• Anonym (M34)

    Min fru har slutat att raka sig helt

    Min fru har slutat att raka sig helt, hon är i 30 års åldern. Vi har varit tillsammans i 5år.

    Hon har vildvuxna buskar under armarna, relativt håriga ben och hår mellan benen. 


    Håret mellan benen gör väl iofs inget, men hår i armhålan och på benen är väl något mer kanske udda enligt mig. Benen kanske  man inte rakar frekvent på vintern, men hon låter det även vara orakat på sommaren på stranden tex.

    Om jag frågar henne varför så säger hon att hon har börjat att trivas bäst så. Vilket jag accepterar naturligtvis. Även om jag tycker det är mer udda, men jag dömer inte.

    Är det fler som varit med om något liknade? Finns det fler kvinnor som har och trivs med buskar under armarna och håriga ben?

  • Svar på tråden Min fru har slutat att raka sig helt
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 12:30:29 följande:
    Jag är ute efter att väcka tankar. Huruvida någon skriver här eller inte är ingen indikation på det. 

    Jag finner det fascinerande att du lägger så mycket energi på att diskutera mina inlägg istället för själva sakfrågan. Vill du inte hellre rikta din energi mot något som konkret kan skapa förändring? Jag tror inte att någons tankearbete kommer igång av att du kommenterar hur jag skriver.

    Vi kan väl diskutera sakfrågan istället? Hur skapar vi ett samhälle där unga flickor och kvinnor inte är så utsatta för utseendehets?
    Jag är inte rätt person att diskutera sakfrågan med dig på djupet. Saknar ideer och uppslag till något som kan gynna dig konkret.

    Låter som att du ska köra klassisk opinionsbildning kring en fråga som engagerar dig i forum där någon är intresserad av att lyssna och diskutera med dig.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 12:13:46 följande:
    Det är lätt att uppfatta att du slår an en genomgående negativ ton i dina inlägg och det tror jag avskräcker många från att orka diskutera med dig.
    Snarare så att denna person faktiskt höjer massa relevanta argument som du väljer att inte ta in och förstå (eller så spelar du bara dum för du vill stå på andra sidan i frågan och argumentera emot en förändring).

    Håller med (..) i precis allt!

    Vem väljer sin partner utifrån hårighet förresten? Hur ytlig är man inte som inte kan komma över en så liten grej? Är man inte glad man träffat någon man attraheras av och som gör en glad? I min värld uppstår inte kemi och attraktion så ofta, så saknar personen ett ben eller har skägg eller är skallig så är jag glad ändå, det händer liksom inte så pass ofta så man kan välja och vraka på utseende hang-ups (Gör man det så bygger relationen sällan på något djupare).
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-16 12:43:25 följande:
    Snarare så att denna person faktiskt höjer massa relevanta argument som du väljer att inte ta in och förstå (eller så spelar du bara dum för du vill stå på andra sidan i frågan och argumentera emot en förändring).

    Håller med (..) i precis allt!

    Vem väljer sin partner utifrån hårighet förresten? Hur ytlig är man inte som inte kan komma över en så liten grej? Är man inte glad man träffat någon man attraheras av och som gör en glad? I min värld uppstår inte kemi och attraktion så ofta, så saknar personen ett ben eller har skägg eller är skallig så är jag glad ändå, det händer liksom inte så pass ofta så man kan välja och vraka på utseende hang-ups (Gör man det så bygger relationen sällan på något djupare).
    Då är det kanske så att ert gemensamma budskap behöver en annan kanal än denna, med tanke på att de som (..) söker och vill förändra kanske varken läser eller bemöter det hon propagerar för.

    Det skriver hon iaf själv 
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 13:07:13 följande:
    Då är det kanske så att ert gemensamma budskap behöver en annan kanal än denna, med tanke på att de som (..) söker och vill förändra kanske varken läser eller bemöter det hon propagerar för.

    Det skriver hon iaf själv 
    Tror du att ditt eget budskap lämpligast når ut i den här tråden, eller varför är du själv kvar? Du verkar mån om att jag ska sluta skriva här. Men om du tycker att det räcker med mitt budskap står det ju dig också fritt att lämna tråden. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-16 12:43:25 följande:
    Snarare så att denna person faktiskt höjer massa relevanta argument som du väljer att inte ta in och förstå (eller så spelar du bara dum för du vill stå på andra sidan i frågan och argumentera emot en förändring).

    Håller med (..) i precis allt!

    Vem väljer sin partner utifrån hårighet förresten? Hur ytlig är man inte som inte kan komma över en så liten grej? Är man inte glad man träffat någon man attraheras av och som gör en glad? I min värld uppstår inte kemi och attraktion så ofta, så saknar personen ett ben eller har skägg eller är skallig så är jag glad ändå, det händer liksom inte så pass ofta så man kan välja och vraka på utseende hang-ups (Gör man det så bygger relationen sällan på något djupare).
    Tack! Jag är ju inte ensam om mina åsikter. 

    Jag uppfattar det också som att argumenten medvetet förbises av somliga. 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 13:22:27 följande:
    Tror du att ditt eget budskap lämpligast når ut i den här tråden, eller varför är du själv kvar? Du verkar mån om att jag ska sluta skriva här. Men om du tycker att det räcker med mitt budskap står det ju dig också fritt att lämna tråden. 
    Du får såklart skriva var du vill.

    Kanske just på familjeliv ser det ut att vara dålig respons på det du vill åstadkomma.

    Kanske för att många är ganska nöjda med sina egna val och prioriterar annat än din hjärtefråga 
  • Anonym (..)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 13:27:20 följande:
    Du får såklart skriva var du vill.

    Kanske just på familjeliv ser det ut att vara dålig respons på det du vill åstadkomma.

    Kanske för att många är ganska nöjda med sina egna val och prioriterar annat än din hjärtefråga 
    Det får naturligtvis du också. 

    Men av nyfikenhet: Varför är du kvar i tråden om den gått i en riktning du inte gillar? 
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-16 13:27:20 följande:
    Du får såklart skriva var du vill.

    Kanske just på familjeliv ser det ut att vara dålig respons på det du vill åstadkomma.

    Kanske för att många är ganska nöjda med sina egna val och prioriterar annat än din hjärtefråga 

    Ibland räcker det med att läsa kommentar som (..)  i en tråd som detta för att ett frö ska så's och "folk"  ska få sig en tankeställare eller att man ska få bekräftat att man inte är ensam om sina tankar. 


    fröet kanske inte fungerar för just dig, som verkar vara fast i din sexuella referens och är man. Men jag kan slå vad om att fröet fungerar på någon som har barn som är eller är på väg in i åldern där denna typen av osynliga krav blir kännbara eller någon annan som själv redan upplever det som jobbigt.  


    Som du ser i tråden så är vissa inte ens medvetna om hur mycket och stark denna "osynliga norm" faktiskt är  och att många inte ens förstår att deras eget val faktiskt KAN komma från denna påverkan.

  • Miss Skywalker
    Anonym (Naturell) skrev 2023-03-16 10:51:36 följande:
    Mja, min dotter som är 11 lägger 2 timmar på smink varje morgon för annars blir hon utstött från kompisgänget i skolan som äcklig och osund, väntar  bara tills de kommer med rakning krav också...
    Och anledningen är i sin tur att killarna kräver att tjejerna sminkar sig för det har de sett hemma att mamma gör. Snart kollar de väl porr och då kommer rakningen som ett krav ganska snabbt. 
    Så om min dotter väljer att inte sminka sig vågar de andra kompisarna inte vara med henne eftersom då killarna tycker illa om dem. Så frivilligt och roligt my ass!
    Det låter snarare som din dotter behöver bättre vänner..

    Och en mamma som lär henne att hon inte ska anpassa sig efter några idioter.
  • Anonym (Hello)
    Anonym (M34) skrev 2023-03-13 14:54:24 följande:

    Är det fler som varit med om något liknade? Finns det fler kvinnor som har och trivs med buskar under armarna och håriga ben?


    Jag rakar varken kön eller armhålor numera och min kk älskar det. Förut gjorde jag det men nu följer jag mer än gärna hans önskan. Så skönt. 
    Jag är iofs ganska blond så det syns inte och nån buske blir det aldrig. 
  • Anonym (..)
    Miss Skywalker skrev 2023-03-16 15:29:13 följande:
    Det låter snarare som din dotter behöver bättre vänner..

    Och en mamma som lär henne att hon inte ska anpassa sig efter några idioter.
    Vilka tror du att barn och unga influeras mest av? Sina föräldrar eller den omgivning samt det omgivande samhälle som de tillbringar en stor del av sin vakna tid i? 

    Det barn som lär sig av sina föräldrar att inte anpassa sig till samhällets normer kommer snart att upptäcka att det har ett pris. Inte alls säkert att de som unga och osäkra kan stå emot, när inte ens vuxna klarar av det. 

    Som vi kan se i den här tråden måste man i så fall stå ut med att bli bortvald, kallad äcklig, sunkig och osexig. Hur många människor vill det egentligen? Vuxna såväl som barn? 
  • Miss Skywalker
    Anonym (..) skrev 2023-03-16 20:56:46 följande:
    Vilka tror du att barn och unga influeras mest av? Sina föräldrar eller den omgivning samt det omgivande samhälle som de tillbringar en stor del av sin vakna tid i? 

    Det barn som lär sig av sina föräldrar att inte anpassa sig till samhällets normer kommer snart att upptäcka att det har ett pris. Inte alls säkert att de som unga och osäkra kan stå emot, när inte ens vuxna klarar av det. 

    Som vi kan se i den här tråden måste man i så fall stå ut med att bli bortvald, kallad äcklig, sunkig och osexig. Hur många människor vill det egentligen? Vuxna såväl som barn? 
    Nu är jag som tur är inte tonåring idag men det är ju inte folk i den här tråden heller. Jag tvivlar på att det blir bättre med mammor som offerförklarar kvinnor. 
  • Anonym (Naturell)
    Miss Skywalker skrev 2023-03-17 00:24:03 följande:
    Nu är jag som tur är inte tonåring idag men det är ju inte folk i den här tråden heller. Jag tvivlar på att det blir bättre med mammor som offerförklarar kvinnor. 
    Men du ser hur hård pressen är på de yngre antar jag?
    Som sagt min 11 åring sminkar sig 2 timmar innan skolan bara för att inte bli utstött av kompisgänget då gänget inte vill bli naggade av killarna.
    Killarna å sin sida förväntas av sina kompisar att ha en rå attityd och ett rått språk mot tjejerna och främst de som inte vill följa det som killarna bestämmer.

    Jag blev åtminstone jävligt förbannad när jag på skolgården hör min dotters klasskompis säga till min dotter "sug min kuk din jävla hora!". När jag tar tag i killen så är han helt oförstående och säger att min dotter försökte nästla sig in i kompisgänget och att hon minsann var ful också. Det tog väl inte ens en mikrosekund för min dotter att klura ut att den kommentaren kom för hur hon klädde sig och hur osminkad hon var jämte sina kompisar.
    De tjejer som fortfarande vägrar sminka sig och klä sig trendigt får fortfarande höra att killarna ska våldta dem analt, de ska deep throatas osv. (hur nu 11 åringar lärt sig det där är en gåta...)

    Jävligt glad att jag och frugan har 100% transparent förhållande så att dottern ser att hemma får inte frugan höra att jag ska våldta henne analt för hon inte är sminkad och bär fel kläder osv. Hemma ser hon att man visar respekt för varandra, man kan bråka och man löser det och man kan kramas och pussas och allt även som osminkad hårig kvinna med icke trendiga kläder😀

    Sminkning och rakning är bara ETT av alla problem som tjejer utsätts för men det är annan diskussion helt enkelt.

    Man behöver inte offerförklara tjejer/kvinnor för att se problemen som faktiskt finns även hos killar/män fast i annan form. Jag är 200% normbrytande mot hur män ska se ut. Jag har ett jätteskägg, jag går gärna i någon trevlig T-shirt från någon hårdrockskonsert, detta trots att jag har en hyfsat hög utbildning och ett yrke som träffar många företagskunder. Kunderna glömmer dock aldrig vem jag är för "den med jätteskägget" eller den med "Maidentröjan" är det bara jag som har. Resten kommer i skjorta och slips och är slätrakade men inte har jag mindre kundkontakt för det och mina kunder återkommer.
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Naturell) skrev 2023-03-17 04:47:45 följande:
    Men du ser hur hård pressen är på de yngre antar jag?
    Som sagt min 11 åring sminkar sig 2 timmar innan skolan bara för att inte bli utstött av kompisgänget då gänget inte vill bli naggade av killarna.
    Killarna å sin sida förväntas av sina kompisar att ha en rå attityd och ett rått språk mot tjejerna och främst de som inte vill följa det som killarna bestämmer.

    Jag blev åtminstone jävligt förbannad när jag på skolgården hör min dotters klasskompis säga till min dotter "sug min kuk din jävla hora!". När jag tar tag i killen så är han helt oförstående och säger att min dotter försökte nästla sig in i kompisgänget och att hon minsann var ful också. Det tog väl inte ens en mikrosekund för min dotter att klura ut att den kommentaren kom för hur hon klädde sig och hur osminkad hon var jämte sina kompisar.
    De tjejer som fortfarande vägrar sminka sig och klä sig trendigt får fortfarande höra att killarna ska våldta dem analt, de ska deep throatas osv. (hur nu 11 åringar lärt sig det där är en gåta...)

    Jävligt glad att jag och frugan har 100% transparent förhållande så att dottern ser att hemma får inte frugan höra att jag ska våldta henne analt för hon inte är sminkad och bär fel kläder osv. Hemma ser hon att man visar respekt för varandra, man kan bråka och man löser det och man kan kramas och pussas och allt även som osminkad hårig kvinna med icke trendiga kläder😀

    Sminkning och rakning är bara ETT av alla problem som tjejer utsätts för men det är annan diskussion helt enkelt.

    Man behöver inte offerförklara tjejer/kvinnor för att se problemen som faktiskt finns även hos killar/män fast i annan form. Jag är 200% normbrytande mot hur män ska se ut. Jag har ett jätteskägg, jag går gärna i någon trevlig T-shirt från någon hårdrockskonsert, detta trots att jag har en hyfsat hög utbildning och ett yrke som träffar många företagskunder. Kunderna glömmer dock aldrig vem jag är för "den med jätteskägget" eller den med "Maidentröjan" är det bara jag som har. Resten kommer i skjorta och slips och är slätrakade men inte har jag mindre kundkontakt för det och mina kunder återkommer.
    Hur har du tagit upp det grova språket i skolsammanhang och direkt med pojkens föräldrar?
  • Anonym (Naturell)
    Anonym (Nils) skrev 2023-03-17 06:06:15 följande:
    Hur har du tagit upp det grova språket i skolsammanhang och direkt med pojkens föräldrar?
    Oja, föräldrarna var helt ovetandes medans viss skolpersonal visste om det.
    Men rektor och berörda föräldrar är inkopplade så det blir nog bättre och en del killar har självmant kommit och bett om ursäkt för sitt språk och beteende.

    Men som sagt, både killar och tjejer har en snedvriden press på sig idag mot för bara 10-20 år sedan. Någonstans måste detta stoppas och jag tror det måste göras under fler än en generation för att få effekt.
  • Anonym (..)

    Jag tror att den otroligt hårda pressen på unga är en delförklaring till varför könsdysfori bland unga flickor ökat med flera tusen procent de senaste tio åren. 

    Flickor vill inte längre vara flickor, det verkar friare att vara kille. Om man heller inte passar in i den typiskt kvinnliga normen, då är man kanske kille istället?

    OBS jag pratar inte om de som har riktig könsdysfori, utan att detta ökat lavinartat och oförklarligt just bland flickor. 

    Det är stenhårt med utseendepress och andra krav. 

  • Anonym (..)

    Det är såklart också psykisk ohälsa och npf etc inblandat.

    Men någonting gör att väldigt många flickor idag inte längre vill vara flickor. Och vi måste fundera på varför de hellre vill se sig som pojkar.

  • Anonym (..)

    Det leder till irreversibla ingrepp. 

    En del av de som detransitionerat (alltså genomgått könskorrigering till män och sen ångrat sig) pratar just om hur de kände att de inte passade in i den typiskt kvinnliga könsnormen. 

  • Anonym (..)

    På TikTok finns det tydligen videos där "inte så snygga tjejer" går igenom en transformering till snygga transmän. 

    Väldigt förenklat då det är många parametrar som spelar in. Men det kanske är svårt att vara ung, inte passa in på utseendekraven och så finns det nåt slags lösning. Man passar inte riktigt in som tjej, så då kanske man inte är det...? 

    Sociala medier fragmentiserar ju komplexa företeelser och påverkar unga. Saker och trender sprids som en löpeld.

    Vill återigen förtydliga att jag vet att det finns människor som lider av könsdysfori "på riktigt". Men det förklarar inte den gigantiska ökningen just bland unga tjejer. 

    Därtill har vi en utseendepress som går ner i nio, tioårsåldern. En hets. Man börjar sminka sig, fundera på vikt, klädstil och rakning så fort fjunen kommer. Det blir ständigt värre utseendepress i samhället och det går ner i åldrarna. 

Svar på tråden Min fru har slutat att raka sig helt