023-03-10 23:43:05 följande:
    Det är precis därför som man nu börjar skriva i media om att fjällsemester blivit en "klassfråga". För att delar av medelklassen helt plötsligt börjat tycka att det svider i plånboken.

Att barnfamiljen i hyreshuset aldrig någonsin har haft råd att ta en sportlovs-vecka i Sälen - det räknas inte.
    Jag tror du diskuterar i fel tråd, det var nog den här du menade att skriva i. Allt ska väl inte behova handla om de fattigaste:

www.familjeliv.se/forum/thread/82025423-det-fattig-sverige-du-inte-trodde-fanns

• LFF
    Anonym (Abc) skrev 2023-03-10 18:54:19 följande:
    Tja, Skistar och övriga aktörer aktörer på marknaden är företag som vill göra vinst. De tar ut de priser folk är villiga att betala. Skistar ska ju även bygga ut kapaciteten i alla sina tre områden i Sverige, både vad gäller liftkapacitet och backar. Vemdalen ska ju få två nya områden kopplade till Skalet tex.

Hitintills i år har ju beläggningen hos dem i vart fall varit full på de dyra lovveckorna, trots inflation och ökade räntor. Det blir spännande att se hur det blir nästa säsong. 
  • Flash Gordon
    Tow2Mater skrev 2023-03-11 02:41:33 följande:
    Jag tror du diskuterar i fel tråd, det var nog den här du menade att skriva i. Allt ska väl inte behova handla om de fattigaste:

www.familjeliv.se/forum/thread/82025423-det-f...

Du förstår väl sambandet mellan fattig, ha-råd-med-skidsemester-eller-inte och klassfråga?

Handlar tråden om "klassfråga" så handlar den automatiskt om fattiga.

Blå och gul
  • fornminne

Det som har förändrats är som sagt att delar av medelklassen inte längre anser sig ha råd med fjällsemester, utförsåkning, liftkort för hela familjen osv.

Fattigare familjer har som sagt aldrig haft råd, så det har alltid varit en klassfråga. 

• MsFry
    Flash Gordon skrev 2023-03-10 23:43:05 följande:

Möjligtvis första gången jag helhjärtat håller med dig i detta forum.
    Det har för fasen alltid varit en klassfråga.
    Jag växte upp i stockholmsförort på 80 - talet. Det fanns inte på kartan att vi i hyreshus-områdena skulle åka på skidsemester till fjällen, det var starkt reserverat för medelklassen i radhusområdet. 

Men det är väl först nu när även medelklassen drabbas som det räknas och börjar ylas om klassfråga, ett brott av status quo liksom. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Flash Gordon skrev 2023-03-10 15:54:05 följande:
    Och det finns fortfarande stora delar av samhället som inte har räd med "fjällsemester".

Matsäck och självhushåll gör det inte till en icke-klass-fråga.

Vilket är vad trådstarten handlar om. Att helt plötsligt börjar en del resonera som om skidsemester i fjällen BLIVIT en klassfråga. Det har VARIT en klassmarkör i alla evinnerliga tider.
    Alla semesterresor har alltid varit en klassfråga. Det komma undan billigare även med fjällsemester, men har man inte råd att åka till Mallis för några tusenlappar, har man självklart inte heller råd med fjällsemester.

Det är alltså inte bara skidresor eller fjällsemester som är en klassfråga. Tidigare var detta något som många svenskar hade råd med, men som vissa aldrig har haft råd med, precis som t ex utlandsresor.
Svar på tråden Har fjällsemester blivit en klassfråga?