• Anonym (Trött)

Ska heltidsjobb kännas såhär?

Hej! Jag har precis börjat jobba heltid för första gången i mitt liv och jag känner att jag har noll fritid verkligen. Jag vet ju då jag hört andra säga samma sak, men när vänjer man sig? Känns som det är svårt koncentrera sig på film eller serier på tv, då jag bara har jobb och jobb i huvudet. Hur gör ni för att få ett eget liv? Berätta gärna :) 

• Svar på tråden Ska heltidsjobb kännas såhär?
  • Anonym (Abc)

Ja det är så det är. Jag har inte reflekterat över det då jag alltid haft lite fritid. När jag gick i skolan tränade jag jämnt och matcher på helgerna vilket tog hela dagen då det kunde vara lång restid. Och när jag pluggade heltid så jobbade jag minst 20 timmar i veckan utöver det. Och sedan fick jag barn ganska direkt jag började jobba, som dessutom har särskilda behov. Så det där med fritid tänker jag att det kommer väl när jag blir pensionär. 

Men. Med det sagt så kan jag ända sakna när jag jobbade på snabbmatsrestaurang och faktiskt lämnade jobbet när jag gick hem jämfört med nu då hjärnan alltid snurrar kring jobbgrejer. Är typ fjärde dagen på ledigheter som jag börjar släppa jobbet och bara vara.

Sedan är det ju olika hur mycket man klarar. Jag känner mig ganska full av energi rätt ofta ändå trots att jag kombinerar ett heltidsjobb som nog de flesta skulle se som ganska fyllt av stress och ansvar med att lägga mer tid än "normalt" på mitt ena barn. Samtidigt vet jag att det barnet kommer nog aldrig kunna jobba mer än halvtid om hen ska orka göra något mer än att bara jobba som vuxen och att det halvtidandet kommer kräva betydligt mer av hen än vad mitt heltidande och omhändertagande av henom gör.

• Anonym (Abc)
    Tow2Mater skrev 2023-03-16 17:44:08 följande:

Skaffa inte barn. Med barn kommer du inse du har nästan noll fritid ;) och faktist hade massor av fritid med bara heltidsjobbet.

Så sant. Har ju aldrig haft "bara" heltidsjobb eftersom att jag fick barn typ när jag började jobba. Men märker ju ändå nu när i alla fall ena barnet som tonåring är rätt självgående och det andra även om det har särskilda behov faktiskt kan vara ensam hemma i flera timmar vilken frihet jag fått. 

@ts. Jag tror att en viktig sak ändå är att kunna sätta lagom höga krav på sig själv så att man kan slappna av när man är ledig. Att de tankar om jobb som snurrar i huvudet snarare är kreativa och positiva än ältande av ev misstag och stressande saker som man ska komma ihåg att göra nästa dag.
  • Anonym (HH)

Skit i att jobba heltid, det är absolut inte värt det!

• Spucks

Jag har jobbat heltid i enbart ett halvt år av mitt liv - skulle aldrig göra det, om jag inte var tvungen. Jag lever sparsamt och jobbar deltid.

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Tow2Mater skrev 2023-03-16 17:44:08 följande:

Skaffa inte barn. Med barn kommer du inse du har nästan noll fritid ;) och faktist hade massor av fritid med bara heltidsjobbet.

Skulle precis skriva nått liknande....

Gnäller man om att "bara" jobba 40tim i veckan och känner sig slutkörd av det så.

För en stor del av befolkningen så är det fullt normalt att jobba heltid och samtidigt dra runt familjeliv med 1-2-3 småbarn...

De som i vuxen ålder inte har barn att rå om jobbar ju ofta istället betydligt mer än 40tim/vecka med all övertid och konstiga skiftgångar...

I min värld har du lätt 3-4tim att förfoga fritt under veckodagarna om du jobbar normal dagtid 07-16.
    Då klämmer du även in alla hushållssysslor under vardagskvällarna och håller helgerna helt öppna för nöjen eller extrajobb.

• TvillingmammaVästgöte

Vi borde korta vår arbetstid precis som Danmark och Norge redan har gjort. I ett första steg skulle vi gå från 40 till 37,5. Då skulle vi kunna jobba åtta till fyra med en halvtimmas lunch, då skulle det kunna funka att jobba heltid, även med barn.

• Anonym (pendling)

Glöm inte bort pendlingstid till och från jobbet. Många glömmer bort den tiden som kan variera mycket.

Vet inte hur långt du har till jobbet och på vilket sätt du åker? Om du t ex kan cykla eller gå/springa är det värdefull vardagsmotion. Om du åker t-bana, buss, tåg...vissa kan använda den tiden effektivt, jag har själv svårt för det. Kan läsa mejl och planera dagen typ.

Jag har själv alltid haft arbeten med flexibla arbetstider. Skulle aldrig klarat av att jobba heltid med fasta arbetstider. Har inte tillräckligt med energi för det och får huvudvärk.

Nu jobbar jag två dagar på jobbet - de dagarna är jag hemifrån 11-13 timmar.  Två dagar jobbar jag hemifrån och en dag är jag ofta på möte hos någon samarbetspartner. Det funkar bra för mig. Innan pandemin var jag tvungen att vara på jobbet 3-4 dagar per vecka. Då försökte jag korta dagarna istället, det gick sådär och jag hade huvudvärk varje vecka 1-3 dagar.

Men jag har inte ork för en massa aktiviteter utöver arbetet, trots att jag arbetar hemma mycket. Tror vi är olika som personer och man får acceptera sig själv på något vis. Vissa på mitt jobb kan vara på jobbet, träffa någon efter jobbet/gå på restaurang, teater eller vad som helst, komma hem kl 22 - flera gånger i veckan!  Eller så tränar de jättemycket, typ springer 2 mil varannan dag, är med på olika lopp på helgerna.... 

Och ändå så orkar de och hinner med hus, barn, husdjur, trädgård, sommarstugor...jag skulle aldrig orka.

Vissa försöker köra det aktiva racet utan att ha ork för det. De accepterar inte att de är som mig: orken fungerar för arbete, lite träning, barn och det nödvändiga hushållsarbetet. Inte mer. Nej, de försöker vara som de jag beskrev ovan. Jag tror att det är sådana som blir utbrända.

Min man brukar säga att man ska ha som mål att bygga ett liv med en bra vardag. Det tror jag är klokt. Tyvärr har jag inte riktigt lyckats själv med det. Skulle vilja arbeta mindre (men behöver lönen).  

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-18 15:04:33 följande:

Vi borde korta vår arbetstid precis som Danmark och Norge redan har gjort. I ett första steg skulle vi gå från 40 till 37,5. Då skulle vi kunna jobba åtta till fyra med en halvtimmas lunch, då skulle det kunna funka att jobba heltid, även med barn.

Helt onödig förkortning, jag har sen jag fick barn jobbat 07-15:30 med 30min lunch, fungerar hur bra som helst...
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (pendling) skrev 2023-03-18 15:15:37 följande:

Glöm inte bort pendlingstid till och från jobbet. Många glömmer bort den tiden som kan variera mycket.

Vet inte hur långt du har till jobbet och på vilket sätt du åker? Om du t ex kan cykla eller gå/springa är det värdefull vardagsmotion. Om du åker t-bana, buss, tåg...vissa kan använda den tiden effektivt, jag har själv svårt för det. Kan läsa mejl och planera dagen typ.

Jag har själv alltid haft arbeten med flexibla arbetstider. Skulle aldrig klarat av att jobba heltid med fasta arbetstider. Har inte tillräckligt med energi för det och får huvudvärk.

Nu jobbar jag två dagar på jobbet - de dagarna är jag hemifrån 11-13 timmar.  Två dagar jobbar jag hemifrån och en dag är jag ofta på möte hos någon samarbetspartner. Det funkar bra för mig. Innan pandemin var jag tvungen att vara på jobbet 3-4 dagar per vecka. Då försökte jag korta dagarna istället, det gick sådär och jag hade huvudvärk varje vecka 1-3 dagar.

Men jag har inte ork för en massa aktiviteter utöver arbetet, trots att jag arbetar hemma mycket. Tror vi är olika som personer och man får acceptera sig själv på något vis. Vissa på mitt jobb kan vara på jobbet, träffa någon efter jobbet/gå på restaurang, teater eller vad som helst, komma hem kl 22 - flera gånger i veckan!  Eller så tränar de jättemycket, typ springer 2 mil varannan dag, är med på olika lopp på helgerna.... 

Och ändå så orkar de och hinner med hus, barn, husdjur, trädgård, sommarstugor...jag skulle aldrig orka.

Vissa försöker köra det aktiva racet utan att ha ork för det. De accepterar inte att de är som mig: orken fungerar för arbete, lite träning, barn och det nödvändiga hushållsarbetet. Inte mer. Nej, de försöker vara som de jag beskrev ovan. Jag tror att det är sådana som blir utbrända.

Min man brukar säga att man ska ha som mål att bygga ett liv med en bra vardag. Det tror jag är klokt. Tyvärr har jag inte riktigt lyckats själv med det. Skulle vilja arbeta mindre (men behöver lönen).  

Pendling är det allra värsta, har testat och det var hemskt, det kommer jag aldrig göra igen. Det är underbart att ha nära till jobbet. Jag har 3 km. 
  • Dexter dot com

Jag har aldrig vant mig vid att jobba heltid utan jobbar deltid och har hellre minde i plånboken och mer fritid än att vara konstant trött och stressad.

• TvillingmammaVästgöte
    Dexter dot com skrev 2023-03-18 15:50:27 följande:

Jag har aldrig vant mig vid att jobba heltid utan jobbar deltid och har hellre minde i plånboken och mer fritid än att vara konstant trött och stressad.

Jag jobbade deltid när barnen var små, nu jobbar jag heltid lite motvilligt, Ser fram emot att gå i Flexpension vid 60. Då blir det fyradagarsvecka. 
  • Anonvm

Nu är det ju en tid sedan, men minns någon fackens slagord på banderollerna när det kämpades för att införa 8timars arbetsdag och 40timarsvecka???

Personligen behöver jag inte googla eftersom jag nyligen genomgick utbildning inom facklig historia.

Budskapet på banderollerna löd "8-8-8" 8 timmar arbete, 8 timmar fritid och 8 timmar sömn.....

Att folk sen väljer att bosätta sig så otroligt avigt i förhållande till sitt arbete att halva fritiden varje dag går åt till att resa till och från arbetet kan de ju bara själva står för.... Vill man ha mer fritid så flytta närmare arbetet, alt byt arbetsplats till en som ligger närmare hemmet?

Jag bor själv i landets 4-5 största stad, mitt arbete ligger precis "på andra sidan stan" mot mitt boende, jag är dessutom tvungen att åka rakt igenom staden för att lämna/hämta barn på förskola och skola....  En vardag åker vi hemifrån straxt efter 06 och är hemma igen runt 16.
    Självklart färdas vi med bil, åker man av ideologiska skäl kollektivt eller trampar cykel så har man ju gjort ett medvetet val att göra livet surt för sig o får stå sitt kast.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonvm skrev 2023-03-18 16:11:50 följande:

Nu är det ju en tid sedan, men minns någon fackens slagord på banderollerna när det kämpades för att införa 8timars arbetsdag och 40timarsvecka???

Personligen behöver jag inte googla eftersom jag nyligen genomgick utbildning inom facklig historia.

Budskapet på banderollerna löd "8-8-8" 8 timmar arbete, 8 timmar fritid och 8 timmar sömn.....

Att folk sen väljer att bosätta sig så otroligt avigt i förhållande till sitt arbete att halva fritiden varje dag går åt till att resa till och från arbetet kan de ju bara själva står för.... Vill man ha mer fritid så flytta närmare arbetet, alt byt arbetsplats till en som ligger närmare hemmet?

Jag bor själv i landets 4-5 största stad, mitt arbete ligger precis "på andra sidan stan" mot mitt boende, jag är dessutom tvungen att åka rakt igenom staden för att lämna/hämta barn på förskola och skola....  En vardag åker vi hemifrån straxt efter 06 och är hemma igen runt 16.
    Självklart färdas vi med bil, åker man av ideologiska skäl kollektivt eller trampar cykel så har man ju gjort ett medvetet val att göra livet surt för sig o får stå sitt kast.

Då får du gå upp klockan fem? Skall du hinna sova åtta timmar måste du lägga dig klockan nio, det fungerar ju inte? Jag skulle aldrig klara mig utan åtta timmars sömn.
  • Anonvm
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-18 16:52:03 följande:
    Då får du gå upp klockan fem? Skall du hinna sova åtta timmar måste du lägga dig klockan nio, det fungerar ju inte? Jag skulle aldrig klara mig utan åtta timmars sömn.
    05:15 ringer klockan på vardagar, sällan huvudet kommer på kudden innan midnatt. Jag är nu 45 och har haft dessa "rutiner" i över 20år, det går alldeles utmärkt.

Oavsett hur sent jag än lägger mig så vaknar jag alltid innan 07 när jag är ledig.

Jag vet inte om någon fullvuxen som sover så mycket som 8tim varje natt, finns inte ens chans att kroppen behöver det.... En lat skalle möjligen?...

5-6tim sömn är fullt tillräckligt för en vuxen.
  • Anonym (pendling)
    Anonvm skrev 2023-03-18 17:43:12 följande:
    05:15 ringer klockan på vardagar, sällan huvudet kommer på kudden innan midnatt. Jag är nu 45 och har haft dessa "rutiner" i över 20år, det går alldeles utmärkt.

Oavsett hur sent jag än lägger mig så vaknar jag alltid innan 07 när jag är ledig.

Jag vet inte om någon fullvuxen som sover så mycket som 8tim varje natt, finns inte ens chans att kroppen behöver det.... En lat skalle möjligen?...

Tror det är individuellt faktiskt. Jag får garanterat huvudvärk om jag sover mindre än 7 tim. Någon enstaka natt går bra, men inte flera. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (pendling) skrev 2023-03-18 17:54:55 följande:
    Tror det är individuellt faktiskt. Jag får garanterat huvudvärk om jag sover mindre än 7 tim. Någon enstaka natt går bra, men inte flera. 
    Ja, min kropp behöver inte 8 h, det är hjärnan som behöver det. Men jag har också ett mycket intellektuellt krävande arbete. 
  • TvillingmammaVästgöte

De flesta jag känner sover åtta timmar. Det är inga latmaskar, de är alla ambitiösa och högpresterande akademiker.
  • TvillingmammaVästgöte

De flesta jag känner sover åtta timmar. Det är inga latmaskar, de är alla ambitiösa och högpresterande akademiker.
  • TvillingmammaVästgöte

När mina barn började förskola vid två års ålder, jobbade jag åtta till kvart i tre. Barnen väcktes vid halv åtta, de var klockan åtta på förskolan, där de fick frukost och jag började strax efter åtta och hämtade senast klockan tre. Min man hämtade någon dag i veckan och då jobbade jag till fem,sex på kvällen.
    Men barnen gick åtta till tre, varje dag. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-18 19:08:22 följande:
    Vilken totalt motsägelsefull mening....

Att vara tjänsteman eller akademiker är skolexempel på latmaskar som inte orkar utföra riktigt arbete....

Det kanske krävs några extra timmar sömn om nätterna när kroppen stannar i nån form av dvala hela dagen.... Sitta o fika på nått möte hela dagen o åstadkomma precis noll o inget.

Nu kanske det lyser igenom att jag och de flesta jag kallar vänner inte tillhör denna kategori människor, vi som faktiskt utför arbete och anstränger oss fysiskt under arbetsdagen har en annan fysik och tydligen minskar det då även sömnbehovet?

Högpresterande akademiker, vilket jävla skämt :) Bästa jag hört idag. 
Svar på tråden Ska heltidsjobb kännas såhär?