Glöm inte bort pendlingstid till och från jobbet. Många glömmer bort den tiden som kan variera mycket.
Vet inte hur långt du har till jobbet och på vilket sätt du åker? Om du t ex kan cykla eller gå/springa är det värdefull vardagsmotion. Om du åker t-bana, buss, tåg...vissa kan använda den tiden effektivt, jag har själv svårt för det. Kan läsa mejl och planera dagen typ.
Jag har själv alltid haft arbeten med flexibla arbetstider. Skulle aldrig klarat av att jobba heltid med fasta arbetstider. Har inte tillräckligt med energi för det och får huvudvärk.
Nu jobbar jag två dagar på jobbet - de dagarna är jag hemifrån 11-13 timmar. Två dagar jobbar jag hemifrån och en dag är jag ofta på möte hos någon samarbetspartner. Det funkar bra för mig. Innan pandemin var jag tvungen att vara på jobbet 3-4 dagar per vecka. Då försökte jag korta dagarna istället, det gick sådär och jag hade huvudvärk varje vecka 1-3 dagar.
Men jag har inte ork för en massa aktiviteter utöver arbetet, trots att jag arbetar hemma mycket. Tror vi är olika som personer och man får acceptera sig själv på något vis. Vissa på mitt jobb kan vara på jobbet, träffa någon efter jobbet/gå på restaurang, teater eller vad som helst, komma hem kl 22 - flera gånger i veckan! Eller så tränar de jättemycket, typ springer 2 mil varannan dag, är med på olika lopp på helgerna....
Och ändå så orkar de och hinner med hus, barn, husdjur, trädgård, sommarstugor...jag skulle aldrig orka.
Vissa försöker köra det aktiva racet utan att ha ork för det. De accepterar inte att de är som mig: orken fungerar för arbete, lite träning, barn och det nödvändiga hushållsarbetet. Inte mer. Nej, de försöker vara som de jag beskrev ovan. Jag tror att det är sådana som blir utbrända.
Min man brukar säga att man ska ha som mål att bygga ett liv med en bra vardag. Det tror jag är klokt. Tyvärr har jag inte riktigt lyckats själv med det. Skulle vilja arbeta mindre (men behöver lönen).