• Anonym (Klurigt)

Fru vägrar bidra ekonomiskt

Hej, 

Lång historia kort; jag och min fru har varit tillsammans i över 10 år. 5 av dessa åren har vi varit gifta och har idag ett gemensamt barn, en andra är påväg. Vi har bott ihop sedan vi gifte oss 2017.

Jag hade fått vårt första lägenhet i present av mina föräldrar så jag stod för alla fakturor när vi redan gifte oss. 

Vi har alltid tjänat lika mycket, om inte hon mer än jag vissa perioder. Hon har alltid slingrat sig ur att bidra till att betala fakturor med konstiga argument som att 'hon är bättre på att spara' osv. Jag har blundat för det i väldigt länge för att inte bråka men det funkar inte längre. 

En vanlig månad räcker mitt lön precis och jag slutar ofta upp med en knapp tusenlapp att leva på efter alla räkningar. Vinterhalvåret tar jag pengar från vår sons sparbössa för att ha fickpengar. Jag kan varken köpa kläder, lunch eller någon enkel leksak till mitt barn. 

När jag konfonterar henne säger hon att hon gör det mesta av hemmasysslorna och behöver således inte bidra med en enda krona. Hon har endast och endast sitt mobilabonemmang och A-kassa som utgift. Medan jag står för mat, lån, el, bilutgifter, delbetalningar från diverse renoveringar m.m. 

Pengarna hon per automatik sparar i sitt konto tycker hon är sina egna pengar och misshandlar mig ekonomiskt hela tiden genom att 'godkänna' eller 'inte' mina personliga utgifter. Hon använder det här som en black-mailing mot mig. 

Någon som har en smart råd att ge mig? Vad ska jag ta mig till? Hur ska jag få henne att inse att det inte är såhär gemensam ekonomi fungerar?

jag har en 2 åring hemma och en till påväg. Skilsmässa är det sista jag vill vända mig till...

• Svar på tråden Fru vägrar bidra ekonomiskt
  • Anonym (opo)

Det handlar inte om bara att hon ska dela med dig utgifter utan det beteende reflekterar hennes värde. På vilket sätt älskade du henne?? Hon kan inte vara bra partner på långt sikt, inte bra mamma heller. fly

• nonameleft

Ja, det ÄR ekonomisk misshandel som hon utsätter dig för!

Min spontana reaktion är att en människa som behandlar sin partner pa det sättet är ingen man kan vara tillsammans med överhuvudtaget. Jag har svart att tro att hon skulle ändra detta beteende.

Jag är absolut med pa att om den ena bidrar mer i form av hushallssysslor sa ska det kompenseras pa nagot sätt men här är det ju uppenbart att ni lever totalt ojämnställt!

Om du nu önskar stanna med denna människa till varje pris och ni redan har försökt parterapi utan att hon inser vad hon sysslar med sa finns det inte jättemanga lösningar kvar.

Hon börjar bidra i rimlig utsträckning till ert gemensamma liv eller du begär skilsmässa. Ultimatum alltsa!. 

Tror dock att du kommer ma bättre utan henne. 

• Jemp
    Anonym (Klurigt) skrev 2023-03-18 12:03:51 följande:
    Fru vägrar bidra ekonomiskt

Hej, 

Lång historia kort; jag och min fru har varit tillsammans i över 10 år. 5 av dessa åren har vi varit gifta och har idag ett gemensamt barn, en andra är påväg. Vi har bott ihop sedan vi gifte oss 2017.

Jag hade fått vårt första lägenhet i present av mina föräldrar så jag stod för alla fakturor när vi redan gifte oss. 

Vi har alltid tjänat lika mycket, om inte hon mer än jag vissa perioder. Hon har alltid slingrat sig ur att bidra till att betala fakturor med konstiga argument som att 'hon är bättre på att spara' osv. Jag har blundat för det i väldigt länge för att inte bråka men det funkar inte längre. 

En vanlig månad räcker mitt lön precis och jag slutar ofta upp med en knapp tusenlapp att leva på efter alla räkningar. Vinterhalvåret tar jag pengar från vår sons sparbössa för att ha fickpengar. Jag kan varken köpa kläder, lunch eller någon enkel leksak till mitt barn. 

När jag konfonterar henne säger hon att hon gör det mesta av hemmasysslorna och behöver således inte bidra med en enda krona. Hon har endast och endast sitt mobilabonemmang och A-kassa som utgift. Medan jag står för mat, lån, el, bilutgifter, delbetalningar från diverse renoveringar m.m. 

Pengarna hon per automatik sparar i sitt konto tycker hon är sina egna pengar och misshandlar mig ekonomiskt hela tiden genom att 'godkänna' eller 'inte' mina personliga utgifter. Hon använder det här som en black-mailing mot mig. 

Någon som har en smart råd att ge mig? Vad ska jag ta mig till? Hur ska jag få henne att inse att det inte är såhär gemensam ekonomi fungerar?

jag har en 2 åring hemma och en till påväg. Skilsmässa är det sista jag vill vända mig till...

Självklart ska ni dela lika på både ekonomi och hushållsarbete. Undantag bostaden om den fortfarande är enbart din (med avtal/äktenskapsförord). 

Eller ja, lika och lika. Rättvist i alla fall. Med stundande föräldraledighet tycker jag det smidigaste (i mitt förhållande åtminstone) är att slå ihop inkomster, betala gemensamma räkningar+sparande och dela lika på resten. 
  • Anonym (ME)

Jag blir bara ledsen av att läsa det här inlägget.

Jag tror du måste kämpa för att bli fri från din fru. Att växa upp i en kärnfamilj är ingen garanti för att en uppväxt blir bra. Tvärt om när förhållandet inte alls fungerar.

Börja jobba för att bli fri. Först när du är fri kan du ge dina barn en fin förebild. Och glöm att dina barn alltid kommer att BEHÖVA dig. Men de behöver dig som en förebild, inte som någon som låter sig utnyttjas. För i så fall är det det som du kommer att lära dem.

I den bästa av världar blir även din fru en bättre person när hon inser att hon inte kan utnyttja dig på ett oerhört sätt. Och förhoppningsvis hittar hon inte ett nytt offer.

• Anonym (HH)

Men herregud, skilj dig. Men inte förrän barnet är fött så du får gemensam vårdnad och kan vara föräldraledig.

Ta hjälp av en jurist vid skilsmässan och se till att ni verkligen får rätt uppgifter om hennes tillgångar. 

• Anonym (F)
    Anonym (HH) skrev 2023-03-18 20:31:04 följande:

Men herregud, skilj dig. Men inte förrän barnet är fött så du får gemensam vårdnad och kan vara föräldraledig.

Ta hjälp av en jurist vid skilsmässan och se till att ni verkligen får rätt uppgifter om hennes tillgångar. 

Ts behöver bara ansöka om gemensam vårdnad sedan i tingsrätten så ordnar det sig. Papper måste skickas in så snart som möjligt, det är ändå sex månaders betänketid och de är gifta under den tiden också.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (HH) skrev 2023-03-18 20:31:04 följande:

De är gifta så vårdnaden är gemensam.
  • EpicF
    Anonym (Perka) skrev 2023-03-18 20:41:26 följande:
    De är gifta så vårdnaden är gemensam.
    Inte om han skiljer sig och skilsmässan gör igenom innan andra barnet är fött. 
  • Anonym (Perka)
    EpicF skrev 2023-03-18 20:43:07 följande:
    Inte om han skiljer sig och skilsmässan gör igenom innan andra barnet är fött. 
    Det är betänketid på 6 månader, så barnet lär hinna födas.
  • EpicF
    Anonym (Perka) skrev 2023-03-18 20:46:00 följande:
    Det är betänketid på 6 månader, så barnet lär hinna födas.
    Ja, och som du såg så skrev jag når skilsmässan har gått igenom. Vilket innebär efter betänketiden. 

Beror på vilken vecka man är. Är man i säg v 5, man har precis fått reda på det så kan skilsmässan ha gått igenom precis innan barnet är fött. 
  • Kvittning

Tycker det brukar ropas separera lite väl snabbt ibland, men här är det ju verkligen befogat. Istället för stt se det som att du förlorar barnen varannan vecka, se det som att du kan jobba jättemycket, städa mm varannan vecka och varannan vecka jobba och fixa minimalt och få superhärlig både kvalité- och kvantitet med din son.

• Anonym (Man)

Sluta var en toffel. Du har två alternativ:

1. Prata allvar med henne och säg att om hon inte skärper sig och ni delar på ekonomin så vill du ha skilsmässa.

2. Lägg undan pengar till dig själv varje månad. Gör det innan du betalat för mycket. Investera pengarna i dig själv så du blir mindre av en toffel. Gör saker du mår bra av. Säg nej till din fru så ofta du kan. Sätt gränser. 

• Anonym (Mage)

Tycker du ska säga upp alla avtal du står på och sen säga åt henne att vill du ha el, tv, försäkringar och allt vad det nu är får hon stå för fiolerna. Tar inte det skruv lär inget göra det. Har faktiskt aldrig stött på en så totalt egotrippad människa! Man kanske inte utifrån olika inkomster kan dela utgifter rakt av, men man kan alltid bidra. När vi gifte oss tjänade min man 3 ggr mer än mig. Jag betalade ändå vissa räkningar för jag ville inte känna mig som en snyltare. För det är ju vad din fru är! Att hon har mage.

• Anonym (F)
    Anonym (Mage) skrev 2023-03-18 21:55:56 följande:

Tycker du ska säga upp alla avtal du står på och sen säga åt henne att vill du ha el, tv, försäkringar och allt vad det nu är får hon stå för fiolerna. Tar inte det skruv lär inget göra det. Har faktiskt aldrig stött på en så totalt egotrippad människa! Man kanske inte utifrån olika inkomster kan dela utgifter rakt av, men man kan alltid bidra. När vi gifte oss tjänade min man 3 ggr mer än mig. Jag betalade ändå vissa räkningar för jag ville inte känna mig som en snyltare. För det är ju vad din fru är! Att hon har mage.

Ts kan inte vägra betala för sådant som påverkar barnen, t ex el och mat. Det kan hon vända emot honom om hon drar igång en vårdnadstvist längre fram.
  • Anonym (Mage)
    Anonym (F) skrev 2023-03-18 22:02:36 följande:
    Ts kan inte vägra betala för sådant som påverkar barnen, t ex el och mat. Det kan hon vända emot honom om hon drar igång en vårdnadstvist längre fram.
    Han kan tala om det i förväg och kräva att hon står på avtalen annars flyttar han. Nåt måste ju stackarn göra! Helst skulle han ju ha ensam vårdnad och hon psykopaten aldrig få se sina barn ens. Så lågt stående varelse är hon i mina ögon.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mage) skrev 2023-03-18 22:05:21 följande:
    Han kan tala om det i förväg och kräva att hon står på avtalen annars flyttar han. Nåt måste ju stackarn göra! Helst skulle han ju ha ensam vårdnad och hon psykopaten aldrig få se sina barn ens. Så lågt stående varelse är hon i mina ögon.
    Ja, han borde skilja sig. Inget annat. Hon misshandlar honom både ekonomiskt och psykiskt och han ska inte lyfta ett finger för den här relationen mer. Har han betalat så här länge kan han stå ut ett halvår tills skilsmässan blir ett faktum. Då slipper han annat än underhåll sedan, så länge barnen inte bor vv.
  • Anonya

Fullständigt galet att en människa kan tänka sig att behandla den man är gift med så där. 
    Jag tycker som många att du ska börja med att säga upp sånt som man inte behöver: kanalpaket, ev tidningar och tidskrifter etc. El och försäkringar som någon föreslog är däremot inte klokt. Jo, om hon har en olycksfallsförsäkring som du betalar för, så säg att när den nu betalda perioden går ut så behöver hon teckna en eller överta den ifall hon vill ha en.

Med tanke på hur manipulativ hon är så är det viktigt att du har bevis på saker och ting, inte minst om du inte fortsätter betala för hennes olycksfallsförsäkring. Annars kan hon påstå att du inget sagt utan bara låtit henne stå utan. Spela in på telefon eller mejla så att du har bevis. Mejla med förevändningen att hon då ser svart på vitt vad ni har och har lätt att kunna ta över sin egen försäkring.

Se till att du har backup på mejl och inspelade saker så det finns kvar om mobil eller dator kraschar eller frun skulle radera dem. I ert fall är det oerhört viktigt att hon inte har tillgång till lösenord för din dator och din mobil. 

Dokumentera också vad ni gjort för att försöka få ordning på ert förhållande, tex rådgivning ni varit på och sånt. 
    När hon kräver att du ska göra något för att swisha så spela in det. Hennes beteende är så sjukt att hon lätt kan få andra att tro på att det är hennes make/exmake som bara hittar på. 

Hur gjorde ni med föräldraledigheten för sonen? Dela lika med det kommande barnet. Det är i ert fall viktigt av många anledningar: Hon kan inte påstå att du har så mycket större inkomst, hon kan inte laga mat bara till sig och barnet, hon kan inte påstå att du inte varit intresserad av barnen, med tanke på vårdnad och boende vid en framtida skilsmässa är det viktigt att påvisa att ni delat föräldraledigheten lika och att du och barnen har lika stark anknytning som hon och barnen. 

Det är inte lätt situation du hamnat i, inte nu när ni har barn du älskar. Så där kan du ändå inte fortsätta ha det, det är fullständigt galet. Tänk också på att du inte vill ge barnen sådana modeller att föräldrarna är ojämlika, den ena tvingar den andra till saker osv. 

Stort lycka till!

• Anonym (Men guud)

Men gud! Du har varit för snäll!
    HUR hade hon klarat sig utan dig?! Inte alls.
    Hon är en vuxen människa och ska kunna ta hand om sina utgifter som hyra, mat osv själv.
    Du får ställa ett ultimatum. Antingen skaffar hon jobb/något som ger henne pengar att klara av allt.
    Eller så är det kört typ. Hade i alla fall jag gjort.

Att göra sysslorna hemma är ingenting. Alla par hjälps åt mer eller mindre. Sen kanske den ena gör mer hemma. Men är fan en självklarhet om hon inte har jobb att hon fixar och donar hemma mer än dig som jobbar. Men bara för det ska hon ej slippa betala hyra.

Min killkompis var med om samma. Hans ex ville ej ens skaffa jobb. Han la ultimatum tillslut tog de slut för hon ville ej jobba. Men behöver ej sluta så för er. Men detta är inte okej alltså. Förstår en liten period man kanske är arbetslös. Men då hjälper man till ändå och bidrar med något. Men längre tid? Nej..

Svar på tråden Fru vägrar bidra ekonomiskt